Én tartom
Társas kapcsolatok ápolása
A délelőtt folyamán elmondtam a gyerekeknek, hogy szeretném, ha valamennyien építenének valamit, közösen. Amikor elkészültek az építménnyel szóltak nekem, és elmesélhették, hogy mit építettek és hogyan jött ez az ötlet. Kiderült, hogy akik közösen építettek, ugyanaz érdekelte őket. Megbeszéltük azt is, hogy milyen volt közösen együtt építeni, hallgattak e egymás ötleteire. A gyerekek szívesen számoltak be az élményükről.
Társas kapcsolatok téma hónapot a barátság köré fontuk. Elsős közösségünk összeforrt annyira, hogy új baráti szálak alakuljanak. Megbeszéltük, hogy milyen a jó barát. Milyen tulajdonságokat becsülsz barátodban. Csoportonként készítettünk barátságpizzát, melynek receptje:
Keverjünk össze sok játszós időt egy pici figyelmességgel. Ha jól összegyúrtuk pihentettük a tésztát, majd eljátszottuk, hogy ki is nyújtjuk. Ezután sorban ráhelyeztük azokat a feltéteket, melyek számunkra fontosak a barátságban. Rákentünk őszinteséget, pár szelet biztatást, ízesítettük kedvességgel. Kimaradt belőle a veszekedés, a verekedés. Szórtunk rá önzetlenséget is. Ezeket a papír pizza aljára fel is írtam (még nem tudnak írni), majd egy igazi pizza képével lefedtük és egy kis nyílással forgathatóvá tettük.
Az összegyűjtött tulajdonságokat egy következő nap újra elővettük. Megerősítésként lufikra is felírtuk.
• nem piszkálják, nem bántják
• nem nevetik ki egymást
• figyelmesek egymással
• megnevettetik egymást, sokat nevetnek, bohóckodnak
• megdicsérik a másikat
• elfogadják a másikat olyannak, amilyen
• sokat beszélgetnek.
Néhány „barát pár” egy általam megrajzolt képregény felhőibe be is rajzolta, hogy miről szoktak beszélgetni.
Bogyó é Babóca rajongóként megnéztük a barátság c. fejezetet és el is játszottuk. Megismerkedtünk a Visszajött répa mesével is, amit szintén eljátszottunk. (Ebből készült mix-et a videós feladat végére be is tettem.)
A hónap feladatai közül barátságtáncot választottuk. Közösen az Üdvözlődal c. zene egy részt segítségül hívva el is kezdtük tanulni. (A karanténba rendelésem miatt azonban csak a tanulás kezdeti fázisát tudtam még felvenni.)
Jó hírem van feladat is tetszett nekik. Ezeket a jó híreket, mintha tv bemondók lennének úgy mondták el. A híradósokat tűzijátéktapssal jutalmaztuk. A híradózás után szinte mindenki le is rajzolta társa jó hírét, amit a jó hír ládánkba be is dobták.
Nagy szeretettel fogadták a hónap boldogságóráját: a társas kapcsolatok ápolása jegyében. Minden nap barátságöleléssel köszöntötték egymást a gyerekek amikor megérkeztek az óvodába. Sokat beszélgettünk a barátság fontosságáról. Egy kedves kis mesével ( Mese a sündisznóról aki arra vágyott, hogy megsimogassák c. mese) sikerült pozitív érzelmeket ébresztenem a gyermekekben.Drámajátékon , mozgásos játékon , körjátékon keresztül gyakorolhatták a barátság fontosságát, kifejezését. Kalapból húztak egy társuk jelét, akinek nagy titokban barátságrajzot készítettek. Többször meghallgattuk Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek c. dalát., melyet örömmel kísértek mozgással. Elkészítettük a csoport barátságláncát, melyet tabló formában elhelyeztünk a csoportba jól látható helyre. Egyre több helyzetben pozitív visszajelzések voltak megfigyelhetők a gyerekek megnyilvánulásaiban, cselekvéseiben a barátság kifejezésére, egymás segítésére, megbocsátásra. Nagyon élvezték a pókháló készítést, melyben mindenki a barájának adhatta tovább a fonalat, mert mindenkinek van ugye barátja. A zárókörben készítettünk a gyerekeknek egy barátságpudingot melyet örömmel fogyasztottak el, majd mindenki átadta egymásnak a meglepetés rajzot.
Nagyon vidám, jó hangulatú hetet zárhattunk. Örömmel várjuk a következő hónap témáját!
Csukás István: Sün Balázs c. verses meséjével ismerkedtünk meg, amelyet dramatizálva tovább gondoltunk, mindegyik süntestvérnek megalkottuk a személyiségét.
Ezt követően a Süni irigy lesz c. mesét dolgoztuk fel.
Végül mindenki megalkotta saját képmását papírból, amelyet egy körbe felragasztottunk, ezzel jelezve, hogy egy közösség, egység vagyunk. Rácsodálkoztunk egymás másságára, egyediségére.
Barátokkal közös program a pillecukor- sütés, amit el is lehet játszani az óvodában. A társas kapcsolatok már ebben a korban erősödnek, és gyakran ezek a barátságok kitartanak egy életen át.
Ebben a pandémia helyzetben nagy szükség van a társas kapcsolatokra. Fontos tudnunk és éreznünk , hogy számíthatunk embertársainkra.
Az ember társas lény
„A másik ember megismerése és megértése nélkül nincs igazi szeretet. Az érzés nem elég, a szimpátia sem elég. Meg kell ismerni a másikat, föl kell fedezni, mint egy távoli, idegen bolygót, s amikor már ismerős, meg kell érteni, hogy miért ilyen.”
Sajnos úgy néz ki, hogy hosszabb, rövidebb időre páran kiesnek a közösségből. Ilyenkor kell egy jó szó, egy mosoly, amivel felvidíthatjuk az otthon maradt társaidat.
Mindenkinek szüksége van a biztató szavakra, ha csak annyit kérdezel: Hogy vagy?, már érzi hogy nem hagyjuk egyedül és gondolunk rá.
A mai világban annyi felület van, ahol kapcsolatot lehet tartani. Ha valakin látjuk, hogy bántja valami menjünk oda kérdezzük meg, ha nem is válaszol, biztos jólesik bárkinek az érdeklődés, ha segíteni nem is tudunk, legalább meghallgatjuk. Minden pillanatot ki kell használni az együttlétre, nagyon fontos a megértés, szeretet, egymás iránti figyelem. Ennyire még soha nem kellett vigyázni a kapcsolatokra, nehogy magadra maradj!
A gyerekekkel egy szituációs játékot csináltunk. Véletlenszerűen választottam össze két-két tanulót. A feladat az volt, hogy mondják egymás szemébe miért lenne a barátja és miért nem. Az igazság, hogy erre a feladatra nem mertek soka jelentkezni, mivel szemtől szembe kellet elmondani mit nem szeret a másikban. Addig mindenki eljutott, hogy elsorolja miért lenne a barátja, de amikor meg kellett mondani, hogy miért nem ott már legtöbben visszakoztak. Igazából nem is találtak hibát a másikban, vagyis nem merték felvállalni. A végén egy tanuló kérésére én is beszálltam, elmondtam miért lennék és nem lennék szívesen a barátja. Ezután őszintén közölte, hogy mi az oka, ha barátkozna velem és érdekes módon ugyanezért nem is lenne a barátom. Erről készült egy hangfelvétel is, amit év végén visszahallgatunk.
Ezután a szemkontaktust játszottuk el. Két pár nem bírta sokáig, elnevették, elfordultak.
A végén kérdeztem, hogy mire gondoltak. Csak egy-egy mondat:
– alig vártam, hogy vége legyen
– vajon ő mire gondol
– milyen jó lenne ismerni őt
– lehet, hogy még barátok leszünk
– ha végig csinálom csoda lesz
– menjünk el együtt moziba
– milyen szép a szemed, eddig nem vettem észre
– ne nézz már úgy, érzem mintha mindent tudnál rólam
– miért vagy bánatos
Utána feltettem két kérdést: Milyen a jó barát? Milyen a rossz barát?
Egy pár gondolat a jó barátról
– számíthatsz rá
– sosem haragszik rád
– segít a bajban
– megértő
– rossz időkben is ott van
– kedves, jószívű
– meghallgatjuk egymást
– kiáll értem
– mindig mindent kölcsönösen csináltok
– azonosak a jelenlegi barátommal
– lehet viccelődni, nem sértődik meg mindenen
– kiemeli a jó tulajdonságaim
– nem haragszik meg rám
– a rossz döntéseimet megbeszéli velem
Pár tanuló mondta, hogy nincs jó vagy rossz barát. A barát egy lelki társ, aki nem lehet hozzám rossz, ha kedvezőtlent mond rólad, azt is azért, hogy segítsen neked.
„Emberek jönnek és mennek az életünkben. Van, aki sokáig, hosszú évekig velünk marad, és akadnak olyanok, akik épp csak keresztezik az utunkat. Viszont azalatt, amíg együtt vagytok, megtanítanak valamire, megvédenek valamitől, vagy csak átsegítenek egy nehéz helyzeten, amiben éppen vagy. Ez a dolguk: hogy találkozzanak veled, és átvigyenek a hídon, az egyik partról a másikra.”