A novemberi boldogságóra témája a társas kapcsolatok volt. Először arról beszéltünk, hogy miért fontos, fontos-e számunkra a társaság, a barátok és a család. Megállapítottuk, hogy társas kapcsolatokra és támogatásra van szükségünk, ahhoz, hogy élhessünk, hogy testileg és lelkileg is egészségesek lehessünk. Az is megfogalmazódott bennünk, hogy az életünk minőségét is erősen befolyásolja a kapcsolataink minősége, és ebben az esetben is fontos erőforrásnak számítanak az emberi kapcsolataink. Mindenki elkészítette a saját kapcsolati hálóját. Zárásként, a 2/B csoport tanulói, kerestek az interneten idézeteket a barátságról, társas kapcsolatról és ráírták a saját kapcsolati hálójukra.
Társas kapcsolatok ápolása
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Egy régebbi játékot alkalmaztunk megbeszélés céljára: meleg zuhany.
Minden tanuló beleülhetett a forgós székbe, s elmondtuk Neki, miért örülünk, hogy osztályunkba jár, s Ő is elmondta, miért boldog itt. Közben kézműveskedtünk a havi program sablonját „keltettük életre”.
Sajnos a kézműves munkákat nem fotóztam le, de tudom, hogy a Gyerekek átadták annak, aki számukra kedves Osztálytárs vagy Rokon.
A társas kapcsolatok ápolása témára a hála zenéjével hangolódtunk. A süni irigy lesz mese meghallgatása után beszélgettünk a helyes viselkedésről, arról, hogyan kell jó barátnak lenni. Labda gurításával elmondhatták egymásnak, hogy mit szeretnek a másikban. A gyerekek lerajzolhatták magukat a barátaikkal, amit elhelyeztünk a folyosón és együtt örülhettünk a munkákba.
A társas kapcsolatok ápolását a gyerekekkel, a Szutyejev: A gomba alatt című mese elbábozásával mélyítettem el. A mese végén barátságot kötött állatok megölelték egymást, így mi is ölelőkörrel zártuk a napot, ezáltal az érzelmi intelligenciájukat is fejlesztettem. A meghitt hangulatot, a Hahó Együttes- Barátság című zenéjével tartottam fent.
A társas kapcsolatok témakör tervezése során egyértelmű volt a számomra, hogy óvodánk másik csoportjával együtt fogunk tevékenykedni és játszani. Melyik másik téma ad erre ennél több lehetőséget? Ennek tükrében kolléganőmet megkeresvén elmondtam neki a terveimet, ötleteimet a téma feldolgozását illetően. Személyisége azonos az enyémmel, ezért könnyen egymásra hangolódtunk, ami úgy gondolom a siker egyik kulcsa volt.
A foglalkozásunkat az előző napon már megalapoztuk, érzelmileg ráhangoltuk a gyermekeket. Egy üdvözlő lapot készítettünk, mely elejére szívecskét színeztek. A szív több, apró szívből állt, mely jelképezte azt, hogy a saját szívünkbe több jó ember is belefér. A képeslap hátuljára egy kedves idézetet ragasztottam a barátságról, valamint egy köszönetüzenetet.
A foglalkozás reggelén pár kisgyermekkel meghívót adtunk át óvodánk másik két csoportjának, melyben az állt, hogy szeretettel várjuk őket 10:30 – kor egy közös táncra az udvaron. Minden gyermek nagy lelkesedéssel fogadta az invitálásunkat.
Tízórai után termet rendeztünk, majd a Bogyó és Babóca csoporttal közösen kezdődhetett a móka. A foglalkozást közös relaxációval indítottuk. A különböző testrészeinket bemelegítettük, közben jókat nevettünk, hiszen arcot fújtunk, törpékké és óriásokká változtunk, mind ezt a varázspálca szerinti kérés alapján. Mivel nagy hangsúlyt fektetünk a hagyományőrzésre és hagyományápolásra, ezért adott volt, hogy a Márton napot és a Boldogságórát fogjuk ötvözni. A gyerekeket elvarázsoltam kislibákká. Az „Egyél libám egyél már” és a „Száz liba egy sorban” kezdetű dalokra ritmikusan lépdeltünk, táncoltunk, totyogtunk. A közös tánc megalapozta jó
kedvünket. A fő tevékenységünk a „Hatan vannak a mi ludaink” című dal énekes eljátszása volt. A csoportommal már a korábbi időszakban játszottuk, de akkor csak három libát tudtunk választani, hiszen a létszámunk ennyit „engedélyezett”. Megbeszéltük, hogy milyen jó, hogy közösen játszunk a másik csoporttal, hiszen a dal szerint három fekete és három szürke liba van, és most lehetőségünk van szám szerint ennyi ludat középre állítani. Mivel ez egy párválasztós játék, ezért felhívtuk a gyermekek figyelmét, hogy olyat válasszanak, aki még nem volt és a másik csoportba jár. A gyermekek empatikusak voltak és mindig olyat választottak, akinek még nem volt lehetősége középen eljátszani a szerepet.
A tevékenységünk koronázásaképp átadtuk egymásnak az általunk készített szeretet lapokat és egy öleléssel köszöntük meg az együtt játszást. Az ajándék átadása során a hónap dalát kapcsoltam be a gyermekeknek, akiknek már ismerős volt Bagdi Bella boldogságról szóló dala, hiszen a héten többször is hallgattuk. Gyermeki kérésnek eleget téve együtt, közösen elénekeltük a Boldog vagyok dalt, majd egy szeretet öleléssel és simogatással zártuk a benti tevékenységet.
A fél tizenegy is hamar elérkezett, ezért átöltöztünk és a többi csoporttal gyorsan táncra perdültünk a „Ramsamsam” dalra. A nagyobb gyerekek segítették a kisebbeket, vigyáztak rájuk. Megható volt látni, hogy egy Boldogság foglalkozást követően mennyivel empatikusabbak és érzékenyebbek a gyermekek, mint más alkalmakkor.
Készítettünk videót a napunkról, melynek a linkjét itt tudom csatolni:
A foglalkozást a „Lusta nyolcas” gyakorlattal indítottuk, majd megbeszéltük a táblán lévő emojik alapján, hogy kinek milyen az aktuális hangulata. Irányított kérdésekkel eljutottunk ahhoz, hogy kivel osztják meg a gyerekek örömüket, bánatukat, milyen fajta kapcsolataik vannak. Beszéltünk ezek fontosságáról, értékességéről, a törődésről és a szeretetről. A barátság témájára helyeződött a hangsúly. Ezután elolvastuk a „Lecke barátságból” című mesét, melynek megbeszélése közben további tulajdonságokat gyűjtöttünk a barátsággal kapcsolatban. A gyerekek különböző szókártyákat kaptak, melyeken pozitív és negatív tulajdonságok szerepeltek az igazi barátság szempontjából. Egyesével vitték a táblához, és helyezték el a megfelelő csoportba.
Ezt követően készítettünk papírszívekből barátságvirágokat: mindenki ráírt a szívecskére egy tulajdonságot, ami neki a legfontosabb a barátságban. Ezekből rögtönöztünk egy leltárt, hogy az osztályban melyik tulajdonságot választották a legtöbben (kedves, jószívű, megbocsátó).
Felragasztottuk egy kartonra a barátságvirágokat, majd meghallgattuk a hónap dalát: Bagdy Bella: Jobb veled a világ.
November 13-án megtartottuk a 3. boldogságóránkat. A gyerekek, a folyosón kiragasztott szívecskékre írt idézetekből válogattak mielőtt bejöttek a terembe. A szívecskék két színben készültek és a hátsó oldalukra egy-egy betű volt írva. A betűkből a CSALÁD és a BARÁTSÁG szavakat lehetett kirakni. A szavak kapcsán kezdtünk beszélgetni a társas kapcsolatokról. Közben elmeséltem nekik a munkafüzetben található görög mesét és a Róka és a farkas című magyar népmeséket. A mesék kapcsán tovább beszélgettünk a barátságról. Meghallgattuk és megtanultuk a hónap dalát, s közben Jobb Veled a Világ szíveket és barátság könyvjelzőket készítettünk.
A társas kapcsolatok erősítése érdekében a nagy és a középső csoport ajtajára piktogramokat helyeztünk el, amit a reggeli bejövetelkor választhattak a gyerekek. Elmondható, hogy mindkét csoportban nagyon népszerű volt!
A két csoport részére közös filmezést szerveztem, annak érdekében, hogy a csoportok közötti baráti kapcsolatok megerősödjenek. A film is barátokról és barátságról szólt. Ez után zenés mozgásos játékokat játszottunk, melyben a párválasztásé volt a fő szerep. Ezek a programok alatt sok új barátság és élmény keletkezett.
Barátaimmal!
Cél: A gyermekek tanulják meg értékelni társas kapcsolataikat, vegyék észre, milyen fontosak számukra a barátaik. Értsék meg, hogy a kapcsolataik ápolása lehetővé teszi, hogy jókedvűek, vidámak és boldogok legyenek.
Korcsoport: 4-6 éves óvodáskorú gyermekek
Elhelyezkedés: körben ülünk a szőnyegen.
Foglalkozás menete:
Ráhangolódás a foglalkozásra:
– Körben állunk, és átöleljük egymást! A gyermekeket egymás elfogadásásra, szeretetére neveljük. Elmondjuk a csoport mondókát, és el is mutogatjuk: Sem gondolattal, sem szóval, sem cselekedettel, nem bántunk meg senkit sem, mert mindenkit nagyon szeretünk, legfőképpen magunkat!
– Örülök, hogy itt vagy! Helló-nap alkalmából: A gyermekek a barátaikkal párban állnak, majd különböző köszönési formákat találunk ki: kézfogás, pacsi, öklözés, integetés, ölelés. Ezzel is kifejezzük, mennyire örülünk, hogy együtt vagyunk.
–Páros fa jógapózzal, ami hajladozik a szélben, relaxációs gyakorlattal folytatjuk a foglalkozást.
– „Azt szeretem benned!” játék:
A gyermekek körben ülnek a szőnyegen, majd megfogja a mellette lévő gyermek két kezét, a szemébe néz, és befejezi a mondatot.
Motiválás: Közös bennünk játék eljátszása színes ernyővel. Nagyon tetszett a gyerekekeknek, majd közösen a sünit mozgattuk rajta.
Egy sünbábot veszek a kezemre. Ő Sün Soma. Erről a süniről fogok mesélni nektek!
Mesélés Pap Jánosné: Tüsi bajban van című mese elbábozása. A mesélés során hangszínnel, gesztusokkal teszem színessé a mese bemutatását. Kifejezem a szomorúságot, csalódottságot, ijedtséget, a reményt, az örömet.
Másik alkalommal: Beszélgetés: A süni bábot használtam motiválásra a beszélgetéshez, aki, panaszkodott, hogy ő úgy érzi, nincsenek barátai. Utána beszélgettünk a meséről, milyen érzések kavarogtak a süniben? És milyen a mókusban.
Ti éreztétek e magatokat egyedül? Milyen érzés volt?
Mitől szűnt meg ez az érzés?
Kik a barátaid? Miért barátok ők? Sorold fel a barátaidat! Alkossatok süncsaládokat, a barátaitokkal. Kivel lennél szívesen egy családban?
Fontos, hogy mindenkinek legyen barátja, ne maradjon egyedül senki!
Dramatikus játék: Hogy vigasztalnád meg a barátodat, ha szomorú? Keresd meg a barátod, és egyikőtök legyen szomorú, a másik vigasztalja meg! Majd cserélhettek. Csoportosan is eljátszhatjuk!
Eljátszottuk a labdacsatát, többször is! Nagyon jó volt! Jól együttműködtek a gyerekek.
Harmadik alaklommal: Dramatikus játék: Barátságtánc: A barátok zenére mozognak, és közben megfogják egymás kezét, ez a barátságlánc. Vigyáznak, hogy együtt mozogjanak, egymás mellett, nem távolodhatnak el, mert ha igen, elszakad a barátságlánc. Ezzel érzékeltetjük, milyen törékeny a barátság, de ha véletlenül elszakad a lánc, megjavítható (megfogjuk egymás kezét újból). Újra lehet barátság, ha összeveszünk is, és bocsánatot kérünk. )
Eljátszottuka barátság-sál játékot, nagyon élvezték a gyerekek. Odafigyeltek egymásra, így a barátság-sál nem szakadt el, még az akadályok kerülésekor sem.
Zárásként az Add előre játékot játszottuk el két csapattal, ahol az egyik csapat a sünit adta előre, a másik csapat a mókuskát. Jól együttműködött mind a két csapat.