A gyerekekkel először megbeszéltük, mit is jelent, hogy társas kapcsolat. Mit jelent a számukra. Miért fontos, hogy legyenek barátaink, és olyan hozzánk közel álló emberek, akikben megbízunk, elmondjuk neki minden titkunkat. „Szituációs játékokat játszottunk.: pl.: Az iskolában az egyik osztálytársunk rosszul érzi magát. Fáj a feje, sír. Miben, és hogyan tudunk neki segíteni, hogy jobban legyen. Ezután a gyerekek lerajzolták, hogy ki az a személy, aki a legfontosabb az ő életében.
Társas kapcsolatok ápolása
A novemberi foglalkozást már a képzést követően tartottam meg a gyerekeknek. Úgy éreztem, sokkal célzottabban tudtam a témát a gyerekekkel feldolgozni. A mese ezalkalommal is nagyon jó gondolatokat váltott ki belőlük. Valamint az, hogy ezen az órán konstruáló játék volt , még jobban összehozta a kis csapatot.
Százhalombattai Eötvös Loránd Általános Iskola
Már kis elsősként is fantasztikusan ráéreztek arra, hogy milyen jó érzés a másik támogatása,
ha szüksége van rá. s, hogy milyen fontos, hogy kapcsolataink, barátaink stb. legyenek.
A „Társas kapcsolatok ápolása” jegyében novemberben több olyan tevékenységet is szerveztünk, amelynek legfőbb célja az volt, hogy tudatosítsuk a jó társas kapcsolatok „hozadékát” saját, illetve közösségünk életében. Ráhangolódásként többször játszottunk olyan, a drámapedagógiából ismert játékokat, amelyek egymás megismerésére irányultak, illetve testi-lelki kapcsolódások létrejöttét segítették (pl. Pacsi-barát, Sziámi ikrek, Tükörjáték, Ismerem-felismerem? Pókháló stb). A meseszereplők (farkas, róka) jellemzése alkalmat adott bizonyos tulajdonságok jellemzőinek megismerésére, majd a tulajdonságlisták bővítésére, csoportosítására. Csoportokban elkészítették a „jó barát” profilját, majd a barátság „hozadékáról”, szükségességéről beszélgettünk. Önbizalom-erősítőként ki-ki elmondhatta, hogy ő milyen jó tulajdonságokkal járul hozzá ahhoz, hogy kapcsolatai, barátságai tartósak legyenek, hogy ne okozzon csalódást a társainak, barátainak. A következő órákon tágítottuk a kapcsolatok körét, számba vettük, hogy a családi, baráti kapcsolatokon túl kikkel teremthetünk még kapcsolatot (ebben segítségünkre volt a munkafüzet „A kör közepén” feladata). Szituációs játékok keretében eljátszottunk egy-egy olyan helyzetet, amikor a társak udvariasan/udvariatlanul, figyelmesen/figyelmetlenül viselkedtek.
Közös munkánk „termékeként”elkészítettük a pókhálós játék „papírnyomatos” változatát, amikor osztályközösségünk tagjainak tenyérlenyomatait szőttük hálóba. Majd még jobban kitágítottuk a kört, és az elemi osztályaink tanulóit jelképező papírfigurákból alkottunk egy „szív-közösséget”.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A Boldogságóra 3. foglalkozásán motivációként elolvastam „A róka és a farkas a lakodalomban”. A mesét követően beszélgettünk a barátságról, kinek ki a barátja, miért őt választotta. Barátságkarkötőt készítettünk, s megajándékoztuk egymást a karkötővel. Zárásként a Lola meséi sorozatból megnéztük a „Legeslegjobb barátok” című rajzfilmet.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A foglalkozás mozgás alapú relaxációval kezdődött. (Napra forgó a napraforgó, Lemegy a Nap, Aktivizáló, ébresztő ritmus)
Ezután a szív szava rejtvényt fejtették meg és összegyűjtötték csoportban , hogy mit is jelent számukra a jó barát.
Elmondták egymásnak, hogy mi jellemző magukra és a barátjukra. Részletezték a közös tulajdonságaikat.
A feldarabolt szólásokat és közmondásokat párosították, majd 1-1- olvasott meséhez kapcsolták.
Zárásként megfogalmazták, hogy miért jó a barátság és meghallgattuk együtt a hónap dalát.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A foglalkozás mozgás alapú relaxációval kezdődött. (Napra forgó a napraforgó, Lemegy a Nap, Aktivizáló, ébresztő ritmus)
Ezután a szív szava rejtvényt fejtették meg és összegyűjtötték csoportban , hogy mit is jelent számukra a jó barát.
Elmondták egymásnak, hogy mi jellemző magukra és a barátjukra. Részletezték a közös tulajdonságaikat.
A feldarabolt szólásokat és közmondásokat párosították, majd 1-1- olvasott meséhez kapcsolták.
Zárásként megfogalmazták, hogy miért jó a barátság és meghallgattuk együtt a hónap dalát.
A gyerekek társas kapcsolatai döntő hatással vannak személyiségük fejlődésére. A Pedagógiai Programunk alapján november és május hónapokban a postás játékkal szociometriai vizsgálatot végzünk a gyerekeknél és a mérést követően elemezzük a közösségben elfoglalt helyüket. Örömmel mondhatjuk el, hogy a csoportban senki nem helyezkedik el a peremhelyzeten. Nem csak baráti kapcsolatok, de egyre több tartós kölcsönös kapcsolat is megmutatkozik. Egyetértünk abban, hogy az egymás közötti kapcsolatok ápolása boldogságfokozó stratégia, mert a közösségi érzés ápolása, baráti kapcsolatok erősítése fontos a boldog gyerekek, emberek számára és ezt kiemelt feladatunknak tekintjük. Az óvodai közösségfejlesztés fontos feladatának tekintjük egymás szeretetére, elfogadására, segítésére nevelést. A gyermekeknél személyes példával, tevékenységekkel segítjük elő.
A hónap során szituációs játékok is segítették a gyermekek társas kapcsolatainak kialakítását, ápolását. Minden nap elkészül a Vuk csoport Boldogságvára, amellyel egész nap játszanak a gyermekek. Eleinte egy-két gyermek készítette el, hónap végére igazi csapatmunka lett, mindenki bekapcsolódott a tevékenységbe. A manuális tevékenység során pedig Barátság ajándékot készítettek a gyermekek főzött gyurmából, amelyet barátaiknak átadhattak.
Hogy vagy?-kártyák segítségével megbeszéltük, kinek mit jelent a barátság, hogy érzi magát a társai körében. Ezután megbeszéltük az öt szeretetnyelv jellemzőit, megkerestük, ki melyik típusba tartozik, megnéztük, a barátaik melyik típusba tartoznak. Ezután elkészítettük a legfontosabb kapcsolataink ábráját, és hogy mi az, amit elvárunk és adni tudunk ezekhez a kapcsolatokhoz.