November hónap témája a társas kapcsolatok ápolása volt.
Megismertettem velük a „ Kis barátom hogy vagy?” című játékot, ami nagyon tetszett nekik.
Egy kis változtatással ezáltal gyakorolták társaik nevét is, ami most, a kiscsoport elején nagyon fontos. Sajnos még mindig, szinte minden nap gyakorolnunk kell a neveket, mert sokan nem tudják egymást a nevén szólítani.
A barátságlánc elkészítéséhez 10 cm-es papír emberfigurákat készítettünk, segítségünkkel kiszínezték, majd felragasztottuk egy kartonra.
Életkoruknak megfelelő szinten beszélgettünk a társas kapcsolatokról, barátságról, boldogságról, szeretetről.
Néhány nappal ezelőtt közösen készítettünk különböző állat síkbábokat.
Süni, Maci, Nyuszi bábokkal előadtam nekik a Süni irígy lesz című kis mesét, majd a szereplők viselkedését is megbeszéltük.
Ezt követően pedig a szőnyegen ülve, fakockából közösen állatkertet építettünk a műanyag állatoknak.
Társas kapcsolatok ápolása
Óvodásaimmal ezen hónap boldogságóráját egy mese kitalálásával valósítottuk meg. Egy mesét szőttünk egy kis süniről, aki – még a tél beállta előtt – barátokat keres, hogy együtt vackoljanak majd be télire, de előtte még gyűjtögessenek, jókat kacagjanak, megoszthassák örömüket, bánatukat. A történetet a gyerekekkel egy mesefonal segítségével kerekítettük egésszé. Ezáltal meg tudtuk beszélni, hogy a kapcsolataink fontosak, hiszen mentális egészségünkhöz elengedhetetlen.
A meseszövés közben jól éreztük magunkat, képzeletünk szárnyalhatott, és egy barátot is szereztünk, Sacit, a kis sünt.
Társas kapcsolatok ápolása/barátság
Bevezetés: Micimackó és malacka puzzle. Tanári kérdés-tanulói válaszok a képről.(Kik ők? Mit csinálnak? Miért? Megölelik egymást, szeretik egymást, barátok.) A csoporton belüli barátságok megismerése: a barátok kezet fogtak, megölelték egymást. Viselkedések elemzése képek segítségével.(Mit csinálnak együtt? Hogyan viselkednek? Jó vagy rossz ez a viselkedés? Lehetnek barátok?)
Feldolgozás: A róka és a farkas a lakodalomban mese. Szemléltetés: képekkel és bábokkal. Kérdés-válasz formában elemeztük hányszor került bajba a farkas a róka miatt. A bajok gyökere a becsapás, hazugság, gúnyolás. A barátok nem viselkednek így. Mit tettek volna az igazi barátok? Szerepjátékkal a tanulók eljátszották.
Befejezés: a mese tanulsága. Egy rossz barátságot ismertünk meg. Az igazi barát nem hazudik, segít a bajban és szeretetet ad. A barátságok létrejöttéért tenni kell. Minden tanuló egy kedvesség kártyát kapott, melyet ezen a héten fog teljesíteni. Végül kiszínezték a barátság jelét.
A gyerekek örömmel üdvözölték Boldog Dórát, mint egy barátot. Igy mikor megkérdezte tőlük, hogy „Kis barátom, hogy vagy?” örömmel válaszoltak és egymástól is megkérdezték. Majd a Totyog a liba relaxációs játékkal folytattuk és elénekeltük a Száz liba egy sorba dalt is. Aztán táncoltunk „Ha boldog vagy című énekre, ahol kiteljesedhettünk. Majd a barátságról beszélgettünk. Először is mindenki elmondhatja, hogy ki a barátja. Majd miért szeretünk együtt lenni? Mit csinálhatunk együtt? Miért fontos a barátság? Mihez hasonlíthatjuk? Majd miután mindezeket megbeszéltük, tanultunk meg aranyos ujj mondókát a barátságról. Aztán egy nagyon kedves mesét kaptunk Boldog Dórától: Visszajött a répa, amelyben megtapasztalhattuk, hogy miért is jó, hogy vannak barátaink. Sokat beszélgettünk róla. Végül kiszíneztük a barátság jelét és készítettünk egy barátságláncot a faliújságra a szülőknek. Mindezek közben a barátságról hallgattunk egy dalt és végül mindenki jelezhette, hogy érezte magát a foglalkozáson smilyval.
Ma a Boldogságórán a magyar opera napjához kapcsolódva megnéztük Kacsóh Pongrác: János vitéz című daljátékának egy részletét az Erkel Operastúdió előadásából. A tanulók először csukott szemmel hallgatták, majd eljátszották azt a jelenetet, amikor Iluska a patakban mossa a ruháját, János pedig szólongatja őt.
A Boldogságóra célja a pozitív érzelmek és társas készségek fejlesztése. A jelenet feldolgozása segítette a gyerekeket abban, hogy felismerjék: a kapcsolatokban a figyelem, törődés és közös élmények adják az alapot.
Iluska és János jelenete a kapcsolódásról, figyelemről és szeretetről szól, amit a gyerekek különböző műfajokban átélve megtanultak, hogy a társas kapcsolatokban a kommunikáció és az érzelmek kifejezése sokféleképpen történhet.
A 6. osztályos tanulókkal novemberben a Támogató kapcsolatok témában több feladatot is megoldottunk.
Első alkalommal osztály puzzle-t készítettek a tanulók. Mindenki kapott egy puzzle darabot, amelyre a nevüket és a rájuk jellemző tulajdonságokat írták vagy rajzolták. A puzzle darabkáinak összeillesztése után megbeszéltük, hogy számukra ez mit jelképez, majd közösen az „Összetartozunk” címet adták neki.
A következő órát beszélgetőkörrel kezdtük. Összegyűjtöttük a barátság feltételeit, majd egy pamutgombolyag segítségével „Kapcsolat-hálót” készítettünk. A tanulók egymásnak dobták a fonalat, és közben, aki dobta elmondta, hogy mit tart fontosnak a társas kapcsolatokban.
Majd csoportmunkában elkészítették és bemutatták a tökéletes baráti közösséget, „A barátság szigetét”. 3 szabályt fogalmaztak meg, és lerajzolták azokat a tevékenységeket, érzéseket, amelyek a barátság alapját képezik.
Az órát egyéni munkával zártuk. Minden tanuló megfogalmazta, hogy mit szeret az osztályközösségben. Ezeket a pozitív üzeneteket „A barátság doboz”-ban helyeztük el.
A tanulók nagyon jól érezték magukat a feladatok megoldása közben. A rajzos csoportfeladatokban kibontakoztatták kreativitásukat. Nagyon szépen megfogalmazták, hogy jól érzik magukat az osztályközösségben, ahol együtt tudnak működni és fontos számukra az összetartozás.
Tiszalúc, 2025. november 21. Rolekné Juhász Ilona
Összeírtuk,ki a jó barátuk.Milyen tulajdonságait ismerjük?Rajzot készítettünk Róla.Feldolgoztuk a Kutya, macska barátság című mesét.Relaxáltun,énekeltünk,sokat beszélgettünk.
A gyermekek nyitottak, befogadóak voltak a téma feldolgozása során. A konstruktív játékban kérésemre próbáltak együtt közösen építeni. A mesét figyelmesen hallgatták a kérdésekre adekvátan válaszoltak. A zene varázsa lenyűgözte őket és boldogan színezték ki a barátság jelét. Az óra jó hangulatban zajlott.
Bevezetésként a „Kis barátom, hogy vagy?” játékot játszottuk el. A kisebb gyerekeknek még nem megy könnyen az, hogy egymás szemébe nézzenek és feltegyék ezt a kérdést, válaszoljanak. Őket bátorítottuk, segítettük. Szituációs játékon keresztül bemutattuk, hogyan lehet megvigasztalni azt, aki szomorú.
A „Kedves szavak kosara” játékban megnézegettük a képeket, a gyerekek pedig próbálták kitalálni, milyen varázsszavakat jelölnek a képek.
Játszottunk szigetjátékot, a csapatmunka témához kapcsolódva pedig mindenki kiszínezett egy puzzle darabot és a végén közösen kiraktuk. A puzzle szemléltette, hogy összetartozunk, mindenkire szükség van 🙂
Énekléssel, relaxációs gyakorlattal zárult a boldogságóránk.
1.Boldog Dóri csengővel hív
2.Boldogságmondóka közös elmondása
3.Relaxációs gyakorlat 19.”Totyog a liba,nagy a galiba”
4.Kis barátom hogy vagy?
5.Barátság- ujjlenyomatok kèszítèse- Bagdi Bella zenèjère
6.Bátorító Bíborka- „a Te szupererőd….”