A novemberi osztályfőnöki órán a társas kapcsolatok megbeszélése került előtérbe. Arra kértem tanulóimat, hogy rajzoljanak egy hálót, amelynek középpontjában ők szerepelnek, társaikat pedig helyezzék el a „legjobb barátom”, „keresem a társaságát” és „közömbös számomra” kategóriákba. Az elkészült munkák számomra is tanulságul szolgáltak, hiszen jobban átláthatóvá váltak az osztályközösségen belüli kapcsolatok, barátságok vagy éppen ellentétek. Az elkészült munkákhoz annyit tennék hozzá, hogy 5. osztályos tanulóim vannak, akik munkája természetesen életkoruknak megfelelő, néha kicsit rendezetlen.
Társas kapcsolatok ápolása
Egy kis táncolással zártuk le a félévet.Jó volt együtt mozogni.
Gyermeklánc Óvoda és Bölcsőde, Család- és Gyermekjóléti Központ
A süni irigy lesz című bábjátékot mutattam be a gyerekeknek, amit ők is eljátszhattak. Természetesen a mese tanulságait is megbeszéltük. Barátsághálót készítettünk, pókháló szövéssel. Ez a játék annyira tetszett nekik, hogy többször is eljátszották. Tükörben mindenki megfigyelhette, milyen a szeme, haja, ruhája színe, majd előre kivágott papír gyerekalakokat színezhettek ki a saját képmásukra és barátságláncot készítettek belőle. Ezt a barátságláncot élőben is elkészítettük.
Szolnok Városi Kollégium Tiszaparti Tagintézménye
Boldogságóra
Témája: A társas kapcsolatok
I. Bevezetés (10 perc)
A mai foglalkozáson azt fogjuk megvizsgálni, hogy a társas kapcsolatok milyen hatással vannak testi- lelki egészségünkre.
Az ember társas lény. Megfelelő fejlődése érdekében szüksége van közösségre, társas kapcsolatokra. A társas kapcsolataink döntő hatással vannak a személyiségfejlődésünkre és nagymértékben hozzájárulnak testi-lelki, sőt szellemi jólétünkhöz.
Soroljatok fel társas kapcsolatokat! (saját kapcsolataidat)
Társas kapcsolataink nagyon sokfélék lehetnek, és a legtöbb kultúrában megtalálhatóak. Ilyenek: a szülő-gyermek viszony, házastársi kapcsolat, testvéri és rokoni kapcsolatok, barátság, stb. Ezeknek a kapcsolatoknak némelyike születésünkkor adott, másokat bizonyos körülmények között kapunk, és vannak, melyeket magunk választunk. Egy biztos: minden kapcsolatforma magában hordoz pozitív és negatív vonásokat egyaránt. Még a legőszintébb baráti viszony is lehet időnként stressz-forrás, nem beszélve a házasságról, gyermek-szülő viszonyról, vagy munkahelyi kapcsolatokról…stb. Mindezek ellenére törekszünk társas kapcsolatok kialakítására, hiszen a boldogtalanság legnagyobb forrása a magány. Ha boldogabbakká akarunk válni, érdemes energiát fektetnünk társas kapcsolatainkba, mely testi-lelki egészségünk, jólétünk szempontjából is elengedhetetlen.
Aki boldog akar lenni, meg kell tanulnia utánozni a boldog emberek szokásait. A boldog emberek jól ápolják kapcsolataikat barátaikkal, családtagjaikkal, elégedettek a családi életükkel, és van hová fordulniuk, ha problémájuk van.
II. Maslow piramis (5 perc)
Boldogságkutató pszichológusok azt állítják, hogy a társas kapcsolatok számos életfontosságú szükségletünket kielégítik:
1. Támaszt nyújtanak feszült, szenvedéssel teli időben.
2. A legjobb módszer arra, hogy szorongásainkat enyhítsük – megbízni egy hozzánk közel álló emberben és megosztani vele a gondjainkat.
3. Egészségesebbek és tovább élnek azok az emberek, akiknek erős a társas kapcsolati támogatottságuk. (idős házaspár, akik kézenfogva sétálnak)
4. Az emberi kapcsolatainkban érezzük át a szeretet érzését, ami a legfontosabb boldogságforrásunk.
Egy Maslow nevű kutató az emberi szükségleteket tanulmányozta, és felállította az emberi szükségletek, igények rendszerét, melyet Maslow piramisnak nevezünk és én ezt lerajzoltam nektek: (körbe adom a szükségletek szemléletes humoros ábrázolását)
1. Fiziológiai szükségletek – ezek az alapvető fizikai és biológiai szükségletek Melyek ezek? (élelem, alvás, víz, az időjárás viszontagságai elleni védelem stb.)
2. Biztonság – az ember fizikai és pszichológiai biztonság szükséglete Melyek? (munka, jövedelem, komfort érzés)
3. Szociális szükségletek – valahová tartozás szükséglete (csoporthoz tartozás), a szeretet, a ragaszkodás igénye
4. az elismerés igénye – önbecsülés, elismerés pozíció
5. Önmegvalósítás – azzá válni, amivé képesek vagyunk
Az öt emberi szükségletből melyek kapcsolódnak vmilyen formában a társas kapcsolatokhoz?
Fiziológiai szükségletek, – függ az emberi kapcsolatoktól (csecsemő-szülő kapcsolat), biztonság – függ az emberi kapcsolatoktól (munkahelyi kapcs.), szociális kapcsolatok (az emberi kapcsolatokhoz kapcsolódik teljes mértékben. Az elismerés igénye, önmegvalósítás az egyéni fejlődéshez kapcsolódik közvetlenül.
IV. Társas kapcsolatok pozitív hatása testi-lelki egészségünk kapcsán – összefoglalás – (3 perc)
Vizsgáljuk meg a társas kapcsolatok pozitív hatásait!
• a társas támogatás fontos segítség ahhoz, hogy meg tudjunk birkózni az élet nehézségeivel, kihívásaival, kudarcaival
• Ha beszélünk egy súlyos problémánkról vkinek, ez csökkenti a fájdalmunkat
• Mások biztatása, vigasztalása csökkenti szorongásunkat
• a társak támogatása motiválhat céljaink elérésében
Mit gondoltok, miért fontosak kapcsolataink a boldogságunk szempontjából – miért fokozza ápolásuk a boldogságérzetünket?
• egészségünket, lelki jólétünket támogatják
• van kihez fordulni, ha baj van, támasznyújtás szenvedéssel teli nehéz időben
• szeretetérzés megtapasztalása
V. Gyakorlati feladatok (15 perc)
1. Nehéz élethelyzetben mennyire számíthatsz az alábbi személyek segítségére?
Jegyezzétek le a megfelelő számot:
Ha összeadod a számokat, kiderül, mekkora a te társas támogatottságod!!
2. A különböző egészségtesztek kimutatták, hogy különösen nagy szükség van a baráti kapcsolatok stresszt űző, energiát adó és kölcsönösen örömszerző hatására.
Mivel a ti életkorotokban nagyon nagy szerepe van a barátságnak, és éppen tizenévesen alakul ki a legtöbb mély, gyakran élethosszig tartó barátság, ezért a barátsághoz kapcsolódnak a következő feladatok:
Élő szobrok
Itt a csoportban is vannak, akik jó kapcsolatban vannak egymással, számíthatnak egymásra? Emelje fel a kezét, akinek van itt ilyen csoporttársa!
Megkérdezem, ki a társa, és kihívom a társával együtt. Mivel közel álltok egymáshoz, valószínűleg könnyen meg tudjátok oldani a következő feladatot: a feladat címe élő szobor. A párok húznak egy-egy témát, (mely a társas kapcsolathoz kapcsolódó fogalom) és a kihúzott fogalmat szoborba kell önteniük, úgy, hogy a csoport kitalálhassa, mit fejeznek ki a szobrok. (Mozdulat – a mozdulatlanságban, arckifejezés segít)
– szeretet
– haragban vagyunk (összeveszés)
– bocsánatkérés
– elutasítás
– csodálat
2. Barátságötös
Megkérem a tanulókat, hogy fogalmazzák meg az öt számukra legfontosabb dolgot, amitől egy barátság jól működhet! Majd rajzolják körbe a kezüket, és az ujjakba írják be, amit megfogalmaztak!
Beszedem a lapokat, majd véletlenszerűen kiosztom. Mi van a lapodon, megegyezik-e azokkal a dolgokkal, amit te írtál. Kb. 3 tanulót kérdezek meg.
VI. Történet konfliktushelyzet feloldására (5 perc)
A családunktól, párunktól kapott támogatás mértéke nagymértékben befolyásolja elégedettségünket.
Külön figyelmet kell szentelnünk a konfliktushelyzetek megoldásának. Nap mint nap találkozunk olyan helyzettel, amikor nem értünk egyet valakivel, vagy minket kritizálnak, megbántanak, esetleg gorombán viselkednek velünk. Erre a pozitív pszichológia egy nagyon egyszerű megoldást javasol: „csináld másképp, reagálj másképp!” Konfliktushelyzetben a megszokottól eltérő viselkedéssel próbáljuk meg helyreállítani a jó viszonyt pl. humorral, vagy egyszerűen csak megértéssel.
A következő történet erre mutat jó példát:
A számla c. történet felolvasása tk. 63. oldal
Szerintetek a legtöbb szülő így reagált volna hasonló konfliktushelyzetre?
Mi a véleményetek a történetben szereplő szülő konfliktus kezeléséről?
Milyen tanulsága van szerintetek a történetnek? Te hogyan oldottad volna meg?
VII. Az ölelés növeli a boldogságot (5 perc)
A gyakori ölelést lelkesen ajánlják a kutatók, mert növeli a boldogságot, az egészséget és javítja a kapcsolatokat. A tudósok állítják, hogy az ölelés csökkenti a feszültséget, általa közelebb kerülünk a másikhoz, sőt még a fájdalmat is enyhíti.
Itt a lehetőség, hogy most a foglalkozás végén mindezen jó hatásokat személyesen is megtapasztaljuk, mivel az a feladat, hogy a csoport minden tagja ölelje meg egymást. Először lehetőleg annak a társadnak nyújts ölelő karokat, akivel nem vagy semmilyen viszonyban, esetleg még nem is nagyon beszéltetek, majd a végére hagyd a hozzád közelebb álló társakat. Közben hallgassuk meg a hónap boldogságdalát!
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Társas kapcsolatok ápolása
A Társas kapcsolatok ápolása című téma feldolgozása során a barátságokról, a baráti kapcsolatok fontosságáról beszélgettünk. A gyermekek kívánsága, elképzelése alapján ajtódíszt készítettünk, mellyel a közösséghez tartozást, az osztály egységét szimbolizáltuk. A munka közben a hónap dalát többször is meghallgattuk.
A 6. osztályos tanulók elkészítettek 21 napos kapcsolattartási tervüket.
Az órán a társas kapcsolatokkal foglalkoztunk. Az óra első felében beszélgetéssel mértem fel, ki milyen szerepet tölt be az osztályközösségben. Ezt követően egy játékos feladattal, párokat kellett keresniük a diákoknak, tulajdonságuk szerint.
A gyerekekkel beszélgettünk arról, kinek mit jelent a barátság, ki a legjobb játszópajtása és miért. Körben ültünk és arra kértem a gyerekeket, hogy menjenek oda és öleljék meg a legjobb pajtásukat. Nagyon jó volt látni, hogy mennyire örültek a gyerekek egymás ölelésének. Az egyik kislány a legjobb barátjának rajzolt és ezt át is adta neki.
Felsőrajki Arany János Napköziotthonos Óvoda
A foglalkozást a hívó dallal kezdtük.