Téma: Társas kapcsolatok ápolása
A boldogságóra menete:
Bagdi Bella Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek
Beszélgetés a barátságról- Kinek ki a barátja.
Mese:Bezzeg Andrea Tavaszi ébresztő
Közös alkotások létrehozása változatos technikákkal.
Társas kapcsolatok ápolása
Az osztály egyik tanulója szívhez szóló vereset költöt az otthonról, a családról, mint a legfontosabb emberi kapocsról, ezt szeretnénk most megosztani.Éljen a szeretet!
Beszéltünk a társas kapcsolatok fontosságáról. A közös terepasztal készítés összehozta a társaságot, olyan gyerek is kereste a másik társaságát, akire eddig ez nem volt jellemző.
Egy kedves levelet szertnék ebben a hónapban megosztani veletek, amelyet a csoport tagja írt édesanyjának. Anyukája meghatottan olvasta lányai sorait.
Jobb veletek a világ!
Csongrádi Batsányi János Gimnázium és Kollégium
A november hónap a társas kapcsolatok fejlesztésével telt iskolánkban, amire – látva a körülöttünk lévő mindennapi kihívásokat – egyre nagyobb szükség van, és egyre inkább felértékelődnek a minőségi társas kapcsolatok, meglátásom szerint. A kutatásokból tudhatjuk, hogy a mentális egészség egyik alappillére a megfelelő, minőségi társas kapcsolatok megléte, és ezért tudatosan tenni kell a mindennapjainkban.
A november hónap folyamán a batsányis diákokkal nagy lelkesedéssel vettünk részt azokban a tevékenységekben, amelyek a baráti kapcsolataink erősítését célozták meg, és osztályfőnökként elmondhatom, hogy pár nap alatt is nagymértékű változást tapasztaltam a diákjaim hangulatában, tudatosságában, és napról napra láttam és látom azt, hogy mennyire másképpen – pozitívabban – fordulnak a társaik, szüleik felé. Bevezető feladatként három rövid kis filmet néztünk meg a csapatszellem fontosságáról, illetve arról az aranyhalról, amely fekete színű volt kezdetben, mert nem érezte jól magát az állatkereskedésben, majd miután hazavitték, és társat is kapott, valamint megfelelő környezetet biztosítottak neki, kivirult és aranyszínűre változtatta a színét. Ez a videó nagy hatással volt a diákokra, mert nagy figyelemmel, teljes csendben nézték és hallgatták a történetet.
Az első boldogságórán az egyik feladat az volt, hogy írjanak a diákok minden osztálytársuknak 1-1 pozitív gondolatot, olyan tulajdonságot, amiért szeretik és fontosnak tartják a kapcsolatukat. A rendelkezésre álló idő eltelte után nagy lelkesedéssel olvasták a kedves gondolatokat a gyerekek, és még azt is igyekeztek kideríteni, hogy ki, melyiket írhatta. Én az osztálynak írtam egy ilyen „levelet”, amiben összegyűjtöttem azt a sok jó tulajdonságot (karaktererősségeket), amelyekkel rendelkezünk. Egy másik osztályfőnöki órán barátság/szeretet karkötőket készítettünk a legjobb barátunknak, illetve lánytestvéreknek, anyukáknak. Ehhez színes fonalakat vettem a gyerekeknek, és én magam is kipróbáltam előzetesen, hogy hogyan is kell elkészíteni egy ilyet. Ez a tevékenység a két agyfélteke harmonizációjához is kiváló, hiszen az összes ujjunkat használtuk, és párban lehetett – segítséggel – elkészíteni ezeket. Mivel az én egyik karaktererősségem a kreativitás, és szeretem a kézműveskedést, ezért elhatároztam, hogy készítek valami személyes ajándékot az osztályomnak. Így esett a választásom egyedi könyvjelzők készítésére, amelyeket mandalapöttyözéssel díszítettem, illetve egy fontos idézetet is írtam útravalóul a társas kapcsolatok fontosságáról az osztályomnak. Emellett még kicsi laminált kártyákat is adtam diákjaimnak, amelyekkel egy-egy erős/pozitív tulajdonságukra hívtam fel a figyelmüket, így szerettem volna erősíteni az önbizalmukat, azt, hogy az erősségeikre fókuszáljanak a mindennapokban. A hónap zárásaként – mivel a kutatásokból tudjuk, hogy a hála kimutatása erősíti a szociális kapcsolatainkat – hálaüzeneteket fogalmaztunk meg a HÁLAÜVEGÜNKBE, és ezt a szülőknek is átküldtem, mert többnyire nekik szóltak a kedves sorok.
Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
November –Társas kapcsolatok
Ebben a hónapban még egy feladat erejéig visszakanyarodtunk az előző havi témához, mivel október hónap végén rendkívüli szünetet rendeltek el iskolánkban, nem sikerült az befejeznünk. Nagyon lelkesen gyűjtöttük, préseltük a faleveleket, várták a falevélképek készítését, így még megalkottuk a mi „sólymainkat” a Sólyomszemmel feladathoz. A következő boldogságórát relaxálással kezdtük. Ezután megbeszéltük, hogy milyen társas kapcsolatok alkotják, alakítják az ő kicsi életüket. Az őket körülvevő, szerető emberekkel kialakított kapcsolataik: barátság, családi kapcsolatok, iskolai életükben jelenlévő kötödéseik fontosságáról beszélgettünk. Különböző szívecskés színezőket vittem nekik, az volt a feladatuk, hogy annak a személynek színezzék ki és adják oda, aki a számukra a legfontosabb. Többnyire apukáknak, anyukáknak készültek a szívek, de volt testvér, barát, nagyszülő is. A következő alkalommal a barátságról beszélgettünk. Összegyűjtöttük közösen, hogy mitől működik jól egy barátság, mit adhatnak egymásnak a barátok. Nagyon ügyesen összegyűjtötték a barátság legfontosabb ismérveit, pedig még csak első osztályosok: védjük meg a barátunkat, ne legyünk vele irigyek, ne verekedjünk, veszekedjünk vele, szeressük egymást, ne csúfoljuk a másikat, ne bántsuk szavakkal sem, játsszunk, tanuljunk együtt, okosan vigyázzunk rá, segítsük egymást a bajban, mondjuk el neki a titkainkat. Körbe rajzoltuk a kezünket és olyan rajzokkal díszítettük, ami a barátságról eszükbe jutott. Ezekkel a kezekkel dekoráltuk a „Jó hírem van!” dobozt. Nagyon jól a mindennapjaink részévé vált a jó hírek mesélése, néhány hét után már ők kérték, hogy mesélhessenek. Le is rajzoltuk a jó híreket és a dobozba kerültek. Aranyosak voltak, ahogy örültek a másik örömének, jó híreinek. Figyeltek egymásra, bátorították egymást. Remélem, hogy ráéreztek arra, hogy mennyire szükségünk van egymásra.
Ebben a hónapban megtanultuk Aranyosi Ervin Baráti ölelés című versét, bár a vírus helyzet miatt kicsit át kellett gondolni! Volt még szeretetgombóc, barátságpókháló is! Nagyon élvezték a feladatokat, hiszen ki ne szeretné ha jó szót kap.
A boldogságórát, az arcizomlazítás játékosan relaxációs gyakorlattal kezdtük. Először bemutattam a gyerekeknek a gyakorlatot, utána, pedig együtt végeztük. Úgy vettem észre, hogy a gyerekeknek örömöt okozott a gyakorlat. Jó kedvűek voltak, nem, pedig erőltetett nevetésben reagálták le a humoros gyakorlatot. Többjüknek sikerélmény volt, mert kitudták adni a ,,pukkanó” hangot. A többieket bíztattam, hogy a következő alkalommal biztosan sikerélményük lesz.
A relaxációs gyakorlat után meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalát. Figyelték a dal szövegét és bekapcsolódtak a játékos mozgásba. Talán a legjobban az tetszett nekik, amikor kiabálhattak, ezzel kitudták adni magukból a bennük lévő esetleges feszültséget.
Visszacsatolás volt az optimizmus hónapjára, amikor újra elővettem Szomorú Szilárd és Boldog Blanka bábokat. Emlékeztek rájuk, eszükbe jutott kik is ők.
Néhány gondolat gyerekektől:
– Úgy vidítanám fel a szomorú társamat, hogy együtt játszanék vele.
– Vicces dolgot mesélnék neki.
– Megcsiklandoznám.
– Megölelném őt, mert tudom, hogy attól jó kedve lesz.
Barátságlánc készítésekor, amikor az emberkéket színeztek, azt vettem észre, hogy néhányuknak nehézséget okozott az, hogy olyanra színezzék, amilyennek magukat látják. Többen a ruhájuknak megfelelő színt választották volna.
A délelőttöt Bagdi Bella: Tükördal című dal meghallgatásával zártuk. Amihez közösen kitaláltunk egy egyszerű mozgást.
A második alkalmat szintén az arcizomlazítás játékosan relaxációs gyakorlattal kezdtük. Most már mindenkinek sikerült kiadnia ,,pukkanó” hangot. Pozitív ösztönzés eszközét alkalmazva tapssal jutalmaztam az ügyességüket.
Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalt segítség nélkül tudták énekelni. Az utánzó mozgásokat, pedig helyesen és ügyesen végezték.
A kerekerdő kalandra hív kezdetű verssel és Boldog Dóra segítségével kelltettem fel az érdeklődésüket a meséhez. A süni irigy lesz című mesét választottam a téma feldolgozás szempontjából. Bábjátékkal készültem, a szemléltető eszközök segítségével végig fenn tudtam tartani a gyermekek érdeklődését.
A mese meghallgatása után, barátságkarkötőt készítettek. Alkalmaztam a differenciálás módszerét, a nagycsoportos gyerekek 3 ágú fonással készítették a barátságkarkötőjüket. A nagyközépsős gyerekeknek, pedig 2 ágú. Mivel a csoportétszáma nem volt páros, ezért én is készítettem az egyik kislánynak barátságkarkötőt. Hogy ő sem maradjon ki a pozitív élményből. A bartáságkarkötők elkészültek, utána, pedig felragasztották a kiszínezett barátság jelet a Boldogságvár 3.lépcsőfokára. Átismételtük az eddig megtett állomássok neveit.
A délelőttöt a Tükördallal zártuk és nagy öröm volt számomra, hogy a gyerekek emlékeztek az elmúlt alkalommal közösen kitalált mozdulatokra.
A csoportba visszaérkezésükkör örömmel mesélték társaiknak átélt élményeiket.
Mivel idén második alkalommal veszünk részt a programban, és az osztály fele már tavaly is tagja volt a csoportnak, arra gondoltam, nem a munkafüzet, hanem a havi téma közül választok ötletet, a társas kapcsolatok feldolgozásához. Megbeszéltük magát a szót, hogy ki lehet a társ, kinek hány társa van, lehet. Mit jelent a kapcsolat, ki kivel lehet kapcsolatban. Az életkori sajátosságokat figyelembe véve a beszélgetések mellé a rajzos témát választottam, vagyis egész hónapban jó híreket gyűjtöttünk, és rajzoltunk.
Érdekes volt, hogy az elsősök nehezen tudtak jó hírt mondani, pedig megbeszéltük, hogy a legapróbb dolog is, aminek örültek, az már jó hírnek számít, ami velük, vagy társaikkal történt. Úgyhogy részükről a születésnapi együttlétek, illetve a kiscicák, kiskutyák születése volt a jó hír, amit meg szerettek volna osztani a társaikkal. A negyedikeseknek már sokkal változatosabb témáik voltak, de napról napra a kicsik is ügyesedtek, és reggel alig várták, hogy bemenjek a terembe, hogy az osztálytársaik mellett velem is megosszák a jó hírt.
A legaranyosabb az a negyedikes gyerek volt, aki egyik reggel azt mesélte el, majd rajzolta le, hogy ő azt a jó hírt hallotta a tévében, hogy hamarosan meglesz a koronavírus elleni védőoltás, és akkor nem kell maszkban járniuk. Hát igen. Az tényleg jó hír lenne, mindenki számára! Addig viszont maszkot fel, és vigyázzunk magunkra, és egymásra!
November a társas kapcsolatok hónapja. Az új csoport, az első osztályosok ügyesen beilleszkedtek az iskolai környezetbe. Örömmel vesznek részt minden programban.
– A kommunikáció, a társas kapcsolatok ápolásának legfontosoabb eszköze kisgyermekkorban a játék. Ezen belül is a társasjáték. Már ismerkedünk a Pozitivity társas játék szabályaival, a Boldogság kastéllyal, a helyszínekkel, s egy egyszerű változatát már játszottuk is. Meglepően hamar megtanultak figyelni egymásra: ki mikor következik, átadom a dobókockát a másiknak, nem baj, ha a másik előbbre tart, tudok veszíteni, örülök mások győzelmének…
– Fontos, elengedhetetlen lehetőség a társas kapcsolatok erősítésére a sport. A szabadtéri, tornatermi csapatversenyek!
– A közös játék a szabdban
– NAGY segítőtárs Dió és Szemi a két terápiás kutya. Ők az intézmény csendes jó tündérei. Mindenben segítségünkre vannak. A leghatékonyabb munkát végzik. Hálásak vagyunk, hogy beragyogják a hétköznapokat!