Én tartom
A hála gyakorlása
Ettől a tanévtől kezdve ismerkedünk a Boldogságóra programmal. A Napraforgós, középső csoportos gyermekek izgatottan várták, hogy mit is fogunk csinálni a Boldog óra foglalkozásokon. A hosszú szünet után a gyermekek örömmel mesélték társaiknak nyári élményeiket. Éppen ezért „elvarázsoltuk” magunkat a Balaton partjára (több gyermek nyaralt ott az idén). Meghallgattuk a „Szép nap” című dalocskát, táncoltunk, énekeltünk, eljátszottuk a vízparti élményeket. Az aktuális témának megfelelően beszélgettünk arról, hogy mi a „Hála” szó jelentése, milyen érzés lehet hálásnak lenni, kinek és miért lehetünk hálásak Újdonság volt a gyermekeknek a relaxációs gyakorlatok, nagyon megtetszett nekik, többször el kellett játszanunk. A foglalkozás zárásaként az udvaron „Hála szíveket” rejtettem el, amit nagy buzgalommal keresgéltek. Megbeszéltük, hogy azokon a helyeken találtak szívecskéket, ahol nagyon szeretnek tevékenykedni, játszani. Mindenki hazavihette a Hála szívet egy üzenet kíséretében: „Hálás vagyok neked anya, hogy…….”, majd megkértem a gyermekeket, hogy ezután az anyukájukkal együtt rajzoljanak valamit a szívre és tegyék ki olyan helyre, ahol mindennap láthatják.
A nap zárásaként, a szülői visszajelzések alapján: „Köszönöm, sírtam, boldog vagyok…” – az én szívem is hálával telt!
Foglalkozásterv 1. – A hála gyakorlása
A Boldogságóra vezetője:
Jeney Gabriella
Kaposvári Nemzetőr Sori Központi Óvoda, 2020/2021-es tanév
Bojtocska csoport, 3-4 éves korosztály
Idő A foglalkozás menete Módszerek és munkaformák Eszközök
5’ Szervezési feladatok
-csoportszoba előkészítése
-hangulatjelző kártyák elhelyezése
-jelek előkészítése
beszélgetés megbeszélés
egyéni
hangulatjelek
gyermekek jelei
10’ Ráhangolódás
– Mi is az a hála?
Nem csak annyi, hogy köszönetet mondunk valamiért, amit kaptunk. A hálás gondolkodás hatására a rossz érzéseket – irigység, bosszankodás, rosszkedv – meg tudjuk szüntetni. Ha hálás vagy, nem lehetsz szomorú, mert a jó dolgokért vagy hálás…
– játék, amit kaptál
– finom étel, amit anya főzött
– egy élvezetes kirándulás
– játszótéren töltött idő
– jó időért, napsütésért
beszélgetés
kérdezés
rávezetés
megbeszélés
csoportos
egyéni
5’ Relaxáció
„Napimádás”
Körben állunk. Kezeinket emeljük fel magastartásba és szívjuk be a levegőt, majd engedjük le a karunkat, és fújjunk jó nagyot. Minden bánatot, feszültséget, rosszkedvet kiengedünk magunkból.
Meghallgatjuk Bagdi Bella: Szép nap, ölelj át most engem című dalát.
bemutatás
magyarázat
javítás
dicséret
csoportos
CD lejátszó
„Világomban minden rendben van” CD
5’
Jelentésteremtés
„Alma, alma, piros alma” című dal éneklése mozgással kísérve.
(hálásak vagyunk a szélnek, hogy segít nekünk és tudunk almát enni)
Mozgásos mondóka:
Mendegél a törpecsapat,
Kalapálnak nagy serényen,
(járás közben kalapáló mozdulat)
Csiszolják a sok kis követ,
(ököl összedörzsölése)
Gyűjtik a sok aranyröget.
(járás közben lehajlás, „felszedegetés” )
bemutatás
gyakorlás
buzdítás
javítás
csoportos
10’ Jelentésteremtés mesével
Triangulum hangjára odaröppen hozzánk a boldogság kék kismadara, hogy ő is velünk hallgassa a mesét.
„Kerekerdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek,
hipp-hopp, tárd ki a szíved kapuját,
mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk ketyeg a kis óra,
ezt üzeni neked a Boldogság Madara”
Majd elmesélem Bartos Erika: A kis dongólány című meséjét.
A mese után megbeszéljük, hogy:
– miért volt szomorú Baltazár?
– mit találtak ki Babócáék, hogy felvidítsák?
– örült a dongólány az új házának? miért?
– miért volt hálás Baltazár a barátainak?
bemutatás
beszélgetés
csoportos
egyéni
triangulum
kék nemezmadár
mesekönyv
5’ Reflektálás
„Kellene nekem…”
Berendezünk egy varázsboltot, ahol kedvességeket lehet kapni:
mosoly, simogatás, ölelés, pacsi.
Körben ülünk. A játékvezető kezdi a sort. Odamegy egy gyermekhez, és azt mondja: „Kellene nekem egy mosoly pl. Ha megkapta, akkor a gyermek megy oda egyik társához és ő is „vesz” valamit. Addig játsszuk, míg mindenki sorra kerül.
Téma továbbadása:
– munkafüzet 6. oldalán található feladat otthoni megoldása
– közös fényképnézegetés otthon, beszélgetés, jó élmények felidézése,
amiért hálásak lehetünk
Felhasznált irodalom
• Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke – Tabajdi Éva:
Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella – Bezzeg Andrea:
Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella: Világomban minden rendben van cd
• Honnan hová? – Egyénre szabott fejlesztés az óvodában
Novum szakkönyvek, Novum Könyvklub Kft.
• Szabó Borbála: Mozdulj rá!
Mozgással kisért vers-és mondókagyűjtemény
Logopédia Kiadó 2002
• Batáné Murányi Erika – Kis Gyuláné – Koncz Antónia:
Ugróiskola – Szemezgető 1. osztály
Műszaki Könyvkiadó 2009
• Bartos Erika: Bogyó és Babóca meséi
Pozsonyi Pagony Kiadó 2015
• Lovas Mihályné – Tarr Ágnes:
Varázstükör – Drámapedagógiai játékgyűjtemény óvodásoknak
a kommunikációs neveléshez
Készült a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány támogatásával 2002
• Heike Baum: Tapintás, szaglás, látás, hallás
Érzékelésen alapuló játékok
Cser Kiadó, Bp. 2003
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
A hónap feladatát ugyan nem csoportokban alkottuk meg, de az egyéni alkotások is visszavarázsolták a gyerekeket egy kicsit a nyárba. Még most is szívesen emlékeznek a nyári kalandokra, örömmel mesélnek egymásnak élményeikről érdekesebbnél érdekesebb történeteket.
Szigethalmi Szent István Általános Iskola
Az osztály mindig nagyon várja a boldogságórákat. A szülők hálásak a foglalkozásokért.
Hálás vagyok…
A „Noé bárkája” csoport a 2020-2021-es tanévben szépen benépesedett. A sok otthon töltött idő és a hosszú vakáció után mindannyian – kicsik és nagyok – nagyon vártuk már, hogy megérkezzünk az óvodába és felszállhassunk a Bárkára!
Már az első óvodai napon csillogó gyermektekintetek, szelíd mosolyok, de ugyanakkor hangos örömök is kísérték a gyerekek első szavait: „Végre jöhettem óvodába!”, „Már vártam, hogy kinyisson az ovi!”, „De jó lesz együtt játszani!”… Ők még ekkor nem tudták, de mára megtanulták, hogy örömteli felkiáltásukkal hálájukat öntötték szavakba.
A hála világnapján, szeptember 21-én beszélgetni kezdtünk a gyerekekkel, hogy mi mindenért lehetünk hálásak, és hogyan fejezhetjük ki hálánkat. Felsoroltak néhány fontos dolgot, amiért hálával tartozunk, úgy mint: család, mindennapi étel, az eső, a napsütés, a játékok, a Földön élő összes állatért és növényért, az otthonunkért, de legfőképp az egészségünkért lehetünk hálásak ezekben az embert próbáló nehéz időkben. A gyerekek rájöttek, hogy minden óvodai napunkat hálaadó imádsággal szoktuk kezdeni:
„Jó Istenem, felébredtem. Te őrködtél énfelettem. Köszönöm, hogy megtartottál, hogy felettem virrasztottál! El ne hagyj a mai napon, légy kísérőm a jó úton, hogy parancsod meg ne szegjem, Krisztusomat hűn kövessem! Ámen.”
Szeptemberi Boldogságóránkat azzal zártuk, hogy hálát adtunk azért, hogy ilyen sokan felfértünk a Bárkára ebben a tanévben: „Hálás vagyok azért, hogy a Bárka lakója lehetek!” mondat kíséretében helyezték fel a gyermekek az óvodai jelüket a Noé bárkája csoport logója köré.
Boldogsággal és tisztelettel,
a Bárkában lakó gyerekek és az óvó nénik:
Sógor Melinda Ágota és Holló Éva Andrea
Hálás vagyok…
A „Noé bárkája” csoport a 2020-2021-es tanévben szépen benépesedett. A sok otthon töltött idő és a hosszú vakáció után mindannyian – kicsik és nagyok – nagyon vártuk már, hogy megérkezzünk az óvodába és felszállhassunk a Bárkára!
Már az első óvodai napon csillogó gyermektekintetek, szelíd mosolyok, de ugyanakkor hangos örömök is kísérték a gyerekek első szavait: „Végre jöhettem óvodába!”, „Már vártam, hogy kinyisson az ovi!”, „De jó lesz együtt játszani!”… Ők még ekkor nem tudták, de mára megtanulták, hogy örömteli felkiáltásukkal hálájukat öntötték szavakba.
A hála világnapján, szeptember 21-én beszélgetni kezdtünk a gyerekekkel, hogy mi mindenért lehetünk hálásak, és hogyan fejezhetjük ki hálánkat. Felsoroltak néhány fontos dolgot, amiért hálával tartozunk, úgy mint: család, mindennapi étel, az eső, a napsütés, a játékok, a Földön élő összes állatért és növényért, az otthonunkért, de legfőképp az egészségünkért lehetünk hálásak ezekben az embert próbáló nehéz időkben. A gyerekek rájöttek, hogy minden óvodai napunkat hálaadó imádsággal szoktuk kezdeni:
„Jó Istenem, felébredtem. Te őrködtél énfelettem. Köszönöm, hogy megtartottál, hogy felettem virrasztottál! El ne hagyj a mai napon, légy kísérőm a jó úton, hogy parancsod meg ne szegjem, Krisztusomat hűn kövessem! Ámen.”
Szeptemberi Boldogságóránkat azzal zártuk, hogy hálát adtunk azért, hogy ilyen sokan felfértünk a Bárkára ebben a tanévben: „Hálás vagyok azért, hogy a Bárka lakója lehetek!” mondat kíséretében helyezték fel a gyermekek az óvodai jelüket a Noé bárkája csoport logója köré.
Boldogsággal és tisztelettel,
a Bárkában lakó gyerekek és az óvó nénik:
Sógor Melinda Ágota és Holló Éva Andrea
Nagyon tetszik tanítványaimnak, hogy 2. osztályban is van boldogságóránk!
Nagyon örültek a tanítványaim, hogy újra boldogságóránk van! Nagyon szeretik!
A csoporttal szívesen játszottuk a Hála játékot . Intézményünk sajátos vonása, az Áhítat foglalkozás, melyben nagyon jól alkalmazható játék volt. A gyermekek sok szép élményt emléket felidéztek, pozitív megerősítést kaptak a játék által.