November hónapban nagyon sok dologgal foglalkoztunk a téma kapcsán. Az erősségkert megtekintése után, mint mindig, beszélgettünk az új témáról. A hónap elején a LEP program keretén belül egy fantasztikus előadást tekinthettünk meg a Négyszögletű kerek erdőről. A mese után kivetítettem nekik az erősségtáblázatot, és meglepődve tapasztaltuk, hogy mind a 24 erősséget meglelhettük így vagy úgy, kisebb-nagyobb mértékben. Nagyon jó és tartalmas beszélgetés kerekedett belőle. Készítettünk barátság füzért, illetve egyik kedves kolléganőm ajánlására, barátság pizzát (egymás hátán, kézmozdulatokkal „pizza” készítése útmutatással). Irodalom órán épp „A róka és a farkas a lakodalomban ” című mesét dolgoztuk fel, ennek segítségével beszélgettünk a társas kapcsolatok mélységéről, milyenségéről. Elkészítettük az igaz barátság szimbólumát jelképező halmazokkal ábrázolt rajzokat is. Igazán tartalmas kis hónap lett a végére. Hálásan köszönöm a rengeteg ötletet.
Társas kapcsolatok ápolása
Mesterprogramomban terveim szerint tavaly a szülőknek tartottam egy prezentációt a Boldogságóra programról és egy bemutatót a „Jócselekedetek gyakorlása” témában. Ebben a nevelési évben pedig nyílt nap keretében kívántam bemutatni a Boldogságórát, a társas kapcsolatok témában. Úgy terveztem, hogy a délutáni órákban hívom meg a szülőket, hogy nézzék meg a gyermekeiket e tevékenység során.
Először a társas kapcsolatok tervezésénél volt egy régi gyermekkori élményem, amikor a JimJam televíziós adón láttam a „Barnie és barátai” című mesét és már akkor megfogott ez a dal: „Rózsaszín valami” https://www.youtube.com/watch?v=dAz1n-r50no
Amit a műsorban szereplő gyermekekkel együtt énekeltem. Annyira mélyen megérintett ez a kis zeneszám, hogy a Boldogságóra barátság témájához egyből ez jutott eszembe és szerencsére megtaláltam a Youtube csatornán.
Meseválasztásom „A pityke és a kökény” című magyar népmesére esett, ami által szerettem volna bemutatni a barátság lényegét a gyermekeknek. Ezt a vonalat kiegészítve „Balla Piroska: Barátkozós mondóka” című mondókájával. Tovább görgetve ezt a fonalat, hogy miért vagy hálás a barátodnak, ezt a gyerekek a saját hála köveik megfogásával fogalmazhatnák meg. Végezetül kiszíneznénk a barátság jelét és lehetőség nyílna Bagdi Bella zenéjére táncolni.
Mindez a terv úgy valósult meg, hogy másfél héttel a nyílt nap időpontja előtt, meghívtam a szülőket a csoport facebook oldalán a tervezett tevékenységre, délután 16 órára és kértem őket, hogy ne vigyék hamarabb haza a gyermekeket. Aznap reggelre kb. 14 gyerek volt várható a megfázásos időszak miatt. Voltak, akiket délben hazavittek, mégis annak ellenére visszajöttek a foglalkozásra, mert nagyon kíváncsiak voltak a Boldogságórára.
Ahogy leültek a szülők, akkor néhány gyerek odament az Édesanyjához, sírt és nem volt hajlandó tovább részt venni a közös programunkban.
A tevékenység kezdetén az első rövid és kedves kis barátságdal nagyon tetszett a gyerekeknek, amit előtte lévő napokban hamar megtanultak. Egy kis egyszerű mozgásformát találtam ki erre a zenére, hogy annál könnyebb legyen az elsajátítás és a motiváció.
A magyar népmesét azon a héten mondtam el nekik először és minden nap délelőtt és ebéd után elismételtem, hogy minél hamarabb el tudják sajátítani a láncmese szövegét. A tartalom megjegyzését színes képek alkalmazásával segítettem, hogy a láncmese vonulata vizuális és auditív érzékelésen keresztül is rögződjön. A kakas szerepére kiválasztottam egy kisfiút, aki már 5 éves és jó kommunikációs készségekkel rendelkezik, gazdag a szókincse is. A dramatizálás elején a többi egy mondatos szerep cserélődött és aztán véglegessé vált. A gyerekek élvezték ezt a dramatikus játékot, hogy hol a cipész, hol a kút, hol a fa szerepébe bújtak. Öröm volt látni az átszellemült arcukat, ahogyan beleélték magukat egy – egy szerepbe. A mese végén megkérdeztem őket, hogy kik voltak a jó barátok. Mit tett a kakas a barátjáért? Milyen barátnak tartjátok a kakaskát? Úgy gondolom, hogy ezek a kérdések önmagukban is elindítottak egy – egy választ, ami a saját barátjukhoz köthető. Ez a mese egy tanulságként is szolgálhat a további életükhöz.
A barátság mondókát is mozgással kísértük, hogy a keresztcsatornák használatával megszilárduljon a szöveg tudásuk, aminek még fejlesztő hatása is van.
Utána kiszínezték a barátság jelét és persze a szokott módon táncolhattak Bagdi Bella zenéjére.
A szülők közül néhányan jegyezték meg kifelé menet, hogy köszönik szépen a lehetőséget, hogy megnézhették a gyermekeiket. Voltak, akik gratuláltak. Nagyra becsülték az 5 éves kisfiút, aki a kakas szerepét elvállalta és kifogástalanul végig mondta a mesét.
A foglalkozást „Jó hírem van …” közléssel kezdtük. Majd meghallgattuk Bagdi Bella: Jó hírem van dalát. Ami a gyerekeknek nagyon tetszett. Majd körbeszélgetéssel folytattuk az órát, amikor is elmondták, hogy ki fontos nekik. A többieknek ki kellett találniuk kiről is van szó, kiről beszél a beszélő. Ezek után elolvastam nekik A róka és a farkas a lakodalomban című mesét és beszélgettünk a barátságról. Utána színeztek a gyerekek, a munkafüzetben található oldalt, ami ehhez a témához kapcsolódik. Közben Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek dalát hallgattuk és énekeltük. A színezés végén kicsi koreográfiát is tanultunk a dalhoz, ami nagyon tetszett a gyerekeknek.
A foglalkozást „Jó hírem van …” közléssel kezdtük. Majd meghallgattuk Bagdi Bella: Jó hírem van dalát. Ami a gyerekeknek nagyon tetszett. Majd körbeszélgetéssel folytattuk az órát, amikor is elmondták, hogy ki fontos nekik. A többieknek ki kellett találniuk kiről is van szó, kiről beszél a beszélő. Ezek után elolvastam nekik A róka és a farkas a lakodalomban című mesét és beszélgettünk a barátságról. Utána színeztek a gyerekek, a munkafüzetben található oldalt, ami ehhez a témához kapcsolódik. Közben Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek dalát hallgattuk és énekeltük. A színezés végén kicsi koreográfiát is tanultunk a dalhoz, ami nagyon tetszett a gyerekeknek.
Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
A Boldogságóra témája:
A foglalkozás címe: Együtt lenni jó
Ajánlott életkor: 4-7 éves
Osztály / Csoport: Pillangó csoport (vegyes csoport)
Tantárgy / Ismeretkör: Boldogságóra
Tantárgyi / Foglalkozási átjárhatóság: verselés-mesélés; mozgás; ének, zene, énekes játék, gyermektánc; rajzolás, festés, mintázás;
Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat- és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom stb.):
Bagdi Bella, Prof. Dr. Bagdy Emőke; Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek; Bagdi Bella, Bezzeg Andrea: Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
Motiváció:
„Kis barátom, hogy vagy?” játékot, majd egy baráti kézfogást
Foglalkozást kezdő relaxáció: Bagdy Emőke relaxációs gyakorlatai
„Körbe-körbe, karikába” (Kézikönyv 36. old. 2. gyakorlat)
„Villámlazítás” – (Kézikönyv 39. old. 24. gyakorlat)
A foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek – közös éneklés, tánc
www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
Módszerek: motiváció, bemutatás, cselekedtetés, egyéni segítségnyújtás, dicséret
Munkaforma: frontális
CD lemez és lejátszó
15 A téma bevezetése:
Kézfogó formák körben állva megfogják egymás kezét a gyerekek! Azután anélkül, hogy elengednétek egymás kezét, alkotnak magukból:
• tojás formát
• mackósajt formát (háromszög)
• virágot
• hegyet
• csigát
• falevelet stb.
Azután beszélgetünk róla: Mi volt könnyű a feladatban? Mi volt benne nehéz? Mi volt élvezetes? Mi volt kellemetlen? Hogy tudtál megoldani egy nehéz feladatot? Ki segített benne? Módszerek: magyarázat, bemutatás, gyakoroltatás, differenciált segítségnyújtás, dicséret
Munkaforma. frontális munka,
15 A téma feldolgozása: „Kerekerdő kalandra hív téged” versikével és Boldog Dórával meséhez készülődünk.
Mese: Ferenczei Éva: Süni irigy lesz
A foglalkozás lezárása: „Építsünk együtt!” Az egy asztalnál ülő minden csoporttag együtt építsen egy kis házat ugyanannyi LEGO darabkából.
• Hála mondóka gyakorlása
• Hálakavics – Három hála a barátodért, barátodnak
A foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: Mutasd meg a világnak c. meghallgatása és mutogatása www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
A téma továbbadása: Családfa elkészítése vagy közös mesenézés a barátságról otthon Módszerek: magyarázat, bemutatás, gyakoroltatás, differenciált segítségnyújtás, dicséret
Munkaforma. frontális munka, kiscsoportos munka Boldog Dóra báb, csengettyű
CD lemez és lejátszó
Boldogságóra weboldal segédanyag: https://boldogsagora.hu/faliujsag/
A Boldogságóra Program 3. témaköre a társas kapcsolatok. Ezt a témát jártuk körbe a gyerekekkel, különös tekintettel a barátságra. A relaxáló gyakorlat után megismerkedtünk Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalával, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Ezután a barátságról beszéltünk majd mindenki rajzolt, majd kiszínezett egy szivecskét és odaadta a barátjának. A foglalkozást énekléssel zártuk.
Társas kapcsolatok ápolása
Szervezés: körben ülve a szőnyegen és az asztalnál
A faglalkozást kezdö motiváció:
Verselés: Örülök, hogy itt vagy,
Kezdődhet egy jó nap.
Járjon lábunk egyszerre,
Gyere te (Lacika) a helyemre.
Az én barátom.. „ kis barátom hogy vagy?“..miért a barátom? Megnevezte a barátját, minden gyerek mondott a barátjáról egy jó tulajdonságot és olyat, amikor huncut szokott lenni.
Megbeszéljük, hogy mit fogunk készíteni a nap folyamán és hogy miért fontosak a barátok a mindennapjainkban.
Leültünk az asztalhoz és ujjgyakorlattal kezdtük a feladatot:
Ujjaimat tornáztatom….
Az iskolaköteles gyerekeknek kiosztottam a barátság szirmot, amelyet kiszíneztek saját elképzelésük szerint. Ha elkészültek, a barátság sziromra ráírták a barátaik nevét. Közben figyelem a helyes testtartást a munkájuk során és a helyes ceruzafogást.
A középső és kis csoport szívet fog kiszínezni.
A beszélgetőkörben minden gyermek körbe adta egymásnak a szívecskéket és a barátságsziromról felsorolták a barátaik nevét, miközben kívántak valami jót és kedveset a barátaiknak. Örömmel beszéltek és figyeltek a másikra, fantáziájuk határtalan. Jó volt őket hallgatni.
A foglalkozást követöen meghallgattuk Bagdy Bella: Ha boldog vagy, mutas meg mindenkinek c. dalát. Aztán pedig elmeséltük a Barátságról mesélek nektek c. kedves történetet.
A mese után megbeszéltük a mese tartalmát és történését.
Ezt követöen a gyerekek eljátszották ujjbábok segítségével a boldog Blanka és szomorú Szilárd szituációs játékot, amelyben Blanka boldog volt, Szilárd pedig szomorú.
Megbeszéltük : Ti hogyan vigasztalnátok meg a másikat, az egymás közötti viták megoldásáról, mit tennétek társatokért hasonló helyzetben, hogyan békülünk ki, a megbocsátás milyen érzéssel töltötte el őket.
A foglalkozás végén közös táncoltunk a csoportszobában BagdyBella: Jól érzem magam c. dalára.
A gyerekekkel közösen megbeszéltük milyen társas kapcsolatokról lehet szó. Erről közösen készítettünk egy plakátot, majd megbeszéltük, hogy melyik kapcsolatban mi a fontos, mire kell figyelni. A beszélgetés során kiderült, hogy számukra nagyon fontos a baráti kapcsolat, ezért a plakát aljára készítettünk egy barátság-láncot.
Ha a segítő elfogadó attitűddel állunk a másik emberhez, ezzel elősegíthető a másik ember önmegvalósítása.Már évek óta figyelünk egymásra.
November hónapban a társas kapcsolatok ápolása témakör feldolgozása során a gyerekek által leginkább kedvelt gyakorlat a barát-szalag, sziámi-szobrok elnevezésű feladatok voltak. A barát-szalagot többször is eljátszottuk, ügyelve rá, hogy mindig más gyerekek kerüljenek egymás mellé.