Szociális és érzelmi tanulás: az életre nevelés alapjai
- Írta: Boldogságóra,
- Megtekintve: 145

A 21. század oktatása már nem csupán a tantárgyi tudás átadásáról szól. Az iskolának egyre fontosabb szerepe van abban, hogy a gyermekek megtanulják, hogyan bánjanak önmagukkal, hogyan értsék meg és kezeljék érzéseiket, hogyan kapcsolódjanak másokhoz, és hogyan hozzanak felelős döntéseket. Ezt a képességrendszert nevezi a szakirodalom szociális és érzelmi tanulásnak – azaz angolul SEL-nek.
Mi az a SEL?
A szociális és érzelmi tanulás (SEL) egy olyan oktatási megközelítés, amely támogatja a gyermekeket abban, hogy önismeretre tegyenek szert, önszabályozási készségeiket fejlesszék, egészséges kapcsolatokat alakítsanak ki, felelősségteljes döntéseket hozzanak, és hatékonyan együttműködjenek másokkal.
A SEL nemcsak a gyermekek jóllétéhez járul hozzá, hanem szorosan kapcsolódik az iskolai teljesítményhez, a mentális egészséghez és a felnőtt élet hozta nehézségekkel való sikeres megküzdéshez is.
A CASEL* (Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning) szerint a SEL öt fő kompetenciaterületet ölel fel:
1. Önismeret: Az egyén képes felismerni saját érzelmeit, értékeit, erősségeit és korlátait.
2. Önszabályozás: Az egyén megtanulja kezelni érzelmeit, viselkedését és stresszhelyzeteit.
3. Társas tudatosság: Az empátia, a mások nézőpontjának megértése és a sokféleség elfogadása.
4. Kapcsolatkezelés: A pozitív társas kapcsolatok kialakításának, fenntartásának és konfliktuskezelésének képessége.
5. Felelős döntéshozatal: Az erkölcsi és társadalmi normákon alapuló, következményekkel számoló döntések meghozatala.
Miért fontos a SEL a gyerekek fejlődése szempontjából?
A SEL fejlesztése bizonyítottan javítja a tanulmányi eredményeket, csökkenti a viselkedési problémákat, fokozza az iskolához való kötődést és növeli az önbizalmat. A kutatások szerint azok a diákok, akik SEL-alapú programban vesznek részt, jobb tanulmányi eredményeket érnek el, kevésbé szoronganak és nagyobb valószínűséggel lesznek boldog felnőttek.
A SEL fejlesztésének hatása azonban túlmutat az iskolai kereteken. Az érzelmi és szociális kompetenciák alapvető fontosságúak:
- a későbbi munkahelyi együttműködésben,
- a párkapcsolatokban,
- a konfliktuskezelésben,
- a mentális egészség megőrzésében.
Hogyan tanítható a SEL?
A SEL akkor a leghatékonyabb, ha rendszerszinten és integráltan jelenik meg az oktatásban. Ez nem csupán heti egy „érzelmi óra” megtartását jelenti, hanem azt, hogy a pedagógusok a mindennapok részévé teszik az empátia, a nyitottság, az önreflexió és az érzelmekről való kommunikáció gyakorlatát.
A SEL-t segítő konkrét tevékenységek:
- Történetmesélés, amelyen keresztül azonosulhatnak a gyerekek különféle szereplők érzéseivel.
- Érzelemfelismerő játékok.
- Konfliktushelyzetek dramatizálása, megbeszélése.
- Énkép- és önbizalomfejlesztő gyakorlatok.
- Csoportos beszélgetések, amelyek teret adnak a megosztásnak.
A legfontosabb azonban maga a biztonságos, elfogadó és szeretetteljes légkör, amely lehetővé teszi, hogy a gyerekek valóban nyitottak legyenek az önreflexióra és a fejlődésre.
A Boldogságóra Integrált Program szerepe a SEL fejlesztésében
A Boldogságóra Integrált Program a szociális és érzelmi tanulás hazai elterjesztésének egyik legátfogóbb kezdeményezése. A program több mint egy évtizede támogatja az óvodás, általános és középiskolás korosztályt abban, hogy megtanulják felismerni és megélni az érzelmeiket, fejlesszék önismeretüket, és boldogabb, tudatosabb életet éljenek.
A program havi témákra épül, amelyek mindegyike kapcsolatban áll a SEL egy-egy kompetenciaterületével:
- A hála, jócselekedetek, megbocsátás a kapcsolatkezelést és társas tudatosságot erősítik.
- Az önbizalom, optimizmus, kitűzött célok elérése, az erősségek feltérképezése az önismeretet és önszabályozást támogatják.
- A megküzdés, testmozgás, apró örömök, fenntartható boldogság, valamint a tudatos jelenlét (mindfulness) gyakorlása pedig a tudatos életvezetést és a felelős döntéshozatalt szolgálják.
A program élménypedagógiai alapokra épül, így a gyermekek nem elméleti szinten tanulnak a boldogságról és az érzelmekről, hanem saját tapasztalataik, közös játékok, beszélgetések és alkotások révén fejlődnek.
A boldogságórás pedagógusok azon dolgoznak, hogy a tanulók olyan érzelmi és szociális eszköztárral gazdagodjanak, amely végigkíséri őket az életük során – és amely a jövő társadalmát is emberibbé, elfogadóbbá és boldogabbá teheti.
Ha szeretnél többet megtudni a Boldogságóra Integrált Programról, vagy csatlakoznál a pedagógusközösségünkhöz, nézz körül a boldogsagora.hu oldalon, és ismerd meg, hogyan építhetjük együtt a jövő boldog óvodáit és iskoláit!
* A CASEL (The Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning – az Akadémiai, Szociális és Érzelmi Tanulásért Együttműködés) egy 1994-ben alapított szervezet, amelynek tagjai 1997-ben adták ki a „Szociális és érzelmi tanulás előmozdítása: Irányelvek pedagógusoknak” című kiadványt.
Felhasznált források:
https://en.wikipedia.org/wiki/Social%E2%80%93emotional_learning
https://positivepsychology.com/what-is-social-emotional-learning/