A november a társas kapcsolatok ápolásának hónapja. Nagyon fontos hogy az embereknek legyenek barátai, akire számíthat az örömében és bánatában. Első osztályosak vagyunk, nagyon fontos feladat a jó osztály közösség alapjainak letétele. Kiemelt jelentőségű, hogy az osztályba támaszt nyújtsunk, legyen olyan az osztályban akikben megbíznak, és a legfontosabb SZERESSÜK egymást. Boldog gyerekek között szorosabb a kapcsolat. Akik pozitívak a környezetük felé, azokra az osztály is szívesebben tekint. Hiszen ők barátságosabbak, energikusabbak, szeretik a többiek a társaságát. Minden boldog kapcsolat alapja a szeretet. Egy jó közösségben az egyéni lehetőségek és teljesítmények, messze túlszárnyalják mindazt, amire egyedül lennének képesek. Nagyon sokat beszélgetünk osztályukban a barátság fontosságáról. Ezeket a kapcsolatokat folyamatosan ápolni kell, törődni kell velük. Fontos dolog megtanulni a kisiskolásoknak, hogy figyeljenek egymásra, hallgassák meg egymást.
Nagyon sokat játszottunk együtt. pl a melegzuhanyt, ahol ráolvastuk egymásra mit szeretünk benne.
A megtanultuk a a jerusalema táncot ami nagyon jól sikerült.
Levelet és rajzot készítettek egymásnak amiben megjelent miért is őt tartják egymás barátjának. Elkészítették egymásnak az örökbarátságot jelképező monogramokat.
Beszégettünk arról kit választunk barátoknak, melyek azok a nagyon fontos tulajdonságok amikkel egy igaz barátnak, társnak rendelkezni kell. A kapcsolatokon keresztül elérhető támogatást a boldogság egyik alapvető meghatározójaként tartják számon.
Megfigyeltük hogy melyek azok az állatok akik együtt élek. ( Mint a hal…) Játszottunk fészekfogót, és megbeszéltük miért nagyon fontos a „Fészek melege”
Megváltozott világunkban, amikor be kell tartanunk a 1,5 méteres távolságot és maszkot kell hordanunk minden zárt helyen különösen nagy kihívás elé állít minket a társas kapcsolatok ápolása. Nem szabad elfelejtkeznünk arról, hogy milyen fontos számunkra a család, a barátok, milyen fontosak a gyerekeknek a osztálytársaik. Ugyanakkor egy ilyen sosem látott, és várhatóan nem túl gyorsan véget érő krízisben kiemelten fontos a kapcsolatok érzelmi támogató funkciója: legyen, akivel megoszthassuk félelmeinket, szorongásainkat; legyen, aki tartja bennünk a lelket, akivel jól el lehet az időt tölteni, megbeszélni a napi örömöket, bánatokat.
Ha csak egyetlen tanácsot adhatnánk: „Fektessünk be az emberi kapcsolatokba”.( mondta Robert Biswas)
Egyszerűen fogalmazva az emberi kapcsolatok létfontosságúak a boldogságunk és az egészségünk szempontjából.A kapcsolatainkban találunk értelmet, örömet és szórakozást.Egyesek nagy családra és sok barátra vágynak, másoknak elég, ha csupán pár igazi barát veszi körül őket.De mindenkinek szüksége van arra, hogy szeressen és szeressék.
„ Az igaz barát ugyanott születik ahol a Hősök!”
Társas kapcsolatok ápolása
A november a társas kapcsolatok ápolásának hónapja. Nagyon fontos hogy az embereknek legyenek barátai, akire számíthat az örömében és bánatában. Első osztályosak vagyunk, nagyon fontos feladat a jó osztály közösség alapjainak letétele. Kiemelt jelentőségű, hogy az osztályba támaszt nyújtsunk, legyen olyan az osztályban akikben megbíznak, és a legfontosabb SZERESSÜK egymást. Boldog gyerekek között szorosabb a kapcsolat. Akik pozitívak a környezetük felé, azokra az osztály is szívesebben tekint. Hiszen ők barátságosabbak, energikusabbak, szeretik a többiek a társaságát. Minden boldog kapcsolat alapja a szeretet. Egy jó közösségben az egyéni lehetőségek és teljesítmények, messze túlszárnyalják mindazt, amire egyedül lennének képesek. Nagyon sokat beszélgetünk osztályukban a barátság fontosságáról. Ezeket a kapcsolatokat folyamatosan ápolni kell, törődni kell velük. Fontos dolog megtanulni a kisiskolásoknak, hogy figyeljenek egymásra, hallgassák meg egymást.
Nagyon sokat játszottunk együtt. pl a melegzuhanyt, ahol ráolvastuk egymásra mit szeretünk benne.
A megtanultuk a a jerusalema táncot ami nagyon jól sikerült.
Levelet és rajzot készítettek egymásnak amiben megjelent miért is őt tartják egymás barátjának. Elkészítették egymásnak az örökbarátságot jelképező monogramokat.
Beszégettünk arról kit választunk barátoknak, melyek azok a nagyon fontos tulajdonságok amikkel egy igaz barátnak, társnak rendelkezni kell. A kapcsolatokon keresztül elérhető támogatást a boldogság egyik alapvető meghatározójaként tartják számon.
Megfigyeltük hogy melyek azok az állatok akik együtt élek. ( Mint a hal…) Játszottunk fészekfogót, és megbeszéltük miért nagyon fontos a „Fészek melege”
Megváltozott világunkban, amikor be kell tartanunk a 1,5 méteres távolságot és maszkot kell hordanunk minden zárt helyen különösen nagy kihívás elé állít minket a társas kapcsolatok ápolása. Nem szabad elfelejtkeznünk arról, hogy milyen fontos számunkra a család, a barátok, milyen fontosak a gyerekeknek a osztálytársaik. Ugyanakkor egy ilyen sosem látott, és várhatóan nem túl gyorsan véget érő krízisben kiemelten fontos a kapcsolatok érzelmi támogató funkciója: legyen, akivel megoszthassuk félelmeinket, szorongásainkat; legyen, aki tartja bennünk a lelket, akivel jól el lehet az időt tölteni, megbeszélni a napi örömöket, bánatokat.
Ha csak egyetlen tanácsot adhatnánk: „Fektessünk be az emberi kapcsolatokba”.( mondta Robert Biswas)
Egyszerűen fogalmazva az emberi kapcsolatok létfontosságúak a boldogságunk és az egészségünk szempontjából.A kapcsolatainkban találunk értelmet, örömet és szórakozást.Egyesek nagy családra és sok barátra vágynak, másoknak elég, ha csupán pár igazi barát veszi körül őket.De mindenkinek szüksége van arra, hogy szeressen és szeressék.
„ Az igaz barát ugyanott születik ahol a Hősök!”
Társas kapcsolatok
Hónapról hónapra várjuk a soron következő boldogságóra témáját. Novemberben a társas kapcsolatok témakörével foglalkoztunk.
Jól tudjuk, hogy kiemelten fontosak az emberi kapcsolataink. Társakra, barátokra nagy szükségünk van, mert nélkülük boldogtalanok, magányosak volnánk.
Mindezen ismeretek birtokában készültem a téma feldolgozására. Igyekeztem olyan pozitív légkört megteremteni, amelyben megtapasztalhatták a„Szükségünk van egymásra” fontosságát.
Repül a karom kezdetű relaxációs gyakorlattal indítottam a tevékenységet. A hónap dalával folytattuk, /Ha boldog vagy kezdetű/ mely a gyerekek nagy kedvence. Majd egy kis beszélgetést kezdeményeztem a barátságról, társak fontosságáról, hogy könnyebben hangolódjanak a témára. Megnevezték barátaikat, kikkel szívesen játszanak, és akire számíthatnak, ha szomorúak. A beszélgető kör után a Fecske meg a szalmaszál című mese meghallgatása következett. /A mese mondanivalója, üzenete egyértelműen rávilágít a társak fontosságára, azok szeretetére./ Majd ajánlást tettem a madárfészek elkészítésére, amit nagy lelkesedéssel fogadtak. A szükséges hozzávalókat ők maguk gyűjtögették az udvari élet során. /faágak, levelek, fű…/ Megbeszéltük, hogy a kis fészek otthont, melegséget ad a fiókáknak ugyanúgy, mint nekik a saját családjuk és otthonuk. Mindkét esetben biztonságot és védelmet jelent. Kiemeltük a madárkák támasznyújtó segítségét. A mese feldolgozását dramatizálással is segítettem. A meleg fészek relaxációval zártuk le ezen a napon a foglalkozást.
Más napokon a fészekfogó játékot többször is kérték. (testnevelés foglalkozáson, játékidőben)
Hogy minél több oldalról világítsuk meg a témát, a halacskás feladatban is kiemeltük a közösség fontosságát. Szükségünk van egymásra, hogy egymást tudjuk segíteni.
Csoportom nagy lelkesedéssel vett részt a különböző feladatokban. Úgy érzem kitűzött céljaimat sikerült megvalósítanom.
Ebben a hónapban egy új osztálytárs érkezett hozzánk. Ez még aktuálisabbá tette a hónap témáját.
Mindamellett, hogy ebben a hónapban is folytatódott iskolai szinten, hogy minden osztályból kiválasztjuk a hónap tanulóját, mi is sok érdekes dolgot csináltunk a gyerekekkel. Mivel már 3. osztályosok, sokkal inkább lehet velük már akár írásos munkákat is készíteni.
Megcsináltuk a Bolb-fa tesztet, melyek eredménye igen csak érdekesnek bizonyult.
Csapatépítős játékokat játszottunk, hogy az új gyermek minél hamarabb be tudjon illeszkedni, és mi is megismerhessük őt.
A társas kapcsolatok nagyon fontosak az életünkben,főként a gyerekek mindennapjaiban.Mindenkinek kell,hogy legyen barátja akivel játszik,beszélget,jól érzi magát.Ezért a hónap témáját fiú-fiú,fiú -lány,lány-lány sziulett formák színezésével indítottuk.Megbeszéltük ki kivel szeret játszani,ki a barátja és miért.Felhívtam a gyerekek figyelmét,hogy színezés közben nagyon vígyázzanak el ne szakadjon papír,mert akkor vége a kapcsolatnak.A feladat végeztével, a csoport adventi koszorúján meggyújtottuk a gyertyát és a kandallónk melegénél csupa jó,érzelmes dologról beszélgettünk.Felvidítottuk Szomorú Szilárdot,hogy ne érezze magát egyedül,hiszen itt vagyunk neki mi,akikkel énekelhet,játszhat,mosolyoghat!Az adventi készülődés,a meghittség,a szeretet,a lelki megnyugvás hatotta át a gyerekeket,annak tudatában,hogy mindennap mikor belépnek a csoportunkba,jó barátok veszik körül öket!
Nagyon sokat beszélgettünk az adott témával kapcsolatban, hogy milyen nagy szükség van az emberek életében a barátságokra, a barátokra. A foglalkozást kezdő énekléssel indítottuk Boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalt. Felolvastam az osztálynak a Pöttömke piros vitorlása című mesét. Mindenki fűzhetett hozzá néhány gondolatot. Elkészítettük közösen a barátságvitorlásokat, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. A vitorlásokat a batártoknak küldhették és mindenki elmondta miért pont annak vagy azoknak a gyerek(ek)nek küldi. A célom az volt, hogy elmélyítsem a gyerekekben a barátság érzését. Azt gondolom, hogy ez sikerült is. A gyerekek jó hangulatban voltak a foglalkozások idején és az azt következő időszakban is.
Edelényi Mátyás Óvoda és Bölcsöde
A gyerekekkel megismertettem a fészekfogó játékszabályát, melyet néhányszor eljátszottunk. Majd közösen megnéztük Kormos István: A fecske meg a szalmaszál című meséjét, amely nagyon tetszett a gyerekeknek. A beszélgetés során a nagyobbak következtettek arra, hogy a fecske egyedül nem tudta megmozdítani a szalmaszálat, de öten együtt már képesek voltak erre. Az összefogás csodákra képes. Az adventi első gyertyagyújtásunk alkalmával beszélgettünk a jó cselekedetekről, amivel felöltöztetjük a szívünket, a segítségadásról. Elmesélték a gyerekek, hogy ők is szoktak segítséget kérni és kapni. Egy felmerülő problémát, ha egyedül nem tudunk megoldani, milyen jó, ha van segítség, akitől megerősítést kapunk, mint a fecske a többi madártól. Közösen készítettünk egy halrajt a tengerben, mindenki készített több halat is. A képen jól látszik az összefogása a társas kapcsolatoknak.
A társas kapcsolatok fontosságának megbeszélését ebben a csoportban is egy reklámfilm (Kissanpur – Discovering Real Togetherness) megtekintésével kezdtük. Alaposan megbeszéltük, miként változott meg a szereplők viselkedése, lelkiállapota azáltal, hogy kapcsolatba kerültek egymással, közösen tevékenykedtek, közös célért küzdöttek.
Ezután áttekintettük emberi kapcsolataink sokrétűségét, és megoldottuk „Az én köröm” c. feladatot. (Sok minden kiderült ezáltal a gyerekek érzelmi kapcsolatairól!)
Az ezt követő foglalkozások témája a barátság volt. Saját példákon keresztül megbeszéltük, milyen az igaz barát, mit tehetünk azért, hogy jó barátok legyünk.
Kis plakátot készítettünk az osztályterembe emlékeztetőül, s nem maradhatott el a jól megérdemelt Pozitivity.
Pillangó és Gomba csoport Témahét
2021. november 22–26-ig
4. hét
A Boldogságóra Program 3. hónapjának témája: Társas kapcsolatok ápolása
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Külső világ tevékeny megismerése
(matematikai tapasztalatszerzéssel)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Komplexen
Hétfő:
Mindennapos testnevelés reggelente + Foglalkozást kezdő relaxáció: 5, 6, 7, 21, 22, 23, 28, 29, 30 Ugráljunk, mint a verebek, mondókával egybekötött mozgásos játékok (Mozdulj rá!)
Repül a, repül a (játék)
A Boldogságóra Program 3. hónapjának témája: Társas kapcsolatok ápolása
Zh: Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek
Kf.: Egyenletes lüktetés gyakorlása, mozgással kísért éneklés.
A téma bevezetése: Beszélgetőkörben a „kis barátom, hogy vagy?” játék Beszélgetés a barátságról gyermekszemmel
Ének-zene, énekes játék: Elvesztettem zsebkendőmet, Ennek a kislánynak nem jutott párja (páros játékok, a játékról videót lehet készíteni!)
*Színezd ki, ami a jó barátokra jellemző! (Boldogságóra feladatlap 18. old.)
Kedd:
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Verselés-mesélés, anyanyelvi nevelés
Matematika
Komplexen
Mindennapos testnevelés reggelente: mondókával egybekötött mozgásos játékok (Mozdulj rá! +ÉNO+ foglalkozást kezdő relaxáció: 5, 6, 7, 21, 22, 23, 28, 29, 30) Molnár Orsi: Száz liba egy sorba https://www.youtube.com/watch?v=RPAc-vIY6b0
Beszélgetőkör: „kis barátom, hogy vagy?” játék
Az őszi versek gyakorlása: (lásd mellékletben)
Mese: Kormos mesék: A fecske meg a szalmaszál: https://www.youtube.com/watch?v=cAh7qtR75-0
Vers: Zelk Z.: Mikulás, Pataki E.: Várunk Mikulás
Anyanyelvi nevelés 11. hét anyaga (fejlesztő füzet 56. old)
Matematika: Csoportosítás, halmazképzés. Számlálás 8-ig (mini- mattal) Ismerkedünk a relációs jelekkel! (>, =, <) halacskák számlálása, csoportosítása párosával
*Feladatlap kitöltése: rajzolj kisebbet-nagyobbat (Boldogságóra munkafüzet 20. old.)
Szerda:
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Külső világ tevékeny megismerése
(Matematikai tapasztalatszerzéssel)
Komplexen
Énekes játék: A hétfői nap ismétlése, gyakorlása
Zh: https://www.youtube.com/watch?v=lKFcm25WTd4 Hónapsoroló – Dúdoló (51. epizód) | Dalok gyerekeknek
Képesség fejlesztés: ritmusvisszhang gyermekek nevének szótagonként tapsolása
Zh: Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek
Kf.: Egyenletes lüktetés gyakorlása, mozgással kísért éneklés.
A téma bevezetése: Beszélgetőkörben a „kis barátom, hogy vagy?” játék Beszélgetés a barátságról gyermekszemmel
Ének-zene, énekes játék: Elvesztettem zsebkendőmet, Ennek a kislánynak nem jutott párja (páros játékok, a játékról videót lehet készíteni!)
* Gyurmázás főzött gyurmával: halacskák
Csütörtök:
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Vers-mese, anyanyelvi nevelés
(komplexen)
A keddi nap ismétlése, felidézése, gyakorlása, folytatása
Új mese: Bábjáték- Ferenczei Éva: Süni irigy lesz
Bogyó és Babóca: A barátság: https://www.youtube.com/watch?v=mEaMIFtHUbI
Vers: Zelk Zoltán: Mikulás, Pataki Edit: Várunk Mikulás!
– Az őszi versek gyakorlása: (lásd mellékletben)
* Barátságlánc készítése: kivágott emberfigurák, színes ceruzák, színes karton, ragasztó. (Boldogságóra könyv 87. old. lásd mellékletben)
* Színes üdítő kupakokból halacskák készítése (differenciáltan)
Péntek:
Mozgás, mozgásos játékok
Rajzolás, festés, mintázás és kézimunka
komplexen
Mindennapos testnevelés reggelente: Mondókával egybekötött mozgásos játékok és zenehallgatással egybekötött mozgásos játékok, Repül a, repül a (játék)
Mozgásfejlesztés: fejlesztő füzet 41. old. 4. hét anyaga: +Mozdulj Rá!
Átbújás a karikán úgy, hogy körben állva nem engedjük el egymás kezét. (Fénykép erről)
Vonatos játék, százlábú játék (fénykép erről, az alsós feladatokból választva!)
https://www.youtube.com/watch?v=T3pJ8nGSyyU 👐 Molnár Orsi: Ram sam sam
*Hálás vagyok a barátaimért! (Boldogságóra munkafüzet 19. old.)
*A barátság jelének kiszínezése és a boldogság várának harmadik lépcsőfokára felragasztani! (Boldogságóra munkafüzet 23. old.)
Átadni a barátság jelét másik csoportban lévő barátoknak is.
Szülőknek megmutatni, amit egész héten készítettünk!
Játék:
Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok személyiségfejlesztő kártyajáték
Bábszínházas játék paraván mögött gyerekek által: Süni irigy lesz
Szabad játék a fejlesztő játékokkal a csoportszobában. Számolós játék: folytasd a számolást. Folytasd a mondókát. Matematikai tapasztalatszerzéssel.
Páros játékok: LEGO-val építés, főzőcskézés a babakonyhában, puzzle kirakása, postás játék a barátság jelével (Kinek adod oda, ki a barátod? Szociometriai mérés is egyben!)
Reflexió:
Ezen a héten sajnos a COVID és a bárányhimlő megbetegedés miatt csökkentett létszámmal dolgoztunk!
A gyermekek kis-középső- és nagycsoportosok együtt végezték a feladatokat. A kicsik is nagyon élvezték a közös tornát, a relaxációs gyakorlatokat. Szívesen végig hallgatták a meséket, színeztek és gyurmáztak a nagyokkal és a középsősökkel együtt. A nagyobbak segítették a kisebbek játékát, de öröm volt látni, hogy egyetértésben építenek legóból, vagy műanyag kockából. Ahogy a madarak együtt repülnek, vagy a halacskák rajban úsznak úgy tevékenykedtünk együtt mi is. Azok a gyerekek, akik otthon voltak ők is válogattak a feladatok közül és örömmel végezték el azokat. Az online csoportokba (Gomba és Pillangó csoport) mindig feltesszük az aktuális témaheteket, hogy a szülők is láthassák és ha szeretnének otthon is a gyerekekkel, például verseket gyakorolni, akkor azt megtehessék. Tudjuk a szülői visszajelzésekből, hogy szívesen hallgatják Bagdi Bella dalait otthon is a gyerekekkel együtt. "Jobb Veled a Világ!" Köszönjük!
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógusok
A gyerekekkel a délelőtt folyamán megvalósítottuk a program által ajánlott játékokat és megnéztük a mesét is. Végig érdeklődőek és motiváltak voltak. A fészekfogó során legkedvesebb társaikkal szerettek volna fészket alakítani , ezt megerősítette a záró kör során elhangzott megfogalmazások is. A gyerekek szivesen meséltek családjaikról és családtagjaikról. A záró beszélgetés során érdekes történetek derültek ki a csoportba járó gyerekekről.