Nagycsoportunk ebben az évben kapcsolódott be a Boldogságóra programba, melyben az első témánk, a boldogságfokozó hála volt. Elképzeltük, majd közösen elkészitettük, a „Boldogság várát”. A foglalkozásokat relaxációs mozgásssal és a ” Szép nap ölelj át engem ” c. dallal inditottuk, melyet hamar elsajátitottak a gyermekek. Nagy édeklődéssel hallgatták „A hálafa” történetét! A mese után beszélgettünk arról, hogy vajon mi, miért lehetünk hálásak? Kiszinezték és le is rajzolták azokat a dolgokat amelyekért hálásak, s azt is ami szebbé tette a napjukat! Igazán nagy öröm volt látni azt, ahogyan a gyermekek ” felfedezték” megfogalmazták, hogy mi mindenért lehetnek hálásak! Legtöbben a családjukért, testvérekért, barátokért , az ovodáért, de volt aki azért volt hálás, mert éppen kisütött a nap! A mi hálafánk: a gyermekek szines papírra tették a tenyerüket, körberajzoltuk, és kivágtuk! Erre rajzolták le azt amiért a leghálásabbak! S ebből a kivágott tenyér formákból, ragasztással makkot készitettünk majd elhelyeztük a hálafánkra! A program befejezéseként, elmentünk a Duna partra, ” hálakövet” gyűjteni, amit aztán kifestettek, és boldogan vittek haza. Másnap nagy örömmel számolak be arról, hogy a szüleik, miért hálásak!
A hála gyakorlása
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
Hosszú szünet után vidámságban folytattuk ott a közös kis életünket a 2. c osztállyal, ahol abbahagytuk! Jó volt találkozni, együtt örülni a hétköznapok boldog pillanatainak! A nyár emlékeit felidéztük és megörökítettük színes rajzokban.
A hála feldolgozása során a hálasál készítését választottam az első osztályos gyermekeimmel. Kiválasztottunk egy aranyos kis elefántot, Akinek a személyéhez alkottunk egy történetet. A történetet úgy alakítottuk, hogy a kis elefántunk segítségünkre siessen, amiért készítettünk Neki hálából egy hála sálat. Minden gyermek lerajzolta kinek és miért hálás, amit összefűztünk egy sállá, és elefántunk nyakába helyeztük. Ebben a hónapban megtanultuk, milyen sokat jelenthet másoknak a segítségünk, barátságunk, támogatásunk, és Nekünk mások részéről ugyanez a támogatás szintén. Gazdagodtunk egy csodás baráttal, a kis elefántunkkal, Aki mindig jelzi Nekünk a hála szerepét életünkben.
Új fogalom volt a középső csoportosainknak a hála szó. Jelentésének megértését segítették a gyerekek életkorának megfelelő mesék: A három pillangó, A büszke tölgyfa, Hálafa története. Minek örültél, mi a jóérzés neked?,- pozitív események, érzések felelevenítésével vezettük be a beszélgetést. Az első témával kapcsolatban sok példát hallottak a gyerekek arról, miért lehetünk hálásak.
Csemeteliget Napközi Otthonos Óvoda és Mini Bolcsöde, Sződliget
Ebben a tanévben újabb két csoportunk csatlakozott a Boldogságóra csoporthoz.
Minden hónap elején öszeülünk és megosztjuk egymással, kinek, hogy sikerült az előző havi téma feldolgozása és kinek milyen ötlete van a következő témához. Miután két csoportban már három éve folyik a munka, több korosztályban, sok ötlet, vers, mese, játék felmerül, amivel tudjuk egymás ötleteit még színesebbé tenni.
Így kaptuk mi is egy verset, amit játékbahívó versként alkalmazunk ettől az évtől.
” Örülök a télnek, örülök a nyárnak
friss tavaszi szélnek, őszi lombhullásnak.
Hogyan lehetsz bárhol és bármikor boldog?
Ha a napsugarat a szívedben hordod!”
Hálásan köszönjük!
Fábiánsebestyéni Arany János Ált. Isk. és AMI
Azokat a nyári emlékeket rajzoltuk le, amikért hálásak vagyunk szüleinknek.
Készítettünk hálabefőttet. Ezekbe a szépen feldíszített üvegekbe töltjük az egész év során keletkezett hálánkat. Év végén fogjuk kinyitni és felolvasni őket!
Hálakarkötőink még nem készültek el, de ezek is folyamatban vannak.
Szeptembertől iskolánk 7.osztálya is részese a boldogságóráknak.
Elsőként a Hála témájával foglalkoztunk. Meditáltunk, majd közösen megbeszéltük a fogalom jelentését, miszerint a hála a szeretet gyökere. Tudatosítottuk, ha ténylegesen meg akarjuk élni az igazi szeretet, akkor a hálát gyakorolnunk kell. Mindenki leírta egy papírra, miért hálás a másiknak. Megkezdtük a hálanapló írását is. Végül közösen elkészítettük az osztály Hálafáját. A gyerekek boldogan és egy hálával kapcsolatos idézettel mentek haza.
Csemeteliget Napközi Otthonos Óvoda és Mini Bolcsöde, Sződliget
Ez évi Boldogságóráinkat is úgy tervezzük és valósítjuk meg, hogy minden héten belecsempésszük a napi tevékenységekbe.
A boldogságórák bevezetéseként egy drámajátékot játszottuk a gyerekekkel, aminek a keretében a boldogság kék madara a kis fiókáit kiröptette a fészekből. Erdőből mezőre szálltak esőben, szélben, napsütésben. Dalokat, verseket szőttünk bele az utazásba, és minden derűs, vagy borús helyzetben kiválasztottuk a kedvünknek megfelelő arcképet. Majd a pofik szétválogatásával beszélgettünk arról mikor is vagyunk boldogok. Az út végén búvóhelyet kerestek a madárkák, így rátaláltunk a boldogság várára, aminek „kopott” lépcsőit újrafestettük és megbeszéltük, hogy minden boldogságjáték végén egy lépcsővel feljebb mehetünk. Levezetésként a fáradt madárkák lefeküdtek a szőnyegre és egy sárga kendővel simogatva énekeltük a gyerekeknek- mintegy relaxációként- a „Szép nap…” kezdetű dalt, melyet a hét folyamán sokszor énekeltünk együtt.
A hála témakört több mesén és játékon keresztül dolgoztuk fel:
• „A répa” – az ismétlő mese dramatizálásában az egymás segítéséért érzett hálát emeltük ki. Közös vásárlás után közösen készítettünk répasalátát, amiben mindenki segített a másiknak. Duna-parti sétánk során csodaszép hálakavicsokat gyűjtöttünk, és hálásak lehettünk az időért, a látványért és a helyért, ahol élünk.
• „Maci bajban van” – a történetet egy drámajáték formájában meséltük el. Mi voltunk a szereplők, a gyerekek pedig segítettek az ajándék keresésében. Együtt mozogtunk a térben énekelve, mondókázva. Nyuszit valóban felköszöntöttük, ahogy a szülinaposokat szoktuk, megtáncoltattuk és megkapta a reggel folyamán rajzolt képeket. Itt vezettünk be egy verset, ami innentől a boldogságjáték hívó versünk is lesz.
• „Hálafa” – A mese meghallgatása után mi is készítettünk egy közös hálafát kis levelek ragasztásával. A mese ujjbábjaival társasjátékot készítettünk, ahol az állatok amennyit dobtak, annyi hálaleveleket varázsoltak a fára. A közeli parkba sétálva mindenki gyűjtött egy szép levelet a barátjának és úgy adta oda, hogy közben megköszönt neki valamit, amiért hálás. A szép leveleket küldő fák is kaptak egy hálaölelést:)
• „A kiskakas gyémánt félkrajcárja” – a kiskakas a mese után egy csodaszép hálakövet is kikapirgált, majd a korábban a Duna-parton gyűjtött kavicsokra mindenki elkészíthette a saját hálakövét szivárványfestéssel és festékpontozással. Közben arról beszélgettünk, hogy ki miért és kinek hálás. Óriás sétánk során a gesztenyefa alatt összegyűjtött gesztenyét találtunk, amit a gondos gazda az arra járóknak gyűjtött halomba. Hálaölelés járt a fának és hálafújás a néninek, aki gondolt a gyerekekre.
Az én másodikosaimnak, amint a „hálás” szót meghallották, azonnal a család jutott eszükbe. Hosszasan beszélgettünk a témáról, de a gyerekek mindig ide „érkeztek meg”! Rajzaik is ezt tükrözik vissza. Nagyon szívmelengető érzés volt számomra ezt hallani!
Pálmonostorai Gárdonyi Géza Általános Iskola
A tanulók lerajzolták a nyár leghálásabb pillanatait. Két tanuló az interneten búvárkodott és keresete a hála szó szinonimáit. A tanulók bemutatták a csoport előtt a munkájukat és élménydúsan elmagyarázták az alkotásaik mondanivalóját, kiemelve miért voltak a lerajzolt helyzetben hálásak!