Szociális és érzelmi tanulás: az életre nevelés alapjai

SEL1

A 21. század oktatása már nem csupán a tantárgyi tudás átadásáról szól. Az iskolának egyre fontosabb szerepe van abban, hogy a gyermekek megtanulják, hogyan bánjanak önmagukkal, hogyan értsék meg és kezeljék érzéseiket, hogyan kapcsolódjanak másokhoz, és hogyan hozzanak felelős döntéseket. Ezt a képességrendszert nevezi a szakirodalom szociális és érzelmi tanulásnak – azaz angolul SEL-nek.

Mi az a SEL?

A szociális és érzelmi tanulás (SEL) egy olyan oktatási megközelítés, amely támogatja a gyermekeket abban, hogy önismeretre tegyenek szert, önszabályozási készségeiket fejlesszék, egészséges kapcsolatokat alakítsanak ki, felelősségteljes döntéseket hozzanak, és hatékonyan együttműködjenek másokkal.

A SEL nemcsak a gyermekek jóllétéhez járul hozzá, hanem szorosan kapcsolódik az iskolai teljesítményhez, a mentális egészséghez és a felnőtt élet hozta nehézségekkel való sikeres megküzdéshez is.

A CASEL* (Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning) szerint a SEL öt fő kompetenciaterületet ölel fel:

1. Önismeret: Az egyén képes felismerni saját érzelmeit, értékeit, erősségeit és korlátait.

2. Önszabályozás: Az egyén megtanulja kezelni érzelmeit, viselkedését és stresszhelyzeteit.

3. Társas tudatosság: Az empátia, a mások nézőpontjának megértése és a sokféleség elfogadása.

4. Kapcsolatkezelés: A pozitív társas kapcsolatok kialakításának, fenntartásának és konfliktuskezelésének képessége.

5. Felelős döntéshozatal: Az erkölcsi és társadalmi normákon alapuló, következményekkel számoló döntések meghozatala.

Miért fontos a SEL a gyerekek fejlődése szempontjából?

A SEL fejlesztése bizonyítottan javítja a tanulmányi eredményeket, csökkenti a viselkedési problémákat, fokozza az iskolához való kötődést és növeli az önbizalmat. A kutatások szerint azok a diákok, akik SEL-alapú programban vesznek részt, jobb tanulmányi eredményeket érnek el, kevésbé szoronganak és nagyobb valószínűséggel lesznek boldog felnőttek.

A SEL fejlesztésének hatása azonban túlmutat az iskolai kereteken. Az érzelmi és szociális kompetenciák alapvető fontosságúak:

  • a későbbi munkahelyi együttműködésben,
  • a párkapcsolatokban,
  • a konfliktuskezelésben,
  • a mentális egészség megőrzésében.
Hogyan tanítható a SEL?

A SEL akkor a leghatékonyabb, ha rendszerszinten és integráltan jelenik meg az oktatásban. Ez nem csupán heti egy „érzelmi óra” megtartását jelenti, hanem azt, hogy a pedagógusok a mindennapok részévé teszik az empátia, a nyitottság, az önreflexió és az érzelmekről való kommunikáció gyakorlatát.

A SEL-t segítő konkrét tevékenységek:

  • Történetmesélés, amelyen keresztül azonosulhatnak a gyerekek különféle szereplők érzéseivel.
  • Érzelemfelismerő játékok.
  • Konfliktushelyzetek dramatizálása, megbeszélése.
  • Énkép- és önbizalomfejlesztő gyakorlatok.
  • Csoportos beszélgetések, amelyek teret adnak a megosztásnak.

A legfontosabb azonban maga a biztonságos, elfogadó és szeretetteljes légkör, amely lehetővé teszi, hogy a gyerekek valóban nyitottak legyenek az önreflexióra és a fejlődésre.

A Boldogságóra Integrált Program szerepe a SEL fejlesztésében

A Boldogságóra Integrált Program a szociális és érzelmi tanulás hazai elterjesztésének egyik legátfogóbb kezdeményezése. A program több mint egy évtizede támogatja az óvodás, általános és középiskolás korosztályt abban, hogy megtanulják felismerni és megélni az érzelmeiket, fejlesszék önismeretüket, és boldogabb, tudatosabb életet éljenek.

A program havi témákra épül, amelyek mindegyike kapcsolatban áll a SEL egy-egy kompetenciaterületével:

  • A hála, jócselekedetek, megbocsátás a kapcsolatkezelést és társas tudatosságot erősítik.
  • Az önbizalom, optimizmus, kitűzött célok elérése, az erősségek feltérképezése az önismeretet és önszabályozást támogatják.
  • A megküzdés, testmozgás, apró örömök, fenntartható boldogság, valamint a tudatos jelenlét (mindfulness) gyakorlása pedig a tudatos életvezetést és a felelős döntéshozatalt szolgálják.

A program élménypedagógiai alapokra épül, így a gyermekek nem elméleti szinten tanulnak a boldogságról és az érzelmekről, hanem saját tapasztalataik, közös játékok, beszélgetések és alkotások révén fejlődnek.

A boldogságórás pedagógusok azon dolgoznak, hogy a tanulók olyan érzelmi és szociális eszköztárral gazdagodjanak, amely végigkíséri őket az életük során – és amely a jövő társadalmát is emberibbé, elfogadóbbá és boldogabbá teheti.

Ha szeretnél többet megtudni a Boldogságóra Integrált Programról, vagy csatlakoznál a pedagógusközösségünkhöz, nézz körül a boldogsagora.hu oldalon, és ismerd meg, hogyan építhetjük együtt a jövő boldog óvodáit és iskoláit!

* A CASEL (The Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning – az Akadémiai, Szociális és Érzelmi Tanulásért Együttműködés) egy 1994-ben alapított szervezet, amelynek tagjai 1997-ben adták ki a „Szociális és érzelmi tanulás előmozdítása: Irányelvek pedagógusoknak” című kiadványt.

 

Felhasznált források:

https://en.wikipedia.org/wiki/Social%E2%80%93emotional_learning

https://positivepsychology.com/what-is-social-emotional-learning/