Boldogságóra vázlat
Korcsoport: Kiscsoport
A foglalkozás témája: Társas kapcsolatok ápolása
A foglalkozás ideje: November hónap
Tevékenység kidolgozása
1.Szervezési feladatok: Eszközök bekészítése, szellőztettetés, megfelelő hely biztosítása.
2. Motiváció: (Játék)
Kinek adnád a Szívecskét! Szívecske mutatása majd továbbadása a barátunknak, akit nagyon szeretünk.
3.A foglalkozás kezdő relaxáció: Dombrítok, mint a cica…
Mondókára hátunkat domborítjuk majd fejünket, nyakunkat behúzzuk és a sarkunkra ülünk. Néhányszor megismételjük.
4. A foglalkozás kezdő ének: Bagdy Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek
Az ének alatt tapsolunk, dobbantunk, nyújtózkodunk, illetve ismételjük, amit hallunk.
5. A téma bevezetése: Miért jó nekünk, ha vannak barátaink?
a) Beszélgetés különböző képek alapján, hogy a barátok mit csinálhatnak együtt.
b) Mi is nagyon szeretjük egymást, ezért sokszor játszunk együtt: Gyöngysor játék
Napocska: kör; Nyaklánc: kézfogás kar fent; Tenger: kézfogás karfent-lent.
6. A téma feldolgozása: Boldog Dóra báb megjelenése és a” Kerekerdő kalandra hív…” mondókával a mese előkészítése
Hóbuci a barátságos hóember (szerző: Göbölyös Attila)
Beszélgetés a meséről, kérdések feltevése, illetve megerősítése annak, hogy mennyire fontos, hogy legyenek barátaink.
Boldog Mondóka elmondása után a gyerekek megkapják a szívecskéjüket, amit felragasztunk a Boldogságfüzérünkre.
8. A foglalkozás lezárása: a társas kapcsolatok jelének kiszínezése, majd felragasztása a Boldogság várának harmadik lépcsőfokára.
9. A foglalkozás záró ének: Bagdy Bella Boldog vagyok
A gyerekek önfeledt tánca a foglalkozás végén.
Társas kapcsolatok ápolása
Az órát A mese a barátságról című történet olvasásával kezdtük el. A történet meghallgatása után beszélgettünk arról, kinek mit jelent a barátság. Készítettünk illusztrációt a meséhez illetve el is játszottuk, hiszen a drámajáték segíti az ön-és társismeretet. Ezután az ” Azt szeretem benned.. „nevű játékkal folytattuk az órát. Körben ülve mindenki elmondta egyenként, hogy mely dolgokat szereti a mellette ülő társában. Nehéz volt megfogalmazni a gondolataikat, érzéseiket, viszont nagyon kedvelték a játékot.Legtöbbször a következő hangzott el ” Azt szeretem benned, hogy játszol velem”, Azt szeretem benned, hogy lehet veled sokat nevetni”. Az óra végén készítettek egy naptárt, heti tervet, amelyben egy-egy nap közös tevékenységét fogalmazták meg, melyeket meg is valósítottak. Zárásként meghallgattuk „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek” című dalt.
Támogató kapcsolatok:
– Mi jut eszedbe erről?
– Kit? Mit? lehet támogatni?
– Te támogatsz valakit?
– Téged támogat valaki?
A csapat ereje; Társak nélkül nehezebb; A közösségre, a közösség erejére/támogatására szükség van.
Közös játék, amely alátámasztja, hogy a közös munka, az összetartozás nagyon fontos.
Mindig igyekszünk kicsit jobbá tenni, ápolni kapcsolatainkat. Nem könnyű feladat ezt igazán jól csinálni. Ez a téma osztályunkban szinte állandó. Ám most még inkább figyeltünk erre. A Boldogságóránkon kedves, barátkozó üzeneteket írtak egymásnak a gyerekek. Volt, aki olyan személyt választott, akivel még inkább mélyítheti a barátságát, illetve olyan is volt, aki pont egy új lappal szerette volna indítani kapcsolatát az osztálytársával és valaki olyat választott akivel még nem annyira szoros a barátság. Nem teljesen voltak titkosak ez az üzenetek, hiszen lehetőséget adtam rá, hogy aki szeretné, felolvashatja üzenetét, ezzel az osztály előtt felvállalva gondolatait. Nagyon örültem, mert több jelentkező is volt.
Annyira belelendültek a gyerekek az üzenetek írásába, hogy akár reggelig írták volna. 🙂 Persze lap még volt bőven, úgyhogy délután és otthon is lehetett gyártani a jobbnál-jobb kedveskedő üzeneteket.
Köszönjük szépen a havi témát! Ismét fejlődtünk, tanultunk.
November hónapban nagyon sok dologgal foglalkoztunk a téma kapcsán. Az erősségkert megtekintése után, mint mindig, beszélgettünk az új témáról. Nagyon jó és tartalmas beszélgetés kerekedett belőle. Olvasás órán „A róka és a farkas a lakodalomban ” című mesét dolgoztuk fel, ennek segítségével beszélgettünk a társas kapcsolatok mélységéről, milyenségéről, az igaz barátságról. Barátsággal kapcsolatos közmondások értelmezését beszéltük meg. „Jobb adni mint kapni” közmondás alapján cetlikre ötleteltünk, hogy mit adhatunk és kaphatunk egy igaz barátságban. A kis hercegből ismert idézet értelmezték a gyerekek, az igaz barátot jellemző tulajdonságokat gyűjtöttünk, válogattunk ki. Készítettünk barátság füzért, illetve barátság pizzát (egymás hátán, kézmozdulatokkal „pizza” készítése útmutatással).
A hónap kedvence náluk egyértelműen az osztályerő dal megírása, megzenésítése és megkoreografálása volt. (Az ötlet az új könyvből származik, bár nem igazán rap lett és nem kis csoportokban csináltuk, de több órából is szántunk rá időt)
Inspiráló volt számukra a most futó Megasztár. Illetve szerencsések vagyunk hogy van egy tehetséges zenész is köztük. Mindenkinek ajánlom ezt a feladatot! Sok móka és kacagás jár mellé. El is tettük, hogy a majdani szalagavató meglepetés produkciója legyen.
Még egy számomra nagyon emlékezetes beszélgetést említenék. A koraszülöttek világnapján (ami a könyvben hibásan 11.18-ra került) szóba került, hogy hármasikreim vannak, és bizony nem volt könnyű az érkezésük, ezért számomra ez a nap mindig nagyon érzelmes. Kíváncsi voltam ők mit tudnak a születésükről, hogyan is élte meg az édesanyjuk, családjuk. Úgy hiszem ez a téma otthon is folytatódott a legtöbb esetben…
A foglalkozást egy ráhangolódó meditációval kezdtük. A téma feldolgozásának kiindulásaként Tom Marschall által meghatározott 4 elem alapján mindenki megrajzolta a saját házát. Így végig gondolhatták kapcsolataik minőségét. Megismerkedtünk a Görög mesével, melyet kötetlen beszélgetéssel dolgoztunk fel. Mindenki megrajzolta a kördiagrammal a saját társas kapcsolatát. Megbeszéltük ezek milyenségét és minőségét, a baráti kapcsolatokat és azok fontosságát. Végül mindenki készíthetett barátságkarkötőt, melyet ajándékba adhatott.
Társas kapcsolatok ápolása
Az órára való ráhangolódásra a „Rongybabagyakorlat” (párban) mozgásalapú relaxációs gyakorlatot választottam, majd meghallgattuk a hónap dalát, Bagdi Bella Jobb veled a világ című dalt. Bevezetéseként beszélgettünk arról, hogy mitől olyan fontosak a kapcsolatok a boldogságunk szempontjából.
A téma feldolgozásaként először elemeztük a tankönyvben található képet, majd kifejeztük egymásnak a nagyrabecsülésünket. Megismerkedtünk a Görög mese a barátságról című történettel, majd kérdések segítségével beszélgettünk róla. Kördiagramban ábrázoltuk, hogy kikkel vagyunk „társas kapcsolatban” Megbeszéltük, hogy mi a jó barátság alapja és mi szükséges a jó barátságok építéséhez. Játszottunk bizalom játékot. Közösen készítettünk plakátot az óra összefoglalására, majd mindenki készített barátságkarkötőt, amivel az óra végén megajándékozták a tanulók egymást.
Végül zenével zártuk az órát, együtt énekeltük a hónap dalát.
Megbeszéltük, hogy miért jó együtt lenni. Mozgás alapú relaxációk közül a ,,rongybabagyakorlatot” végeztük. Elénekeltük a hónap dalát. Elkészítették csoportos munkában a keresztrejtvényt, majd meghallgatták a mesét( A róka és a farkas a lakodalomban). Beszélgettünk arról, hogy milyen értékes tulajdonságok vannak, majd mindenki kitöltötte a munkafüzet erre vonatkozó feladatát. Párokban a ,,Szoborpark” feladatot játszottuk el. Óra végén meditációs gyakorlatot végeztünk.
NOVEMBER: A társas kapcsolatok hónapja
Társas lények vagyunk. Az egyik alapszükségletünk, hogy szeretve érezzük magunkat és tartozzunk valahová, valakihez. Az, hogy kielégül-e ez az alapvető szükségletünk, hatással van a fizikai és mentális egészségünkre, de még az élettartamunkat is befolyásolja.
Miért is olyan fontosak a társas kapcsolatok?
A kutatások szerint a társas érintkezés hiánya nagyobb hátrányt jelent az egészségre nézve, mint az elhízás, a dohányzás vagy a magas vérnyomás. A társas kapcsolatok erősítik az immunrendszerünket, ellenállóbbakká válunk a vírusokkal, fertőzésekkel szemben, gyorsabban felépülünk egy betegségből, és még a várható élettartamot is növeli. Azoknál az embereknél, akik erős kapcsolódást élnek meg másokhoz, kisebb arányban fordul elő szorongás és depresszió. Ráadásul a kutatások azt is kimutatták, hogy ezek az emberek magasabb önértékeléssel rendelkeznek, empatikusabbak, könnyebben megbíznak másokban, együttműködőbbek, és ezáltal mások is bizalommal és együttműködéssel fordulnak feléjük. Így egy pozitív visszacsatolási hurok alakul ki. A társas összekapcsolódás tehát jelentősen hozzájárul az emocionális és fizikai jóllétünkhöz.
A társas kapcsolatok témát sok oldalról és sok alkalommal érintettük, mert ez az iskolai közösségünket leginkább érintő , nagyon meghatározó téma.
1.A hónap elején a beszélgetéseink középpontjában a legkisebb közösség, a család állt.
Megbeszéltük kik a közvetlen családtagjaink, kik a szűkebb rokonaink. Milyen közös tevékenységeket végzünk velük. Milyenek a hétköznapjaink, a hétvégék, s az ünnepek .Mi köt össze minket?
Sokat rajzoltak a beszélgetések alatt a gyerekek a családjukról.
Kiemeltük a testvérek fontos szerepét az életünkben , milyen közös élmények fűznek össze, mennyire jó ha van testvérünk,…
Mélyen megérintettek a gyerekek mondatai:
„ ha nem lenne tesóm,nem örülnék”
„nem tudnék kivel játszani”
„nem focizna velem senki”
„nekem nincs tesóm,de van unokatesóm,aki ugyanolyan édes”
„tesó nélkül nem tudnék élni”,…
A SZERETET nagyon fontos szó volt a hónapban ,mely folyton napirenden volt, hisz ez az alapja a kapcsolatainknak.
Mindenszentek ünnepe alkalmával megemlékeztünk elhunyt szeretteinkről, sok kedves , régi történetet meséltek a gyermekek. Öröm volt hallani a sok szép emléket a dédikről. Felemelő érzés volt.
Feldolgoztuk Móra Ferenc: Nagyapó c. történetét, melynek a legfőbb mondanivalója a szeretet és a tisztelet.
2.Ezután következett a TÁRSAINK téma. Megtanultuk Bagdi Bella: Jobb veled a világ! -dalát, melyet a hónap során rengetegszer elénekeltük. Kedvencük lett ez az ének és a mondanivalója.
Átadtuk egymásnak a JOBB VELED A VILÁG! -piros szívet és megöleltük egymást. Volt, aki otthonra is vitt belőle, mert a szülők voltak a legelső gondolataik, akikkel jobb a világ.
Megbeszéltük: az „egy mindenkiért, mindenki egyért” mondást , melyet mi magunk is vallunk, s próbálunk így élni, valódi, szerető közösségként.
Technika órán megterveztük a saját boldog városunkat, makettet építettek a gyerekek. Ki kivel lakna szomszédságban ,közel a másikhoz. Ezt nagyon élvezték a gyerekek.
Természetesen sokat beszélgettünk a konfliktusokról, a mindennapi problémák kezeléséről, azok megoldásáról. Még ezeket is megjelenítettük rajzokban.
Írás órán büszkén leírtuk a már megtanult nagybetűkkel a társaink nevét. Ezt nagyon élvezik a gyerekek, ahogy a barátaik neve lassan mind felkerül a táblára.
Amennyi időt csak tudtunk, tudatosan a közös játéra szenteltünk ebben a hónapban. Ebéd után sokat építettek, színeztek ,gyurmáztak, társasoztak a gyerekek egymással, ami e legtöbb örömet okozta a hónapban .Sőt, még hó is esett, így hóembert is tudtak építeni nagy örömükre. Valódi boldog percek voltak ezek.
Feldíszítettük közösen adventra az osztályt, napokig izgalommal készült a termünk, a szülők is betársultak ebbe. Nagy öröm a végeredmény mindig.
Természetesen folyamatosan ünnepeljük a születésnapokat is énekkel, süteménnyel ,kisebb meglepi rajzokkal.
3.A társas kapcsolatokban természetesen magunkról is szót ejtettünk. A világnézetünkről ,az érzéseinkről, hogy mennyi mindent befolyásolhatunk. Próbáljuk TUDATOSAN KERESNI A JÓT. Ez a legfontosabb nézőpontunk immár 2 éve.
Sokat foglalkoztunk az egész hónapban a társas kapcsolatainkkal, minden perce nagyon hasznos volt, fontos és megszívlelendő. Sok örömet okoztak mindannyiunknak , én is sok pozitív töltést, szeretetet kapok a gyerekektől- ezek az órák igazán hasznosak a lelkünknek.