Csoportommal ebben a tanévben kezdtük a boldogság órás foglalkozásokat.Izgatottam vártam,hogyan fog sikerülni,a gyerekeknek mennyire fog tetszeni.
Első alkalommal a hálafa történetével ismerkedtünk meg, ezután mi is elkészítettük a csoport hálafáját. A fánkon a leveleket színes tenyérlenyomattal készítettük,majd rákerült egy hála szívecske a jelükkel.A szív a gyerekeknek a szeretetet jelképezi.
Következő alkalommal, a reggeli relaxációs gyakorlatok elvégzés után, a beszélgetésünkön egy eltévedt méhecske kért tőlünk segítséget,akit Züminek hívtak.
A méhecske csoportot kereste, de rossz ablakon repült be. Igyekeztünk útba igazítani, megetettük, megitattuk, majd hívtuk a hős katicabogarat, (dallal:Elindult egy pettyes..) aki a csoportunk kabalája, kísérje el. Zümi is kapott egy hős álarcot, mert bizony ha ő nem lenne, nem ehetnénk finom gyümölcsöt sem. Zümi nagyon hálás volt nekünk a sok segítségért, kedvességért.
Miután elmentek,megbeszéltük, mit jelent a hála, ki milyen szuperhőst ismer a mesékből, és vajon rajtuk kívül kik lehetnek még hősök, akiknek hálával tartozunk a cselekedeteikért.( Pl. tűzoltó, rendőr, orvos, anya, apa,..stb.,) és akár még ők is, ha valami jót cselekednek valakivel, amiért hálásak lehetünk. Nosza kaptuk magunkat és mi is megrajzoltuk saját hálaálarcunkat, amit az udvaron kisebb társaiknak odaadtak kipróbálásra. Nagyon jól telt ez a két nap,a gyerekekkel együtt hálásak vagyunk,hogy részesei lehetünk ennek a közösségnek.
A hála gyakorlása
Relaxáció:”Égig érő fa vagyok..”
-Erről a fáról lepottyant egy falevél.Add tovább a társadnak és közben mondd el, hogy mi okozott neked örömöt a mai napon.
Fő rész:Mese:A hálafa története
Feldolgozás:
-Mit jelent a hála?
-Te miért vagy hálás és kinek?
-Hogyan tudjuk a hálánkat kifejezni?
Kreatív-vizuális játék:Hálafa készítése (tenyérnyomat körberajzolása)
Befejező rész:Ének:Szép nap ölelj át most engem..
Zárókör:Falevél körbeadása>Hálás vagyok neked, mert..
A témát relaxációval kezdtük. Emlékeztek a gyerekek az elmúlt nevelési év játékára. Örültek, hogy ismét eljátszottuk.
Kezdés képen elmondtam, hogy én miért vagyok hálás, hogy megértsék a beszélgetés lényegét. 3-4 éveseim vannak, de meglepően jó válaszokat adott némelyik gyermek. Pl: szüleinek van pénze, van barátja, van ennivalója, stb.
A tevékenységet a mese elmondásával folytattam. Figyelték a mese cselekményét. Irányított kérdésekkel visszakérdeztem rá.
A tevékenységet hálafa színezésével fejeztük be. A színezés alatt meghallgattuk a témához kapcsolódó dalt.
A témát relaxációval kezdtük. Emlékeztek a gyerekek az elmúlt nevelési év játékára. Örültek, hogy ismét eljátszottuk.
Kezdés képen elmondtam, hogy én miért vagyok hálás, hogy megértsék a beszélgetés lényegét. 3-4 éveseim vannak, de meglepően jó válaszokat adott némelyik gyermek. Pl: szüleinek van pénze, van barátja, van ennivalója, stb.
A tevékenységet a mese elmondásával folytattam. Figyelték a mese cselekményét. Irányított kérdésekkel visszakérdeztem rá.
A tevékenységet hálafa színezésével fejeztük be. A színezés alatt meghallgattuk a témához kapcsolódó dalt.
A témát relaxációval kezdtük. Emlékeztek a gyerekek az elmúlt nevelési év játékára. Örültek, hogy ismét eljátszottuk.
Kezdés képen elmondtam, hogy én miért vagyok hálás, hogy megértsék a beszélgetés lényegét. 3-4 éveseim vannak, de meglepően jó válaszokat adott némelyik gyermek. Pl: szüleinek van pénze, van barátja, van ennivalója, stb.
A tevékenységet a mese elmondásával folytattam. Figyelték a mese cselekményét. Irányított kérdésekkel visszakérdeztem rá.
A tevékenységet hálafa színezésével fejeztük be. A színezés alatt meghallgattuk a témához kapcsolódó dalt.
A 6.osztályommal az iskolai szociális munkás bevonásával tartottunk együtt a boldog órát.
Először 2, 3, 4 elemből álló atomokat kellett magukból képezni.
A végén az osztálylétszám együtt alkottunk egy nagy atomot. Megpróbáltak együtt leülni, ami csak úgy sikerült, hogy együttműködtek.
Ezután beszélgettünk a pozitív érzelmekről, sok jó érzés jutott eszükbe, a hála fogalmára segítséggel jutottak el.
Meséltünk olyan hálás pillanatokról, amikor jól érezték magukat és olyan rossz eseményekről is, amikre az utólagos pozitív eseményeik miatt hálával gondolnak.
Az órát azzal zártuk, hogy mindenki elmondta, hogy milyen pozitív élményt visz magával.
Mindenki jól érezte magát az órán.
A hála: Mit jelent számunkra?
Kinek lehetünk hálásak?
Mileyen élmény ért a nyár folyamán, hogy hálás lehettem valakinek?
Közös munka, kötetlen beszélgetés, élményleírás.
Gárdonyi Zoltán Református Általános Iskola és AMI
Hála
A csodakontár című mese elmondása után feldolgoztuk Hálaverset is . Hálavonatot készítettünk és a szívekbe beleírtuk , hogy kinek lehetünk hálásak, majd hálaborítékot helyeztünk el a tanteremben a hálafa alatt és mindenki izgatottan várja a „hálás” üzeneteket. A napunkat azzal zárjuk , hogy elmondjuk ( megállapítjuk), hogy kinek és miért lehetünk hálásak az adott nap végeztével. Sokat beszélgetünk a tanulóimmal, ki miért hálás? Azt tapasztalatom, hogy minden napi hála adás bevezetésével a gyerekek minden napjai boldogabbak kiegyensúlyozottabbak megszűntek a kisebb ellentétek a gyerekek között, és barátságosabbak egymással. Számomra nagy boldogság, hogy idén is tovább vihetem a Boldogság óra téma heteit. Minden nap tanulok a diákjaimtól , és örömmel tapasztalom fejlődésüket. A gyerekekkel a beszélgetéseink során kiderül, hogy otthon is folytatják a hála minden napos kifejezését akár egy rajzzal, versel egy közös reggeli készítésekor a nap minden órájában.
A nyári élményeinket szerencsésen a gyönyörű napsütésben, az udvaron tudtuk eljátszani újra és újra. A trambulin, a homokozó remek alkalom volt a felidézésre, ismétlésre.
A Napsugár csoportba 4-5 éves gyerekek járnak. Közülük 11-en ebben a nevelési évben kezdték meg az óvodát.
A boldogságórát lazító gyakorlattal kezdtük, majd következett a Mackó bajban van c. bábjáték. Kérték a mese ismétlését. Beszélgetés következett a meséről. A gyerekek „hálavirág” körbe adásával elmondhatták tapasztalataikat arról ki segített már rajtuk, kitől kaptak valamit, amiért boldogságot, hálát, éreztek. Sokan elmondták gondolataikat. A beszélgetés sikeréhez hozzájárult azoknak a gyerekeknek a véleménye, mondanivalója, akikkel már az előző évben is beszélgettünk a témáról. Hálakertet készítettünk, virágokkal. Volt olyan gyermek, aki nemcsak egy virágot színezett, mert eszébe jutott még, hogy ki iránt és miért érez hálát.