Mit tanultunk az iskolai jóllétről rendezett online eTrend Konferencián?
- Írta: Boldogságóra,
- Megtekintve: 64
November 15-én rendezte meg az E-Twinning a 2024-es Online eTrend Konferenciáját, Well-being at School – az iskolai jóllétről címmel.
A közel 20 éves E-Twinning program Európa egyik legnagyobb online oktatási közösségeként működik. Összeköti az Unió innovatív intézményeit, pedagógusait és diákjait. A Magyarországi Szolgáltató Pont felismerve a mentális jóllét globális és hazai mutatóit, tapasztalatait figyelmének középpontjába a „school well-being” fogalmát, vagyis az iskolai jóllétet és annak megvalósítási lehetőségeit helyezte.
A konferencia első szekciójában plenáris előadások és kerekasztal-beszélgetés kapott helyet. Dr. Fodor Szilvia Az iskola, mint munkahely előadásával hívta fel a figyelmet a pedagógusok pszichés jóllétének támogatására, illetve a szoros összefüggésre a tanári és a tanulói jóllét között. Hangsúlyozta, hogy nehéz különválasztani a nevelés-oktatás szereplőit a kutatási folyamatokban, hiszen az egyik vizsgálatakor óhatatlanul is megjelenik a másik és fordítva ugyanez a tendencia mutatkozik meg. A kölcsönösség, az oda-vissza hatás ugyanakkor komoly lehetőségeket is rejt magában. Különösen ma, amikor a pszichoszociális kockázatokról szóló törvény (a kockázatok felmérése, valamint csökkentése kötelessége a munkáltatóknak) lehetővé teszi, hogy immár intézményes keretek között, szervezeti szinten is támogassák a gyerekekhez legközelebb állókat, hogy ők tovább segíthessék a diákokat az iskolai jóllét megteremtésében és fenntartásában.
Krepsz-Kapai Bernadett, pedagógus előadása, az „Amikor beköltözik a szeretet az osztályba” már címében is kiemelte a pozitív pedagógia és pozitív nevelés szerepét, új és egyelőre alternatív útját a jólléthez. Hangsúlyozta, hogy az iskola, benne osztályok légköre meghatározó nemcsak az intézmény hétköznapjai, munkája, eredményessége, hanem hosszú távon a tanárok-diákok mentális egészsége szempontjából is. A pozitív iskolai klíma megteremtésében és -tartásában egyre növekvő és egyre szélesebb területeket felölelő gyakorlatok, illetve programok segítenek, közöttük a Boldogságóra Integrált Program is. A négy alprogram a pozitív pszichológia tudásanyagára és tudományosan bizonyított eredményeire támaszkodva nyújt ötleteket és módszertani segítséget a diákok (és vele együtt a pedagógusok) boldogságra való képességének fejlesztéséhez.
A kerekasztalnál Dénesné Szak Andrea (pedagógus), Tóth Laura (pszichológus), Balogh-Szikora Ildikó és Tóth Éva (E-Twinning nagykövetek) arról beszélgettek, hogy az idő előrehaladtával hogyan romlik a mentális egészsége a tanároknak és a diákoknak. A lehetséges okok mellett említették a digitális változásokat, a Covid óta jelenlévő kihívásokat, melyekhez genetikailag sem tudtunk még alkalmazkodni. A társadalmi kapcsolatok, a kapcsolódások átalakulását, az önismereti és a tudatossági szint változásait, valamint a bárhol és bármikor elérhető munka, ill. tanulás, vagyis a túlzott produktivitás szindrómáját, melyet az egyénin túl, társadalmi és kulturális nyomás egyaránt generálhat. A résztvevők elismerték a digitális tér nyújtotta előnyöket, ugyanakkor felhívták a figyelmet az önreflexió és benne a határhúzás fontosságára.
Az előadások és kerekasztal-beszélgetés után szabadon választható workshopokon vehettek részt az érdeklődők. Tar Zsuzsa Mesterséges intelligencia használata az oktatásban címmel mutatta be a 2022 novembere óta elérhető ChatGPT használatát, széleskörű és folyamatosan bővülő alkalmazási területeit a tanítói-nevelői munkában, kiegészítve a Copilot és Gemini mesterséges intelligencia működésével. Tar Zsuzsa kiemelte, hogy amennyiben az AI-technológiára úgy tekintünk, mint egy asszisztensre, aki képes számos felhasználási mód megvalósítására, akkor azt tapasztalhatjuk, hogy maradhat energia és idő olyan tevékenységekre is, amelyekre korábban nem volt kapacitás.
Dr. Horváth Kitti life és business coach, viselkedéselemző, pályaváltó jogász a Fejleszd az önbecsülésed és előzd meg a kiégést a pozitív pszichológia eszközeivel! workshopján meghatóan személyes példán mutatta be a mentális egészség fontosságát, a pozitív pszichológia hagyományos terápiáktól jelentősen eltérő megközelítési módját, a megfelelési kényszer előjeleit, a kiégés fokozatait és krónikus stressz árát a saját életünkben. Praktikus feladatai egyaránt lehetőséget kínáltak a pillanatnyi állapot feltárására, a jelenlegi, valamint a jövőbeli szerepek és feladatok megálmodására. A workshop bemutatta a pozitív megerősítésekkel gazdagított, megengedőbb (kevésbé kritikus) belső hang működését és a másokkal folytatott asszertív kommunikáció sarokköveit, melyek kezdő fokai lehetnek az iskolai jóllét felé vezető lépcsőnek.
Nagy örömünkre a Boldogságóra Integrált Program is bemutatkozhatott a konferencián. Kollégánk, Jozifek Zsófia a négy program kapcsán játékos és gondolatébresztő gyakorlatokra hívta a jelenlévőket. Beszélgettek arról, hogy melyek azok az életterületek, amelyekre egyénként hatni tudunk és arról, hogyan befolyásolhatjuk a szubjektív pszichológiai jóllétünket, vagyis a boldogságérzetünket, illetve mely pedagógiai eszközök lehetnek segítségünkre abban, hogy a gyermekekkel gyakoroljuk ezeket a készségeket. Kiemelt érdeklődést váltott ki a szeretetközpontú megközelítés szerepe az oktatásban és Barbara Fredrickson pozitív érzésekkel kapcsolatos kutatásainak eredményei. Fredrickson szerint attól tanulunk a leghatékonyabban, aki iránt a leginkább szeretetteli érzéseket táplálunk, a pozitív óvodai és iskolai légkör pedig egyértelműen pozitívan hat a tanulási eredményekre is. A Boldogságóra Diáknagykövetek gondolatai is helyet kaptak az előadásban, amelyet különösen hálatelt reakciók követtek a résztvevő pedagógusoktól.
A 2024-es Online eTrend Konferencia fontos és aktuális témát választott központi elemének. A folyamatos és gyors ütemű változások alkalmazkodásra késztetnek bennünket, felnőtteket és a most felnövekvő, formálódó generációk tagjait is. Az átalakulás a hatását éppúgy érezteti az otthoni környezetben, mit az iskola falain belül, ezért mára az iskolai jóllét egyre több szakmai párbeszéd és oktatási program kiindulópontját jelenti. A technológiai fejlődés pozitívumai (pl. elérhetőség, digitális kompetenciák fejlődése) és árnyoldalai (pl. online bántalmazás, függőség) valamennyiünk számára ismertek, az azonban, hogy hogyan lehetne a digitális eszközöket a jóllét szolgálatába állítani még közös gondolkodás rendkívül aktuális témája lehet.
Hogy nézne ki ez a beszámoló, ha az AI készítette volna?
Megkérdeztük a ChatGPT-t: