Ez egy nagyon hálás témának bizonyult.
Az óra elején a megszokott kör formában rendeztük el a termet, hogy mindenki jól lással egymást. Igazából a bemelegítő beszélgetés annyira produktív és érdekes volt, hogy a Fotóalbum megalkotásán kívül nem is maradt több feladatra időnk. Pedig volt még a gyerekekben sok mondanivaló, és az én terveim között is sok dolog szerepelt még.
Társas kapcsolatok ápolása
A hónap témáját a kiscsoportos korosztállyal dolgoztuk fel. Elsődleges célunk ebben az
életszakaszban a befogadás, közösségbe való beszoktatás, nyugodt, szeretetteljes, biztonságot adó
légkör kialakítása a pici gyermekek számára, hogy minél zökkenőmentesebbé tegyük az anyától, a
családtól történő elszakadást. A nevelési év kezdete óta ez a folyamat sikeresnek mondható, a
betegségek, „újra szoktatások” ellenére. Ebben az időszakban gyermekeink tevékenységformáira
leginkább az egyedül játszás, tevékenykedés jellemző. Feladatunk, hogy közelebb hozzuk őket
egymáshoz, a társas viselkedésformákat megtanítsuk nekik és igazi közösséget formáljunk. A
mindennapi közös mese, beszélgetés a szőnyegen körben elhelyezkedve zajlik, ami valljuk be nagy
kihívás a gyermekek, őket körülvevő nevelők számára egyaránt. A közös mese, a közös mesélés
élménye felülmúlhatatlan izgalmakat hív elő, mely a közösségformálás alappillére. Célunk a közös
élményszerzés, mely építő jelleggel van mindannyiunk személyiségének fejlődésére, társas
kapcsolataink pozitív alakulására. Közös tánccal, mozgással fejezzük ki pozitív életérzésünket.
Németes csoport lévén, a hónap témájához jól illeszkedő „ Ringelrei, ringelrei, wir sind viele
Kinderlei, und machen alle so……” dalos játékot hívtuk segítségül. A dal elemei is a közös
tevékenykedés öröméről szólnak. Pl. mindannyian tapsolunk, mindannyian forgunk, mindannyian
ugrálunk. A gyerekek kérésére addig ismételjük, amíg örömet okoz számukra.
Kiscsoportos gyermekeink egyik kedvenc tevékenysége a konstruálás, ezért elemekből álló konstruáló
játékból alakzatokat raktunk össze, méghozzá annyiból, ahányan az asztalnál ültek épp a gyerekek.
Ügyesebbek már a családtagok száma alapján rakták össze az alakzatokat. Három tagú család
alakzata pl egy háromszög lett.
Szönyegen űlve, lábunkat összeérintve csoportosan is alakzatokat alakítottunk ki. A csoportok
egymásnak labdát gurítva erősítették a társas együttlét örömét.
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
Sokat beszélgettünk a barátságról, társas kapcsolatokról. Elmeséltük saját történeteink a gyerekkori barátainkról, ezután már ők is jobban meg tudták fogalmazni kinek ki a barátja itt az óvodán belül és azon kívül is. Először a külső tulajdonságaik alapján sorolták fel a barátaikat majd próbáltuk őket rávezetni a belső tulajdonságok fontoságára és a belső értékek megláttatására. Közös élményeket idéztünk fel ahol együtt voltunk, kinek milyen érzés jut erről eszébe. Kis barátom, hogy vagy? játék eljátszása, nagyon tetszett nekik, mikor körbeértünk mindenki helyet változtatott és újra kezdtük.
Debreceni Lorántffy Zsuzsanna Általános Iskola
Mindenki egyetértett abban, hogy a családtagok és a barátok a legfontosabbak az életünkben, bennünket a szeretet kapcsol össze. Biztonságot, megértést, segítséget, jókedvet, szórakozást nyújtunk kölcsönösen egymás számára.
Iskolánkban hagyomány, hogy ebben a hónapban kitüntetett figyelem jár az apukáknak, nagypapáknak, keresztapáknak. Az apák napi rendezvényen ők is megmutathatják ügyességüket, együtt játszhatnak, izgulhatnak gyermekeikkel, unokáikkal. Ajándékkal is kedveskedtünk, többek között apukás arcképet készítettünk, amelyek a tornatermet díszítették, a végén pedig átadhatták a gyerekek.
Debreceni Lorántffy Zsuzsanna Általános Iskola
Mindenki egyetértett abban, hogy a családtagok és a barátok a legfontosabbak az életünkben, bennünket a szeretet kapcsol össze. Biztonságot, megértést, segítséget, jókedvet, szórakozást nyújtunk kölcsönösen egymás számára.
Iskolánkban hagyomány, hogy ebben a hónapban kitüntetett figyelem jár az apukáknak, az apák napi rendezvényen ők is megmutathatják ügyességüket, együtt játszhatnak, izgulhatnak gyermekeikkel. Ajándékkal is kedveskedtünk nekik, többek között apukás arcképet készítettünk.
Nagykőrösi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
A társas kapcsolatok témára egy fonaldobálós játékkal hangolódtunk rá. Körbe álltunk, és elkezdtük a fonalat a másik felé dobni úgy, hogy el kellett mondani, hogy kije a célszemély a dobónak. Pl. Nemcsak az osztálytársam vagy, hanem a barátnőm is. Nemcsak egy iskolába járunk, de rokonok is vagyunk. stb. Amikor már mindenkit „behálóztunk”, vissza kellett a fonalat egy-egy jókívánsággal gombolyítani.
Majd kapcsolattérképeket alkottunk. Mindenki elhelyezte magát a térképen. Piros színnel összekötötte magát azzal, akit barátjának tart. Ha ez kölcsönös volt, a vonalat meg kellett erősíteni. Kékkel kellett hozzákötni magát ahhoz, akivel egy sportkörbe tartozik. Zölddel, ha a sulin kívül is van közös tevékenységük stb. Minden kapcsolat más-más színű volt. Maguk lepődtek meg a legjobban, hogy mennyi minden köti őket össze.
Győri Nádorvárosi Ének-zenei Általános Iskola
Társas kapcsolatok megjelenítése rajzban. Legjobb barát, apa, testvér stb.
Győri Nádorvárosi Ének-zenei Általános Iskola
Társas kapcsolatok megjelenítése rajzos formában!
A vegyes életkorú csoportban minden tanév elején megváltozik a csoport. Elmennek a nagyok iskolába, hiányoznak a társak, a barátok,átalakul a csoport, új kapcsolatok, barátságok alakulnak ki.
Ez a hónap már éppen kialakult barátságok megpecsételéséhez nagyon jó alkalom.
Barátság táncot járunk a ,,Jó emberré,csak a szívemmel…”dalra.
Barátság karkötőket készítettünk többféle technikával.
A társas kapcsolatok nagyon fontos szerepet töltenek be élatünkben.
A legszorosab kapcsolat a család, aztán a barátok, sporttársak, osztálytársak szerepe is jelentős. Az osztályközösségünk nagyon jól működik kölcsönösen segítik egymást a gyerekek és jól tudnak együttműködni bármilyen feladadtot kapnak. Azt, hogy a társas kapcsolatok mennyire fontosak mindannyiunk életében, mese formájában jelenítették meg a gyerekek. A melléklet a legjobban sikerült csoportmunka eredménye.