A gyerekek nagyon örültek, hogy újból lesznek boldogság órák, vidámak köszöntötték Boldog Dórát. Mindenki bemutatkozott neki és elmondta,hogy miért hálás ma. Nagyon örültem, hogy szinte mindenki teljes mondatot mondott, bátran megszólaltak. A mese és a közös tánc sem maradt el. A Hálafa története című mesét megértették. Beszélgettünk utána róla. Táncolni pedig nagyon szeretnek. Vidáman, jókedvűen zajlott a foglalkozás. A végén színeztek egy hálavirágot, amit hazavitt mindenki a szüleinek.
A hála gyakorlása
A gyerekek nagyon örültek, hogy újból lesznek boldogság órák, vidámak köszöntötték Boldog Dórát. Mindenki bemutatkozott neki és elmondta,hogy miért hálás ma. Nagyon örültem, hogy szinte mindenki teljes mondatot mondott, bátran megszólaltak. A mese és a közös tánc sem maradt el. A Hálafa története című mesét megértették. Beszélgettünk utána róla. Táncolni pedig nagyon szeretnek. Vidáman, jókedvűen zajlott a foglalkozás. A végén színeztek egy hálavirágot, amit hazavitt mindenki a szüleinek.
Harmadik éve látogat meg minket Boldog Dóra, a gyerekek már kedves ismerősként nagy örömmel fogadták. Mindenkit megsimogatott egyenként és ő is rengeteg ölelést kapott. Aktuális projektünk kapcsán – „Őszi gyümölcsök” – Boldog Dóra Az almafácska c. mesét hozta nekünk ajándékba. A mesedobozunkba készítettem hozzá illusztrációkat, hogy élménydúsabb legyen számukra a mese. A történetben a kis állatok találtak egy almát, aminek a magját elültették, de apró és savanyú alma lett rajta. Ezért segítséget kértek a gyümölcskertészektől, akik beoltották a kis fát. Az állatok pedig nagyon HÁLÁSAK voltak és megajándékozták a kertészeket a finom, édes almával,amit eztán termett az almafácska. Ezek voltak a HÁLA gyümölcsei. A mese után lazító, improvizatív tánc következett Bagdy Bella :Szép ☀ c. dalára. A meséből inspirálódva, monotípia technikával mindenki készített hála almát, melyre ráírtuk a gyerekek által megfogalmazott gondolatokat, hogy ők miért hálásak. Az elkészült almák felkerültek a Hálagyümölcseink fájára. Minden gyermek elültethette a saját almamagocskáját is, amit gondozhat, szeretgethet. Minden nap igyekeztünk találni valamit, amiért hálásak lehettünk, ebben mi felnőttek is jó példával jártunk elöl. Hálás szívvel ajánlom figyelmetekbe Aranyosi Ervin :Hálával ébredek c. versét.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
A hala fát hála virágot készitettek a gyermekek festett tökmagból.Minden gyermek hálás volt azért hogy újra együtt van a csoport , együtt jatszhatnak , és egészségesek.
„Aki elfelejti a hála nyelvét, sosem lesz beszélő viszonyban a boldogsággal.”
Hála-Köszönet
Bizony néha nehéz kimondani, hogy köszönöm. Pedig ez az egy szó mennyi mindent megváltoztat, békét, nyugalmat, szeretetet hoz. A gyerekekkel beszélgetve, jellemző, hogy nehezen fejezik ki a hálájukat, sokszor szégyellik, ha illene megköszönni valamit.
Szavak nélkül is ki lehetne fejezni köszönetünket: egy nézéssel, egy mozdulattal, öleléssel, kézfogással.
Sajnos a mai járványhelyzetben elmaradnak a testi kontaktusok, ölelések, kézfogások, puszik, ami a hála kifejezésének egyik legszebb jele. Nekem is hiányoznak és a gyerekeknek is ezek a megnyilvánulások.
Készíttettem a gyerekekkel hálaalbumot, amin leírják, miért voltak hálásak bárkinek, mi okoz örömet, amit megköszönt. Ebből összeállítottam hálamorzsákat, amit el lehet majd olvasni.
Ezekből látni lehet milyen apróságoknak is tudnak örülni és hálásak lenni. Nem kellenek nagy szavak és tettek amiért, ha mást nem, egy mosoly a jutalom.
Remélem hamar eljön az az idő, amikor átölelhetjük egymást, kezet foghatunk vagy egy puszival jutalmazzuk azt, aki jót tett velünk.
Szerintem mindenki azért lenne hálás, ha a kötelező maszk lekerülne végleg rólunk, láthatnánk a mosolyokat, amivel sok mindent ki tudunk fejezni.
„S ha százszor becsapnak
és ezerszer csalódom abban
kinek szívemet, mint álmából
a rózsát kitakartam
s ha épp az árul el
kit életemmel fedeztem én
s ha tulajdon fiam tagad meg
és ha nem harminc ezüstért
de egy rongy garasért
adnak el engem barátaim
s ha megcsal a reménység
s ha kudarcaim térdre kényszerítenek
és elátkozom már, hogy megszülettem
s ha csak a bosszút hizlalja
a hála híveimben, s ha rágalom kerít be
– akkor se mondom, hogy nem érdemes!”
Harmadik éve látogat meg minket Boldog Dóra, a gyerekek már kedves ismerősként nagy örömmel fogadták. Mindenkit megsimogatott egyenként és ő is rengeteg ölelést kapott. Aktuális projektünk kapcsán – „Őszi gyümölcsök” – Boldog Dóra Az almafácska c. mesét hozta nekünk ajándékba. A mesedobozunkba készítettem hozzá illusztrációkat, hogy élménydúsabb legyen számukra a mese. A történetben a kis állatok találtak egy almát, aminek a magját elültették, de apró és savanyú alma lett rajta. Ezért segítséget kértek a gyümölcskertészektől, akik beoltották a kis fát. Az állatok pedig nagyon HÁLÁSAK voltak és megajándékozták a kertészeket a finom, édes almával,amit eztán termett az almafácska. Ezek voltak a HÁLA gyümölcsei. A mese után lazító, improvizatív tánc következett Bagdy Bella :Szép ☀ c. dalára. A meséből inspirálódva, monotípia technikával mindenki készített hála almát, melyre ráírtuk a gyerekek által megfogalmazott gondolatokat, hogy ők miért hálásak. Az elkészült almák felkerültek a Hálagyümölcseink fájára. Minden nap igyekeztünk találni valamit, amiért hálásak lehettünk, ebben mi felnőttek is jó példával jártunk elöl. Hálás szívvel ajánlom figyelmetekbe Aranyosi Ervin :Hálával ébredek c. versét.
Boldogságóra
Dátum: 2020.09.24.
Aktivitás: Hálakéz
Korcsoport: 5-6 évesek
Szervezési forma: egyéni és frontális
Eszközök: rajzpapír, tempera, ecset, feladatlap, színes ceruza, olló, mese könyv, kavicsok
Megvalósítás:
– A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük „Körbe- körbe- karikába”.
– Az asztalhoz ülve színes ceruzával egy papírra köröket rajzolunk. A hozzá kapcsolt mondókát ismételve: „Körbe- körbe- karikába, így lazul a keze- lába, így pihen az óvodába”. Először nyitott szemmel rajzolunk, majd csukott szemmel rajzoljuk a karikákat.
– A relaxációs gyakorlat után szintén egy kört alkotunk, leülünk a szőnyegre és beszélgetünk egy kicsit a háláról, a szó jelentéséről pl. mi okoz nekünk örömet, mindenki elmondhatja, miért lehetünk hálásak (anya, apa, testvér, játék, ovi).
– Ez után a gyerekek között szétosztok először 3 db, majd 4 db kavicsot és indulhat a játék. Úgy kell tovább adni a kavicsokat egymásnak körbe, hogy senkihez se kerüljön 2 db kavics.
– A játék után elmesélem nekik a „A Hálafa története” c. mesét, amelyet végül meg is beszélünk.
– Majd az asztalhoz ülünk és mindenki kap egy „feladatlapot”, amelyen több kép is található. A feladat az, hogy mindenki kiválaszt egy képet, és azt színezi ki amiért hálás, aminek a legjobban örül. A feladat elkezdése előtt még beszélgetünk a képekről.
– Ha elkészültek a kiszínezett képek, közösen egy nagy rajzpapírra tenyérlenyomatokat készítünk.
– Mindenki befesti temperával a kezét különböző színűre, majd lenyomatot készítünk szívecske formában.
– Miután elkészült a Hálakéz és megszáradt, mindenki tenyér lenyomatába beragasztjuk azt a képet, amelyet a színezős feladatnál kiválasztott- kiszínezett.
– Végezetül a Boldogságórát Bagdi Bella- Szép nap, ölelj most át engem c. dalának meghallgatásával zárjuk.
A gyerekek azt az instrukciót kapták a bevezető óránkon, hogy rajzolják le, ők miért hálásak.
Először magáról a boldogságról, az örömről beszélgettünk a gyerekekkel, ki mitől boldog, minek örülne.
Utána a várakról, kastélyokról néztünk képeket- osztatlan csoport vagyunk és három gyermeken kívül mindenki más kiscsoportos, nem láttak még várat, így elképzelni sem tudták. Utána elképzeltünk egy várat és a hozzá vezető lépcsőket. Óvónéni másnapra megrajzolta, így aznap kitaláltuk, hogy hova helyezzük el.
Boldogságfokozó hálához:
A könyvből vettünk bemelegítő gyakorlatot: a kicsik is ügyesen nyújtózkodtak, mint a sudár fák.
Beszélgetünk, mi mindenért lehetünk hálásak, a három nagycsoportos nagyon jókat mondott. pl.: ha együtt van a családom, vagy ha finomat süt anya…
Majd előkerült a párnánk, amihez a dajka néni mindenkinek megrajzolta jelét egy kis körre. A párna tetszett nekik a legjobban, mindenki le akart rá feküdni és majdnem sikerült is. Utána elhelyeztük a jeleket és kerestünk a párnának egy helyet, ahol majd bárki ráfeküdhet, mikor hálát érez valaki iránt. (A héten többször ráfeküdtek és néha sikerült is elmondaniuk miért hálásak pl.: xy játszott velem, vagy oda adta a játékot.)
A Maci bajban van mese bábozása előtt bemutattam a gyermekeknek Boldog Dórát, (horgoltam egy figurát, hogy kézzel foghatóbb legyen a kicsiknek) Majd elbáboztam a mesét. Utána beszélgettünk róla.
A hónap folyamán többször meghallgattuk a hónap dalát, de legjobban a mese utáni „Boldog vagyok” dal tetszett a gyerekeknek. Így végül erre többször is táncoltunk.
A szülőknek, hogy sikerült tovább adni a témát arról még nem jött visszajelzés, csak hogy örülnek, hogy van ilyen az óvodában.
Lövész Utcai Óvoda Malom téri tagóvodája
Második évet kezdtük a Boldogságóra programban ezzel a csoporttal. Beszélgettünk arról, milyen érzéseink lehetnek ha hálásak vagyunk valamiért, valakinek. Mindenki körberajzolta a saját kezét és az ujjait más-más színre színezni, majd körben ülve megbeszéltük mit jelentenek az ujjak. Volt aki a kedvenc játékát, volt aki a családját említette,
Majd felkerültek a kezek a közös fára,
Mindeközben hallgattuk a hónap dalát, amit már jól ismernek.
A délelőtt végén pedig a hónap meséjét hallgatták meg ellazult állapotban.