Egyedül nem megy
Társas kapcsolatok ápolása
Ebben a hónapban a Mackók a barátságról tanultak. Együtt felidéztük a legszebb közös élményeinket, kirándulásokat és minden gyerek mesélt a barátairól, az óviból és nemcsak.
Körbeültünk és eljátszodtuk a „Kis barátom, hogy vagy?” cimű játékot: sorban mindenki a mellette jobbra ülőtől megkérdezi, hogy „kis barátom, hogy vagy?” A mellette ülő válaszol, majd ő teszi fel ugyanezt a kérdést a tőle jobbra lévőnek.
A gyerekek megtanulták milyen fontosak a barátok és arról is elbeszélgettünk, hogy hogyan bánunk barátainkkal.
„Barátság karkötőket” készitettünk egy óvis társunknak. Lelkesen dolgoztak a gyerekek ezeknek az elkészitésében és nagy örömmel ajándékozták egyik óvis barátuknak.
A társas kapcsolatok ápolása jegyében több olyan olasz-nyelvi órát tartottam, aminek során a diákok egymás pozitív tulajdonságait gyűjtötték össze. A csoport minden tagjáról készült fotó, háta mögött a többiek által felírt jótulajdonságokkal. Igazi élmény és pozitív megerősítés volt mindenkinek.:)
Magyarmecskei Általános Iskola
Téma bevezetése: Meditáció: Bagdy Emőke: „Hunyd be szemed…Barátomat úgy szeretem….”
Téma körüljárása: Nagy Gondolat kifejtése: Az őszinteség a barátság ismérve
-Mit gondoltok, milyen jellegű kapcsolatok léteznek az emberek között?
-Szerintetek egy kapcsolat mitől válik, hogyan alakul át barátsággá?
-A barátságnak vannak-e buktatói?
-Melyek a barátsághoz szükséges tulajdonságok?
-Hogyan kapcsolódik a hála és az optimizmus a társas kapcsolatokhoz?
Téma feldolgozása
A róka és a farkas című mese felolvasása
Csoportfeladatok megoldása
1. Csoportfeladat:Szívesen olvasnám azt a levelet, amelyben megmagyarázzátok a rókának, hogy az önzetlenség miért fontos a barátságban!
2. Csoportfeladat: Gondolom, hogy hálás lenne Jóságoska(Osztálytündér) azért a képeslapért, amelyben rajzzal és szavakkal fejezitek ki a mese üzenetét. Olyan színeket használjatok, amelyek a barátságot üzenik számotokra!
3. Csoportfeladat: Kíváncsian hallgatnám azt a verset, amelyet a róka és a farkas barátságáról írtok!
Csoportok beszámolója
Téma lezárása
Tanulói érzések meghallgatása
Pozitív tanítói visszajelzés
Bagdi Bella dalának közös éneklése: Ha boldog vagy….
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
A gyerekek nagyon szívesen beszélgettek a témával kapcsolatban. A társas kapcsolat fajtákat felosztottuk, ki melyikről rajzol legszívesebben. A kész munkákat felragasztottuk színes lapokra és fotóalbummá fűztük össze.
Boldogságóra foglalkozás (2019. november – társas kapcsolatok ápolása)
Mezőberény Város Óvodai Intézménye
– Mosolygó Központi Óvoda, Csiribiri Óvoda, Magyarvégesi Óvoda, Nefelejcs Óvoda –
Foglalkozásokat vezeti: Kissné Wagner Mária – intézményvezető
A foglalkozások megtartásának módja
• Intézményünk 4 telephelyén, heti rendszerességgel, naponta 2 boldogovis foglalkozást tartok, nagycsoportos korú gyermekeknek, csoportbontással – maximum 12 főnek.
• A boldogóvodai foglalkozások az óvodai élettől kicsit elkülönülten jelennek meg, nem a csoportok napi tervezéséhez kapcsoltan.
Szervezési feladat:
• Minden alkalommal: a beszélgetés helyszínére vonulás a gyerekekkel, (só-szoba, tornaszoba stb.) ülőhelyek kialakítása a szőnyegen.
• Minden mesélés kezdetekor a gyerekek illatos olajat kapnak a kézfejükre, majd a meseszignál következik – furulyán a magyar népmesék dallama.
• A mesék végén újból a meseszignál következik – furulyaszó – aztán csendesen felállunk, megköszönöm, hogy együtt lehettünk és a gyerekek visszamennek a csoportjukba.)
Fejlesztési lehetőségek:
• A külső énképtől a belső megismerése felé haladás, önismeret megalapozása, ismeretbővítés. A gyermek közvetlen környezetéhez pozitív élmények kapcsolása, a gyermektől indulva egy tágabb világ megismerése. Pozitív érzések alakítása, formálása önmagukhoz és a társakhoz, a környezetünkben élőkhöz: kapcsolatteremtés, együttműködés erősítés, bizalomfejlesztés, bizalomerősítés. Pozitív személyiségjegyek hangsúlyozása saját magunk és társaink szerethetőségének megéreztetése. Kapcsolatteremtő képesség fejlesztés. Kifejezőképesség fejlesztés. Érzelmi intelligencia-fejlesztés: együttérzés, beleérző képesség, felelősségtudat, felelősségvállalás.
November 1. hét
• Napimádás relaxációs játék – a könyvben leírtak szerint végezzük el a feladatot. – A játék végén helyet foglalunk a szőnyegen.
• Játék a hangulatjelekkel Válogatás, majd kiválogatás megadott szempont szerint: Hogyan ébredtél ma? Most hogyan érzed magad? Miért az a képet választottad? Mit szeretnél elmondani? – a gyerekek igényeik és belső állapotuk szerint kapcsolódnak be.
• Barát, barátság szavak jelentésének boncolgatása gondolkodtató kérdések formájában. (Ki tudja, mit jelent a szó: barát? Van-e barátod? Ki/Kik ők? Milyenek a barátok? Hogyan viselkednek? Mit tesznek, amikor együtt vannak? stb.)
• Mese: Tavaszi ébresztő (Bezzeg Andrea) Ráhangolódás a mesehallgatásra: „ismerek egy medvét, akinek nagyon sok barátja volt, ha figyelmesen hallgatod, a jövő héten elmondhatod, megbeszéljük, kik ők. Mondóka a mese előtt: „Gyere velem, vigyáz ránk a napsugár, kerek erdőn a boldogság megtalál.”
November 2. hét
• Játék a hangulatjelekkel – Válogatás, majd kiválogatás megadott szempont szerint: Milyen az arcod, hogy nézel, hogyan érzel, ha meglátod a barátod? Milyen a barátod arca, ha meglát téged? Milyenek vagytok, amikor együtt játszatok? stb. (kinek-kinek motivációja, közlési vágya figyelembe-vételével) – a gyerekek igényeik és belső állapotuk szerint kapcsolódnak be.
• Beszélgetés: az elmúlt heti mese felidézése: milyen állatok szerepeltek a mesében? Milyen barátok voltak, hogyan viselkedtek – irányított szituációs játékok a meséhez kapcsolódva (alszunk a barlangban, végigszalad rajtunk egy kis hangya, megérezzük a méz illatát, észrevesszük a barátainkat…) Milyen érzés volt… a barlangban, hangya-futkosás, a barátok megismerése?
• „Pozitív gyerek vagyok” – kártyapakliból véletlenszerűen húznak a gyerekek, felolvasom, mi van ráírva, majd ráerősítünk arra a tulajdonságra a gyermekben, amit húzott.
• Mese: Olyan rossz nekem egyedül (Kádár Annamária) Ráhangolódás a mesehallgatásra: „ismerünk egy kislányt, akit Lillának neveznek. Ma egy újabb történetet hallhattok róla.”
November 3. hét
• Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok… relaxációs játék- a könyvben leírtak szerint.
• Kis barátom, hogy vagy? – kommunikációs játék, a könyvben leírtak szerint.
• Játék a hangulatjelekkel – Kiválogatás megadott szempont szerint: Melyik barátod jut eszedbe a képekről? Miért? – a gyerekek igényeik, hangulatuk, motivációjuk szerint válaszolnak.
• Vizuális tevékenység – „Aki fontos nekem” – mindenki lerajzol valakit/valakiket, akit/akiket szeret. Mesélhetnek róla.
• Zenehallgatás: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek – a tevékenység közben többször meghallgatva, hogy a gyermekek „fülébe másszanak” a dallamai.
• Mese: Kinek kellett ez a testvér (Kádár Annamária) A történet a testvérféltékenység feldolgozásában segítheti a gyermekeket)
November 4. hét
• Párkereső játék – Séta közben csak szemkapcsolattal kereshetik a párjukat – tetszés szerint, majd kezüket fogva félreállnak. A játéknak akkor van vége, ha mindenkinek jutott pár.
• Játék a hangulatjelekkel – ma ilyen a kedvem, hangulatom, azért mert…
• „Pozitív gyerek vagyok” – kártyapakliból véletlenszerűen húznak a gyerekek, felolvasom, mi van ráírva, majd ráerősítünk arra a tulajdonságra a gyermekben, amit húzott.
• Mese: Tündérbogyó elbúcsúzik (Kádár Annamária) A mese a búcsúról, elválásról szól, a tárgyvesztés feldolgozásában mutat utat, lehetőségeket csillant fel. Hangsúlyosan: ha valakit a szívedbe zártál, az mindig a tiéd lesz, rajtad múlik, mikor idézed fel azt aki hiányzik, és lehet fáj a szíved, de ha a vele töltött szép pillanatokra gondolsz a torokszorító érzést boldogsággá változtathatod.
Reflexió a havi tevékenységek nyomán
Az októberi képzés után még nagyobb várakozással indultam a havi feladatoknak, teendőknek. A nevelési év elején elkészített hangulatjel-gyűjteményem folyamatosan használatban van, sikertörténet a munkámban. Alig győzöm hallgatni, kinek milyen hangulata, kedve van, hogyan ébredt, miért vidám vagy álmos az arca vagy könnyes a szeme. Volt olyan gyermek, akinek 5 arc volt a kezében, és minden archoz más történet fűződött, például, amikor apa az utolsó szelet sütit is megette. (amit lehet, a gyermekének kellet volna adnia)
Újdonság volt a gyermekek számára a hónapban a „Pozitív gyerek vagyok” – kártyajáték, amelyet úgy használunk, hogy a lefordított kártyalapokból választhattak, majd felolvastam a rajta álló „üzenetet”. Személyiségfejlesztő hatása erőteljes. A gyerekek örömmel és büszkén hallgatják milyen boldog, tehetséges, türelmes, segítőkész, különleges személyiségek. Szívesen szóltak bele pajtásuk „jellemzésébe”, különösen, amikor valami kevésbé igaz állítást hallottak. Esetünkben: „Barátságos vagyok mindenkivel” – a gyerekek harsányan és többen hangot adtak társuk – gyakran ellenkező viselkedéséről – és akkor elbeszélgettünk, hogy ő biztosan próbálkozik, csak nem mindig sikerül neki, és kértem őket, hogy segítsenek neki, hogy sikerüljön. Még egy nagyon meghatározó élményem volt a hónapban a kártyajáték kapcsán. Az egyik kisfiú kihúzta: „kitűzött céljaim könnyedén elérem” – elkezdtem magyarázni, mit jelent a kitűzött cél, és erre azt válaszolta, hogy: „Ő lesz az első gyerek a holdon!” – csak gratulálni tudtam ehhez a célkitűzéshez és sok sikert kívánni
A vizuális tevékenység, – mint lehetséges feltöltendő feladat címe – „Aki fontos nekem” – mindenki lerajzol valakit/valakiket, akit/akiket szeret és mesélhetnek róla.
Egy olyan képet szerkesztettem a gyermekek számára, amelyen azok a hangulatjelek szerepeltek, amikor az volt a kérésem, hogy mutasd meg nekünk: Milyen az arcod, hogyan nézel, hogyan érzel, ha meglátod a barátod? Az arcok között pedig egy felhőcskébe berajzolhatták, ki/kik számukra, aki/akik fontosak. Örömmel látták a hangulatjeleket lapjukon és boldogan teljesítették kérésem, melyet a szebbnél szebb munkák is bizonyítanak, sőt a foglalkozások keretei minden esetben túllépték az eddig megszokott 30 perces keretet. Az egyik óvodában az őszi projektzárón láttam ismét a gyerekek munkáit könyvecskébe összefűzve.
A hónap témája ismét sokat adott mind a gyerekeknek mind a nevelőknek és a barátoknak, szülőknek is, amikor a kép címe alatt meglátták magukat hiszen apa, anya és a testvérek szinte minden gyermek lapján megjelentek, nagy boldogságomra az egyik rajzon még én is ott voltam Jobb velünk a világ!
Látható eredmények a Boldogságórai foglalkozások hatására:
• A gyerekek jobban felfigyelnek érzéseikre, azokat egyre pontosabban észlelik, érzékelik, azokat, tudatosabban gondolkodnak magukról, önbizalmuk fejlődik, erősödik.
• Megtanulnak tartósabban figyelni másokra, várni és kivárni. Figyelmük tartósabb, megtarthatóbb, fenntarthatóbb.
• Az érzelmi intelligencia-fejlesztő mesék hallgatásának hangulata leírhatatlan, hatása bizonyára mélyreható. Továbbá segít a gyermekeknek érzelmeiket kifejezni, megérteni, azokat szabályozni.
További várható eredmények:
• Képesek lesznek fokozottabban kontrollálni viselkedésüket, fejlődik rugalmas-alkalmazkodó képességük, egyre megbízhatóbbakká válnak.
• Társas készségeikben formálódik a konfliktusok kezelése, egyre együttműködőbekké válnak és próbálnak, majd tudnak csapatban dolgozni.
• Empatikusabbá válnak és motiváltabbá a teljesítményekre.
Társas kapcsolatok ápolása
Az ötlettár több feladatát is megoldottuk a hónapban.
A legkedveltebb tevékenység a barátságvirág készítése volt. A szirmokat, leveleket előre kivágtam, illetve egy nagyobb ügyes kezű kislány segített. Mindenki saját maga választotta ki a barátját, így saját maguk rajzolták be a jeleket is. A kisebbeknek segítettünk.
Elmeséltem Bezzeg Andrea meséjét, majd beszélgettünk arról, hogy milyenek a jó barátok. A gyerekek sorolták: szeretik egymást, együtt játszanak, odaadják egymásnak a játékot, nem bántják egymást, segítenek egymásnak, stb. Szembekötősdi játékkal kipróbáltuk, milyen a sötétség.
A munkafüzet néhány feladatát lefénymásoltam. Színezés előtt és közben beszélgettünk, milyenek a jó barátok.
A „Boldogság faliújságon” a szülők is megfigyelik a gyerekek munkáit. Minden gyerek munkáját kitesszük, majd cseréljük az újabbakkal. (Fényképezéskor néhányat hagyunk rajta mindegyik elvégzett feladatból, ami jelképezi a feladatok megoldását.)
A hónap végén nagyon lecsökkent a gyermeklétszám, betegség miatt csak néhány gyermek járt óvodába. Beszélgettünk arról, milyen kár, hogy nincsenek itt, és reméljük, hamar felgyógyulnak. Fontunk nekik barátságkarkötőt, ha visszajönnek, odaadjuk. Rajzoltuk, másoltuk, színeztük, kivágtuk a barátság jelét.
A hónap elején a foglalkozást szokás szerint a Világomban minden rendben van… kezdetű dallal vezettem be. Táncoltunk, majd a szőnyegen gyülekeztünk. Mivel Márton napja volt, kapcsolódott a relaxációs gyakorlat a heti tématervhez: „Totyog a liba, nagy a galiba”. Beszélgettünk, milyen fontosak a kapcsolatok, majd a gyerekeknek mondtam, hogy gondoljanak valakire, aki fontos nekik. Elmondták kire gondoltak. Legtöbben az anyukájukat említették (csokit vesz, játékot vesz, finomat süt, stb.). Utána megtanulták a Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek… című dalt, amelyet nagyon élveztek. Kis barátom hogy vagy? játékot is szívesen játszották. Majd egy „barátság láncot” alakítottunk, és kértem a gyerekeket, hogy papírból is készítsünk ilyen barátságláncot, amit meg is csináltunk.
2019-11-30.
A nehéz szociális körülmények között élő gyermekeinkhez közel álló téma volt. A boldogsághoz hozzá tartozik a barátság a szeretet a gyerek szülő kapcsolat, testvéri viszony. Több gyakorlati játék illetve az aktuális zene többszöri meghallgatása után elkészítettük a csoport közös barátság virágját , majd egy előre kivágott szív formába bele rajzolhatták a számukra fontos embereket (barát, testvér, szülő, nagyszülő, óvónéni).