Beszélgettünk arról, milyen egy jó barát, majd elkészítettük az osztály barátságkörét.
Társas kapcsolatok ápolása
A gyerekeket játékba hívó dallal ösztönöztem az együtt játszásra. Körbe ültünk és mindenkinek fel kellett tennie a kérdést a mellette ülőtől, hogy „kis barátom hogy vagy?”. A válaszra pedig feltettük azt is, hogy Miért? Boldogan válaszoltak, tetszett ez a kis játék mindenkinek. Meghallgattuk és játékos mozgással énekeltük a Boldog vagyok című dalt , majd „rongybabává” változott mindenki. Boldog Dóra mesébe hívó versikéjének elmondásával a „Visszajött a répa ” című ismert mesét hallgatták meg a gyerekek, ami az önzetlen barátságról és a segítség nyújtásról szól.
A mese történetének megbeszélése után, elkészítettük a csoport „Barátság láncát”. Először mindeni kiszínezhette önmagát, majd egy karikára ragasztottuk sorba, hogy a barátok egymás mellé kerüljenek. Megbeszéltük a társas kapcsolatok jelképét és felragasztottuk a ” Boldogság várunk 3. lépcsőfokára.
Az órát egymás mögött felsorakozva kezdtük. A falunkon három kép található, melyek üdvözlési stilusokat mutatnak be. Ezek közül lehet választani: kézfogás, pacsi, ölelés.
A gyerekek nagyon szeretik mikor igy köszöntjük egymást.
Ezen a linken megtalálható egy videó: https://youtu.be/JWKcbtbG514?si=-5ulQ3t7NPqBoBa.
Helyeinket elfoglalva, megbeszéltük kik azok az emberek az életünkben, akik nagyon fontosak számunkra, majd elmondták, hogy szoktak otthon segiteni, jó cselekedetet tenni.
A jó cselekedetek körét is elkészitettük, melyet megpörgetve, ki is választottuk az aznapi jó cselekedetünket.
A szeretet jeléül szivecskét rajzoltunk a kezünkre, majd megalaitottuk a „szeretetkörünket”.
A 4.b osztállyal elkészítettük a barátságfüzérünket. Mindenki megalkotta saját magát és elhelyezte a barátja mellé. Közben megbeszéltük, miért jó közösségben élni és barátokat szerezni.
Mindenki elmondhatta a barátai jó tulajdonságát.
A karácsony alkalmával pedig elkészítettük az osztályfánkat is, mely szintén az összetartást jelképezi a karácsony jegyében.
A “társas kapcsolatok” témája különösen fontos a 6. osztályos diákok számára, mivel ebben az életkorban a kortársak hatása, a baráti kapcsolatok, illetve a közösségben elfoglalt hely szerepe meghatározó a fejlődésük szempontjából. Az osztály összetartó, de a belső egymással szembeni vívódások erősen jelen vannak. Éppen ezért jól megvalósítható volt most ez a téma.
Osztályommal sok közös programunk van.Séta,piac,játszótér,kézműveskedés.
A társas kapcsolatok és barátság témakörben a Baráti segítség c. mese bemutatásával, az arról való beszélgetésről a gyerekek elmondhatták kik fontosak az életükben, és miért. A család, a barátok szerepe, hogy számíthatnak egymásra. Legyünk hálásak, hogy vannak szeretteink, hisz ez nem mindenkinek olyan természetes.
Aztán néhány páros játékkal folytattuk a boldogságórát. A párok véletlenszerűen lettek kiválasztva. Egymás megfigyelése, egymás szemébe nézés, koncentrálni a vele szembe ülőre.
A végén a barátság jelének kiszínezése volt a feladat, közben Bagdi Bella zenék hallgatása.
Az óra célja a tanulók közötti kapcsolatok erősítése és az egymás iránti figyelem, elfogadás fejlesztése volt. A foglalkozáson játékos, együttműködést igénylő feladatokat végeztünk, például páros feladatokat és egy közös csapatépítő kihívást. A tanulók megosztották egymással pozitív tulajdonságaikat, dicsérő üzeneteket írtak egymásnak, amelyeket nagy örömmel fogadtak. A tevékenységek segítettek megérteni a jó kapcsolat fontosságát és azt, hogy mindenki értékes tagja a közösségnek. A résztvevők vidáman és feltöltődve fejezték be az órát, erősítve az osztályon belüli összetartozást.
A barát-sálat használva mindenki mondott egy kedves gondolatot a mellette álló társáról. Majd elkezdtük készíteni az erősség-fát, miután beszélgettünk a gyerekek lehetséges erősségeiről.