Társas kapcsolatok 5. osztály
Társas kapcsolatok ápolása
Szent Gellért Katolikus Álltalános Iskola és Gimnázium
1. osztály társas kapcsolatok
A Csipet-csapat és a Társas kapcsolatok
Novemberben ismét több órát fordítottam a boldogságórákra, mivel úgy láttam, a gyerekek szívesen beszélgetnek, mondják el élményeiket, erre pedig a havi egy alkalom nagyon kevés.
Ebben a hónapban is a mese olvasásával kezdtünk, majd megbeszéltük, mitől jó egy barátság, és azt is, hogy ki milyen szempont alapján választ magának barátot. Ezt követően összegyűjtöttük egy jó barát jellemző tulajdonságait, s közben a gyerekek rájöttek arra, hogy egy barátnak nem kell tökéletesnek lennie, a legfontosabb dolog, hogy megőrizze a titkokat, és legyen vele a bajban is. Harmadik-negyedikes tanulóktól ez nagyon mély gondolat. Karácsonyhoz közeledve képeslapot vittem nekik, amiből mindenki választott egyet, és a legjobb barátjának írt rá kedves gondolatokat. Ezeket a képeslapokat az utolsó tanítási napon fogják átadni egymásnak.
A közösség, az összetartozás is szóba került, és erre nagyon jó volt az a játék, amikor közösen kellett a gyerekeknek rajzolniuk. Minden tanuló 1 darab zsírkrétát kapott, és úgy kellett egy rajzot elkészítenie, hogy a társait kellett megkérnie, hogy akinél például a sárga volt, az rajzoljon neki napot, akinél pl. a zöld, az füvet, stb. Az óra végére kisebb hiányossággal elkészült a 20 közösen készített rajz, és az volt az érdekes, hogy több gyerek jelezte, hogy az ő rajza még azért nincs kész, mert másnak színezte az eget, vagy a füvet a sajátja helyett.
A hónap végére az újonnan érkezett 4 tanuló ezeknek a boldogságóráknak köszönhetően könnyebben illeszkedett be az osztályközösségbe, és emellett szorosabb barátságok alakultak ki a gyerekek között. Ezt bizonyítja az is, hogy amikor a hónap zárásaként mindenkit a barátjával szerettem volna lefotózni, a harmadikos lányok azt kérték, hogy róluk egyetlen közös kép készüljön, mert ők mindannyian barátnők. Tartalmasan telt ez a hónap is.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Hegyi patak – Vegyes korosztályú csoport / Készségfejlesztő Iskola/
A kapcsolatokról és ellentettjéről a magányról beszélgettünk a szakiskolás tanulókkal Boldogságórán.
A társas kapcsolatok minőségét elemeztük képekről. A testbeszédeket eljátszottuk. A bizalmi, társas kapcsolatok mellett az egyedüllét és magányosság jeleit is elemeztük. Nagyon jól dramatizálták azt is, milyen az, amikor vannak ugyan emberek körülöttük, de mi egyedül érezzük magunkat. Ezután került sor a magányos Naftalin történetének kitalálására. Nekik a történetben az kerekedik ki, miért van egyedül?
„Naftalin, a törpe ma is magányosan sétálta körbe birtokát, hiszen valamiért egy ideje senki feléje sem nézett.”
Tudta, hogy miért történik ez vele. Az utóbbi időben már elviselhetetlenül viselkedett a többiekkel. Mindig mindenkit piszkált, mindenkivel baja volt. Először még elviselték, kérték hogy hagyja abba, majd ide jutott. Egyedül van.
-Jó egyedül, mert gondolkodhatok, de nagyon unalmas. Senki sincs aki segítene, hogyan oldjam meg ezt a magányos kérdést.
Majd addig törte a fejét, hogy eszébe jutott, mit mondott neki korábban az egyik barátja, amikor elege lett belőle. Azt mondta, hogy csak akkor maradhatnak továbbra is barátok, ha megbánja amit tett, bocsánatot kér és megpróbál majd másképp viselkedni.
Nem volt bátorsága elé állni, ezért levelet írt amiben minden rosszaságát megbánta. Leírta, hogy jóvá teszi. Ezután várt és várt.
Majd amikor megkapta a választ boldogan rohant a barátjához és elmondta még azt is, hogy magányosan nagyon rossz volt.
Jó, hogy a kapcsolatokban mindenkinek jár még egy esély!
Apagyi Zrínyi Ilona Általános Iskola
Érdekes, jó témának találtuk. Vicces volt nézegetni az összegyűjtött képeket, jókat nevettek a közös helyzeteken. Családi képek is előkerültek. Készült két montázs, ezek mellett néhány egyedi képet is feltöltünk. Örültünk, mert erősödött ez által az osztályközösség, amire szükség volt, így az adventi időszak előtt. Ezen a héten a karácsonyi dekorálásnál is nagyon jó együttműködést tapasztaltam.
A novemberi boldogságórák a tanulók társas kapcsolataikról szóltak. Ez a téma nagyon közel áll a gyerekekhez. Szívesen beszéltek arról, szerintük milyen egy jó barát. A sok pozitív élmény felelevenítése mellett néhány rossz tapasztalatot, és azok tanulságait is sikerült megbeszélnünk. Természetesen a zene, az ének és a tánc most sem maradhatott el, így minden óra nagyon jó hangulatban telt. A barátságötös, valamint a fotóalbum elkészülte után a gyerekek kíváncsian várják a következő hónap témáját.
Ebben a hónapban a társas kapcsolatok témakört jártuk körbe a gyerekekkel. A téma feldolgozása után a tanulók „fényképeket” készítettek különböző kapcsolatokat ábrázolva.
Novemberben a csoportunkba költözött Szomorú Szilárd, akit a tulipános módon sokféle módon próbáltak felvidítani, illetve sokat meséltek, meséltünk egymásnak arról, hogy miért jó, ha az embernek vannak barátai, hogy segítünk egymásnak.
A tornateremben több játékot játszottunk, ahol együtt, kooperálva tudták a manók megtalálni a megoldásokat: „tojásokat” kellett eljuttatni a Tyúkanyónak, át kellett kelniük egy mocsáron, beszéd nélkül meg kellett találni a Törzsfőnököt. A párok kialakításánál arra törekedtünk, hogy ne a legjobb barátjukat válasszák társul, hanem próbáljanak más gyerekekkel is szorosabb kapcsolatot kialkítani. Úgy gondolom, ez a hónap folyamán jól megvalósult.
A méltóság napja alkalmából szóba kerültek azok az emberek is, akik „mások”, mint mi: esetleg nem látnak, nem hallanak, nem tudnak járni. Kipróbáltuk ezt mi is, hogy vajon milyen lehet egy napjuk, hogyan tudnánk segíteni, miképp viselkednénk.
A gyerekek egy esős délelőtt Szomorú Szilárd számára egy-egy rajzot készítettek. A rajzok azt az eseménysort ábrázolták, hogy ők vajon hogyan is tudnák felvidítani őt. Kreatív és színes megoldásokat ötöltek ki: voltak, akik egyedül dolgoztak, voltak, akik segítséget adtak egymásnak.
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Egri Szalaparti EGYMI és Kollégium
Középsúlyos értelmi fogyatékos tanulók általános iskolája
Sziklaforrás csoport 5-6. osztály
A fotókon azok a fontos kapcsolatok jelennek meg, melyek a gyerekek hétköznapjaiban a legnagyobb hangsúlyt kapnak. A képeket feliratoztam és elmesélték miért fontosnak ezek az emberek számukra.
Válaszaikban egyszerűen, de mosolygós szemekkel, szeretettel beszéltek fotóik alakjairól. – Mert jó vele lenni, mert sokat nevetünk együtt, szeretem mert kedves, meghallgat, segít nekem, sokat dolgozik értem, nem hagy egyedül, odafigyel rám, boldog vagyok vele = harmonikus társas kapcsolatok.