Az egész iskolát megmozgató Boldogságprogram ősszel is

online_magazin_fokep (744 × 500 képpont) (27)

Néhány héttel ezelőtt, amikor a Boldogságóra Program jubileumi rendezvényén az Erkel Színházban a színpadon álltunk—az intézményvezetőnk és én, mint az iskolai program irányítója, az alábbi sorokkal fejeztük be a gálára készített vidám, verses visszaemlékezésünket az iskolánkban immár 10 éve zajló Boldogságóra Programról:

„Kedves Kollégák, nagyérdemű Tanárok,
Tisztelt Hallgatóság!
Ilyen egy iskola, ahol programként
beépül napjainkba a boldogság.
Vegyétek és vigyétek hírét és tanait,
Hogy vannak még iskolák, ahol hintik a boldogság magvait.
De nem kell ehhez pályázat, program vagy sok pénz,
Elég néhány jó szív, kitartó pedagógus és ügyes kéz.”

Magunk sem gondoltuk volna, hogy az idei tanévben, amely csupán két és fél hónapja indult el, ennyire aktuálissá válik a versnek ez a záró versszaka. Az iskolai munka negyedéves áttekintése,  értékelése során szembesültünk azzal, mennyi eseményre, rendezvényre került sor az iskolánkban, amely valamilyen formában kapcsolódik a boldogságórákhoz, vagy a Boldogságóra Program tartalmához.

Az elmúlt években egyre többen csatlakoztak a boldogságórákhoz az iskolában tanító pedagógusok alsó- és felsőtagozatban egyaránt. Maga a boldogságóra „hivatalosan” az etika órák részeként szerepel az iskolai programunkban, de remek kiegészítője az osztályfőnöki óráknak is.

Szerencsére elmondhatjuk azt is, hogy mivel programjainkban szinte minden pedagógusunk részt vesz, így ez a valóságban nem korlátozódik ezekre a tanórákra, sőt igazából órákra sem korlátozódik, hiszen valamilyen formában mindannyian e szerint az elvek szerint tanítunk és nevelünk, a hagyományos tantárgyakba is belecsempésszük a boldogságóra elemeit.

A pedagógusok együttműködése, összefogása és segítsége nélkül ez nem valósulhatna meg a hétköznapokban. Szerencsére nemcsak az iskolai kollégákra számíthatunk, de a szülők, a környékbeli intézmények (Művelődési Központ, Petőfi Színház) és a város is segítségünkre van.

Valamennyien hiszünk az élménypedagógiában, fontosnak tartjuk, hogy tanítványainknak pozitív élményeket adjunk, így megerősítve az órán tanultakat. Sok diákunk számára ezek a tanítás melletti programok jelentik az egyetlen élményt a hétköznapokban, így tudnak kikapcsolódni, és így észrevétlenül is tanulhatnak. Megerősítést kapunk ehhez volt tanítványainktól — akik gyakran visszajárnak hozzánk az iskolába, vagy egy-egy találkozásnál felidézzük az emlékeinket, sőt néhányan már kollégaként dolgoznak nálunk.

Szívesen idézik fel a kirándulások, tartalmas programok, játékok emlékét.
Hiszen valójában az elkötelezett pedagógusok valamennyien, mindenféle tudatosság nélkül is a Boldogságóra Program elvei alapján élik mindennapjaikat az iskolákban.

Az elmúlt években a COVID miatti lezárások, betegségek korlátozták lehetőségeinket, de tavaly és ebben a szeptembertől eltelt rövid időszakban időben új erővel támadt fel nálunk a Boldogságóra Program.

Már a hozzánk látogató ovisok — akik közül többen olyan óvodából érkeznek, ahol az óvónénik is „boldogságórás” óvónénik, — részt vehettek sulinyitogató programjainkon. Szép emlékekkel térhettek haza a hagyományos ünnepekhez kötődő (szüret, Márton nap) játszóházakból, és felejthetetlen élmény lehetett számukra a tanító nénik által írt és előadott mesejáték megtekintése a Magyar Népmese Napja alkalmából. Mivel sportiskola is vagyunk, a sportos programok sem hiányozhatnak a repertoárból, a mindennapok része a városban csak nálunk az úszás és a sakk is.

Felsőtagozatban az élménydús programokat szinte felsorolni is nehéz. A sportos programok tovább folytatódnak, a pályázatoknak és az EKF-nek — Veszprém 2023-ban Európa Kulturális Fővárosa — köszönhetően diákjaink rendszeresen vehetnek részt testnevelőtanárukkal falmászó programon az Acticity-ben. A tantárgyak közötti koncentráció jegyében történelmi eseményeinkhez is köthetünk sportos rendezvényeket, elég ha csak az 1956-os forradalom ünnepe alkalmából rendezett emlékfutásra gondolunk.

A városi szervezetekkel való együttműködésünknek köszönhetően a gyerekek eljutnak a Digitális Tudásközpontba, ahol játékos formában tanulhatnak az informatikáról illetve a nagyobb diákok a továbbtanulási terveikhez is kapnak segítséget.

Az ősz folyamán nagyon sok szervezett programunk volt a diákok számára. A boldogságóra témaköreihez illeszkedve az évet hagyományosan a hála témakörével indítottuk, amikor felidéztük rajzos formában a nyári élményeket. Hamarosan indultak az iskolánk 45. születésnapjához köthető rajzos pályázatok is.

Az apró örömök és a társas kapcsolatok jegyében már készülnek a gyerekek a „Nagy Európai Karácsonyfadíszcsere programra”, amelynek során 25 európai intézmény gyerekeivel kerülünk kapcsolatba, megismerve az európai karácsonyi szokásokat, értékeket és hagyományokat.

Az egészséges életmódhoz kapcsolódóan megújult és megszépült a menza, amelyet a gyerekek már birtokukba is vehettek. A megszépült tér nemcsak az ebéd helyszíne, de helyet is adott a diákönkormányzatot aktívan irányító gyerekek szervezésében a sulidiszkónak is, amely az idén jelmezes mulatság volt a Halloween jegyében.

A történelem, magyar irodalom, honismeret tantárgyakhoz kapcsolva kollégáim és én kirándulásokat, múzeumlátogatásokat szerveztünk. Az egész napos budapesti és helyi utazások nagy élményt jelentettek a gyerekeknek. Nemcsak mi lépünk ki az iskolai falai közül, de hozzánk is jönnek előadók, meghívott vendégek, akik a tananyaghoz kapcsolódóan játékos formában egészítik ki a tanulnivalókat. Járt nálunk a Petőfi Irodalmi Múzeum utazó János vitéz programja, hamarosan érkezik a  kézműves foglalkozás csokoládéval, a római kori Baláca Múzeum élményórája is.

A reál tantárgyakba is belecsempésszük a boldogság elemeit — kémiaórákon az unalmasnak tűnő tananyag életszerűvé tételét segíti együttműködésünk a helyi gimnáziumokkal, ahol a szakos kollégáink irányításával a laborokban a gyerekek saját maguk is kísérletezhetnek.
Optimistán azt is tervezzük, hogy az élménypedagógiához kötődő elkötelezettségünket erősíteni fogjuk.

Nemsokára megrendezzük az iskolában a Nagy Dominó Napot, indul a városi „Legyen Boldog Mindenkinek a Karácsonya!” pályázatunk, adventi kirándulások, játszóházak, karácsonyi mozilátogatás fogja színesíteni a hétköznapjainkat.
Nem véletlenül szerepel pedagógiai programunkban:

„Fontosnak tartjuk az értelmi nevelésen túl a gyermekek lelki nevelését, az általunk nevelt csemeték olyan technikákat tanuljanak, ami segítséget ad számukra a mindennapi életben. Szeretnénk, hogy megfelelő megküzdési stratégiák álljanak az általunk nevelt diákok rendelkezésére problémás helyzetekben. Hiszünk abban, hogy a pozitív megerősítés kihat a gyermek önismeretének egészséges fejlődésére, teljesítményére és eredményeire, kapcsolataira. A boldogságóra feladatok játékos, vidám, kreatív formát öltenek, melyek a havi boldogságfokozó témát bontják ki, és gyakorlatban fejlesztik az optimista gondolkodást, tapasztalati tanulás útján.”

Ennek a szemléletnek kihagyhatatlan eleme, hogy diákjaink jól érezzék magukat az iskolában, sikerélményük legyen és életre szóló élményeket adjunk a gyerekeknek.

A cikket írta Fábiánné Morvai Dóra, a Veszprémi Báthory István Sportiskolai Általános Iskola boldogságórás pedagógusa, Boldogságóra Pedagógus Nagykövet.

A diákokról a képek a Nagy Dominó Napon készültek.