Hálásak vagyunk egymásért, hogy osztálytársak vagyunk.
A hála gyakorlása
Bárczi Gusztáv Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Ez a tanévkezdés nagyban különbözött az eddigiektől, ugyanis fél éve nem lehettünk együtt a gyerekekkel személyesen, ami óriási idő. Mikor újra találkoztunk szinte olyan érzés volt, mintha ott folytatnánk ahol abbahagytuk, mintha nem is telt volna el ez a sok-sok hónap. Számomra a hála érzése most ezzel kapcsolatban volt a legerősebb. Hálás vagyok azért, hogy a gyerekekkel újra személyesen is együtt lehetünk, beszélgethetünk, nevethetünk.
A hála az egyik olyan téma, amire a gyerekek nagyon gyorsan rá tudnak hangolódni. Ez idén is így történt. Beszélgetésen és játékos feladatokon keresztül dolgoztuk fel a témát. Mindig nagy öröm látni, amikor aktívan belevetik magukat az adott témába és csak jönnek és jönnek belőlük a csodás ötletek és meglátások.
A plakátunkon igyekeztünk megörökíteni a nyár legszebb pillanatait: a biciklizést, kirándulást a természetben, a közös játékot, a strandolást, pihenést, fagyizást, a napsütést és az önfeledt pillanatokat. 🙂
A 2020/21-es nevelési évben megváltozott a csoport összetétele: sokan elmentek iskolába, új gyermekek is érkeztek, akik eddig még nem ismerték a boldogságórákat.
A „malomkörzés” relaxációs gyakorlattal hangolódtunk a témára. Megismerkedtünk Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át engem c. dalával, majd arról beszélgettünk, hogy szerintük mi a boldogság, mi a hála. A beszélgetés után elmeséltem Bezzeg Andrea: A Hálafa történetét, majd a meséről beszélgettünk.
A tavalyi évben nagyon szerették Bagdi Bella: Repülj velem c. dalát. Ezt többször elénekeltük, táncoltuk szeptemberben is.
Hálavirágokat is készítettünk. Mindenki adott valakinek hálavirágot. Voltak többen, akik több virágot is kaptak. Jó volt hallani, amikor a társuknak átadva a virágot megfogalmazták, hogy miért hálásak neki.
Bagdi Bella: Boldog vagyok dalát is meghallgattuk.
Az első osztály tanulói számára nem volt ismeretlen a boldogság óra, mivel korábban az óvodában is tartottak nekik foglalkozásokat.
A relaxáció után megbeszéltük, hogy kinek miért lehetünk hálásak, elolvastuk, megbeszéltük a Csodakantár című mesét. Majd a gyerekek lerajzolták, hogy a nyári emlékek közül miért lehetnek különösen hálásak a szüleiknek.
Zöld Gólya Óvoda és Bölcsőde ÁMK
„Ha hála van, akkor szeretet van:”- fogalmazott Zsófika a 3 és fél éves kislány, amikor a háláról beszélgettünk. Hálásak vagyunk, hogy ebben a gyorsan változó, bizonytalansággal teli, járványveszélyes időszakban ismét együtt lehetünk.
A hónap mottója volt: „Kincsét ontja, bőven adja, hiszen itt van szeptember hónapja! „Az ősz első hava az újratalálkozás élményével telt a csoportunkban. A „régi” és „új” óvodásaink boldogan ismerkedtek egymással, közösen gondoltunk vissza az elballagott barátokra. Sokat játszottunk, sétáltunk, tevékenykedtünk.
A hálapárnához vidám színekkel festette ki minden kisgyermek az óvodai jelét. Alvás előtt pedig Mikola Péter: Zorka-mesék című könyvéből a Párnacsata mesét hallgattuk meg.
Hála párnánk elkészítése tenyérlenyomattal.
A gyerekek nagy örömmel festették be a tenyerüket, s közben beszélgettünk az ősz színeiről. Elmondtuk a kis mondókát: ,,Fújja a szél a fákat…” Festés közben a gyerekek örömmel mutatták egymásnak a befestett tenyereiket. Előző napon elmeséltem a Hálafa történetét is.
A közös tevékenységekkel a gyermekek szociális érzékenysége erősödött.
Tiszakanyári Hunyadi Mátyás Általános Iskola
A Tiszakanyári Hunyadi Mátyás Általános Iskola 2. osztályos tanulóival boldogságóránkat a hónap dalával indítottuk, mellyel megalapoztuk annak témáját is. Megbeszéltük a hála szó jelentését, elmesélte mindenki legkedvesebb nyári emlékét, ki- kinek és miért lehet hálás ezekben a történetekben. Tehetségükhöz mérten megalkották a nyári pillanataikról szóló plakátot, felidézve a szünidő élményeit.
Az elsősökkel relaxációs gyakorlatok után megbeszéltük a hála fogalmát, jelentését. Életkori sajátosságaiknak megfelelően érzékeltettem velük a hála és köszönet fontosságát, jelentősségét. Kiemeltük a kétoldalúságát, azaz annak is jó, aki adja, és annak is, aki kapja. Életközeli példákon a mindennapiéletből vett helyzeteken át mondtunk példákat a hála gyakorlására, szükségességére és fontoságára. A mesén keresztül érzékeltettük a szereplők háhláját valaki iránt. Kiemeltük, hogy a hála nem csak nagy dolgokban fontos, hanem pici, apró örömöknél is. Aktívan elmondták, ők kinek és miért hálásak, miért tudnak köszönetet mondan, valamint azt is, hogy ők mit éreztek, ha nekik volt hálás valaki. Az óra produktuma a „hálafa” készítése volt. Mindenki egy levélre lerajzolva és kiszínezve fejezhette ki háláját valaki iránt.