Ebben a hónapban kicsi csoportomban az együtt játszást, az egymással való foglalkozást gyakoroltuk. Kicsi értelmileg akadályozott gyermekek még nem játszanak együtt, legtöbbjük csak az önálló játékra képes. Sálforgató gyakorlattal próbáltunk közelebb kerülni a feladatunk megoldásához
Társas kapcsolatok ápolása
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
November utolsó hetében tartottunk 2 boldogságórát a havi téma keretében.
Az órát a gyerekek kedvenc lazító játékával, az „Irka-firka, össze-vissza…”-val kezdtük, majd az első társainkról (szülők, családtagok) beszélgettünk. Páros munkában fejtettük meg a „a szív szava” rejtvényt, melynek megfejtését -szeretlek-, mint kiderült, sokan sűrűn használnak egymás között a családjukban.
Tovább beszélgettünk a társakról- barátokról óvodai, iskolai környezetbe kerülve. A feldogozáshoz bemutató diákat készítettem pl. „boldogító erősségek kártyák” kivetítése, osztályképek. Ezek segítségével jártuk körül a témát: mi fontos egy barátságban, hogy tudjuk ápolni a társas kapcsolatainkat, milyen az igaz barát, kik a barátok az osztályban, illetve hogy milyen eredményeket tudunk csapatban, közösen elérni, ha összefogunk. Felidéztük a barátságról szóló olvasmányainkat és szólásokat/közmondásokat is párosítottunk a jelentésükkel.
A beszélgetés után Bella dalára táncoltunk, énekeltünk. Végül elkészítettük a mi összetartó kis csapatunk új „osztályképét”, de nem géppel fotózva, hanem az általunk kiegészített, kiszínezett emberalakokkal díszítve.
A gyerekek az órákon kis papír „szívecskéket” gyűjthettek, amiket kétféleképpen használhattak fel: vagy hazavihették és odaadhatták a családtagjaiknak, vagy a barátaik köré feltehették az új „osztályképünkre”.
Akinek kedve volt, az még „barátság-színezőt” is színezett.
Nagyon tetszettek a feladatok a gyerekeknek, mindannyian elégedettek vagyunk az új színes, vidám „osztályképünkkel”, mely a termünk dísze lett. 🙂
A társas kapcsolatok témánál különböző színű sálakból barátságsálat készítettünk, ezt kezünkben tartva körbe álltunk és beszélgettünk a társas kapcsolatainkról, főleg a barátainkról, hogy kik ők, milyenek, milyen egy jó barát. Ha az a barátságsál az övék lenne, kinek adnák és miért. Ezután eljátszottuk a Barátvadász című játékot, majd barátság karkötőket fontak egymásnak.
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
Társas kapcsolatok témája könnyebb bolt, mint az előző hónapé. Egyszerű kis osztályunk szépen, lassan alakul. Szövődtek már nagy barátságok, de sajnos egy kisgyermeknek még nem sikerült tartós kapcsolatot kialakítani. A következő hónap biztosan segíteni fog nekünk ebben. Barátságkört alkottunk, ahol ha mindkét kéz foglalt volt, egy kisujjal, vagy hüvelyujjal is lehetett kapcsolódni. Érdemes lesz ezeket a képeket eltenni, majd pár hónap múlva újra elkészíteni. Remélem akkor már nem 3 körünk lesz. Dolgozunk rajta.
A dal mindig kedvenc, szeretünk énekelni.
A társas kapcsolatok ápolásáról beszélgettünk a gyerekekkel.
Leültünk a szőnyeg szélére elhelyezett párnákra. Ezután a mellettem ülő kisgyermeket megkértem, hogy kérdezze meg a szomszédjától a következőt: „Kis barátom, hogy vagy?” – így haladtunk körbe, míg mindenki sorra nem került. Meglepetésemre mindenki szívesen feltette a kérdést, illetve örömmel válaszolt.
Majd elmeséltem a Süni irigy lesz című mesét, melyet plüssökkel illusztráltam a gyermekeknek.
Mindenkinek nagyon tetszett és mikor feltettem nekik a mesével kapcsolatos kérdéseimet, olyan szavak hangzottak el a gyermekek szájából, mint „csúnyán viselkedett”, „bocsánatkérés”.
A legtöbb kisgyermek arcán azt láttam, izgatottan várták, hogy Mackó végre megenyhüljön, megbocsásson Süninek.
Befejezésképpen ölelő – kört indítottam, majd elkészítettük a csoport barátságláncát.
Taktaharkányi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
November a társas kapcsolatok hónapja.A gyerekek többsége az óvodai közösségben tapasztalja meg a társas kapcsolatok pozitív és negatív hatásait.Körbe rajzolták egy társukat,majd megkérdeztük tőle,hogy hogyan érzi magát ha egyedül marad.Nem lenne boldog,de a társai is együttérzőn szomorkodnának.Vidám és szomorú játékot játszottunk.Karjukra,kézfejükre rajzoltam az érzelmük jelentését. Ki mi szeretett volna lenni .Majd kérdéseket tettem fel.-,,Milyen érzés ha egyedül ülsz az asztalnál?-‘”Hogyan érzed magad ,ha a barátod nem jön oviba?”-,,Az egész csoport sétálni megy boldog vagy?” Különleges helyet kapott a boldogságórán,Szent Márton püspök legendája.Aki híres volt jóságáról, szerénységéről és önzetlenségéről. Az ő nevéhez fűződik a libalakoma és a lámpás felvonulás.A lámpásokkal remény,t,jócselekedeteket áraszottunk.Ismerkedős játêkot játszottunk.A közösségünk alakításában ,fontos,hogy megismerjük egymás nevét,jelét stb.A barátság jelét kiszínezték,majd haza vitték szüleiknek megmutatni.Szeretném ha egy jó közösség alakulna ki ebben a tanévben.
A foglalkozást beszélgetőkörrel kezdtük arról, hogy kinek mit jelent a barátság, miért fontos, hogy ne legyünk egyedül a világban.
Utána kis képkártyák segítségével, azok szétválogatásával beszélgettünk arról, hogy viselkednek egymással a barátok. Mitől lesz valaki jó barát?
A Barát-sál feladatot elvégeztük, itt a gyerekek főként olyan tulajdonságokat mondtak egymásról, amelyeket kedvelnek a társukban.
Meghallgattuk a Ha boldog vagy, mutasd meg c. dalt, amire egy jót táncoltunk.
A boldogságfüzér elkészítésére már kevés energia maradt a foglalkozás végén.
A novemberi feladatok közül több boldogságórás feladatnak is nekilátott a 8. osztály.
Először november 13-án a kedvesség és a magyar nyelv napján kedves kifejezésekből készítettek plakátot. A következő héten a kapcsolódásról beszélgettünk. Választottak a megadott képek közül (a gördeszkásat), majd arról is rajzoltak. Megnéztük a One Human Family, Food for All című animációs kisfilmet, megvitattuk az üzenetét. Végül 29-én olvastak és beszélgettünk a „Ne vásárolj semmit!” napról.
A mostani beszámolómban nem arról szeretnék írni, hogy hogyan jártuk körbe, beszéltük meg ebben a hónapban az adott témát, hanem arról szeretnék beszámolni, miként próbálunk pedagógustársammal az új osztályunkból egy nagyon jó kis közösséget kialakítani.
A tanévnyitó ünnepségen még kicsit félve fogtuk meg kis elsőseink kezét, de mostanra elmondhatjuk egy nagyon jól összeszokott kistársaság lett a 27 gyerekből.
Szerencsések vagyunk, mert otthonról olyan értékeket hoztak, amelyekre bátran lehet alapozni, építeni. A szociális kompetenciájuk igen fejlett segítőkészek, megértőek egymással. Nem bántják egymást, nem csúfolódnak. A gyengébb képességű gyerekeknek szó nélkül segítenek, szinte egyik másik gyerek anyáskodik a többiek felett. Két ikerpár is van az osztályunkban, a testvéri szeretet ilyen formája is megnyilvánul osztályunkban.
Év eleji ismerkedés után a Csibeavatóra készülve Petőfi Sándor: Arany Lacinak c. versét dramatizálva, eljátszva adtuk elő az évfolyam többi osztályának. A próbák alatt is megmutatkozott empátiájuk egymás iránt. Nagy sikert arattunk.
Szeptember hónapban közös színházlátogatás is hatalmas élmény volt mindannyiunk számára, Aladdin c. családi musicalt néztük meg a Népmese napjához kapcsolódóan. Az optimizmus hónapjában az osztály kitalált egy köszöntést, amivel üdvözölni tudjuk egymást. Az óra közti szünetekben és a napközi szabadidős tevékenységében is együtt, közösen játszanak, fogócskáznak.
Együtt egymásért vannak. Jó úton járunk a társas kapcsolatok ápolásában, ezt az is bizonyítja, hogy minden kisdiákunk boldogan jön iskolába.
A novemberi hónapot igazán színesre és vátozatosra sikerült elkészítenem. Köszönhető ez a sok remek feladatnak/ gyakorlatnak, amelyek a könyvekben és kiegészítőanyagokban megtalálhatóak. Novemberben 48 óra alatt nagyon sokat sikerült feldolgoznunk a társas kapcsolatok ápolása és az egészséges önbecsülés témakörében. Számtalan humoros és megható pillanatnak lehettem a részese. Csak egy megható jelenetet ragadnék ki a kerek egészből: egy problémás 11 éves fiú sétált oda elém a szivecskét tartó mackóval (a barátomnak tekintelek című játékban) és szemembe nézve azt mondta ,, Barátomnak tekintelek, mert nélküled nem lennék itt.,, (ötödik éve járok vele együtt tűzön-vízen) A szemem nem maradt szárazon. Hát ezért éri meg. A következő játékokat játszottuk a hónap folyamán:
Halraj mozgásban
Jó hírem van
Barátomnak tekintelek, mert…
Megismersz?
Tégy egy lépést felém
A százlábú
Fagyott babzsák Mentsétek meg egymást!
Barátságcsónak
Távíróoszlop
Barát-sál
Mindenkinek tartalmas decembert és kitartás kívánok a továbbiakhoz!