Barátság! Milyen különös is ez a szó. Ha jobban elmélyültünk benne a gyerekekkel, rájöttünk hogy sok-sok összetevője van. Nemcsak az együtt játszás, hanem a megtartás is fontos. Nagyon élveztük a tükörjátékot is. Hangos kacagással volt tele a terem. A varázsgép ami megjavítja a barátságot közös munka eredménye.
Társas kapcsolatok ápolása
A hónap során elvégzett feladatok:
A november a társas kapcsolatok, a barátság hónapja. Az ember alapvetően társas lény, szüksége van a megfelelő, igényeit kielégítő kapcsolatokra. Ennek legfőbb és elsődleges színtere a család, a rokonság, bővebb fórumai pedig a barátok, az osztálytársak, munkatársak és távolabbi ismerősök. Minden igaz barátság drága kincs, hiszen alapja a feltétel nélküli szeretet, az őszinteség, a nyitottság, a megbízhatóság. Egy osztályközösségben nem lehet mindenki mindenkivel igaz barátságban, de a csoport szabályait betartva, kölcsönösen tisztelve egymás érdekeit jó kapcsolatot lehet kialakítani a társakkal. Éppen ezért nagy gondot fordítok a csapatépítésre, ennek érdekében rengeteget beszélgetünk, játszunk, éneklünk, alkotunk. Ennek jegyében született meg közös ajtódekorációnk, az „Összetartozunk, mint a borsó, meg a héj-a”, ezt választottam saját kitalációként a hónap fő feladatának. Mindenki kapott egy sablont, amin zöld színnel kiszínezte a növényt, a borsószemek pedig krepp-papírból készült „gyurmicok” (=összegöngyölt papírgolyócskák) lettek. Az elkészült egyedi növénykéket az ajtóra ragasztottuk, a sok kicsiből így egy óriási nagy növény lett, ami az összetartozásunkat szimbolizálja. A cím önmagáért beszél, az osztályba járó gyerekek együttlétére, a közös elvekre, célokra és szabályokra utal, amiket rendszeresen ápolunk. Egyik kis tanítványom jegyezte meg boldogan és okosan, hogy én vagyok a héj, ők pedig a borsószemek – hát igen, ez volt a cél és a lényeg! (Ha valakit érdekel ez a feladat, a következőt kell beírni a Google keresőbe: „peas in a pod krokotak”.)
Lupsánné Kovács Eta Barátság című versét is feldolgoztuk, elkészítettük a szereplőket. Manót, mákgubót, cukorborsót és diót készítettünk sablon alapján több példányban is, hiszen minden gyerek dolgozott az alkotáson. A figurákat a táblára rajzolt óriási diófán lévő nagy odúház elé és köré helyeztük fel, így egy meseillusztráció sikeredett belőle. Négy kismanó már a másik táblára került, ők a gyerekek fantáziája alapján látogatóba érkeznek éppen az odúban lakó manóbarátjukhoz. A vers olvasása és hallgatása közben boldogan hangoztattuk a refrént: „Szó, szó, kopogó, a barátság csudajó/ragyogó!”.
A csoportokban nagyon fontos a megfelelő együttműködés, együtt mozgás. Ennek bizonyítására először eljátszottuk a „tükörjáték” címűt, ahol a párok és a csapatok szemben állva egymás mozdulatait utánozták, mintha tükröt tartottak volna. A halrajok mozgását is tanulmányoztuk természetfilmek segítségével, majd leutánoztuk őket, tehát az élenjáró „vezérhal” mögött haladt mindenki csoportosan, ugyanúgy mozogva, „hömpölyögve” a teremben, ahogy irányító társuk tette azt. Ennek megörökítésére papírból készítettünk színes halacskákat, amiket a faliújság kék színű hátterére azonos irányba haladóan felragasztottunk, így emlékeztetve magunkat közös céljainkra. A kreatív alkotó tevékenységek tehát nagyon jó közösségformáló hatásúak. A rajz és technika órákon készített papírrókák, a tölgyfa lombkoronájában párosan üldögélő makkfigurák, a tölgyfa alatt üldögélő, piros kalapú gombák és a Márton-nap alkalmából készített libák csapata is bizonyítja a jó együttműködést és a segítő, egymást támogató csapatmunkát, az osztályban működő baráti kapcsolatok dinamikáját. Ezek az alkotások emlékeztetnek minket az összetartozásra, az egymásra utaltságra, az összefogásra.
A 3-4. osztályosokkal miután felolvastuk és megbeszéltük a „Kicsi esőcsepp” című mesét, elkészítettük az „Oázis” című képünket is. Szorgalmasan nyírtuk színes papírból és magazinokból a felhőt, a mosolygó esőcseppeket, az oázisunkat benövő rengeteg virágot, ragasztottuk a burjánzó növényzetet. Közben a mese kapcsán sokat beszélgettünk a baráti kapcsolatok őszinteségéről, az összetartás, az egymás mellett történő kiállás fontosságáról, az összefogás hatalmas erejéről. A kicsi esőcseppecske egyedül nem lett volna képes létrehozni azt, ami a testvéreivel együtt sikerült.
Kedvenc játékunk volt, amikor egy tanuló a kör közepére ült és a többiek az illetőről csak pozitív dolgokat, jó tulajdonságokat mondhattak. A végén mindenki arról számolt be, hogy milyen jó volt hallgatni a sok dicséretet és megerősítést.
Relaxációs feladatként Bagdi Bella: Ellazulni, jaj, de jó című dalát hallgattuk több alkalommal is, ami segített minket megpihenni egy-egy nehéz nap után. A „Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek!” című dal mozgásos játékával pedig jó hangulatot, kellemes légkört varázsoltunk magunknak foglalkozásainkon.
A boldogságfoglalkozást Sarkadi Sándor: Édes ősz című versének mondogatásával kezdtük, majd a gyerekekkel süniket készítettünk kartonból és színes papírból.
A sünik tüskéi a gyerekek tenyérnyomata. Ezután „Varázsgép” játékot játszottunk, majd a gyerekek meghallgatták Bartos Erika: Bogyó és Babóca-Barátság című történetét.
Zárásképpen meghallgattuk a hónap dalát és beszélgettünk a barátságról.
A havi témánk a társas kapcsolatok volt.
Nagyon fontosnak tartom a baráti kapcsolatokat, mivel társas lények vagyunk.
A havi témát csoportosan dolgoztuk fel.
A gyerekekkel elutaztunk meseországba hajóval, választottam hajós kapitányt , aki mondta a feladatok, „improvizáltuk” a hajó mozgását, balra-jobbra dőltünk, ha veszélyt észlelt a kapitány, akkor gyorsan összehúztuk magunkat.
Mondta a kapitány:
– Jön egy bálna dőljünk előre!
– Jön egy cápa húzzuk le a fejünket.
Az egyik kislány azt mondta vizes lett, ezért gyorsan, átveszi a ruhát. Volt , aki lesöpörte magáról a vizet. Majd kikötöttünk.
Az első játék, amit meseországban játszottunk, megmasszíroztuk egymás hátát, majd jobb kézzel rajzoltunk az előttünk ülő gyerek hátára-napocskát, csigát és rajzolás közben elénekeltük a Süss fel nap.., és a Csiga-biga told ki a szarvadat.. című tanult dalokat.
Mozgással folytattuk tovább. Leterítettem egy „varázs takarót” a csengő hangjára mindenki a takaróra állt úgy, hogy senki se essen le a takaróról. Mindig kisebbre hajtottam a takarót, nagyon jó érzés volt, hogy egyre jobban egymáshoz bújtak és figyelt mindenki arra, hogy egy társuk se maradjon le.
Majd tovább folytattuk a „barátság vonattal”. A szekrényre ragasztott vonatra beragasztottuk a vonat kocsijába a legjobb barátjuknak a jelét. Nagy örömmel töltött el, hogy volt, ahol többen is ültek, egy kocsiban.
Aztán beszálltunk a „barátság vonatba” a Megy a vonat című mondókával utaztunk egy kicsit és mindenki a legjobb barátja vállát foghatta.
Megérkezésünk után leültünk , és egy „postás” játékkal folytattuk tovább. Az egyik gyerek választott egy postást, aki elvitte az ő üzenetét a barátjának. – Volt aki, simogatás, ölelést, szívecskét küldött…
Aztán szőttem egy „varázsfonalat”, amit gurítottunk a legjobb barátunknak és elmondták a gyerekek, miért ő a legjobb barátja Pl.:- szeretek vele fogócskázni, jólesik, ha rossz kedvem van és megsimogat, szeretek vele legózni stb.
Aztán egy „Hogy vagy pajtást” című játékkal folytattuk tovább, ahol körbe ültünk és úgy kérdeztük meg egymást.
Majd felajánlottam nekik egy mesét. Ők előcsalták a mese csalogatós mondókánkkal. A mesetarisznyámból előbújt Bogyó és Babóca síkbábok.
A gyerekek bemutatkoztak a két barátnak, aztán elmeséltem nekik a mesét, nagyon tetszett nekik ez a mese.
Aztán a „barátsághőmérőhöz” mentünk. Mindenki a sajátján beállította, hogy ma volt e barátja. Bátran mondhatom nagyon jó érzés töltött el, mikor láttam a szemükben a csillogást, hogy mindegyik gyereknek van barátja, baráti kapcsolata. Majd visszautaztunk meseországból. Felajánlottam a gyerekeknek, hogy készítsünk barátság virágot. Középre mindenki a saját jelét rajzolta, majd a szirmokra a barátai jelét.
Folytatásként a szőnyegen választottunk 3 csapatot, ahol megbeszélhették a gyerekek ki lesz a csapatkapitány és kaptak egy kosár építőkockát, amit saját elképzelésük szerint használhattak fel. Nagyon szép építmények készültek .
A lezáráshoz felajánlottam nekik, hogy mi lenne ha megmozgatnánk magunkat,-Bagdi Bella a hónap dalára.
A végén azt kérdezték: máskor is beszállhatunk a barátság vonatba, és beállítjuk a barátság hőmérőt?
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája, Székhely Óvoda
A Mókus csoport barátsálánca
Barátságkarkötő készítése
Az órát mozgásos relaxációs gyakorlattal kezdtük( meglengetem a karom…). A hónap dalát megtanultuk és énekeltük színezés közben. ,,A róka és a farkas,, című mesét meghallgattuk, majd beszélgettünk az állatok kapcsolatáról. Beszélgettünk a barátságról, arról, hogy milyen a jó barát. A barátság ápolásával kapcsolatban a szívecskékbe okokat gyűjtöttünk. Zárásképp meditációval fejeztük be az órát.
Az órát mozgásos relaxációs gyakorlattal kezdtük( meglengetem a karom…). A hónap dalát megtanultuk és énekeltük színezés közben. ,,A róka és a farkas,, című mesét meghallgattuk, majd beszélgettünk az állatok kapcsolatáról. Beszélgettünk a barátságról, arról, hogy milyen a jó barát. A barátság ápolásával kapcsolatban a szívecskékbe okokat gyűjtöttünk. Zárásképp meditációval fejeztük be az órát.
Az ősz során gyermekeink nagyon élvezték a különböző termések, levelek gyűjtését. Dióból, gesztenyéből készítettünk szőlőfürtöt, melyet nagy örömmel festettek. Az így elkészült szőlők mellé egy süni is készült a tőke alá, majd a gyurmázás közben még csigák is.
Az osztályunk egyébként is egy összetartó közösség, november hónapban viszont még többet foglalkoztunk azzal, hogy érezzük az együttlét örömét. Bizonyos órák elején zenére párokat alkottunk, és különfèle páros feladatot végeztünk. Volt tükörjáték, ölelés, szkanderbírkózás stb. A gyerekek nagyon élvezték. Megpróbáltunk közösen ellazulni Bagdi Bella dalára, majd beszélgettünk arról, hogy egy barátságot mi ronthat el. Végül a gyerekek készítettek varázsgépet is, ami segít nekik megjavítani egy elromlott barátságot.
Sokat beszélgetünk az osztállyal a barátságról, osztálytársak, társak szeretetéről, tiszteletéről.
A békés együttéléshez, a konfliktusmentes hétköznapokhoz ez elengedhetetlen. A jó osztályközösség kialakítása számomra fontos feladat.