A foglalkozás mozgás alapú relaxációval kezdődött. (Napra forgó a napraforgó, Lemegy a Nap, Aktivizáló, ébresztő ritmus)
Ezután a szív szava rejtvényt fejtették meg és összegyűjtötték csoportban , hogy mit is jelent számukra a jó barát.
Elmondták egymásnak, hogy mi jellemző magukra és a barátjukra. Részletezték a közös tulajdonságaikat.
A feldarabolt szólásokat és közmondásokat párosították, majd 1-1- olvasott meséhez kapcsolták.
Zárásként megfogalmazták, hogy miért jó a barátság és meghallgattuk együtt a hónap dalát.
Társas kapcsolatok ápolása
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A foglalkozás mozgás alapú relaxációval kezdődött. (Napra forgó a napraforgó, Lemegy a Nap, Aktivizáló, ébresztő ritmus)
Ezután a szív szava rejtvényt fejtették meg és összegyűjtötték csoportban , hogy mit is jelent számukra a jó barát.
Elmondták egymásnak, hogy mi jellemző magukra és a barátjukra. Részletezték a közös tulajdonságaikat.
A feldarabolt szólásokat és közmondásokat párosították, majd 1-1- olvasott meséhez kapcsolták.
Zárásként megfogalmazták, hogy miért jó a barátság és meghallgattuk együtt a hónap dalát.
A gyerekek társas kapcsolatai döntő hatással vannak személyiségük fejlődésére. A Pedagógiai Programunk alapján november és május hónapokban a postás játékkal szociometriai vizsgálatot végzünk a gyerekeknél és a mérést követően elemezzük a közösségben elfoglalt helyüket. Örömmel mondhatjuk el, hogy a csoportban senki nem helyezkedik el a peremhelyzeten. Nem csak baráti kapcsolatok, de egyre több tartós kölcsönös kapcsolat is megmutatkozik. Egyetértünk abban, hogy az egymás közötti kapcsolatok ápolása boldogságfokozó stratégia, mert a közösségi érzés ápolása, baráti kapcsolatok erősítése fontos a boldog gyerekek, emberek számára és ezt kiemelt feladatunknak tekintjük. Az óvodai közösségfejlesztés fontos feladatának tekintjük egymás szeretetére, elfogadására, segítésére nevelést. A gyermekeknél személyes példával, tevékenységekkel segítjük elő.
A hónap során szituációs játékok is segítették a gyermekek társas kapcsolatainak kialakítását, ápolását. Minden nap elkészül a Vuk csoport Boldogságvára, amellyel egész nap játszanak a gyermekek. Eleinte egy-két gyermek készítette el, hónap végére igazi csapatmunka lett, mindenki bekapcsolódott a tevékenységbe. A manuális tevékenység során pedig Barátság ajándékot készítettek a gyermekek főzött gyurmából, amelyet barátaiknak átadhattak.
Hogy vagy?-kártyák segítségével megbeszéltük, kinek mit jelent a barátság, hogy érzi magát a társai körében. Ezután megbeszéltük az öt szeretetnyelv jellemzőit, megkerestük, ki melyik típusba tartozik, megnéztük, a barátaik melyik típusba tartoznak. Ezután elkészítettük a legfontosabb kapcsolataink ábráját, és hogy mi az, amit elvárunk és adni tudunk ezekhez a kapcsolatokhoz.
A társas kapcsolatok című boldogságórán a farkas és a róka a lakodalomban című mesét dolgoztuk fel.
Az órát relaxációs gyakorlattal kezdtük, majd beszélgettünk a baráti kapcsolatok fontosságáról. Ezután „Barátságfát” készítettünk, melyre a gyerekek felírták a számukra az öt legfontosabb dolgot, milyen az igazi jó barát. Közben többször is meghallgattuk a hónap dalát.
Társas kapcsolataink megerősítését szolgálta a gyermekek és szülők közös készülődése és ráhangolódása az ünnepre.
A foglalkozás zárásaként baráti ölelésekről készítettünk fotókat, amelyeket egy óriási szív ablakaiba helyeztünk. Baráti szívünk az osztály falát díszíti, melyhez azóta is többször odalépnek és jókedvvel nézegetnek.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Társas kapcsolatok- november 11.25.- első emelet
Foglalkozás célja: egymást nem ismerő diákok társas kapcsolatának kialakításának modelljét megismertetni.
Játékosan beszélni a társas kapcsolatokról.
Feladatok:
1. Kommunikáció alapja- szemkontaktus- vadidegen diákok szemkontaktust kell felvenniük, mértük az időt meddig képesek ezt tartani. A cél az volt, hogy maguktól kommunikációt is kezdeményezzenek, hiszen a feltevés az volt, hogy a szemkontaktus hosszan kommunikáció nélkül nem tartható fent. Ez a feladat során ki is derült, és megindult a spontán ismerkedés.
2. Választani kellett négy üdvözlési forma közül: kézfogás, különleges kézfogás, öleléssel egybekötött üdvözlés, messziről köszönés. A társas kapcsolatok erőssége szerint fognak választani, vagy bátorság szerint, ez volt a feltevés. Beigazolódott, többségében az egymást ismerő, baráti viszonyban levő diákok választották az ölelést, vagy a különleges „spanos” kézfogást.
3. Mitől jó egy barát? 5 tényező leírása, és közlése a társakkal.
4. Legjobb élményem a barátommal. Hol, kivel, mikor, miért kérdésekre válaszolni.
5. Szociális szerepek- anya-apa szerep. Értékelje, hogy milyen szerepkonfliktusok lehetnek és miért. Egy adott szituáció értékelése, szerepjátékkal mindkét szerepben.