A barátság ápolása.
Társas kapcsolatok ápolása
Pápai Városi Óvodák Vajda Péter lakótelepi Tagóvodája
Márton nap közeledtével épp aktuálissá vált a „Társas kapcsolatok” téma. A két hét alatt a Márton naphoz köthető ismereteken kívül nagyon sokat beszélgettünk arról, miért jó segíteni, jót tenni. Szent Márton példája az, amit nekünk és a gyerekeknek is igyekeznünk kell követni: a mai világban a szeretet, az önzetlen segítségadás, az összefogás, a jószívűség nagy kincs.
Márton történetén kívül Lumina, a kis lámpás története is kedvenc mesénk volt a téma során, szívesen megosztom veletek:
„Lumina a kis lámpás
Élt egyszer egy kis lámpás. Luminának hívták. A holdfényben élt, és mindig vidáman énekelt. Egyszer az erdőben sétált, sötét volt és hideg. De ő nem félt, mert a fénye világított, és a láng elegendő meleget adott.
„Ég a gyertya ég, el ne aludjék, a lámpás a gyertyafényben jaj, de szépen ég.”
Egyszer, találkozott a nyúllal:
-Szervusz, én Lumina vagyok a kis lámpás. Hát, te ki vagy?
-Én a nyuszi vagyok. Olyan hideg van itt, és én félek!
-Ne félj, adok neked a fényemből! Tessék!
-Köszönöm!
Énekelve továbbment: „Ég a gyertya…”
Arra jött a medve:
-Szervusz, én Lumina vagyok a kis lámpás. Hát, te ki vagy?
-Én a medve vagyok. Olyan hideg van itt, és én félek!
-Ne félj, adok neked a fényemből! Tessék!
-Köszönöm!
Énekelve továbbment: „Ég a gyertya…”
Arra jött a farkas:
-Szervusz, én Lumina vagyok a kis lámpás. Hát, te ki vagy?
-Én a farkas vagyok. Olyan hideg van itt, és én félek!
-Ne félj, adok neked a fényemből! Tessék!
-Köszönöm!
Énekelve továbbment: „Ég a gyertya…”
Arra jött a szarvas:
-Szervusz, én Lumina vagyok a kis lámpás. Hát, te ki vagy?
-Én a szarvas vagyok. Olyan hideg van itt, és én félek!
-Ne félj, adok neked a fényemből! Tessék!
-Köszönöm!
Énekelve továbbment: „Ég a gyertya…”
Arra jött a kisegér:
-Szervusz, én Lumina vagyok a kis lámpás. Hát, te ki vagy?
-Én a kisegér vagyok. Olyan hideg van itt, és én félek!
-Ne félj, adok neked a fényemből! Tessék!
-Köszönöm!
Énekelve továbbment: „Ég a gyertya…”
Egyszer csak feltámadt a szél. Egyre erősebben és erősebben fújt!
-Én vagyok a szél, eloltom a fényedet! Fúúúúúúúú….!
Sötét lett. Lumina egyedül volt a sötétben, hideg volt és nagyon félt.
Szembe jött vele egy másik lámpás:
-Szervusz, én Lumino vagyok a kis lámpás.
-Én Lumina vagyok egy kis lámpás. Olyan sötét van itt és én félek.
-Ne félj, adok neked a fényemből! Tessék!
És együtt, ketten énekelve továbbmentek. „Ég a gyertya…”
Talán még most is élnek, ha azóta meg nem haltak.
Mivel nemsokára itt az advent, mikulás és a karácsony , jó alkalom lesz folytatni ezt a gondolatmenetet a gyerekekkel a „Boldogító jó cselekedetek” téma során.
Mozgás alapú relaxációs gyakorlatokkal indítunk. Beszélgetés az egészséges életmódról. Mi az óra célkitűzése, ezt megbeszéljük.
Különböző képeket mutatok a gyerekeknek (barátok, rokonok, osztálytársak..)-milyen kapcsolatokat ábrázolnak a képek.
Kik vesznek minket körül, és miért fontosak? beszélgetés az óra témájáról.
Feladatlap kitöltése-írjátok be magatokat a kör közepébe, és el kell dönteni, hogy a következő körben ki szerepel, ki áll a legkülső körben.
Beszélgetés: Milyen emberi tulajdonságok a legfontosabbak? Milyen pozitív hatással vannak ránk a társaink? Hogyan és miben tudnak segíteni a családjaink, barátaink?
Szókirakó: pozitív gondolatok megjelenítése
Novemberben megbeszéltük az osztályban mik azok a dolgok, amelyek közösek bennünk és összetartanak. Kezeket készítettünk színes papírokból, melyekre mindenki fölírhatta, számára mi jelenti az összetartozást. Ezek a kezek és a közös szív fölkerült az iskolai közös paravánra.
A foglalkozás elején figyelemfelkeltés képpen kialakítottunk egy kört és elénekeltük, eljátszottuk a már előzőleg megtanult dalt: HA BOLDOG VAGY, MUTASD MEG MINDENKINEK. Következő lépésként a gyermekek párokat alkottak, vagyis a legjobb barátjukat választva egymás mellé körben ültek. Minden gyermek kapott egy fejpántot,- mosolygós és szomorú arc. A gyermekek beszélgetést folytattak egymás között- Kis barátom hogy vagy?, mely a szomorú kisfiú megvigasztalásával fejeződött be. A gyermekek vigasztalás képpen : Barátság- ujjlenyomatokat készítettek és fejezték ki a társaik iránti szeretetüket. Végezetül újra elénekeltük a barátság dalunkat: Ha boldog vagy…
Újpesti Bajza József Általános Iskola
A gyerekek elkészítették a saját kapcsolataikat rajzban. Ezenkívül csoport munkában meséket írtak, amiket el is játszottak. A magányos törpe és a Kibékülés címmel.
Mese a magányos csigáról című történet feldolgozása. A kis csiga elkészítése ruhából. Kedves kis ajándék lett belőle, amit a gyerekek elajándékoztak.
Arra koncentrátunk, hogy megértsük az osztályban a 24 „én” , és az 1 „mi” gondolatát.
A társak segítségét egy csapatmunkával jelenítettük meg: hogy lehet felemelni egy labdát négy gyereknek ugrálókötelekkel.Fontos volt a csapatban az összetartás és az együttműködés.Itt mutattuk be az „egy mindenkiért, mindenki egyért” elvet.
Plusz videó: https://www.youtube.com/watch?v=7Xi7gYe4wbw&feature=youtu.be