A boldogságórák szerepe a kiemelkedő versenyeredményekben 

Fábiánné Morvai Dóra osztálykép cikkhez_kamaszfesztivál 2025.02.20_f

A veszprémi Báthory István suli sikerei a Kamaszfesztiválon

szerző: Fábiánné Morvai Dóra Boldogságóra Pedagógus Nagykövet

Az idei tanév őszén ismerkedtem meg az országos Kamaszfesztivál programjaival. Osztályfőnökként és boldogságórákat tartó pedagógusként és boldogságóra pedagógus nagykövetként úgy gondoltam, hogy mindenképp részt kell vennünk a projektekben, amelyek nagy segítséget jelentenek az eddigi boldogságórákat kiegészítve a közösségépítésben és a csapatmunka, összetartozás erősítésében. Az ígéretek nagyon jól hangzottak, sok új lehetőséget rejtettek magukban. Az alapvető elgondolások már ismerősek voltak számunkra, hiszen mint Boldog Iskola évek óta hasonló szemlélettel gondolkozunk, a projektek új megvilágításba helyezték a boldogságprogramban megismerteket.

A boldogságprogramban sok tapasztalatot gyűjtöttünk már, és az elmúlt több, mint 10 évben, a boldogságfokozó stratégiák és az ezekhez kidolgozott havi témakörök feldolgozása során sok olyan technikát, módszert ismertünk meg, amelyet a vállalt feladatainkban sikeresen és eredményesen tudtunk felhasználni.

Nem is csalódtunk, visszatekintve az elmúlt hónapokra és a jelenlegi kihívásokra nézve, amelyek előttünk állnak még, a befektetett munka eredménye megtérül, hatalmas eredményt tudtunk-tudunk elérni!

Mit is ígért nekünk a Kamaszfesztivál?

„Egy jó osztályközösségben támogató emberek vesznek körül, akik elfogadnak téged olyannak, amilyen vagy. Ahol nem kell félned, hogy elutasítanak vagy kiközösítenek, mert ismernek és tiszteletben tartanak téged. Egy ilyen környezetben valódi barátságok alakulnak ki, és biztonságban érezheted magad. Egy jó osztályközösségben közös célokra törekedtek. Ez lehet egy osztálykirándulás megszervezése, egy jótékonysági esemény megtartása vagy bármi más, amit a közösségetek fontosnak tart. Az ilyen közös célok összekovácsolnak benneteket, erősítik a kötelékeket és segítenek abban, hogy együtt olyan dolgokat érjetek el, amikre egyedül talán nem lennétek képesek. Egy jó osztályközösségben mindannyian felelősséget vállaltok egymásért és a közösségért. Mindenki aktívan részt vesz az osztály életében, és mindenkinek számít a véleménye, így mindannyian hozzájárultok ahhoz, hogy osztályközösségetek még erősebb és sikeresebb legyen. Az osztályközösségfejlesztő program kommunikációs készségeket, együttműködést, konfliktuskezelést és problémamegoldást fejleszti. Az osztály tagjai nyitottabbak lesznek egymással, erősödik a bizalom, barátságok mélyülnek el, amelynek eredménye egy sokkal egészségesebb, vidámabb osztályközösség.”

A 10 témakör feldolgozása során, amellyel a boldogságórákon foglalkozunk sok olyan szituációba kerültünk már, amelynek ismerete a gyerekek számára sokat segített a pályázat feladatainak megtervezésében és a megoldásában is.

A célok kitűzésében sokat jelentett nekünk, hogy le tudtunk együtt ülni gyerekekkel közösen, mindenkit meghallgatva, és a véleményét figyelembe véve alkottuk meg a közös csoportszabályainkat, amelynek megírásába igyekeztünk mindenkit bevonni.

Az általunk megfogalmazott közös célok és tervek megvalósításában a boldogító jócselekedetek és a társas kapcsolatok témához köthető feladatokat vállaltunk. A tanév során, amikor a gyerekek elfáradtak, vagy épp nem érkezett még visszajelzés a munkánkról, szükség volt a lelkesítésre, az érdeklődés és a kitartás újjáélesztésére. Ilyenkor bátran nyúltunk az optimizmus hónapjában tanult gyakorlatokhoz.

Szeptemberben a gyerekekkel és a szülőkkel egyeztetve az alábbi projektekben vállaltunk feladatokat:

Javíts egy jegyet! pályázat – A cél a  tanulók teljesítményének és motivációjának növelése, a pályázat lehetőséget ad arra, hogy a diákok kitűzzenek egyéni tanulmányi célokat, és közösen dolgozzanak azok elérésén.

A tanulmányi munka javításában a célkitűzések nem voltak elegendőek, komoly munkát kellett beletenni a gyerekeknek, hogy eredményeket érjenek el. Ehhez egymást is tudták motiválni, hiszen a megküzdési stratégiák már nem voltak ismeretlenek előttük. Öröm volt látni a pozitív üzeneteket, amelyeket egymásnak küldtek az osztálycsoportban. Ezek valóban támogatók és lelkesítők voltak: „Meg fogod csinálni!” A véghajrában a másik bántása helyett inkább a segítő szándék vezette a többséget, így a csapatszellem és a közösség is erősödött. Kár lenne tagadni, hogy azért néhány bántó megjegyzés is érkezett a gyerekek között, így volt lehetőség a megbocsátás gyakorlására is.

Legszuperebb Osztályközösségek Kihívásjáték – Izgalmas játék, amelynek célja a közösségi szellem erősítése és a csapatmunka fejlesztése. A program során különféle kihívások és feladatok várnak a résztvevőkre, amelyek elősegítik a diákok együttműködését és kreativitását.

 

Piros Lapot az Iskolai Bántalmazásnak! kampány – Fontos kampány, amely az iskolai bántalmazások ellen lép fel. A program során közösen dolgozhatnak ki és valósíthatnak meg projekteket, amelyek a bántalmazás megelőzésére és a támogató, biztonságos iskolai környezet kialakítására irányulnak.

A programhoz csatlakozó osztályok elkötelezik magukat a bántalmazó és zaklató magatartás elutasítása mellett, és arra ösztönzik egymást, hogy figyeljenek társaikra, szólaljanak fel a problémás helyzetekben. A projektek főszereplői maguk a diákok, akiknek az a feladatuk, hogy alkossanak saját projekteket annak érdekében, hogy az osztályközösségükben csökkenjen a csúfolás, kiközösítés, egymás kibeszélése, kigúnyolása, kinevetése és egyszerűen kedvesebbek legyenek egymással a diákok.

A projekt 3 kihívásból áll, amelynek során a gyerekek maguk választják meg a feladataikat, céljaikat.

A kihívás-játék célja, hogy a diákok vidám, tartalmas, tanulságos élményeken keresztül ismerjék meg és alkalmazzák a közösségi együttélés alapvető normáit. Fontos, hogy az osztály minden tanulójának egyenlő lehetősége van az egyes kihívások közösségi alkotófolyamatába való bekapcsolódásra, a szabad gondolkodásra és véleménynyilvánításra. Az osztály tagjai egy-egy feladatot passzolhatnak, de döntésüket indokolni kell. A résztvevőknek tiszteletben kell tartaniuk a törvényeket és a helyi iskolai szabályzatot. Bármilyen megkülönböztető, bántó vagy agresszív viselkedés, beleértve a verbális vagy az online zaklatást, nem elfogadható. Az osztályoknak biztosítaniuk kell, hogy a kihívás-játék során minden résztvevő biztonságos és befogadó környezetben vegyen részt. Az osztály a kihívás teljesítéséhez szükséges tervekről, témákról, feltételekről, megvalósításról közösen, szavazással dönt. A döntéshez szükséges információk mindenki számára elérhetőek.

Az osztály képviselői a projekt megvalósítási szakaszában rendszeresen egy-egy konzultációra bejelentkeznek, ahol lehetőség van arra, hogy átbeszéljük hogyan halad a megvalósítás. A 6.b osztállyal rendszeresen éltünk ezzel az online lehetőséggel, a gyerekek igényelték is, hogy beszámolhassanak a munkájukról és a terveikről. Jó volt, hogy a program irányítójától, Nagy Anitától visszajelzéseket, tanácsokat és elismerő szavakat kaphattak- kaphatunk.

A három projekt során az elkészült kampánynaplóinkat PPT, és rövid kisfilm készítésével mutattuk be. A vállalásaink során változatos feladatokban veszünk részt- nemzetközi projektekben, a közeli Boldog Ovival való együttműködésben és rengeteg csapaterősítő programban vállaltunk feladatot.

A gyerekek számára a legnagyobb és legnehezebb vállalás a Javíts egy jegyet! kampány volt, ebbe rengeteg munkát és energiát tettek bele a gyerekek. Bebizonyosodott, hogy a tanulmányi eredmények javulása mellett a közösség is erősödött.

A boldogságórás technikák- játékok- gyakorlatok sokat segítettek nekünk az eredmény elérésében, így kicsit megelőzve az éves munkamenetet a 6.b osztály már „a fenntartható boldogságot gyakorolhatja”.

A sok közös élmény és emlék megszerzése és a bekövetkezett pozitív változások mellett a gyerekek számára kézzelfogható jutalmat kaptunk, az éves munkánk elismeréseként a veszprémi Báthory István Sportiskolai Általános Iskola 6.b osztálya elnyerte a Stabil Kiválóság Díjat, és mint Veszprém Legszorgalmasabb Osztálya már biztosan ott lesz Tatán, a 4 napos jutalom – osztálykiránduláson, mivel Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata a tanév során Kamaszbarát Önkormányzat lett!