Ez még akkor készült, mikor még együtt lehettünk az iskolában…
Társas kapcsolatok ápolása
2019. november 18.
Kicsit álmosan és nyűgösen indult a nap. Nem volt kedvük se énekelni, se meditálni, de elhitték nekem, hogy ezen az órán is jól fogják érezni magukat.
Elmondtam nekik, hogy a társas kapcsolatokról fogunk beszélgetni a mai órán és megpróbáljuk kideríteni, hogy miért leszünk boldogabbak, ha ápoljuk a kapcsolatainkat a családunkkal, barátainkkal és ismerőseinkkel.
Megkértem őket, hogy töltsenek ki egy kérdőívet (szociometriai felmérés), amely számomra azért fontos, mert ebből láthatom az osztály kapcsolati hálóját. Olyan kérdések szerepeltek benne, mint: Ki a legjobb barátod?
Ki az, akire számíthatsz?
Vitás kérdésekben kinek a véleményét tartanád döntőnek?
Kire bíznád a titkodat?
Szerinted kit szeretnek a legtöbben az osztályban? stb.
Amíg a kérdőív kérdéseire válaszoltak, szerintem rá is hangolódtak a témára.
Miután összeszedtem a kérdőíveket, arra kértem a gyerekeket, hogy sorolják fel az igazán jó barát tulajdonságait. Ezeket felírtam a táblára.
Ma is kivetítettem a falra a tankönyv szövegét, így ők is olvashatták velem együtt „A róka és a farkas a lakodalomban” című mesét. Megkértem őket, hogy mondják el, mi a véleményük erről a barátságról.
A következő feladatban arra kértem meg egy tanulót, hogy válasszon magának egy párt, menjenek ki a teremből és találjanak ki egy olyan történetet, amelyet ha eljátszanak a többieknek, akkor egy jól működő kapcsolatra fogunk ismerni. (Az Amerikából jöttem, mesterségem címere nevű játék mintájára)
Miért boldogabbak azok, akiknek több a barátjuk, jó kapcsolatuk?
Erre a kérdésre kerestük a választ. A konklúzió az lett, hogy aki többet ad, az többet is kap vissza.
Végül két oszlopot alakítottunk ki. A hátsókat arra kértem, hogy írjanak, vagy rajzoljanak valami kedveset az előttük álló hátára, amit aztán továbbítani kellet a legelső tanulóig, és neki kellett hangosan kimondani a megoldást.
Az óra végén megkérdeztem őket, hogy egy tízes skálán hányasra értékelnék a hangulatukat és a 7 volt a legrosszabb, amiről megállapítottuk, hogy sokkal jobb, mint az óra eleji.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Társas kapcsolatok alakítása a IV. osztályban
November végén, készülődve az adventre, különös mesét olvastam a gyerekeknek a reggeli találkozáskor. Derek Munson: Az Ellenségsüti című meséjét hallgatták meg. Rövid beszélgetés után, elgondolkodtunk, hogy számunkra ki az a szamșly az osztályból, akinek talán még esélyt sem adtunk, hogy közeledjen, akivel mi magunk sem keressük az együtt töltött időt. Kiválasztotta mindenki párjának azt a személyt, akinek esélyt sem adott még, hogy megbarátkozzon vele. Aztán hozzáfogtunk páronként összeállva ELLENSÉGSÜTIT készíteni. Mézeskalácsokat sütöttünk aznap, és mindannyian próbáltak az illető gyerek mellett maradni, együtt dolgozni.
Másnap hozzáfogtak a párok csomagolni a mézeskalácsokat, házikókat…. E napok folyamán a kiválasztott társsal díszítették a termet, majd készítettünk közösen hópelyheket, díszeket, amikkel az osztályt is díszíthettük. Óriásöleléssel zártuk e pár napot.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum IV. osztálya
Tanító: Renn Renáta
Nagykőrösi II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola
A havi témát egy vidám játékkal, betűkereséssel kezdtük. A terem különböző pontjain betűk voltak elrejtve, amit meg is kellett keresni, és belőlük szavakat kellett a hívó gondolathoz alkotni.
A 4 szó szerint alakítottunk csoportokat, ki melyik szó alkotóelemét tette fel a táblára, abba a csoportba került.
Mindegyik csoport ugyanazt a szituációt kapta meg feldolgozásra, megoldásra (a csoport egyik tagja hazudott a másiknak, a többiek pedig ezt megtudták, volt, aki el akarta mondani, volt aki úgy gondolta, amit nem tudsz, nem fáj). A kis előadások végén megbeszéltük, miért volt más és más a megoldáshoz vezető út.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Iskolánkban minden alsós boldog:) Tanítóink az alsós évfolyamon minden osztályban tartanak boldogság órákat. A „kicsik”, tehát az első és második osztályosaink leginkább a barátkozás és hála témákon keresztül vezetődnek be a boldogságórák világába. Mivel az első két évben kiemelt fontosságú a közösségépítés, a barátkozás témája többször is előkerül az év során. Idén Viki néni az aktuális ünnepekhez és jeles napokhoz kötötte a boldogságórákat. Ősszel hálát adtak az állatokért és környezetünkért az állatok világnapján, a karácsony környéke a jó cselekedetekkel telt és természetesen az osztály egész évben barátkozott.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A 4.a osztállyal idén a társas kapcsolatok fontosságáról szóló órával kezdtük az évet. A barátságra, barátkozásra fókuszáltunk és az új osztálytársak befogadására, segítésére.
Mivel a 4.a osztály „régi motoros” a boldogságban, hiszen iskolánkban minden évben vannak boldogság órái az alsósoknak, ezért az óra elején ráhangolódás gyanánt, a gyerekek felírták a táblára, hogy mik azok a trükkök, technikák, amelyek segítenek minket abban, hogy boldog életet élhessünk.
Csapatépítő és ismerkedős játékokat játszottunk a barátság fontosságáról szóló beszélgetés után, majd a gyerekek alkottak is. Lerajzolták a legjobb barátukat, illetve azt az osztálytársat, akivel el tudják képzelni, hogy barátok lesznek.
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
A társas kapcsolatok témáját a munkafüzet segítségével dolgoztuk fel.
A gyerekek nagyon szeretik a rejtvényeket, ezért egy rövid mozgásos meditáció után A szív szava keresztrejtvényt fejtettük meg. Majd beszélgettünk arról, hogy kik vesznek minket körül. Majd A kör közepén feladatot oldották meg a gyerekek. Ezek után készültek el a Fotóalbum képei.
Az óra végén még jót nevettünk a nyelvtörőkön.
Naftalin ,a magányos törpe
Naftalin ,a magányos törpe ma is magányosan sétálta körbe birtokát ,hiszen valamiért senki feléje sem nézett.Lehetett ő bármilyen kedve ,jószívű törpe,kellemtelen szaga miatt senki sem szeretett a közelébe menni. Egyik reggel nagy kiabálásra lett figyelmes a szomszédos birtokon.
-Jaj a ruhák!Jaj a ruhák! -kiabálta a szomszéd törpe.
-Mi történt szomszédasszony ?kérdezte Naftalin.
-Ma reggel elő akartam venni a nyári ruhákat de a moly mindet össze rágta!
-Ha szeretnéd szívesen segítek neked.Beülök a szekrényedbe és pár nap múlva nyoma sem lesz a molyoknak!
– Próbáljuk meg!- felelte a szomszéd törpe.
Így is tettek .Naftalin beült a szekrénybe és a molyoknak pár nap múlva nyoma tűnt.A szomszéd törpe nagyon hálás volt Naftalinnak,köszönetképpen elhíresztelte az egész környéken,hogy bár elég kellemetlen szaga van de a szíve az óriási és azonnal segítségére sietett a bajban.
Azóta már nem magányos Naftalin,boldogan él a törpe barátaival.Ha nem hiszed,járjál utána!
Az óra főbb elemei:
Világomban c. dal egymással szemben felváltva guggolva-felállva a „V” betűkre
Képek színezése párban
Barátságötös készítése
Meseszövés – labdával
Ingyen ölelés
Házi feladat: Kapcsolatok fejlesztésére osztálylista
Osztályommal a társas kapcsolatok feldolgozása során, szívecskés tablót készítettünk, s a szívecskékbe mindenki beleírhatta a barátai nevét. Az elkészült tabló a tanterem falát díszíti.