A kamaszkori depresszió megelőzéséről
- Írta: Boldogságóra,
- Megtekintve: 6350
A kamaszkori depresszióval kapcsolatban megdöbbentő adatok állnak a rendelkezésünkre. De a támogató, nyitott légkör sokat segíthet a megelőzésben, a betegség jeleinek minél korábbi felismerése pedig a sikeres kezelésben. Ebben az írásban ezzel a két területtel kapcsolatban gyűjtöttünk össze néhány információt.
A kamaszok több mint húsz százaléka depressziós, és közülük csak körülbelül harminc százalékot kezelnek. Minden századik percben öngyilkos lesz egy kamasz. Több a depressziós lány, mint a fiú. Néhány tini sokkal hajlamosabb a depresszióra, például a bántalmazott vagy elhanyagolt tinédzserek; illetve azok, akiket trauma ért (például a szülők válása vagy halála).
Számos kutató a szülők nem túl reális elvárásaival, a médiumokban folyamatosan özönlő üzenetekkel – hogy szuperül kell magunkat érezni, és jól kell kinéznünk – és a stresszel, a nehéz helyzetekkel való megbirkózás készségének (és ennek megtanításának) hiányával magyarázza a kamaszkori depressziót.
Ugyanakkor azt is el kell ismerni, hogy a tinédzsereket sokkal több stressz éri napjainkban, mint a korábbi generációk esetében. Az sem segíti a diákok mentális fejlődését, hogy keveset kommunikálnak családon belül, keveset mozognak, sokat számítógépeznek, és ritkán mennek ki a friss levegőre, a napra, valamint hogy helytelenül táplálkoznak. Mindezek vezethetnek szorongáshoz, depresszióhoz.
A depresszió lehetséges jelei
A statisztikák alapján sok gyerek lehet depressziós – de hogy lehet őket megmenteni? Vegyük észre kétségbeesett, de néha néma segélykérésüket! A depresszió diagnosztizálása szakember feladata, de fontos, hogy figyeljünk az alábbi jelekre:
- szomorúság, reményvesztettség;
- kevés önbizalom, borzasztó önértékelés;
- az aktivitás hiánya;
- sok időt tölt egyedül;
- nem lelkesedik azok iránt a dolgok iránt, amiket régen imádott;
- fizikai tünetek (fejfájás, étkezési és alvási problémák);
- problémák az iskolában (romló jegyek, nem tud összpontosítani órán, bajba keveredik);
- beszél vagy kérdez a halálról, öngyilkosságról;
- igénytelen lesz a külsejére, nem ad magára;
- elszökik otthonról.
A jelenlegi tapasztalatok alapján a depressziós kamaszok nyolcvan százaléka sikeresen kezelhető, ha időben megfelelő segítséget kap. A serdülőkornak nem a szenvedésről kell szólnia. Legyünk megértőek, gondoskodóak, figyeljük a jeleket, és időben keressünk megfelelő segítséget!
Tanácsok a kamaszkori depresszió megelőzéséhez
- Biztosítsunk gyermekünknek támogató, gondoskodó, szeretetteljes családi környezetet!
Több kutatás is kimutatta, hogy alacsonyabbak a depressziós tünetek a rendezett családi háttérrel rendelkező gyerekeknél. A jó szülői kapcsolat, a támogató család csökkenti a stresszt és azokat a kockázatokat, melyek a depresszióhoz vezethetnek. Fontos, hogy szülőként megértést, empátiát, kedvességet tanúsítsunk a kamasz felé egy-egy nagyobb érzelmi hullám során. Nyitott kérdéseket, ne zárt kérdéseket tegyünk fel ilyenkor, hogy jobban megérthessük a gondolatait! Támogassuk növekvő önállóságát, és próbáljunk ne túl szigorúak lenni, amikor az ígéretei és tettei eltérnek időnként! Keressük benne a pozitívumokat, mialatt szeretetteljes hátteret biztosítunk neki a megfelelő korlátokkal!
- Mutassunk példát a nagyobb érzelmi és kapcsolati nehézségek során!
Csakúgy, mint a felnőtteknek, a tinédzsereknek is gyakran kell megbirkózni nehéz kapcsolati és érzelmi helyzetekkel – barátságok, szerelmi kapcsolatok konfliktusaiban, csalódások során, a tanulmányaik alatt vagy éppen a stresszel való küzdelemben a felvételik idején. Mivel az agy serdülőkorban fokozza az érzelmeket, különösen nehéz megbirkózni ezekkel a kihívásokkal, így a tizenévesek hajlamosabbak a depresszióra. Egy vizsgálat során bebizonyították, hogy ahogy a szülők reagálnak és viselkednek egy, a tinit érintő stresszes helyzetben, az nagymértékben befolyásolja a fiatal hozzáállását és reakcióját is. Azok a gyerekek, akiknek a szülei nyugodtabban, támogatóbban viselkednek a tini egy nehezebb élethelyzetében, azok később is jobban helyt tudnak állni az érzelmi kihívások során. Fontos, hogy pozitív példát mutasson a szülő, mert ez segítheti a serdülők problémakezelését. Fontos az érzelmi kontroll is – a szülő fogadja el, és ne bírálja a kamasz érzéseit, érzelmeit, gondolatait az interakciók során!
- Támogassuk társas kapcsolatait!
Azok a serdülők, akik egy jó baráti társaság, egy jó közösség tagjai, esetleg van párkapcsolatuk, azok sokkal védettebbek a depresszió ellen, míg egy rossz társaság szorongáshoz vezet. A barátság segíti őket, hogy megbirkózzanak az érzelmi kudarcokkal. A jó barátok, kapcsolatok nemcsak mentális, hanem fizikai egészséget is biztosítanak.
Nem szabad kiborulnunk, ha a kamasz gyerekünknek túl sok vagy túl kevés barátja van, hiszen a kapcsolatépítés is a tanulás, megértés része – de beszélgethetünk vele arról, hogyan lehet egy kapcsolatot ápolni, megvédeni, milyen odaadó, gondoskodó barátnak lenni. Fontos, hogy ebben is példát mutassunk – kell, hogy lássa, hogy többfajta barátság létezik, megfigyelhesse, hogy ezeket mi hogyan kezeljük, és hogy tapasztalhassa, hogy egy szoros barátság örök, az idők végezetéig tart.
- Bátorítsuk, hogy találjon célokat az életében!
A tizenévesek keményen dolgoznak, hogy kiválóan megfeleljenek az iskolai és az iskolán kívüli tevékenységekben – azonban fontos, hogy ezekhez legyen személyes kötődésük is, megtalálják céljaikat, érdeklődésüket bennük, ne csak a felvételi pluszpontok miatt csinálják mindezeket. A kutatások azt mutatják, hogy ha van célja az életben egy fiatalnak, vagy ha csak keresi is a céljait, az rendkívül előnyös számára, különösen idősebb korában. Tegyünk fel gyermekünknek nyitott kérdéseket arról, hogy mi érdekli, majd gondosan figyeljük a válaszokat annak érdekében, hogy felmérjük a megbújó céljait! Javasolhatjuk a hála gyakorlását is, melyből biztatást nyerhet, és egyéb közvetlen pszichológiai előnyökkel jár.
- Dolgozzunk azon, hogy az iskolai környezet is megfelelően támogassa a kamaszokat fejlődésükben!
A legjobbat akarjuk a gyerekeknek, de sokszor a dolgok túlmutatnak a saját családi rendszerünkön, és az iskolában is érdemes bevezetni azokat a változtatásokat, amelyek jobb mentális egészséget biztosítanak a serdülőknek. Ilyenek például az egészséges ételek, melyek segítik a gondolkodásban és a tanulásban a fiatalokat, vagy a későbbi iskolakezdés, mert a diákok sokszor kialvatlanok, és így kevésbe tudnak koncentrálni. Megvitatandó a kevesebb házi feladat is vagy a specializált oktatás azoknak, akiknek több figyelemre van szükségük.
Természetesen a kamaszkori depresszió rendkívül összetett és bonyolult. Nem lehet egyszerűen egy képletet használni, a gyerekek nem gépek – mindannyian különböző egyéniségek. Meg kell tanítanunk őket arra, hogy felismerjék egyedi képességeiket, készségeiket, biztosítanunk kell őket arról, hogy ránk számíthatnak, bármilyen kihívásokkal is szembesülnek.
Ily módon nem csak segítünk a tizenéveseknek elkerülni a problémákat, mint például a depresszió, hanem segítünk is nekik megformálni egy pozitív jövőt is.
Források:
https://psychcentral.com/blog/archives/2010/03/04/why-are-so-many-teens-depressed/
http://greatergood.berkeley.edu/article/item/five_ways_parents_can_help_prevent_teen_depression