A Konyári Óvoda Katica csoportjába kis és középső csoportos gyerekek járnak. Nagy mozgásigénnyel rendelkeznek ezért a Boldogságóra novemberi témájának megvalósításához egyik feladatként a fészekfogó játékot választottuk. A játék során már a fészek kialakításakor kiderült, hogy ki kinek a barátja és a kismadár és a fogó elől a barátai által alkotott fészekbe talált menedéket. A játék után a meleg fészek relaxációt éltük át, amit először idegenkedve majd a játék ismétlését kérve oldódtak a gyerekek. Igazán boldog kismadarakká váltak a mi kis cinegéink.
Társas kapcsolatok ápolása
Konyári Óvoda Pillangó csoport
Az ünnepek közeledtével egyre nagyobb szerepet kap társas kapcsolataink ápolása. Az adventi készülődés, várakozás egyik legszebb időszaka az évnek, amit csoportunkkal közösen élhetünk meg. A Télapó- várás izgalma szintén közösséget összekovácsoló hatású, mert erre az ünnepre is a csoporttal közösen készülődhetünk, várjuk a Mikulást, ilyenkor érezhetően felerősödik a szeretet ereje is. Az idén hatalmas öröm érte óvodai közösségünket: a „Fogadj örökbe egy ovit” mozgalomnak köszönhetően az MVM teljesíti minden gyermekünk karácsonyi álmát! Sajnos nagyon sok család nem tudja megvásárolni gyermekeik számára a karácsonyi ajándékot. Az MVM jóvoltából ez most sikerülni fog, bármit kívánhattak a gyerekek, az most teljesülni fog! Ez pozitív módon módon hat a társas kapcsolataink alakulására is, hiszen ezt az élményt az óvoda közösségével együtt éljük át.
A 10. a osztály tanulóinak elmondása alapján vannak és élnek olyan idős rokonaik – gyakran más településen -, akiket a járványhelyzet terjedése miatt ritkán látogatnak meg. Különösen az idős embereknek van szükségük arra, hogy gyakran keressék fel őket a rokonaik, segítsenek nekik és gondoskodjanak róluk, ezért arról beszélgettünk a tanulókkal, hogy a látogatások alkalmával miben lehet segíteni nekik. Közös rajzot is készítettünk minderről (beszélgetés, házimunka elvégzése, közös programok), és megtanultuk, hogy társas kapcsolatainkat nagyban befolyásolja, mennyire vagyunk képesek egészséges kapcsolattal kötődni és bízni a másikban.
A Szivárvány középső-nagycsoportban a célunk, hogy a gyerekek szívesen jöjjenek reggel óvodába .
Beszélgetőkörben témaként „Miért Ő a barátod ?” az alábbi válaszokat kaptuk.
Szeretem, jó vele játszani, nem irigy, nem félti a játékát, mindig segít a cipőmet feladni,jószívű,alig várom,hogy jöjjön reggel, ő is szereti az állatos könyveket, mindig rajzol nekem képet, együtt tudunk nagyot építeni, az ő kezét szeretem megfogni , szeretünk beszélgetni…
Örömmel tapasztaljuk ,hogy az ovisaink minden tevékenységükben, a mindennapi élethelyzetekben szociálisan érzékenyek egymás iránt. Társas kapcsolataikban fejlődik együttműködési –és segítőkészségük, kudarctűrő képességük. Felfedezik a pozitív tulajdonságokat a társaikban,és ha tapasztalják, hogy bizalommal fordulhatnak feléjük, akkor a saját önbizalmuk, önértékelésük is növekszik. Szívesen játszanak párkereső dalos játékokat, szabályjátékokat.
A „ Halraj” ragasztott halacskái kifejezik érzelmeiket: az összetartozás érzését.
Konyári Óvoda Napocska csoport
Ebben a hónapban a feldolgozandó téma a Társas kapcsolatok volt. A gyerekek papír figurára lerajzolták önmagukat majd barátaikat megnevezve barátság láncot alkottak. Szociális szenzitív játékkal éreztettük meg a gyermekekkel az empátia , a törődés, a barátság fontosságát. Izgalmas délelőttöt töltöttünk el ahol a gyermekek sok új izgalmas élménnyel, információval gazdagodhattak.
A 2. osztályos gyerekek feladata az volt,hogy legkedvesebb barátjukról készítsenek egy rajzot, ahogy éppen együtt játszanak, majd adják át egymásnak és meséljék el mit is készítettek.
Halacskákat készítettünk a mintaadó képek alapján. A mi halaink színesek és vidámak, mind különböznek egymástól, de együtt csapatban nagyon jó lenni!
Már harmadik éve veszünk részt a Boldogságóra programban, egyre jobban a mindennapjaink részévé válik.
Pedagógusként, gyógypedagógusként úgy vélem, a gyermekkel foglalkozó pedagógus feladata egy olyan iskola megteremtése, ahol a tanterv, a tananyag, és az ehhez kapcsolódó a tanítási- tanulási módszerek és eszközök, a tanulási környezet, a kommunikáció, a motivációs rendszer összhangban vannak. Olyan segítő-támogató iskolai környezetben folyik a nevelés-oktatás, amelyben a gyermekek megtalálják a helyüket, pozitív irányban fejlődik a személyiségük, bővül tudásuk és jól érzik magukat. Különösen érvényes ez akkor, ha sajátos nevelési igényű gyermekekről van szó, akik többszörös hátránnyal küzdenek, az értelmi, érzékszervi sérülés, beilleszkedési, tanulási, magatartási problémák, szociális hátrányaik miatt ők, személyre szabott, célzott megsegítést igényelnek iskolai szocializációjuk során. A SNI gyermekek nevelése-oktatása akkor mondható eredményesnek, ha sikerül őket eljuttatni a társadalmi rehabilitáció fokára, a nevelési eredményeket a szociális rehabilitáció tartósítja. Azért, hogy ezeknek a gyermekeknek javuljanak az esélyeik az életben való helytállásra, mi pedagógusok már az iskolában sokat tehetünk. Alapvető pedagógiai célom, hogy megszerzett tudásommal, tapasztalataimmal segítsem, támogassam tanítványaimat az iskolai élet útvesztőiben és olyan alternatívákat kínáljak számukra, mellyel öröm és élmény a tanulás. Olyan szűkebb és tágabb iskolai környezetet szeretnék formálni, ahol a gyermekek észre tudják venni az élet adta apró örömöket, melyben a szeretet, a mások segítése, a megbocsájtás, a hála a mindennapok része, ahol gondolkodásmódjukat pozitív irányba terelhetem, mely segít nehézségeik, hátrányaik leküzdésében. Tapasztalataim alapján a Boldogságóra Program egy ilyen alternatíva, mely összhangban van Pedagógiai Programunkban megfogalmazott céljainkkal, azok megvalósítását teljes mértékben segíti. Éppen ezért saját pedagógiai célomnak tekintem, hogy a programban szerzett tapasztalataimat beillesszem a nevelési-oktatási folyamatba, ezáltal fejlesszem tanítványaim mindazon képességeit, amelyek segítik őket az ismeretelsajátítás során, segítenek hátrányaik leküzdésében, kompenzálásában iskolai pályafutásuk, és azon túl, társadalmi beilleszkedésük során.
Társas kapcsolataink befolyásolják hangulatunkat, azt hogyan érezzük magunkat a bőrünkben. Egy jó közösségben odafigyelünk egymásra, észrevesszük, ha valaki rosszkedvű, bánatos, igyekszünk őt megvigasztalni. Ehhez szükségünk van a bizalomra, a szeretetre. amióta boldogságóráink vannak tudatosabban odafigyelünk egymásra.
A társas kapcsolatok hónapjának feldolgozását ebben a hónapban is a tavalyi emlékek felidézésével kezdtük, majd minden héten összekapcsoltuk a heti tervünk feladataival. Első héten „A fecske és a szalmaszál” mesét néztük meg laptopról. Elmondhatták gondolataikat a gyerekek. Meglepően sok ismeretük volt a madarakkal kapcsolatban, megértették a mese lényegét is. Meleg fészekrakó relaxációval zártuk a tevékenységet. Következő héten a Márton -napi lámpás felvonulásra készültünk. A mécses és liba készítése közben sokat beszélgettünk arról, hogy a gyerekek barátsága a családokat is összekovácsolta, hiszen többen az óvodában ismerkedtek meg. A felvonulás utáni napon elmondták, hogy kikkel vonultak együtt, hogyan élték meg ezt az eseményt. Harmadik héten Szomorú Szilárd és Boldog Dóra is bekapcsolódott a téma feldolgozásba, mert a két kis „rongybabánkhoz” intéztek pozitív szavakat a gyerekek, amely ráhangolódás volt az „Azt szeretem benned, hogy…” játékunkhoz. Utolsó héten a „Mint a hal vízben”…feladattal zártuk le a havi témát. Kinyomtattam halakat, minden képből kettőt. Mindenki felragaszthatta azt a halat amit a kezébe adtam. Be kellett csukni a szemüket és amikor a tenyerében volt akkor nyithatta ki és oda ragaszthatta ahová akarta. Miután elkészült a képünk, akkor jött a nagy felismerés, hogy a barátoknak ugyanolyan halat adtam. Kitettük ezt a képet a „boldogság falunkra” és több napon keresztül sokszor megálltak előtte és mindig voltak olyan gondolataik a gyerekeknek, amely a barátságról szólt.