November hónap témája a társas kapcsolatok ápolása volt. Megismertettem velük a Kis barátom , hogy vagy? című játékot, ami nagyon tetszett nekik. Egy kis változtatással ezáltal gyakorolták társaik nevét is, ami most kiscsoport elején nagyon fontos. A barátságlánc elkészítéséhez 10 cm-es papír emberfigurákat készítettünk, és felragasztottuk egy kartonra. Életkoruknak megfelelően szintén beszélgettünk a társas kapcsolatokról, barátságról, boldogságról szeretetről. Elbáboztam nekik síkbábok segítségével a Süni irigy lesz című mesét, majd a szereplők viselkedését is megbeszéltük. Ezt követően a szőnyegen közösen építettünk az állatoknak állatkertet. Ebben a közös munkában minden gyerek örömmel vett részt.
Társas kapcsolatok ápolása
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
November hónapban a barátságról, a társas kapcsolatok ápolásáról beszélgettünk. A hónap dalát: Ha boldog vagy mutasd meg… énekeltük, barátságláncot ragasztottunk. Szituációs játékot játszottunk bábokkal, együtt építettünk, amiben közösen gyönyörködtünk. A zárókörben pókhálót készítettünk fonalból, ami az összetartozást fejezte ki.
A hónap témája a Társas kapcsolatok ápolása. Közösen meghallgattuk a hónap dalát ( Bagdi Bella: Ha boldog vagy , mutatsd meg mindenkinek a Világomban minden rendben van címú CD-ről).
Beszélgettünk a barátságokról. Milyen jó, hogy minden gyermeknek van barátja. Jó, hogy reggel várják egymást, tudnak együtt játszani. Közösen elkezdtük építeni a ” Varázsgépet”, amely megjavítja az elromlott barátságokat. Különböző színes kockákból építettük meg. Aki a varázsgép mögé állt, mert a barátságuk kicsit megromlott és gondolt valami szépet a barátjáról, énekelt neki egy dalt. A másik oldalon jött vissza azoknak a barátságuk teljesen megjavította a varázsgép.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
“A boldogsággal foglalkozó szakirodalom egyik legfontosabb felfedezése, hogy a boldog embereknek jobbak a társas kapcsolataik, mint a kevésbé boldog társaiknak.” (Sonja Lyubomirsky)
Téma: Társas kapcsolatok ápolása
Osztály: Negyedik osztály
Tanító: Urban Klára
Relaxációs gyakorlattal kezdjük az órát: “Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok…kitárom a világom”.
Éneklés: ,,Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek”, Bagdi Bella
Beszélgetés: A barátságról beszélgetünk. A gyermekek elmondják, hogy miért fontos számukra az egyik hozzájuk közelálló barát, rokon. Elmondják, hogy hogyan járulnak hozzá boldogságukhoz a jól működő társas kapcsolatok.
Mese: Mese a barátságról – Görög történet – (Ismeretlen szerző)
Szókratész egy napon egy ismerősével futott össze az utcán, aki a barátjáról akarta neki mesélni.
Szókratész nem engedte meg, hogy a barátját mindenféle szóbeszéddel illessék. Arra kérte az ismerősét, hogy mielőtt bármit mondana, feleljen három kérdésre (tripla szűrés).
Az első szűrő: az Igazság. Teljesen megbizonyosodtál arról, hogy amit mondani akarsz igaz?
A második szűrő a Jóság szűrője. Az, amit mondani akarsz a barátomról, valami jó dolog?
A harmadik szűrő: a Hasznosság. Amit mondani akarsz a barátomról, az hasznos lesz nekem?
Tanulság: Szókrátész szavai így hangzanak :” .. ha mondani akarsz nekem valamit, ami nem igaz, nem jó és nem is hasznos, miért mondanád el egyáltalán?”
Közmondások: Barátot szerencse hoz, szükség próbál.
Úgy légy másnak a barátja, hogy magad ellenségr ne légy!
Egyéni munka: A kör közepén
Az ember társas lény. Átgondoljuk, hogy a minket körülvevő emberek mennyire vannak közelebbi, mennyire vannak távolabbi viszonyban velünk. Fontos tudni, kivel, mennyire bensőséges a viszonyunk, kivel milyen dolgainkat oszthatjuk meg, kihez milyen jellegű problémával fordulhatunk.
A kör közepébe a gyermekek saját nevüket írják. Majd a többi körökbe a feltett kérdések alapján nevezik meg a személyeket.
Kérdések: Ki mellett ülnél legszívesebben az osztályban?
Kikre számíthatsz, ha beteg vagy?
Kivel mennél el délután sétálni?
Kiket hívnál meg a születésnapodra?
Kikkel játszanál a hét végén?
Otthoni munka – szülőkkel – a családfaábra elkészítése a szülők meséljenek családi történeteket a nagyszülőkről, dédszülőkről. A következő órán bemutatták az elkészült munkákat.
Az óra lezárása: a tanulók egy – egy szót írtak a lapjukra, olyan a szavakat, melyekkel örömet szerezhetnek társaiknak (Pl.: ölelés, szeretet, megértés, kedvesség, gondoskodás, figyelmesség, udvariasság, stb.,).
Az ember közösségi lény, igazán mások társaságában tud kiteljesedni. A boldogság belülről fakad, mégis fontos, hogy meg tudjuk osztani másokkal ezt az érzést. Ilyenkor energiacsere zajlik két ember között, kedvező esetben mindkét fél ad és kap is egyszerre. Ez a folyamat a kiegyensúlyozott emberi kapcsolatok alapja, ami nagyon erős lelki támogatást tud biztosítani.
“A boldogság megléte ugyanakkor már siker, hiszen, ha boldog vagy, akkor azt éled, amiért születtél. Ennél nagyobb siker pedig nem is létezhet, mert az utadon vagy.”
Búcsúzáskor a gyermekek megölelték társaikat!
Urban Klára, tanítónő
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
1. Hangolódás feszítő-lazító gyakorlatokkal
2. Mese meghallgatása-Bogyó és Babóca története
-mese megbeszélése, eljátszása
3. Szülinapozás-közös ünneplés
4. Közös lufizás a tornaszobában
5. Egymás hátának megmasszírozása
6. Hónap dalának meghallgatása, színezés
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
A társas kapcsolatok témaköre áll a legközelebb a gyermekekhez. A kötődés, a barátság a kicsiknek és nagyoknak egyaránt fontos. Nagyon mélyen érinti őket az estleges konfliktus. Szinte kétségbe esnek, ha a barátjuk valamiért nem játszik velük, vagy azt mondja „nem leszek a barátod”. A barátok biztonságérzetet nyújtanak. Érdekes megfigyelni, ahogy reggel a csoportba lépve szemükkel keresik a kiválasztott csoporttársat. Vajon itt van-e, mikor érkezik? Ha megjön, majd együtt fognak játszani. A barátok segítenek a mindennapok megélésében, a célok megvalósításban. Megvigasztalnak, ha szomorúak vagyunk. Együtt örülnek velünk.
A foglalkozás elején körben ültünk a szőnyegen és üdvözöltük egymást. Örülök, hogy itt vagy Y.X., majd szépen sorban megölelték egymást. Utána légzőgyakorlatot végeztünk, majd beszélgetőkörbe kezdtünk. Szinte mindenkinek volt valami mondanivalója a barátságról. Miért jó, ki a legjobb barát, miért kell óvnunk a barátságot? Bogyó és Babóca barátság meséjét laptopon néztük meg, majd közösen vontuk le a következtetéseket.
A foglalkozást Bagdy Bella: Ha boldog vagy c. dalával zártuk, melyre önfeledten mozogtak, táncoltak a gyermekek.
A visszavezetés a játékba ezen a napon a barátságjavító varázsgép megépítése volt, melyet a kisebb fiúk közösen, összedolgozva készítettek el.
A diákokkal két feladatot végeztünk el a foglalkozáson. Készítettünk csoportcímert kis csapatokban, illetve a Vakvezetés című feladatot is végrehajtottuk.
Csakhogy erősítsük az összetartozást, a csoportokat véletlenszerűen alakítottuk ki a csoportcímer készítéséhez. Mindenki kapott egy számot 1-4-ig, majd az 1-2-3-4-es számok a terem 4 sarkában gyülekezve alkottak csoportot. Ezután helyet foglalva, megalkották csoportjaik címerét, annak (idő szűke miatt leginkább a) vázát, melyet utána röviden bemutattak a többieknek.
Érdekesnek találták a tanulók a Vakvezetés című feladatot, de természetesen ismét jókedvvel fogadták. Volt aki a vezető és a vezetett szerepet is kipróbálta. Ezután is tapasztalatokat cseréltünk röviden. Megértették a játék lényegét. Megfogalmazták milyen fontos a társas kapcsolatainkban a bizalom, mely nem alakul ki azonnal, mindenkivel. Jól éreztük magunkat ezen a foglalkozáson is, a diákok megértették és kiemelték a társas kapcsolatok fontosságát és erejét.
A diákokkal két feladatot végeztünk el a foglalkozáson. Készítettünk csoportcímert kis csapatokban, illetve a Vakvezetés című feladatot is végrehajtottuk.
Csakhogy erősítsük az összetartozást, a csoportokat véletlenszerűen alakítottuk ki a csoportcímer készítéséhez. Mindenki kapott egy számot 1-4-ig, majd az 1-2-3-4-es számok a terem 4 sarkában gyülekezve alkottak csoportot. Ezután helyet foglalva, megalkották csoportjaik címerét, annak (idő szűke miatt leginkább a) vázát, melyet utána röviden bemutattak a többieknek.
Érdekesnek találták a tanulók a Vakvezetés című feladatot, de természetesen ismét jókedvvel fogadták. Volt aki a vezető és a vezetett szerepet is kipróbálta. Ezután is tapasztalatokat cseréltünk röviden. Megértették a játék lényegét. Megfogalmazták milyen fontos a társas kapcsolatainkban a bizalom, mely nem alakul ki azonnal, mindenkivel. Jól éreztük magunkat ezen a foglalkozáson is, a diákok megértették és kiemelték a társas kapcsolatok fontosságát és erejét.
A diákokkal két feladatot végeztünk el a foglalkozáson. Készítettünk csoportcímert kis csapatokban, illetve a Vakvezetés című feladatot is végrehajtottuk.
Csakhogy erősítsük az összetartozást, a csoportokat véletlenszerűen alakítottuk ki a csoportcímer készítéséhez. Mindenki kapott egy számot 1-4-ig, majd az 1-2-3-4-es számok a terem 4 sarkában gyülekezve alkottak csoportot. Ezután helyet foglalva, megalkották csoportjaik címerét, annak (idő szűke miatt leginkább a) vázát, melyet utána röviden bemutattak a többieknek.
Érdekesnek találták a tanulók a Vakvezetés című feladatot, de természetesen ismét jókedvvel fogadták. Volt aki a vezető és a vezetett szerepet is kipróbálta. Ezután is tapasztalatokat cseréltünk röviden. Megértették a játék lényegét. Megfogalmazták milyen fontos a társas kapcsolatainkban a bizalom, mely nem alakul ki azonnal, mindenkivel. Jól éreztük magunkat ezen a foglalkozáson is, a diákok megértették és kiemelték a társas kapcsolatok fontosságát és erejét.