Nagyon szerették ezt a témát a gyerekek. A feldolgozást ismét a hónap dalával kezdtük, majd beszélgetéssel folytattuk. Megbeszéltük, miért fontosak számunkra a társas kapcsolatok, miért van rá szükségünk.
Főként a munkafüzet feladatait csinálgattuk. A „Viszonozd a figyelmességet!” feladatnál nagyon tetszett: Amit anyukád mond: Büszke vagyok rá, hogy ötöst kaptál. Amit te válaszolsz: Büszke vagyok rá, hogy te vagy az anyukám!
Később egy nagy piros szívre összegyűjtöttük, hogy melyek azok a dolgok, amelyek közösek az osztályban.
Társas kapcsolatok ápolása
A novemberi óra fő célja az volt, hogy a gyerekekkel körbejárjuk, milyen társas kapcsolataik vannak, melyek a legfontosabb emberek az életükben, hogyan ápolhatnak jó kapcsolatokat, melyek azok a tulajdonságok, amelyek segítik a békés kapcsolat fenntartását.
Az órához a termet most azért nem rendeztük át, mert a csoportmunkák miatt a padokra szükségünk volt. Időkeretet nem szerettem volna behatárolni, inkább arra törekedtem, hogy kapkodás, sürgetés nélkül, jó kedvvel oldjuk meg a feladatokat.
Az órát relaxáció helyett most csapatépítő, hangulatteremtő játékokkal kezdtem, ráhangolódva a témára. Elértem vele a célom, vidám hangulat kerekedett.
A fogalom bevezetését képekkel segítettem. A pillanatképek segítségével rávezettem őket, milyen közösségekbe tartozhatnak, ott milyen szerepet tölthetnek be.
Mivel szerettem volna az órát minél több feladattal kitölteni, és sok szempontból körüljárni a témát, ezért munkaformának a csoportmunkát választottam. Minden csoport más feladatot kapott, Egymás feladataival, témáival a felkészülés, a feladat elvégzése után, a beszámolók, és előadás alkalmával ismerkedhettek meg. Az első csoport megfejtette a hónap keresztrejtvényét. A második csoport társas kapcsolatokat kifejező képeket csoportosított. A harmadik csoport tulajdonságokat felsoroló szókártyák közül választotta ki azokat, amelyek jellemzik a jó barátot.
A hónap meséjének A nyuszi, az őzike meg a répa című mesét választottam. Szeretettel nézte meg a többi csoport a 4. csoport bábelőadását.
Az órát szókörrel, és a hónap dalával zártuk, fokozva a boldogságunkat. Az elkészült munkák a faliújságon hirdették a jó társas kapcsolat boldogságfokozó szerepét.
Az órát követő napokban mélyítettük az érzéseinket a témával kapcsolatban. Készítettünk fotóalbumot. A Boldogságfüzetbe illusztrációt készítettünk a mesénkhez, leírtuk a hozzá kapcsolódó közmondást. „A jó barát drágább az aranynál.”
Rajzoltak a gyerekek magukról kis gyermekalakot. A figurákat körbe rakva kialakítottuk az „Együtt boldogan!” tablót. A hónap zárásaként barátságláncokat készítettünk. Színes papírból kis köröket vágtam ki, lyukasztóval kilyukasztottam, mint egy kis medált. Ráírhatták a nevüket, és bárkinek átadhatták, akit barátjuknak tekintettek. Aki kapta, felfűzte egy fonalra, Barátság-láncként.
Nagyon sokat tanultak a pozitív tulajdonságok összegyűjtésével, a társaik jellemzésekor választékosan felhasználták azokat.
A társas kapcsolatok hónapjában a fő szerepet a család és a barátok kapták. Mindjárt a téma elején készítettem egy kis tesztet arra vonatkozóan, mennyire ismerik egymást a boldogságcsapatom tagjai, akik több osztályból érkeztek. Meglepő eredmény született számomra is a harmadik hónap elején. Hihetetlenül jól ismerték egymást. Tudtak egész személyes dolgokat is a másikról.
A téma bevezetésére volt ,hogy egy animációs kisfilmet hoztam a szalonkáról, amit nagyon élveztek a gyerekek.
Ebben a hónapban hívtam iskolapszichológusunkat egy kötetlen beszélgetésre a témával kapcsolatban.
A gyerekek elkészítették a barátságötöst is, valamint verseket írtak : A barátom címmel.
Már a tanévet úgy kezdtük meg, hogy az osztályterem ajtajára különböző üdvözlési formákat ábrázoló fotókat ragasztottunk (ölelés, puszi, pacsi, ujjérintés, kézfogás…), amelyek közül a nap kezdetén minden kisgyerkőc rámutatással egyet kiválasztott, és annak megfelelően üdvözöltük egymást. Rövid idő elteltével egy kislány kivételével mindenki az ölelést, a puszit választotta. Szoros kötelék kialakulásához vezetett köztem és a tanítványaim között.
Miért fontosak a társas kapcsolatok? kérdés megválaszolásával kezdtük az órát. Elvégeztük a Dolgozz a házadon gyakorlatot, majd készítettünk egy rajzmontázst a kapcsolataikról, közben hallgattuk a hónap dalát.
A program alapjául szolgáló pozitív pszichológiát nemcsak a boldogságórákon, hanem a mindennapjainkban alkalmazom. Nagy hangsúlyt fektetünk a közös élményekre. Hangsúlyozzuk a társaság, az osztályunk, az iskola közösségének fontosságát.
Ráhangolódás mozgás alapú relaxációval: „Repül a madár….” kifejezhették mozdulataikkal milyen szabadok. Majd szóban is elmondhatták hogyan érezték magukat. Bagdi Bella: Ha boldog vagy című dalára, mindenki saját ízlése szerint mozgott, táncolt. Cél, pozitív érzetet keltő érzés a mozgás örömének átélése. Közös játékokkal, építésekkel mikro csoportos feladatokkal érezhették az összetartozás erejét. Veronika zenepedagógia kis csoportot és egész csoportot megmozgató játékai rendkívül alkalmasak arra, hogy az összetartozás, az egymás segítése, a barátság fontossága kiemelkedő szerepet kaphasson. Ujjlenyomatokból készítettünk barátság karkötőket, mindenki kiválaszthatta kiknek az ujjlenyomatát használja. Bezzeg Andrea: Tavaszi ébresztő című meséjének meghallgatása után, készítettük el a mese szereplőit sík bábokból és maguk is előadhatták a mesét. Záró feladatként barátságvirágokat készítettünk.
Boldogságóra a 4. osztályban
óravázlat
Téma: Társas kapcsolatok ápolása
Az óra cél- és feladatrendszere: érzelmi intelligencia fejlesztése, intuitív érzésvilág fejlesztése, problémaérzékenység erősítése, konfliktusmegoldás fejlesztése, reális önszemlélet erősítése, olvasóvá nevelés, tolerancia fejlesztése, a közösség elfogadására való nevelés
Tantárgyi koncentráció: ének-zene, magyar irodalom, vizuális kultúra, technika, etika
Az órát tartja: Borbás Lászlóné
Helyszín: Tunyogmatolcsi Petőfi Sándor Általános Iskola (Tunyogmatolcs, Árpád u. 3., 4-es tanterem)
Időpont:2019. 11. 26. 08:00-08:45
Az óra menete Megjegyzés
(módszerek, szemléltetés, …)
1. Az órai légkör megteremtése(5 perc)Órakezdő relaxáció: „Napimádás”
2. A téma feldolgozása (20 perc)Frontális beszélgetés
-Miért mondjuk, hogy az ember társas lény?
-Miért kell a társ?
– Gyűjtsünk kifejezéseket a barátság jellemzőire! Tábla, füzet, önálló munka
-Daltanulás: Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek!
-Mesefeldolgozás: A róka és a farkas a lakodalomban
Megf. sz. : Milyen barátság fűzte egymáshoz a rókát és a farkast?
3. Gyakorlati alkalmazás(10 perc)
-Válogassátok ki azokat a szókártyákat, amelyek állításai egy összetartó közösségre vonatkoznak! Csoportmunka
-Szoborpark Páros- és csoportgyakorlat
4. A téma tovább gondolása(5 perc)
-Mindig kell egy barát című dal meghallgatása, mondanivalójának értelmezése
5. Házi feladat: Írd le mi a közös és az eltérő tulajdonság te és a barátod között? (2 perc)
6.Az órai munka értékelése (3 perc)Jutalom matricák, szóbeli dicséret