November hónapban a feldolgozandó témánk a „Társas kapcsolatok” volt.
A relaxációs gyakorlatok után beszélgettünk a gyerekekkel a barátságról. Majd kiszínezték a kis papír emberkéket, és elhelyeztük őket úgy , ahogyan a szobában egymás kezét fogva álltak nagy körbe. Már voltak kialakult komoly baráti kapcsolatok, de mégis olyan könnyedén, nagyon rövid idő alatt találták meg helyüket a körben.
A mesét már várták, és az azt követő játékokat is nagyon élvezték. Lezárásként most is meghallgatták a témához kapcsolódó dalt. A következő időszakban is sok olyan játékot játszottunk, ahol megtapasztalták az egymásra figyelést, a bizalmat, empátiát.
Társas kapcsolatok ápolása
Ceglédi Táncsics Mihály Általános Iskola
Néhány levél, ami a karantén utáni jövőből íródott…
Nyugati Városrészi Óvoda Nagy Jenő Utcai Tagóvoda
Szerencsés vagyok! Nagyon összetartó, egymásra figyelő gyerekek járnak a csoportomba. Nem volt nehét elkészíteni ‘Barátság térképünket’. Ez a térkép a mai napig díszíti öltözőnk falát.
Nálunk egy kicsit egybefolyt az e havi témakör a következővel, a ” Jó cselekedetek gyakorlásával”. Márton ünnephez kapcsolódóan, mindenki színezett egy köpenyt, amit ketté vágtunk. Egyik felét odaadhatta valamelyik társának. Végűl az összeillyesztett köpenyekből egy nagy csokrot állítottunk össze, mert MI ÖSSZETARTOZUNK.
Fontosnak tartjuk az egymásra való odafigyelést, az empátiát. Ráirányítjuk a figyelmet a barátság fontosságára, a társas kapcsolatok ápolására.
1. Motiváció
Repülj velem című dal meghallgatása. (A dalt korábban megtanultuk a gyerekekkel és azóta is gyakran kérik, hogy játsszuk és énekeljük el.)
2. Megvalósítás
A foglalkozást a Kis barátom, hogy vagy? játékkal indítjuk.
Majd meggyújtom a meselángot. Felhívom a gyerekek figyelmét, hogy nagyon figyeljenek a mesére, mert a végén lesznek kérdéseim a történettel kapcsolatban. Ezután elmesélem a gyerekeknek a Tavaszi ébresztő című verses mesét. Majd megbeszéljük a mese végén található kérdéseket.
Fogjunk össze! Építsünk együtt!
A csoportot két részre osztom és megkérem őket, hogy építsenek közösen egy várat. (Közben figyelem, hogyan működnek együtt a gyerekek, arra ösztönzöm őket, hogy segítsék egymást az építés során, a közös munkából adódó feszültségeket, konfliktusokat közösen megoldjuk.)
3. Tevékenység lezárása
Barátságkarkötő készítése a legjobb barátnak!
A harmadik lépcsőfokra felragasztjuk, a társas kapcsolatok jelét.
Székesfehérvári Kossuth Lajos Általános Iskola
A gyerekek általában hoggijukat rajzolták!
2019. november – társas kapcsolatok (Szorgos hangya csoport)
A gyermekek spontán kezdeményezése: leültek, körben a szőnyegre, vállfogással. Egyik gyermek egy kedves szót, rövid mondatot súgott a szomszédja fülébe, melyet tovább kellett adnia, melyet aztán neki is tovább kellett adnia addig, míg a súgás vissza nem ért a kezdő fülébe. Ilyen mondatokindultak el: Szép a hajad! Tetszik a ruhád! Nagyon kedves vagy! Mosolygós kislány vagy! Szépen csillog a szemed!
3-7 éves gyerekek. Azt gondolom, ezekhez a képekhez nincs mit fűzni. Játék, melyben a kooperáció a főszereplő. A csoport minden tagjának együttműködésére szükség van, hiszen ettől függ a siker.
Az ember társas lény, nagyon fontosak a jó kapcsolatok ápolása. A társas kapcsolatok hatással vannak testi. lelki életünkre. Jól bevált módszerrel, zenével indítottam a foglalkozást. Meghallgattuk a „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalt. Egyből jó hangulat kerekedett a különböző spontán kreált koreográfiák által. A gyerekek lerajzolták, kiszínezték, kivágták legjobb barátjukat és egy jót játszottak közösen. Társas kapcsolatuk szorosabbra fűződött.