Fontosak a bártok, hiszen velük sokkal hamarabb megoldhatunk mindent. A legfontosabb, hogy jóban, rosszban segítsük egymást.
Társas kapcsolatok ápolása
Novemberben a hála és az optimizmus gondolatát összehangoltuk a társas kapcsolatokkal.
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
Első osztályos gyerekekkel beszélgetés a társas kapcsolatok szereplőiről, a barátságról, családi kapcsolatokról.
A róka és a farkas a lakodalomban című történet felolvasása, majd kérdéssor alapján a beszélgetés irányítása.
Kérdéssor:
Vajon barátságnak mondható egy ilyen kapcsolat?
Mi az, ami a legjobban felháborítja őket a róka viselkedésében?
Mi az, ami a jó barátról gyűjtött listából nem teljesül a mesében?
Mennyire felelős a farkas azért, ami történt vele?
Voltak-e már olyan helyzetben, amikor egy baráttól nem azt kapták, amit vártak?
Óra végén egy rókás színezőt színeztek ki a gyerekek.
Ebben a hónapban a boldogító jó cselekedetek a témánk. A foglalkozásokat egymás pozitív megerősítésével indítottuk „simogató üzenet” illetve ” a” kedvenc tulajdonságom benned”címmel. A szitakötő csoport gyermekei minden reggel készítettek valakinek a szabad játék során egy-egy olyan rajzot, vagy olyan színezett művet, amellyel aznapra a másik kedves manói lehettek, jó kedvet csempészve ezzel a másik gyermeknek, vagy éppen felnőttnek. A gyermekek nagyon élvezték ezeket a foglalkozásokat, hiszen remekül megalapozták a karácsonyi hangulatot a csoportban.
Gondoltunk másik óvodás csoportokra is intézményünkben és közösen nekik is készítettünk egy-egy ajtódíszt az ünnep alkalmára.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bajcsy u. Telephely
Rendkívül fontos számunkra, hogy a gyermeki barátságok kialakításának és ápolásának segítése mellett, hozzájáruljunk ahhoz, hogy mindenki a közösség fontos részének érezze magát. Pedagógiai munkánk tervezése során ezért különösen hangsúlyozzuk a társas kapcsolatokat segítő kompetenciák fejlesztését. A gyermekek így, egy összetartó csoportban, sokkal kiegyensúlyozottabbak, bátrabbak és boldogabbak lehetnek. A témához tartozó játékok jó segítőink voltak ebben.
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Az órát egy játékkal kezdtük, melyhez a pozitív kártyákat használtuk. Majd a közös beszélgetés folyamán megállapítottuk, hogy a társas kapcsolatoknak három színtere van: család, iskola (munkahely), barátok. Egy kis játékkal kialakítottuk a csoportokat, majd a megtalált szavakat felragasztották a megfelelő helyre. Szókereső játékkal folytattuk az órát, majd a végén meghallgattuk a hónap dalát.
8.b Meixner Ildikó EGYMI, Mohács
Társas kapcsolatokat erősítettük a csoportban. Több nevesítő játékot játszottunk, készítettünk társainknak ajándékot. A csiga csoportos gyermekek meglátogattak bennünket az „Engedjétek, hogy szeressünk Benneteket!” élmény kapcsán, mellyel más csoporttal is mélyítettük kapcsolatunkat.
A héten sok olyan dolgot tevékenykedhettek közösen a gyerekek, melyet csapatokban vagy párokban a barátokkal lehetett megoldani, játszani. Báboztak társaikkal, megépítették a barátságházat, barátságkarkötőt készítettek egymásnak, melyet egy mondóka elmondásával adták át egymásnak a gyerekek. Mesevetítést tekinthettek meg a csoportunkban, mely közben a gyerekek teázhattak, pattogatott kukoricát fogyaszthattak. A közös programokkal mélyítettem, erősítettem az eddig kialakult barátságokat.
SZTEKI Weöres Sándor Általános Iskola
Ebben a hónapban 3 alkalommal találkoztunk boldogságórán. 1-2. órán a témát beszéltük meg, 3. órán pedig elkészítettük a tablót.
A foglalkozásokat üdvözléssel, Bella dalának éneklésével és légzőgyakorlattal kezdtük.
A téma bevezetéseként beszéltünk arról kik tartoznak a „társas” kapcsolatainkhoz. /Barát, rokon, stb./ Mindennapi életünk nagy részét társas közegben töltjük.
Elméleti háttérként beszéltem arról, miért fontosak ezek az életünkben. /Döntő hatással van a személyiségfejlődésünkre, a társadalmi beilleszkedésünkre, az egészségünk és lelki jólétünk megőrzésében, „életmeghosszabbító hatása is van./
Beszélgetésben a gyerekek elmondták, hogy miért fontosak és kik a legfontosabb társak az ő életükben és miért.
Összegyűjtöttük és felírtuk a táblára, milyen a jó barát. Megfejtettük, hogy a „szív szava”, a szeretet, ami összetartja, motiválja ezeket a kapcsolatokat.
Megállapítottuk, hogy a „társas lét előnye”, hogy legyen támaszunk, megoszthassuk a gondjainkat, örömünket, segítséget adjunk és kapjunk. Valamint azt is, hogy a boldogtalanság legnagyobb forrása a magány.
Meghallgatták A róka és a farkas lakdalomban című mesét, majd elemeztük.
Elmondhatták, mi a közös a barátjukkal, mi tartja őket össze.
Kedvenc játékaik voltak ezeken az órákon a „felül, alul csapós barát”, az ölelős fogó, a távíróoszlop, a szoborpark és a sziámi.
Természetesen a meditáció sem maradhatott el. Végül elkészítettem a rajzaikból a fotóalbumot.