Képek a gyerekek munkáiról
Társas kapcsolatok ápolása
Ezeket a képeket sajnos nem velem készítették el a 11. osztályosok, mert hosszabb ideig beteg voltam. Ám így is nagyon szép munkák születtek.
A Ficánka csoportban mindig törekszünk arra, hogy a felmerülő problémákat, konfliktusokat gyorsan megbeszéljük, megoldjuk egymás között. A gyerekeket mindig arra buzdítom, legyenek barátságosak egymással, ismerjék meg jobban egymást.
Először is körben ülve elindítottam egy ölelést és egy csillagos varázspálcát, ami mindenkinek mosolyt csalt az arcára, fokozva a csoportunk összetartozását. Mindenki adott és kapott egy ölelést és egy mosolyt, jó érzés ez a gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt.
Megalkottuk a Ficánkák barátságláncát, a gyerekek a következő mondattal hívhatták a társukat a láncba: „Azért vagy a barátom, mert … .” Kialakult egy igazán hosszú lánc, amely a végén össze is kapcsolódott, hiszen a lánc eleje és vége is össze tudott kapcsolódni, mert ők is barátok.
Így a kialakult barátságkörünkben elénekeltük a „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalt. A gyerekek nagyon szívesen énekelnek, táncolnak együtt.
Majd egy gombolyag segítségével elkészítettük a „barátsághálónkat”, úgy hogy elgurítottuk a barátunknak a gombolyagot , meg kellett fogni és nem lehetett elengedni.
A gyerekeket ezután arra kértem, hogy mindenki játsszon együtt a barátjával, alkosson valami szépet az asztaloknál, építsen a szőnyegen.
V.B szeptember végén került a csoportunkba A bemutatkozása nem sikerült valami fényesre: bár beszélni nem tudott-sajnos ma sem-vígan kiáltozva verte, akit ért. rombolta a játékokat, kergette a gyerekeket-de egy óvatlan pillanatban még én is kaptam 2 pofont… A szobatisztaság sem ment, a gyerekek furcsállva nézték a viselkedését. Reggel, amikor ismét jött, az egyik kisfiú, D. megjegyezte: „na, megjött a rossz fiú”. Óhatatlan volt, hogy ne beszéljek velük erről a problémáról, hiszen mindannyiunkat érintett. Elmondtam nekik, hogy B. még nem olyan okos, mint ők, még segítenünk kell neki, hogy ő is tudja,hogyan kell viselkedni az óvodában . Drámajátékkal illusztrálva mutattam be, hogyan kell a verekedést megelőzni: Kezét megfogva, szemébe nézve mondani, hogy „nem szabad!”. Így is tettek és a verekedések csökkentek, majd megszűntek. Beszélgetésünk után és a mindennapi tapasztalataik révén tőlünk, felnőttektől a türelmes odafigyelést látva Ők is kezdték elfogadni, segíteni is társukat. B. is sokat változott, épít, autózik, duplózik, -bár beszéli sajnos még mindig nem tud, megérteti magát. Magatartása elfogadottságával egyenes arányban javult. Az agresszív kirohanásai is elmaradtak.
Sokat beszélgettünk mostanában a barátságról. Arról, hogy a barátok hogyan segítik meg egymást, hogy egymás mellett állnak jóban-rosszban -ez természetesen példák, drámajáték segítségével világítottam meg a számukra. Így került sor arra, hogy kettesével sorakozva a közeli Művelődéséi házba mentünk egy előadást megnézni. B. megfogta B. kezét és azt mondta: „Segítek neki, mert én vagyok a barátja”. Nagyon meglepődtem, bár észleltem a változást, hisz minden nap dolgoztam-dolgoztunk rajta, nagyon gyorsan elfogadottá vált B. a gyerekek szeretik, segítik és ő is szeretettel fordul feléjük.
A 3.-os boldogságcsoport tagjainak kapcsolatát e hónapban is erősítették a közös délutáni társasjátékok, városi séták, a Dísz téri kiruccanás. A közös programok élményei összekötik a gyerekeket, lehetőséget teremtenek egymás megismerésére, elfogadására és támogatására.
Debreceni Árpád Vezér Általános Iskola
A gyerekekkel beszélgettünk arról, hogy mit jelent, hogy társaink, barátaink vannak. Elmondták, hogy kivel szeretnek legjobban játszani, tanulni és miért. Ezután kinyomtatott meseképeket vágtak majd kiszínezték és felragasztottak egy szívformára. Ezután ráírták az üzenetüket is pl: „Örülök, hogy vagy nekem” vagy „Örülök, hogy a barátom vagy”. Nagy örömmel adták és fogadták a kis szívecskéket.