Társas kapcsolataink
Társas kapcsolatok ápolása
Debreceni Árpád Vezér Általános Iskola
A gyerekekkel beszélgettünk arról, hogy mit jelent, hogy társaink, barátaink vannak. Elmondták, hogy kivel szeretnek legjobban játszani, tanulni és miért. Ezután kinyomtatott meseképeket vágtak majd kiszínezték és felragasztottak egy szívformára. Ezután ráírták az üzenetüket is pl: „Örülök, hogy vagy nekem” vagy „Örülök, hogy a barátom vagy”. Nagy örömmel adták és fogadták a kis szívecskéket.
Egy mindenkiért, mindenki egyért! Segítjük egymást, szeretjük egymást: barátok közös munkában.
A boldogságóra program harmadik témája a társas kapcsolatok ápolása volt. A téma fontosságát igazolja az a tény, mely szerint társas kapcsolataink döntő hatással vannak személyiségfejlődésünkre és társadalmi beilleszkedésünkre. Egészségünk, lelki jólétünk meghatározó eleme.
Tanulóink mindennapi életeinek legnagyobb részét társas közegben töltik. A más emberekkel fenntartott kapcsolatok alapvetően fontosak a hétköznapi tevékenységek elvégzésében, hiszen a boldogtalanság legnagyobb forrása a magány.
A foglalkozás során a figyelmet a minket körülvevő emberekre irányítottuk, körbejártuk a barátsággal kapcsolatos bölcsességeket, nem kihagyva a sorból természetesen a családi szálakat sem. Megállapításra került, hogy ezeket a kapcsolatokat ápolni, gondozni kell, ahhoz hogy életünk boldogító, támogató részesei legyenek. A barátságok építéséhez a következő négy dolgot tartották nélkülözhetetlennek tanítványaim: segítőkészség, őszinte érdeklődés a másik iránt, rendszeres, minőségi kommunikáció- nem pletyka-, a jó tulajdonságait helyezni előtérbe, nem pedig a hibáit.
Rajzos kiállítás készült most is iskolánk aulájában, ahol mindenki a számára legfontosabb, barátságot éltető közös jegyeket próbálta ábrázolni. Nagyon jó látni, hogy a többi gyerek szünetekben hosszasan elidőznek a tablók előtt, beszélgetnek a mindenkori aktuális témáról.
A közösségben a játéktevékenység nagyon fontos a kapcsolatok kialakítása, fenntartása, és az ütközések kezelése szempontjából.Együtt, a közös célokat kitűzve, a szerepeket kiosztva „játszanak össze”. Az ilyen játéktevékenység fejleszti a gyermek kooperációs- és konfliktuskezelési technikáit, amelyek megléte nagyban meghatározza a későbbi társas kapcsolataik minőségét.Szeretettel hallgatták és beszéltük meg a mesét, tallóztunk a segédanyagban kapott feladatok között.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Novemberben Márton napi projekthetet tartottunk. A programok során dolgoztuk fel a Társas kapcsolatok ápolása témakört.
Lengyel Laura Óvoda Napsugár Tagóvoda
Postás játékot játszottunk úgy, hogy először megfogtuk egymás kezét, majd megszorítottuk a társunk kezét így továbbítva a szeretet üzenetét. Ezt követően szorosabb lett a kör mert egymás hátát is megsimogattuk egyszerre s végül a társ fejét simogattuk üzenetkénk. Ezt a Pókháló játék követte, ahol ki-ki eljuttatta a szeretet fonalát a barátjához. A végén meghallgattuk
Lengyel Laura Óvoda Napsugár Tagóvoda
Csoportunkban nagyon ügyesen tudjuk ötvözni a drámajátékokat a közösségépítő játékokkal már most is, hiszen fogékonyak a kicsinyeink és a csoport 75% már legalább 2 éve együtt éli mindennapjait. Páros gyakorlatokat, játékokat játszottunk, hogy mélyüljön ez a jó kapcsolat és gazdagodjon a pozitív érzelmi feltöltődés. Eljátszottuk a Húzz, húzz engemet játékot, majd összeragadtunk a derekunknál és a homlokunknál, ami nagyon tetszett a gyermekeinknek. Végül megpróbálkoztunk a Gumiember játékkal, ami igen nehéz de a mai napon nagyszerűen feltöltött minket. Közösen relaxáltunk a legvégén boldogan: „…de jó játék volt ez óvónéni…” hangzott boldogan.