
Társas kapcsolatok ápolása


Szigetszentmiklósi Csicsergő Óvoda
3, Társas kapcsolatok ápolása
Ehhez a témához kapcsolódóan bábjátékkal adtuk elő az irigy sünről szóló mesét, majd olyan játékokat játszani,a melyek segítségével minél jobban megismerjük egymást.
– Szeretem, ha…… Nem szeretem, ha……
– Egymást behunyt szemmel vezettük, …
– Relaxáló pillanatokkal ajándékoztunk meg egymást; párban oly módon, hogy az egyik feküdt a földön míg a párja olyan finoman, mint ha a szellő simogatná, végigsimítja az arcát, karját….. aztán cseréltünk. ( Ezzel egyfajta csendesítést, belső odafordulást is támogattunk. )
Ezek a játékok kedvelt tevékenységeikké váltak.
Készítettünk egy barátságláncot is mintázott, színezett kis karton „gyöngyökből”.
Debreceni Lorántffy Zsuzsanna Általános Iskola
Arról beszélgettünk, milyen jó, hogy sokan vannak körülöttünk, akik megszépítik mindennapjainkat, segítenek, ha baj van. Az egymással töltött idő fontosságát szinte minden gyerek kiemelte. Az iskolánkban hagyományosan megrendezett őszi suli-buli bevezetéseként tartott első apák napján játékos feladatokkal, vetélkedőkkel és apró meglepetésekkel erősítettük a gyerek-szülő kapcsolatokat, örömet szerezve, könnyet csalva több apuka szemébe.
Nagykőrösi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
A téma bevezetéseként azt játszottuk, hogy a TÁRSAK betűihez pozitív tulajdonságokat, szavakat gyűjtöttünk, amik a barátaikat, osztály-, sporttársaikat jellemzik. Nagyon elcsodálkoztak, hogy mennyivel könnyebb a többieket jellemezni, mint magukat.
Ezek után csoportokat alakítottunk úgy, hogy egy csoportba kerültek, akik azonos sportkörre járnak, akik ugyanabból az óvodából jöttek, akik felnőtt korukban ugyanolyan, vagy hasonló munkát szeretnének végezni, akiknek közös a hobbijuk. Nehéz feladatnak bizonyult, hiszen volt, aki a másik csoporthoz is tartozhatott volna. Minden csoport kapott egy doboznyi képet, melyen emberek láthatók. Ki kellet válogatni, amelyiken olyan emberek vannak, mint amilyen csoportba ők tartoznak (többit pedig csoportosítani, hogy milyen társak vannak rajta). A saját csoportjuknak megfelelő képekből tablót készítettek úgy, hogy annak ki kellett fejezni, miért jó egy ilyen társasághoz tartozni, mi a csoportban a fő összetartó erő.
Szolnoki Fiumei Úti Általános Iskola
A gyerekek már több, mint 2 hónapja ismerik egymást, így elhatároztuk, hogy közösen kidíszítjük a termünket. Szalmából csavarással és fonással teremdíszeket készítettünk.
7-es számú Óvoda, Sepsiszentgyörgy
Testi érintéssel és dicsérő szavakkal jutalmazzuk meg azt, aki vállalta, hogy bekötött szemmel halad végig a hídon. Elmesélhette, hogyan érezte magát útközben?
Gyömrői Weöres Sándor Általános Iskola és alapfokú Művészeti Iskola
A tanév során nagyon sok csapatjátékot, páros munkát használtunk a témák feldolgozásánál. Volt, hogy kissé döcögött a munka, de a végeredmény mindig pozitív volt.
A téma konkrét feldolgozása során elsősorban a családi kapcsolatokat emeltük ki, készítettünk családfát, azon belül. ki mit örökölt a családtagjaitól.
Majd a baráti kapcsolatok fontosságát próbáltuk több oldalról is megvilágítani.
Polgárdi Széchenyi István Általános Iskola és AMI
„A kedves szavak rövidek és könnyen kiejthetőek, de a visszhangjuk valóban végtelen.” idézet értelmében minden tanuló kapott egy-egy A5-ös lapot. A lap tetejére mindenki felírta a saját nevét. A lapokat elindítottuk körbe és mindenki írt vagy rajzot a másiknak egy-egy kedves dolgot. Amikor a lapok visszaértek eredeti tulajdonosukhoz, beragasztottuk azokat az osztályfőnöki füzetbe.
Megbeszéltük, hogy mindenkinek vannak jó tulajdonságai és a többiek ezt észre is veszik, erről tanúskodnak a lapokra írt/rajzolt kedves szavak. A következő kérdéseket is megválaszoltuk: Mi az, ami a lapodra került és nagyon meglepett téged? Mi az, amivel nem értettél egyet? Miért írhatták azt neked a többiek? Van valami, ami szerinted még felkerülhetett volna a lapodra?
Az óra végén mindenki kapott egy-egy színes ceruzát. A feladat az volt, hogy a füzet nem mozdulhat el a padról és így kellett 5 perc alatt elkészíteni egy legalább 4 színt tartalmazó rajzot. Egy talpraesett kislány (neki direkt a sárga színt adtam) az osztályból, azonnal körbefordult és a körülötte levőknek rajzolt egy-egy napot. Majd felállt és elindult a többiek padjához. Természetesen ezután, már mindenki útra kelt és elkészültek a rajzok. A rajzok elkészítése után megállapítottuk, hogy szükségünk van igazi társas kapcsolatokra, amelyekben jó érzés segítséget adni és kapni.