Az idei tanévben nagy örömömre ismét tudunk egy-egy órát „lopni” a boldogságóráinknak.
Első téma a bolodgságfokozó hála volt. Először is hálát adtunk azért, mert végre személyesen is találkozhattunk az elmúlt tanév végi online oktatás után. Megnéztük közösen a tavalyi kis mesénket, filmünket. Örültünk újra egymásnak.
Ezután harmadikosok lévén választhattak a gyerekek a feladatok közül. Mindenki becsatlakozott valamelyik feladathoz.
Sajnos aztán az élet kicsit átírta a terveket, mert időközben karanténba kerültek az osztály tanulói közül.
Azonban ennek ellenére is sikerült a feladatokat megvalósítani.
Legtöbben a rajzzal illusztrált nyári történetet választották. Jókat nevettünk a sok kitalált sztorin.
Az egyik nyári történet egy közös nyaralásról szólt, melyet a lányok megfestettek és „kimatricáztak”. Az osztály jót derült és tökéletesen kitalálták, hogy mi volt az igaz és mi volt a kitaláció.
A hálaérdemrend fotója önmagáért beszél. 🙂
Hála sáljáról pedig egy minijelenet szólt.
Így most mindhárom feladatot megvalósították a gyerekek.
A hála gyakorlása
A gyerekekkel már a második évet kezdtük el a Boldogságóra Programban.A változás szembetűnő, a tavaly szeptemberi állapotukhoz! Sokkal nyíltabban, őszintébben jelenítik meg érzéseiket, bátrabban beszélnek egymás előtt.
Az évet természetesen mi is a nyári pillanatok felelevenítésével kezdtük.A segítséget L.Ritók Nóra ötlete adta, ami nagyon megtetszett nekünk.
Az A/4-es rajzlapot kisebb négyzetekre osztottuk, és minden egyes négyzetbe egy-egy nyári pillanat került. Így, rajzoltak a gyerekek , egy finom nyári ízről, egy illatról, melyet nyáron éreztek, egy felületről, amit tapintottak, illetve formákról, színekről.
A rajzlap közepére az összes pillanat összefoglalása került, a legjobb élményem a nyáron. Ezután eltettük a rajzokat és a hónap végén, a hála téma feldolgozása után, újra elővettük.Ekkor a papírjukra írták, hogy mi mindenért hálásak a nyári pillanatoknak.
Szeptemberben eljátszottuk a jobbra-balra játékot, hálalistát vezettünk egy héten keresztül, illetve az „Azt szeretem benned, hogy…..” feladatnak is nagy sikere volt!
A hála átszőtte a mindennapjainkat, és végezetül dombornyomással még hálamatricák is készültek!
A 2020/2021-es tanévben a 4, 6. osztályos értelmileg akadályozott tanulókkal végezzük a boldogságórák feladatait.
Az órát beszélgetéssel kezdtük. Ismertettem a tanulókkal, hogy mit fogunk csinálni a boldogságórákon. Meghallgattuk és feldolgoztuk a „Mese a sündisznóról” című mesét, majd kört alkotva meghallgattuk Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át… kezdetű hála-dalát. A 4 hála területből kiválasztottuk a családot, megbeszéltük, hogy miért hálásak a családtagoknak a gyermekek, majd rajzot készítettek a témában.
Mivel a tanulók között nehezített a kommunikáció, ezért szintén rajzos, színezős formában fejezték ki hálájukat egy-egy osztálytársuk iránt. Egy szívecskét színeztek és adták át az általuk kiválasztott társnak.
Az óra második felében elkészítettük a közös rajzot a legemlékezetesebb nyári pillanatokról, melynek a „Strandolás” címet adtuk. Színezés közben ismét meghallgattuk a hála dalát. Az óra jó hangulatban telt.
A Napocska kiscsoportban egy érzékenyítő mesével kezdeményeztem a foglalkozást. A hálás kisfecske meséjének elolvasása után, beszélgettünk a hála érzéséről. Miért is mondhatunk mi is köszönetet? Miért vagyunk hálásak? Tudsz-e olyan dolgot mondani, amiért neked lehet valaki hálás? A beszélgetést követően a mesében szereplő bagolyhoz kapcsolódva, bagoly hála szemüveget készítettünk. Ezeket mindenki egyéni ötletei szerint valósíthatta meg. A munka során folyamatosan beszélgettünk, a gyermekek az élményeiket és hálával kapcsolatos gondolataikat megosztották velünk. A mese továbbélése a szabad játék során is megjelent. Az első boldogságóra foglalkozás sikeresen megvalósult,mindenki mosolygósan és örömmel vett részt ezen.
Kedves csoportomban ez az alkalom volt az első Boldogságóra. A gyerekek nagy örömmel vettek részt a foglalkozáson, bár néhányan még csak kívülről figyelték az eseményeket. A Liliom csoportba 5-6 éves gyerekek járnak. Azért szerettem volna hozzájuk behozni ezt a lelki tevékenységet, mert úgy vélem nagyon nagy szükségük van rá. Szükségük van arra, hogy irányt mutassunk nekik a mindennapi megpróbáltatások pozitív áthidalásában, az egymásra figyelés fontosságára. A szeptember a Hála gyakorlásának hónapja. A tevékenységet Bagdy Emőke „Fújj-fújj” relaxációjával indítottam. A gyerekek nagyon élvezték, hogy széllé válhattak. Szépen türelmesen várták, hogy rájuk kerüljön a sor. A gyakorlatot „Add tovább a falevelet” játékkal fojtattuk. 3 db falevéllel játszottuk, melyet nagyon élveztek. Nagyon figyeltek egymásra, próbálták minél gyorsabban adogatni a leveleket. Sokat nevettek közbe. Ezután megkértem őket, hogy feküdjenek a földre és bekapcsoltam Bagdi Bella, Szép nap című dalát. A csoportszobánk mennyezetén egy óriás napocska süt ránk, ezért kértem meg őket, hogy így hallgassák a dalt és reméltem így jobban át tudják érezni a dal szövegét. A dal végére mindenki ölelgette egymást. Ezután fekve meghallgatták Bezzeg Andrea ; A hálafa története című mesét. A mese meghallgatása után megbeszéltük, hogy ki mit érzett a mese közbe, majd ismét elővettünk egy falevelet és megkértem őket, hogy akinél a falevél van nevezzen meg egy társát akinek hálás és próbálja meg elmondani, hogy miért is az neki. Látszott a gyerekek csillogó szemén a boldogság amikor az egyik kis barátjuk neki mondott hálát. Miután mindenkit meghallgattunk elkészítettük a Hálakertünket. Virágokat vágtunk ki, melyek közepére mindenki belerajzolta annak a társának a jelét akinek hálás. Munka közbe Bagdi Bella; Világomban minden rendbe van című dalát hallgattuk. Úgy vélem az első boldogságóránkat mindenki nagyon élvezte és már most várják a következő boldog tevékenységet.
Teljesen kezdőként vágtunk bele a boldogság óra program világába: ők az első osztályom (most lettem osztályfőnök), új modult kezdtek a diákok új osztálytársakkal, egy új, kevéssé ismert tanárral, új helyzetben a karantén után. Arra gondoltam, miután hallottam a boldogság óra programról, hogy a foglalkozások a megadott témákkal, a lelki ráhangolódás egymásra és közben a befelé fordulás, önmagunk tanulmányozása, az érzékenyítés jobb osztályközösséggé tudja kovácsolni ezt a remek kis csapatot.
Meditációval kezdtük az első boldogság órát: halk relaxációs zene szólt és közben mondtam a meditációt segítő sorokat. Mikor ahhoz a részhez értem, hogy „anya szeret, apa szeret, biztonságban vagyok…” nem egy diáknak már folytak a könnyei a meghatottságtól. Ebben a kellemes, érzékeny, lágy hangulatban folytak az órák: beszélgettünk a háláról, történeteket meséltek, énekeltünk, elolvastuk a Csodakantár című mesét, rajzokat készítettek hozzá, szeretet kuponokat alkottak, hálabefőttet készítettünk, hálaforrásokat gyűjtöttek csokorba. A hála érzése csodálatos: nemcsak szeretetet alkot, hanem sokszorosítja azt. Láttuk egymás arcán, éreztük a levegőben…
Pici első osztályosaimnal a Hála érdemrend elkészítését választottuk a feladatok közül. Jó volt őket hallgatni, hogy kinek adnák át a kitüntetést. Végül úgy döntöttünk, hogy bárki megkaphatja, aki segít másokon. Pl.: orvos, mentős, tűzoltó, rendőr, tanár, szülő, munkás. Az érdemrend elkészítésében nagyon aktívak voltak. Örömmel színeztek, rajzoltak. Tetszett nekik a hónap dala is.
Iskolánkban a karantén utáni tanévkezdést izgatottan vártuk. Hála mindenkinek, aki be tudott kapcsolódni a távoktatásba. Naponta gyűjtöttük a hálatémákat a gyerekekkel. Az elsősökkel a Csodakantár mesével indult a hálaóra, majd a magyar népmese napján zártuk a hálahónapot velük egy másik mesével. A másodikosok hálabefőttet állítottak össze, ami folyamatosan gyarapszik, amíg hely van az óriási „befőttesüvegben” az osztályterem falán. Kíváncsian olvasgatnak bele a rajzos-betűs „befőttekbe”, amit először csak a táblán felrajzolva kezdtek megtölteni. Harmadikosaink a csodaszép, új manósarokban mutatták be hálaszíveiket, ahol minden szünetben nagy boldogsággal kuporodnak le egy kis susmusra, hála aranykezű osztályfőnöküknek.
Magyarmecskei Általános Iskola
Téma bevezetése
-Ráhangoló gondolatok: Mosoly/ölelés/puszi/mosoly/kinyújtott kéz/ szaladó lábak…
Beszélgetőkör
Téma körüljárása
-Milyen helyzetekben (hol, mikor)nyilvánulnak meg a felsorolt gondolatok?
-Milyen érzést váltanak ki a fenti gondolatok?
Téma feldolgozása
– Napszakoknak megfelelően (reggel/dél/este) rajzoljátok le, hogy miért lehettek hálásak! (egyéni munka)
-Egyéni munkák bemutatása
Téma lezárása
-Tanulói gondolatok megfogalmazása
-Háladal meghallgatása
-Pozitív tanítói visszajelzés
A Boldogságóra szeptemberi témája a a boldogságfokozó hála volt. Az órán megbeszéltük, hogy mit is jelent a hála, minden tanuló megfogalmazta saját szavaival, majd elolvastuk a könyvben (6-10 éveseknek) megfogalmazott definíciót is. Meghallgattuk a hónap dalát, majd a feladatbankok közül ismertettem a gyerekekkel a Telhetetlen méhecske című mesét, a diafilmek segítségével.A tanulók összefoglalták a mese tartalmát, majd válaszoltak a kérdésekre. Összegyűjtöttük a történet szereplőit és illusztrációkat is készítettünk a telhetetlen méhecskéről.
Az ajánlás alapján a mi tanulóink is elkészítették a hála-álarcaikat, melyeket szívesen viseltek is. Egy tanuló elkészítette a 6-10 éveseknek ajánlott munkafüzet néhány feladatát is.
A kreatív, szemléletes feladatokon keresztül, a tanulók számára érthetőbbé vált a hála fogalma, és annak kifejezése is, örömmel és aktívan vettek részt a boldogságórán.