Társas kapcsolatok ápolása
Társas kapcsolatok ápolása
Mozgalmasan telt a november a tapolcai Nagyboldogasszony Római Katolikus Általános Iskola életében.
Az őszi szünetről visszaérkezvén az egész iskola az immáron már hagyományos rendezvénynek számító Szent Márton Családi nap és Regionális Tehetségpont találkozó ünnepére készült, ami november 14-én pénteken nagy sikerrel zajlott le. Ezen a napon az intézmény minden tanulója nagyon aktívan vett részt a különböző művészeti programokon. A délelőtt folyamán osztályonként a tanulók lámpásokat készítettek, melynek alapját befőttes üvegek adták, melyre szárított falevelek kerültek díszítésként. Délután három művészeti kézműves foglalkozás várta az érdeklődő diákokat és felnőtteket. Ezek közül lehetett választani: Vászontáska tervezése, festése design elemekkel, üvegmozaik mécsestartók, poháralátétek készítése és csokigyurma, állatfigurák, cukor virág, panna cotta készítése. Minden kategóriában díjazva lettek a tanulók. Az eseményt a hagyományos lampionos felvonulás zárta.
A Márton napot követően november 15-én a szeptemberben alapított Boldog Vándorlók Köre túraszakkör második alkalommal hívta barangolásra az iskola diákjait, pedagógusait és a kedves szülőket. A túránk a Keszthelyi hegységbe vezetett.
A hetedik osztályban tovább folytatódtak a Boldogságórák, ebben a hónapban a kedvesség világnapjához igazítottuk a foglalkozást. Rátekintettünk arra, hogy mennyire is fontosak az apró figyelmességek, kedves pillanatok az életünkben.
Valamint a minden tanévben szociometriai mérést végzünk. Ezt a mérést külső szakemberrel végezzük, aki az intézményük szociális segítő munkatársa. Ő dolgozza fel az eredményeket, majd egy személyes konzultáció keretein belül átbeszéljük azokat. ( A mérés az elmúlt héten történt meg. Az eredményt még várom.) Az eredmények tükrében folytatjuk a közös munkát.)
November 21-én csatlakoztunk az országos mézes reggeli kampányhoz, melynek évek óta kiemelt célja, hogy népszerűsítse a hazai méz fogyasztást. Iskolánk mézes reggelijéről egyik tanulónk apukája gondoskodott.
November utolsó hetében pedig elérkezett az adventi készülődés, az adventi ünnepvárás. Talán joggal mondható, hogy ez az időszak a leginkább hangulatos időszak az iskolában.
Negyedik éve kerül majd megrendezésre a Rorate&Reggeli programunk. A felső tagozat tanulói közösen vesznek részt a hajnali szentmisén, majd utána a tantermekben közös reggelivel folytatják. Évek óta az egyik legkedveltebb esemény a tanulók körében.
1.
Ráhangolódás:
Bagdi Bella: Ha boldog vagy…. Szabad tánc és ének.
2.
Beszélgető kör: Képeket helyeztem fel a táblára: családi, baráti, munka és párkapcsolatot ábrázoltak. Célkitűzés: „A mai napon a társas kapcsolatokról fogunk beszélni, ezen belül is a barátságról!”
-Személyes példa bemutatása.
-Neked van barátod?
Mit szoktatok együtt csinálni?
Mitől lesz valaki jó barát?
3.
Mesehallgatás: Tüske kalandjai – Az első barátság.
-Megfigyelési szempontok
-Mese tartalma
-Mi a legfontosabb üzenete számunkra?: Ne ítéljünk úgy, hogy még nem ismertük meg a másikat. Elfogadás.
_Mese szereplői elbújtak a tanteremben: Keressük meg őket!
4.
Mozgásos játékok:
-Barátság-pizza (Kört alakítottunk, szorosan álltunk egymáshoz. Az előttünk álló hátán készítettük el a pizzát. Gyúró, nyomkodó, csipkedő, simító mozdulatokkal.)
-Barátválasztó-játék (Körben ültünk, a kör közepén nyakbatehető medálokat helyeztem el, mindegyikből kettőt. A játék alatt Koncz Zsuzsa: Barátság c. dala szólt. A gyerekek egyesével jöttek a kör közepébe és választottak maguknak egy nyakláncot. Majd megkeresték a párját és egy osztálytársuk nyakába akasztották, majd átölelték egymást.)
-Közös tánc: Amikor már mindenkinek volt a nyakában medál, körben összeölelkeztünk és együtt táncoltunk a gyönyörű zenére.
5.
Barátság-karkötő készítése: A gyerekek gyöngyökből fűztek egymásnak karkötőt. Akik hamarabb elkészültek, szeretettel segítettek társaiknak.
Barátság-szív színezése: Ezeket a szíveket választottuk a hónap jelképévé. Színezés után elhelyeztük Boldogvárunk novemberi lépcsőfokán.
Csoportokban dolgoztak a barátok. Felírták,hogy miért barátok,miért kedvelik egymást. 🙂
Csécsei Gézengúz Óvoda és Bölcsőde
A hetet a Jobb veled a világ című dal meghallgatásával kezdtük. Megbeszéltük a dal üzenetét, mely szerint fontosak vagyunk a világ számára, általunk szebb és izgalmasabb a minden napok megélésében.
Beszélgettünk arról, miért fontosak a kapcsolatok: jól érezzük magunkat társaságban, jókat tudunk játszani együtt, számíthatunk egymásra, megnevettetnek a barátok és segítenek ha elesünk. Beszélgettünk a fajtáiról: családi, baráti, játszótársi és az óvó nénik, dajka nénik. Szó esett arról is, hogyan tudjuk ápolni, vigyázni a kapcsolatokra. Itt is sok okos gondolattal leptek meg a gyerekek: Kedvesen beszélünk egymással, megöleljük egymást, segítünk ha elesik a társunk, megosztozunk a játékokon, nem veszekedünk. A következő napon szituációs játékokat játszottunk: Nem tudom a cipzárom felhúzni, hogyan tudunk segíteni a társunknak. Aranyosan behozta az egyik kis fiú a kabátját, fel i vette magára, de a cipzárat nem tudta felhúzni. A másik pajtása odaszalad és kedvesen megkérdezte, segíthet e? Aztán ügyesen fel is húzta azt. Külön dicsérendő, hogy attól a naptól kezdve tudatosan figyelik társaikat és azonnal oda szaladnak segítséget adni. A következő szituációs játék, amikor két gyerek játszik a szőnyegen és egy harmadik gyerkőc is szeretne csatlakozni. Ezt is szépen eljátszották. Kedvesen odaült a két gyermek mellé és megkérdezte mit játszanak és szabad e neki is becsatlakozni. Természetesen készségesen igent mondtak.
Barátság vonatot alkottunk, ahol azok a gyerekek csatlakoztak a vonatba, akik barátai a mozdonyvezető pajtásuknak. Mindenki bekapcsolódott és szépen, nem tolakodva álltak be.
Jó volt látni a figyelmességüket, a segítő szándékukat és a hálájukat egymás iránt. A téma lezárásaként barátságkövet készítettek egymásnak a gyerekek, amit örömmel rajzoltak és önzetlenül adták át a társaiknak. Kellemes hetet töltöttünk el a gyerekekkel, és jó volt a részese lenni az önzetlen szeretetnek.
Boldogság óra – Támogató kapcsolatok (1–2. osztály)
A boldogság óránkon ezúttal a támogató kapcsolatokról beszélgettünk. Arról, hogy kik azok az emberek, akikre számíthatunk, akik segítenek nekünk, megvigasztalnak, ha szomorúak vagyunk, és örülnek velünk, amikor boldogok vagyunk.
A gyerekek elmondták, kik jutnak eszükbe, ha segítségre van szükségük: anya, apa, nagyszülők, testvérek, barátok vagy akár a tanító néni. Megbeszéltük, milyen jó érzés, amikor valaki kedves velünk, meghallgat, megölel vagy bátorít.
Közös játékok és beszélgetések segítségével azt is átgondoltuk, hogyan tudunk mi is támogató barátok lenni: segítünk a társunknak, megvigasztaljuk, ha szomorú, és figyelünk egymásra.
Az óra célja az volt, hogy a gyerekek felismerjék: nincsenek egyedül, és mindig van körülöttük valaki, aki segít és törődik velük.
Ezt a Boldogságórát játékos arcizomlazítással kezdtük, majd a Ha boldog vagy…kezdetű dal meghallgatásával folytattuk, aki akart, táncolt is rá.
Ezután körbeálltunk, és mindenki a mellette álló osztálytársától megkérdezte: ”Kis barátom, hogy vagy?” Nagyon helyesek voltak a gyerekek, ahogy kérdeztek és válaszoltak.
Miután mindenkiről megtudtuk hogy érzi magát, elbáboztam nekik a Süni irigy lesz mesét, amit érdeklődve hallgattak, majd megbeszéltük miről szólt a mese.
Beszélgettünk a barátságról, mi jellemző a jó barátokra, és kiszínezték a gyerekek a munkafüzet 18. oldalán lévő képeket.
Zárásként fonal segítségével pókhálót készítettünk. Nagyon kedveseket mondtak egymásnak a gyerekek.
Óra végén feltettük a barátság jelét a Boldogság várának 3. lépcsőfokára.
Nagyon oldott, jó hangulatú Boldogságóra volt.
Katica csoport novemberi boldogságóra: A társas kapcsolatos témában élmény szerűén próbáltuk fejleszteni az együttműködést, empátiát, barátságot, konfliktuskezelést, egy barátságfa készítésével. A barátságfa elkészítése vizuálisan is kifejezi az összetartozást.
Pillangó csoport: Tavaszi ébresztőmese meghallgatása, megbeszélése. Kinek ki a legjobb barátja. Barátság karkötő fűzése. Boldog születésnapot Halász Judit ének meghallgatása és eléneklése együtt.
Mókus csoport: A barátság az összetartozás erejét próbáltuk gyakorolni közös éneklésekkel, ábrázoló tevékenységeken keresztül és szituációs játékokon keresztül, ahol lehetőség nyílott a barátoknak szép szóval illetni a másikat.
Maci csoport: A mesehallgatás után barátságvirág Annyi szirom van rajta ahány barátja van a készítőjének. A szirmokon rajta van a barátok neve.
Süni csoport: Kinek is adod a labdát? Megy a labda vándor útra… szeretnénk, hogy összekötne minket ez a labda, mint egy erős barátiköteléket, amit érzünk egymás iránt. Énekkel vidám labdázással kifejezzük egymás iránti barátságunkat.
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
A november havi témát több napon keresztül november végén dolgoztam fel. Mivel az óvodai csoportban fontos, hogy a gyerekek megfelelően kapcsolódjanak egymáshoz, ezért az alapprogram témájával a támogató kapcsolatokkal kezdtük. A foglalkozásra Bagdy Bella Ha boldog vagy dalával hangolódtunk, a gyerekek nagyon szeretik a mozgásos játékokat. Majd a szőnyegen körbe ültünk, és elmeséltem nekik Móra Ferenc : A jó orvosság c. meséjét, ezt Csupaszív is hallgatta velünk. A mese végén körbeadták egymásnak, hogy mindenki megölelhesse őt. Beszélgettünk a gyerekekkel a meséről, utánoztuk az állathangokat, illetve kitalálták az általam utánzott tanyai állatok is.
Sorba megkérdezték egymástól Kisbarátom hogy vagy?
A mozgásos napunkon a Csapatmunkát, mint az erősség program ajánlott témáját is feldolgoztuk. Beleépítettem pár játékot a mozgás foglalkozásba. Játszottunk add előre játékot 2 csapattal, megtanultuk a csapatmunka erősségmondókát. A gyerekek kedvence a szigetjáték volt, amit kibővítettem egy ölelőfogóval is.
Majd a foglalkozás végén közösen elpakoltunk.
Jutalmul pedig mindenki kapott egy erősség jutalom matricát, a Kedves szavak kártyát pedig ezután is használni fogjuk.
Óvodánkban, gyógypedagógiai intézményként különösen fontosnak tartjuk a Koraszülöttek Világnapját, hiszen sok gyermek és család érintett, akik mindennap bátorságról és kitartásról tesznek tanúbizonyságot. Ezen a napon szeretnénk felhívni a figyelmet a korai fejlesztés, a szakmai támogatás és az elfogadó közösség jelentőségére. Intézményegységeinkkel közösen minden évben sétát szervezünk, hogy együtt mutassuk meg összefogásunkat és elköteleződésünket a koraszülött gyermekek és családjaik iránt. A közös program erősíti közösségünket, és lehetőséget ad a szemléletformálásra is.