A társas kapcsolatok témájának feldolgozása során ismét egy egész hetet szántam a megértés, gyakorlás, elmélyülés folyamatára. Mivel a gyermekek életkori sajátossága, hogy mindent érzelmi beállítottságukon keresztül tapasztalnak meg, így az állatmeséken keresztül, a szereplők „bőrébe bújva” ismerkedtünk a jó és rossz tulajdonságokkal. Kit és miért szeretünk, nem szeretünk, ki a barátunk. Barátság körünket is ennek szellemében alakítottuk ki. Ez egyfajta szociometriai mérési eredményt is adott. Érdekes volt megfigyelni, hogy milyen szempontok alapján választanak barátot a gyerekek. Leginkább a „jó vele játszani” és a „kedves” jelzőkkel illették választottjukat.
Törekszünk sűrűn játszani szociális készségfejlesztő játékokat, teremtünk kolléganőmmel spontán és tervezett helyzeteket, mellyel az egymáshoz való alkalmazkodást, így a csoportkohéziót, társas kapcsolatokat is erősíteni tudjuk.
Bagdi Bella „Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek” című dala minden napunk része volt. A gyerekek örömmel, szívesen fogadták, táncmozdulatokkal követték, énekelték a dalt. A dal után relaxáltunk kicsit, ami könnyeket csalt a szemembe, hogy mennyire átadták magukat a pihenésnek a gyermekek. Csodálatos pillanat volt és felejthetetlen számomra!
Heti témánk által erősödtek a csoporton belüli társas, baráti kapcsolatok. A gyerekek jobban megismerhették önmagukat, társaikat, így szorosabb együttműködés alakult ki közöttük. A kialakult jó kapcsolatokat egy karkötővel illetve nyaklánccal pecsételtük meg, melyet lúdgége tésztából készítettek el egymásnak.
Örülök, hogy mindenki talált magának kedves játszótársat és ezek a kapcsolatok viszonzásra is találtak a csoportunkban.
Társas kapcsolatok ápolása
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
A Bogyó és Babóca Barátság c. történetének meghallgatása után beszélgettünk a barátságról, miért jó, ha van barátunk. Eljátszottuk, hogy történhetett volna másként. Megjelenítettük arckifejezésekkel is a mesében előforduló arckifejezéseket is, majd megmintáztuk gyurmából mintalapokon.
Mi-együtt.
Kiscsoportban ebben az időszakban a szocializációs intenzív szakaszban vagyunk, ami a mi-együtt érzés legfontosabb alapja. Ebben az időszakban hangolódunk egymásra, alakítjuk ki a közös szokás és szabályrendszerünket. Fontos vagy, figyelek rád jelmondatunk nagyon fontos elv a csoportunkban, hiszen tudjuk, hogy a mai rohanó világunkban nagyon nehéz jól élni egymással. Ezeknek a csíráit próbáljuk nevelgetni a Tulipán csoportos gyermekeinkbe.
A társas kapcsolataik alakulásában ebben az életkorban a mintaadás a legfontosabb, hiszen nagyon minta követőek, és mi felnőttek tudunk mintát, modellt nyújtani.
A szülők felé is fontos, hogy mintát tudjunk kínálni, mert sajnos a társas viselkedés, magatartás a felnőttek világában azt tapasztaljuk, hogy sérült. Fontos célul tűztük ki magunk elé, hogy nem csak a Tulipán csoportos gyerekeket „tanítjuk” meg jól együtt élni, hanem a szüleiket is.
A kézikönyv számunkra nagy segítséget nyújt a mindennapokba, de ebben a hónapban a zenéhez fordultunk segítségért, hiszen Bella dalainak üzenete hat ránk, és a környezetünkre, hiszen a társas kapcsolatainkra hat az „én” adott pillanatom, az „ő” adott pillanata, és a „mi” adott pillanatunk! Ezért a dalok mindegyikét hallgattuk egytől-egyig.
A társas kapcsolatok rész feldolgozása hetente egyszer történt különböző ajánlott tartalmakkal. A havi boldogságórát heti egyre bővítettem mert a gyerekek nagyon szeretik és úgy láttam nagyon nagy szükségük van a pozitív megerősítésekre. Nyugodtabbak, boldogabbak és nagyon sok feszültséget tudnak elengedni általa. A végén a zene cd meghallgatása, éneklése , eljátszása kimondottan a kedvencük! Zárása a saját magukat ábrázoló embersablon kiszínezése majd barátaik megkeresése és azok emberkéivel való kapcsolódás volt. Nagyon érdekes volt látni ki- kit választ, majd maguk összekapcsolták az egész csoportot egy hosszú láncban. A feladatot nagyon élvezték sokáig dolgoztak figurájukon is.
A társas kapcsolatok hónapjának boldogságóráján párban tükörjátékot játszottunk óra elején. A barátoknak könnyebben ment az együttmozgás, hiszen ők jobban egymásra tudnak hangolódni. Könnyed beszélgetés után szintén páros munkában kreatív rajzok segítségével ábrázolták azokat a tulajdonságokat, amelyekről saját maguk és a másik kapcsán szó esett. Néhányan varázsgépet alkottak, amely meg tudja javítani az elromlott barátságokat.
A társas kapcsolatok bevezetését egybefűztem a mostani olvasmányunkkal, illetve a heteken át tartó osztályproblémával. Sokat beszélgettünk arról, mi is az a társas kapcsolat, milyen a jó kapcsolat, milyenek a jó barátok, barátnők… Kétszer végeztük el a tükörjátékot. Elsőnek ők választhattak magunknak tetszőleges párt, ahol elsőnek az egyik félnek kellett egy kis mozdulatot mutatni, azt leutánozni, majd csere. Nehezen ment, hogy rövid mozdulat legyen, és ha azt megcsinálta, akkor következhetett a másik mozgás. Majd cseréltek. Ezután én alakítottam ki a párokat aszerint, hogy hetekkel ezelőtt milyen osztályprobléma volt, ki kivel ellenségeskedett. Ezzel szerettem volna őket közelebb hozni egymáshoz. Jól is sikerült. Sokat nevettek a játék végén. Az igazi szenzációt az aratta, amikor egy gyereket kiültettem az osztállyal szemben, és mindenkinek be kellett fejeznie a mondatot az adott illetőre: Szerethető vagyok, mert… Mindenkire sor került. Zárásképpen meghallgattuk a hónap dalát is, valamint a jól bevált meditációval lazítottuk le a foglalkozást, és engedtük magunkhoz közelebb azt a személyt, akivel mostanában picit haragban voltunk. Jól sikerült ezt a hónapot is zárnunk! Várjuk a decembert!
A társas kapcsolatok bevezetését egybefűztem a mostani olvasmányunkkal, illetve a heteken át tartó osztályproblémával. Sokat beszélgettünk arról, mi is az a társas kapcsolat, milyen a jó kapcsolat, milyenek a jó barátok, barátnők… Kétszer végeztük el a tükörjátékot. Elsőnek ők választhattak magunknak tetszőleges párt, ahol elsőnek az egyik félnek kellett egy kis mozdulatot mutatni, azt leutánozni, majd csere. Nehezen ment, hogy rövid mozdulat legyen, és ha azt megcsinálta, akkor következhetett a másik mozgás. Majd cseréltek. Ezután én alakítottam ki a párokat aszerint, hogy hetekkel ezelőtt milyen osztályprobléma volt, ki kivel ellenségeskedett. Ezzel szerettem volna őket közelebb hozni egymáshoz. Jól is sikerült. Sokat nevettek a játék végén. Az igazi szenzációt az aratta, amikor egy gyereket kiültettem az osztállyal szemben, és mindenkinek be kellett fejeznie a mondatot az adott illetőre: Szerethető vagyok, mert… Mindenkire sor került. Zárásképpen meghallgattuk a hónap dalát is, valamint a jól bevált meditációval lazítottuk le a foglalkozást, és engedtük magunkhoz közelebb azt a személyt, akivel mostanában picit haragban voltunk. Jól sikerült ezt a hónapot is zárnunk! Várjuk a decembert!
A társas kapcsolatok bevezetését egybefűztem a mostani olvasmányunkkal, illetve a heteken át tartó osztályproblémával. Sokat beszélgettünk arról, mi is az a társas kapcsolat, milyen a jó kapcsolat, milyenek a jó barátok, barátnők… Kétszer végeztük el a tükörjátékot. Elsőnek ők választhattak magunknak tetszőleges párt, ahol elsőnek az egyik félnek kellett egy kis mozdulatot mutatni, azt leutánozni, majd csere. Nehezen ment, hogy rövid mozdulat legyen, és ha azt megcsinálta, akkor következhetett a másik mozgás. Majd cseréltek. Ezután én alakítottam ki a párokat aszerint, hogy hetekkel ezelőtt milyen osztályprobléma volt, ki kivel ellenségeskedett. Ezzel szerettem volna őket közelebb hozni egymáshoz. Jól is sikerült. Sokat nevettek a játék végén. Az igazi szenzációt az aratta, amikor egy gyereket kiültettem az osztállyal szemben, és mindenkinek be kellett fejeznie a mondatot az adott illetőre: Szerethető vagyok, mert… Mindenkire sor került. Zárásképpen meghallgattuk a hónap dalát is, valamint a jól bevált meditációval lazítottuk le a foglalkozást, és engedtük magunkhoz közelebb azt a személyt, akivel mostanában picit haragban voltunk. Jól sikerült ezt a hónapot is zárnunk! Várjuk a decembert!
A társas kapcsolatok bevezetését egybefűztem a mostani olvasmányunkkal, illetve a heteken át tartó osztályproblémával. Sokat beszélgettünk arról, mi is az a társas kapcsolat, milyen a jó kapcsolat, milyenek a jó barátok, barátnők… Kétszer végeztük el a tükörjátékot. Elsőnek ők választhattak magunknak tetszőleges párt, ahol elsőnek az egyik félnek kellett egy kis mozdulatot mutatni, azt leutánozni, majd csere. Nehezen ment, hogy rövid mozdulat legyen, és ha azt megcsinálta, akkor következhetett a másik mozgás. Majd cseréltek. Ezután én alakítottam ki a párokat aszerint, hogy hetekkel ezelőtt milyen osztályprobléma volt, ki kivel ellenségeskedett. Ezzel szerettem volna őket közelebb hozni egymáshoz. Jól is sikerült. Sokat nevettek a játék végén. Az igazi szenzációt az aratta, amikor egy gyereket kiültettem az osztállyal szemben, és mindenkinek be kellett fejeznie a mondatot az adott illetőre: Szerethető vagyok, mert… Mindenkire sor került. Zárásképpen meghallgattuk a hónap dalát is, valamint a jól bevált meditációval lazítottuk le a foglalkozást, és engedtük magunkhoz közelebb azt a személyt, akivel mostanában picit haragban voltunk. Jól sikerült ezt a hónapot is zárnunk! Várjuk a decembert!