A társas kapcsolatok témánál különböző színű sálakból barátságsálat készítettünk, ezt kezünkben tartva körbe álltunk és beszélgettünk a társas kapcsolatainkról, főleg a barátainkról, hogy kik ők, milyenek, milyen egy jó barát. Ha az a barátságsál az övék lenne, kinek adnák és miért. Ezután eljátszottuk a Barátvadász című játékot, majd barátság karkötőket fontak egymásnak.
Társas kapcsolatok ápolása
Várkonyi István Általános Iskola, Cegléd, Széchenyi út 14/d
Társas kapcsolatok témája könnyebb bolt, mint az előző hónapé. Egyszerű kis osztályunk szépen, lassan alakul. Szövődtek már nagy barátságok, de sajnos egy kisgyermeknek még nem sikerült tartós kapcsolatot kialakítani. A következő hónap biztosan segíteni fog nekünk ebben. Barátságkört alkottunk, ahol ha mindkét kéz foglalt volt, egy kisujjal, vagy hüvelyujjal is lehetett kapcsolódni. Érdemes lesz ezeket a képeket eltenni, majd pár hónap múlva újra elkészíteni. Remélem akkor már nem 3 körünk lesz. Dolgozunk rajta.
A dal mindig kedvenc, szeretünk énekelni.
A társas kapcsolatok ápolásáról beszélgettünk a gyerekekkel.
Leültünk a szőnyeg szélére elhelyezett párnákra. Ezután a mellettem ülő kisgyermeket megkértem, hogy kérdezze meg a szomszédjától a következőt: „Kis barátom, hogy vagy?” – így haladtunk körbe, míg mindenki sorra nem került. Meglepetésemre mindenki szívesen feltette a kérdést, illetve örömmel válaszolt.
Majd elmeséltem a Süni irigy lesz című mesét, melyet plüssökkel illusztráltam a gyermekeknek.
Mindenkinek nagyon tetszett és mikor feltettem nekik a mesével kapcsolatos kérdéseimet, olyan szavak hangzottak el a gyermekek szájából, mint „csúnyán viselkedett”, „bocsánatkérés”.
A legtöbb kisgyermek arcán azt láttam, izgatottan várták, hogy Mackó végre megenyhüljön, megbocsásson Süninek.
Befejezésképpen ölelő – kört indítottam, majd elkészítettük a csoport barátságláncát.
Taktaharkányi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
November a társas kapcsolatok hónapja.A gyerekek többsége az óvodai közösségben tapasztalja meg a társas kapcsolatok pozitív és negatív hatásait.Körbe rajzolták egy társukat,majd megkérdeztük tőle,hogy hogyan érzi magát ha egyedül marad.Nem lenne boldog,de a társai is együttérzőn szomorkodnának.Vidám és szomorú játékot játszottunk.Karjukra,kézfejükre rajzoltam az érzelmük jelentését. Ki mi szeretett volna lenni .Majd kérdéseket tettem fel.-,,Milyen érzés ha egyedül ülsz az asztalnál?-‘”Hogyan érzed magad ,ha a barátod nem jön oviba?”-,,Az egész csoport sétálni megy boldog vagy?” Különleges helyet kapott a boldogságórán,Szent Márton püspök legendája.Aki híres volt jóságáról, szerénységéről és önzetlenségéről. Az ő nevéhez fűződik a libalakoma és a lámpás felvonulás.A lámpásokkal remény,t,jócselekedeteket áraszottunk.Ismerkedős játêkot játszottunk.A közösségünk alakításában ,fontos,hogy megismerjük egymás nevét,jelét stb.A barátság jelét kiszínezték,majd haza vitték szüleiknek megmutatni.Szeretném ha egy jó közösség alakulna ki ebben a tanévben.
A foglalkozást beszélgetőkörrel kezdtük arról, hogy kinek mit jelent a barátság, miért fontos, hogy ne legyünk egyedül a világban.
Utána kis képkártyák segítségével, azok szétválogatásával beszélgettünk arról, hogy viselkednek egymással a barátok. Mitől lesz valaki jó barát?
A Barát-sál feladatot elvégeztük, itt a gyerekek főként olyan tulajdonságokat mondtak egymásról, amelyeket kedvelnek a társukban.
Meghallgattuk a Ha boldog vagy, mutasd meg c. dalt, amire egy jót táncoltunk.
A boldogságfüzér elkészítésére már kevés energia maradt a foglalkozás végén.
A novemberi feladatok közül több boldogságórás feladatnak is nekilátott a 8. osztály.
Először november 13-án a kedvesség és a magyar nyelv napján kedves kifejezésekből készítettek plakátot. A következő héten a kapcsolódásról beszélgettünk. Választottak a megadott képek közül (a gördeszkásat), majd arról is rajzoltak. Megnéztük a One Human Family, Food for All című animációs kisfilmet, megvitattuk az üzenetét. Végül 29-én olvastak és beszélgettünk a „Ne vásárolj semmit!” napról.
A mostani beszámolómban nem arról szeretnék írni, hogy hogyan jártuk körbe, beszéltük meg ebben a hónapban az adott témát, hanem arról szeretnék beszámolni, miként próbálunk pedagógustársammal az új osztályunkból egy nagyon jó kis közösséget kialakítani.
A tanévnyitó ünnepségen még kicsit félve fogtuk meg kis elsőseink kezét, de mostanra elmondhatjuk egy nagyon jól összeszokott kistársaság lett a 27 gyerekből.
Szerencsések vagyunk, mert otthonról olyan értékeket hoztak, amelyekre bátran lehet alapozni, építeni. A szociális kompetenciájuk igen fejlett segítőkészek, megértőek egymással. Nem bántják egymást, nem csúfolódnak. A gyengébb képességű gyerekeknek szó nélkül segítenek, szinte egyik másik gyerek anyáskodik a többiek felett. Két ikerpár is van az osztályunkban, a testvéri szeretet ilyen formája is megnyilvánul osztályunkban.
Év eleji ismerkedés után a Csibeavatóra készülve Petőfi Sándor: Arany Lacinak c. versét dramatizálva, eljátszva adtuk elő az évfolyam többi osztályának. A próbák alatt is megmutatkozott empátiájuk egymás iránt. Nagy sikert arattunk.
Szeptember hónapban közös színházlátogatás is hatalmas élmény volt mindannyiunk számára, Aladdin c. családi musicalt néztük meg a Népmese napjához kapcsolódóan. Az optimizmus hónapjában az osztály kitalált egy köszöntést, amivel üdvözölni tudjuk egymást. Az óra közti szünetekben és a napközi szabadidős tevékenységében is együtt, közösen játszanak, fogócskáznak.
Együtt egymásért vannak. Jó úton járunk a társas kapcsolatok ápolásában, ezt az is bizonyítja, hogy minden kisdiákunk boldogan jön iskolába.
A novemberi hónapot igazán színesre és vátozatosra sikerült elkészítenem. Köszönhető ez a sok remek feladatnak/ gyakorlatnak, amelyek a könyvekben és kiegészítőanyagokban megtalálhatóak. Novemberben 48 óra alatt nagyon sokat sikerült feldolgoznunk a társas kapcsolatok ápolása és az egészséges önbecsülés témakörében. Számtalan humoros és megható pillanatnak lehettem a részese. Csak egy megható jelenetet ragadnék ki a kerek egészből: egy problémás 11 éves fiú sétált oda elém a szivecskét tartó mackóval (a barátomnak tekintelek című játékban) és szemembe nézve azt mondta ,, Barátomnak tekintelek, mert nélküled nem lennék itt.,, (ötödik éve járok vele együtt tűzön-vízen) A szemem nem maradt szárazon. Hát ezért éri meg. A következő játékokat játszottuk a hónap folyamán:
Halraj mozgásban
Jó hírem van
Barátomnak tekintelek, mert…
Megismersz?
Tégy egy lépést felém
A százlábú
Fagyott babzsák Mentsétek meg egymást!
Barátságcsónak
Távíróoszlop
Barát-sál
Mindenkinek tartalmas decembert és kitartás kívánok a továbbiakhoz!
A Boldogságóra Programban a társas kapcsolatok ápolása adja a novemberi témát, ami az óvodai élet alapja, hiszen az óvoda a szocializáció első színtere.
Erre az időszakra már egyre könnyebben megy a szülőktől való elválás, elmaradnak a reggeli sírdogálások. A régi barátságok megszilárdulnak, az újak egyre esősebbé válnak, a legkisebbek pedig egyre nyitottabbá és elfogadóbbá válnak egymás iránt. Gyakrabban működnek együtt, figyelnek egymásra, keresik egymás társaságát.
A hónap elején Márton napjára készültünk, ami óvodánkban hagyományosan családi délutánnal együtt valósul meg. Ez remek lehetőség a kiscsoportosok szülei számára, hogy megismerkedjenek a többi szülővel, csoportba járó gyerekekkel, felnőttekkel együtt egy kötetlen délutáni eseményen, mely által erősödnek az ő társas kapcsolataik is.
A Boldogságórát a hónap dalával kezdtük, majd a relaxációs gyakorlatok közül a haragom kifújom és arcizom lazító gyakorlatokat végeztünk. Elénekeltük és játszottuk a „Szervusz kedves barátom” kezdetű dalt és még néhány párválasztó játékot. A beszélgetőkörben mindenki elmondhatta, hogy a csoportban ki a barátja, kivel szeret játszani, mit szeret benne, vagy éppen azt, hogy miért nem választja szívesen. Az erősségmegfigyelés játékkal igyekeztem tudatosítani, hogy mindenkiben lakozik jóság, még ha nem is sikerül mindig kimutatni; a kevésbé szerethető tulajdonságokat pedig próbáltuk átfordítani, megoldás adni, mit tegyünk, ha ilyennel találkozunk. A foglalkozást játékokkal folytattuk. Mindenki nagy örömmel játszotta a „Hócsata” játékot. A gombóc gyúráshoz a Hógolyó c. versikét mondtuk, aztán a játékot az ellenfél megölelésével zártuk. Másik alkalommal a barátságfüzér készítéséhez mindenki saját magát, vagy barátját rajzolhatta a kis emberalakra, majd elmondhatta milyen tulajdonságait szereti leginkább. Eljátszottuk az „Add előre játékot”, amit a kicsik is ügyesen megértettek, figyeltek, biztatták, figyelmeztették egymást a labda érkezésére, örültek, ha átadás után hátraszaladhattak. A körbe-körbe karikába játék már több figyelmet igényelt, de a legnehezebb a „Takaróforgató” játék bizonyult. A „Közös bennünk” játékot mozgás foglalkozáson játszottuk, a gyerekek nagy örömére. Majd lebegtetéssel a kis plüssfigurák „reptetése” és hogy ne essenek ki az ejtőernyőből, igazi összedolgozást igényelt.
A kedvesség világnapján párválasztó dalos és simogató játékokat játszottunk.
Legnagyobb örömünkre a hónap közepén leesett az első hó is. Az udvarra kiérve rögtön hóemberépítésbe kezdett a csoport, ami igazi együttműködést igényelt!
Aztán persze a hócsata sem maradhatott el!
Társas kapcsolatok ápolása
A novemberi boldogságóra témájához kapcsolódva sokat beszélgettünk tanulóim társas kapcsolatairól. Az osztályközösségben töltött idő, az iskolai programokon való közös részvétel nagyban hozzájárult az örömteli, pozitív élmények átéléséhez, társas kapcsolataik megerősödéséhez. A hónap folyamán az iskolai Ki mit tud? tehetségkutató rendezvényünkre való felkészülés során sok időt töltöttünk együtt. A gyakorlás alatt az egymásra figyelés, segítségnyújtás, együttműködés, a türelem mind erősítette bennük azt az érzést, hogy szívvel- lélekkel dolgozzanak a csoport sikeréért. Készítettünk közös „barátság füzért”, összegyűjtöttük a jó barátságot jellemző pozitív tulajdonságokat. Az érzéseket kifejező játékban mondatokat egészítettünk ki. A mellékletben található képeket elemezve, megfogalmazták a túlzott telefonhasználat hátrányait, valamint mely esetben támogatja a kapcsolódást a telefon. A téma zárásaként megfogalmazták, mit tartanak a legfontosabbnak az életben.