
Társas kapcsolatok ápolása

Dombóvári József Attila Általános Iskola
A gyerekek többféle bizalomfejlesztő játékot játszanak. Lényegük, hogy a játék alanyai behunyt szemmel, vakon alávetik magukat társaik akaratának, így testi épségük megóvása is kizárólag a többiek felelősségtudatán múlik. Ezért a játék során mindig „vak” társunk biztonsága legyen az elsődleges, figyeljünk egymásra! A játékok után beszélgetünk arról, hogy ki mit érzett játék közben.
LIFTEZÉS
Idő: 5 perc Eszköz: – Létszám: 8-10 fő
Egy csoporttársunk lefekszik a földre kinyújtott testtel, hanyatt, karjai a combja mellett, szeme becsukva. Valaki a fejéhez áll, a többiek kétoldalt a vállától a lábfejéig. Leguggolnak, majd egyszerre felemelik, olyan magasra, amennyire csak tudják. Vezényszóra leeresztik, középen hintáztathatják is egy kicsit. A liftező utána számoljon be az érzéseiről!
LEVITÁCIÓ
Idő: 5 perc Eszköz: –
Létszám: 1 levitáló + 2 emelő + szemlélődők
Ketten megtartjuk becsukott szemű társunkat a lábánál fogva. (Pl. Egy-egy lábát összekulcsolt kezünkbe helyezi.) A célunk, hogy azt az érzést keltsük benne, hogy folyamatosan emelkedik. Folyamatosan közvetítsük, hogy jelenleg milyen magasságban jár! Miután ily módon előkészítettük a terepet, a delikvenst lerakjuk a földre, neki azonban azt mondjuk, hogy felraktuk egy asztalra/székre, és arra kérjük, ugorjon le úgy, hogy mi közben vigyázunk rá (pl. fogjuk a karját). Elég muris mozgásokra képesek ilyenkor az emberek…
DÜLÖNGÉLŐS BIZALOMJÁTÉKOK
Idő: 5-10 perc Eszköz: – Létszám: 3 ill. 2 fő csoportonként
a. Hárman játsszák. Ketten, egymás felé fordulva, támaszban állva várják a csukott szemmel feléjük dőlő társukat. A két „fogó” egymás között „adogatja” a harmadikat. A játék a háromfős csoporton belüli cserével folytatódik.
b. Páronként játsszuk. A pár egyik tagja kezeit oldalsó középtartásban tartva áll, csukott szemmel. Társa mögötte áll, támaszban. Jelzésre (pl. a társ megérinti a vállát) hanyatt dől, merev testtel. Társa a hóna alatt alkarjával felfogva elkapja, s visszaállítja függőleges helyzetbe. Az előzőnél is nagyobb fegyelmet, bizalmat kívánó feladat. Páron belüli szerepcserével folytatjuk.
HARANGJÁTÉK
Idő: 5-10 perc Eszköz: – Létszám: 15-20 fő
Szorosan záró kört alkotunk. A kör közepére beáll valaki, akinek bekötjük a szemét, majd megkérjük, dőljön el valamilyen irányba. Biztosítsuk róla, hogy bármerre dől, megtartjuk. Miután eldőlt, akik eddig tartották, tovább passzolják a mellettük állónak, és így halad egészen körbe. A végén kérdezzük meg, milyen érzés volt középen lenni, és mikor érezte leginkább biztonságban magát. (Akkor érzi nagyobb biztonságban magát, ha minél nagyobb felülettel támasztják meg.)
Sajóvámosi Arany János Általános Iskola
Elektronikus óravázlat elérhető az alábbi linken:

Társas kapcsolatok ápolása
Egy játékkal vezettük be, tollpihével megkellett simítani a számára kedves társát. Majd legközelebb már el is kellett mondani társának mit szeret benne, miért szereti.
Egy barátságlánc plakátot is készítettünk mindenki kiszínezte magát – egy kivágott emberformát. Mikor mindenki kész volt kezükbe fogva leültek egy más mellé körbe – aki mellé szerettek volna, és egyesével felragasztottuk az emberkéket.
Mutasd meg csinálsz a barátoddal! játék, én adtam az instrukciót pl. szomorú a barátod, szülinapja van, nem tudja levetni a cipőjét, leejtette a kanalát, boldog… stb. Elején nehezen értették meg a feladatot, de a végére már élvezték, beindult a fantáziájuk.
Mese megbeszélése, ami egy irigy süniről szól, aki rájön ha így folytatja nem lesz senki, aki vele játszana. Elméletben nagyon tudták mi a helyes és helytelen, gyakorlatban még meg-meg kellett említeni a süni történetét.
Pókháló készítés fonal gombolyagból – ez nem igazán sikerült, nehéz volt a kivárás, elengedték a fonalat.
A végén gumi szalagot húztam ki 2 sor szék támlái közé össze-vissza, amin átlépkedtek, alatta átkúsztak. Aranyosak voltak, annyira figyeltek a kisebbekre, segítettek nekik. Tudom a lényege mind kettőnek más, de az egymásra figyelés itt is megmutatkozott.
Csemete liget Napközi otthonos Óvoda
Nagyon jól közelítették meg a gyerekekkel ezt a témakort is. Elkészítettük a barátság pókhálót, amiben nagy élvezettel vettek részt a gyerekek. A tavaszi ébresztő című mesét többször is el kellett mesélni a csoport számára, annyira tetszett nekik. Nagy izgalommal Bàboztunk és barátság karkötőt is készítettünk, amit haza vihettek a gyerekek.
Egyik játékunk a hónapban: mosoly-mondókánk elmondása után minden gyermek megajándékozta egy társát a mosolyszívvel; egy ölelés, egy simogatás, egy kézfogás, vagy egy puszi kíséretében.
Bagdi Bella Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek c. dalával kezdtük a témát. A mozgással kísért dal tetszik a gyerekeknek. A Süni irigy lesz c. bábjátékkal folytattuk a feldolgozást. A témája több kisgyermeknek lehetett ismerős:) Sokat beszélgettünk beszélgetőkör keretében arról,hogy mi tehet minket boldoggá. A végén közösen építettünk egy csodaszép várat.
Megyaszói Mészáros Lőrinc Körzeti Általános Iskola
Ebben a témában,sokat beszélgettünk,hogy egyáltalán számukra mit jelent az szó, hogy társas kapcsolat, mik tartoznak ide. Körbejártuk a baráti , a családi,a tanítói, kapcsolatokat. Beszélgettünk hogyan ápoljuk, és óvjuk ezeknek a kapcsolatoknak a meglétét.
Debreceni Árpád Vezér Általános Iskola
„A barátság az egyik legfontosabb emberi kapcsolat!”- mondta az egyik harmadikos kislány. Összetartozásuk jeléül barátságkarkötőt készítettek egymásnak a barátok ezzel is jelképezve összetartozásukat.