Tartalmas hónapon vagyunk túl.
Minden reggel húztunk egy napi kártyát, ami az az napi feladatot jelentette. Én is húztam, felnőtt formára a gyerekekkel alakítottuk át. Nap végén beszámoltunk egymásnak, hogy sikerült a feladat. Akinek otthoni feladata volt, pl kütyümentes nap, ő reggel számolt be feladatának teljesítéséről. Az ötletet a program havi naptárából vettem. Nagyon élvezték a gyerekek, szerintem ezt folytatnunk kell.
A tükrös játék során sokat huncutkodtak a gyerekek. Volt aki a szünetben is tovább játszotta. Ellazultunk Bella dalára. Énekeltük a hónap dalát.
Amit még szeretnék a következő óránkon megvalósítani, az a Tégy egy lépést felém feladat.
Szuper hónapunk volt. ❤
Társas kapcsolatok ápolása
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
Vidámság és jókedv volt a tanteremben, amikor ennek a hónapnak a feladatát játszottuk el! A társakra való odafigyelés és utánzás, nagyon pozitívan befolyásolta a közösségünkbe járó gyerekek kapcsolatait, egymáshoz való viszonyulását.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
Örömmel tapasztaltam, hogy a gyerekeknek egyre több tapasztalatuk van a barátság érzéséről, az egymás iránti szeretetről, bizalomról.
E havi boldoságóránkat relaxációval indítottuk. Ez a „DAGASZTÁS” nevű volt. Ezután Mohamed Fatima: Ott leszek …című (barátság)dalával hangolódtunk a „társas kapcsolatok” témára. A zenehallgatást követően megbeszéltük, hogy milyen egy jó barát. Ahhoz képest, hogy 6-7 éves gyerekek, nagyon bölcsen meg tudták fogalmazni a jó barát ismérveit. Nagy jókedvet okozott a „Sziámi” című páros játék. Magyarázatra szorult a szó, de miután megértették, vicces mozgásokat adtak elő sziámiként a párosok. Az elmaradhatatlan mese az órán: A róka és a farkas a lakodalomban című volt. Ezután a mese alapján megbeszéltük, hogy valóban igaz barátok voltak-e a főszereplők; mi háborítja fel őket a róka viselkedésében; mennyire felelős a farkas a vele történtekért; miért volt ez kutya-macska barátság, és mit jelent ez a fogalom. A kreatív feladatban most nem papírral, ragasztóval, ollóval dolgoztunk, hanem barátságsüteményt készítettünk. Kókuszgolyót gyúrtunk, formáztunk, kókuszba görgettük és süteménypapírba helyezve barátunknak adtuk. Az óra végén körbe álltak a gyerekek, kezüket megfogták, majd magasba emelték. Ezzel szimbolizálták az összetartozásukat.
A gyermekekkel a „boldogságkörben” megbeszéltük, hogy a kapcsolatok nagyon fontosak az életünkben. A barátok szeretik, segítik egymást, sokat játszanak és nevetnek együtt, milyen jó érzés, ha sok barát vesz körül bennünket.
Ezért elhatároztuk, hogy nemcsak a csoportunkban keresünk barátokat, hanem az egész óvodában.
Egyik délelőtt meglátogattuk a Boróka Róka csoportot, hogy barátságot kössünk velük. Barátság karkötőt készítettünk, mely az összetartozás jelképe. Örömmel fogadtak bennünket és barátság könyvjelzőt ajándékoztak nekünk, melyet ujjlenyomat szívecskékkel díszítettek. Bemutattuk újonnan tanult szituációs játékunkat: Mivel tudnék mosolyt csalni az arcodra? Kézfogás, pacsi, ölelés, dicséret, mókás arc, vagy csikibirkó?
Miután felkötöttük a karkötőt a gyerekek kezére, összefogtuk a boldogságkört, majd magasba emelt kézzel együtt kiáltottuk: összetartozunk! A barátság megköttetett.
Következő közös programunk a „Mesés barátság” lesz, ahol tea és keksz mellett megnézzük a Trollok című rajzfilmet, melyben a fő téma a barátság.
A Boróka Róka csoport is csatlakozott a Boldogságórás csoportokhoz, akik elkötelezettek a gyermekek pozitív életszemléletre való nevelésében.
„A jó barátok képesek megváltani a világot egy csésze tea és házi sütemény mellett.” (Micimackó)
Ebben a hónapban a társaskapcsolatok ápolásával foglalkoztunk. Sokat beszélgettünk a barátságról, az egymás segítéséről, elfogadásáról. A hónap feladatai közül a Varázsgép megrajzolását választották. A gyerekek csoportokban elkészítették , majd bemutatták hogyan tudja megjavítani az elromlott barátságot. Az óra végén eljátszottuk a tükörjátékot is, nagyon tetszett a gyerekeknek. Vidám hangulatban telt az óra.
Taszári Körzeti Általános Iskola
A társas kapcsolatok témája nagyon közel áll a gyerekekhez, hiszen a társakkal való viszony nagyban befolyásolja jól létünket. A „Tégy egy lépést felém” játék során kiderült, hogy kik vannak közelebb egymáshoz, kik vannak távolabb. A mese nagyon magával ragadta őket, a „Gyógyító üzenetek” írásában nagyon kreatívak voltak. A „Tőlem Neked” üzeneteknél még tanulnunk kell, hogy ha nem tudjuk ki lesz az üzenet címzettje, olyan jókívánságot kell írnunk, ami – bárkihez jut el –, pozitív élményt nyújt. A „Tükörjáték” sok nevetést, vidámságot okozott.
Kezdő relaxációnak most egy relax zene hallgatása közben versike mondása, mely a megérkezésről szól. A gyerekek ráhangolódását a témára segítjük elő. A barátság, a társas kapcsolatok sok kompromisszum, megbeszélés, egymással való beszélgetés, egymásra való odafigyelés által válik szorossá, fontossá. A gyerekeknek már 5-6 éves korukra jól kialakult baráti kapcsolataik figyelhető meg a csoportunkban. A Baráti segítség című mese segítségével dolgoztuk fel a témát. 2 gyerek (testvérpár) van a csoportban, akiknek az érzelmi intelligenciája kiemelkedő , felismerik a szeretet, a hála, a barát mellett a család fontosságát, az összefogás, az öröm fogalmakat.
Majd egy véletlenszerű páros játékot játszottunk, melyben megfigyelhető volt, hogy, aki nem azzal lett pár, akivel egyébként szokott játszani siettette, menekült volna a helyzetből. De a játék végéig kitartottak. A hónap dalát már jól ismerik, hiszen sok zenét hallgatunk, köztük a Bagdi Bella albumait is.
Ha felnőtteknek nehéz időszakon kell keresztülmenniük a Boldogságóra a gyerekekkel erőt ad és feltöltődést nyújt.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Móricz Zsigmond u. Telephely
A hónap témájának feldolgozását a Bogyó és Babóca című mesével kezdtük. Beszélgettünk a társasintelligencia erősségéről. Nagycsoportosaim sokszor érzik a csoporttársaik érzéseit. Ha valaki szomorú kiderítik, hogy mi bántja, és próbálják megvigasztalni. Azt is észreveszik, ha valaki nem játszik senkivel, igyekszenek ezeket a gyerekeket is bevonni a közös játékokba. Hogy ezt a témát támogassam, többször játszunk olyan játékot, ahol az arcukkal kell kifejezni, az egyes érzelmeket. Ezeknek a játékoknak a célja az érzékenyítés. Arra irányul, hogy a mimikából is rájöjjenek, ha valakinek rossz kedve van, vagy bántja valami. Az empátia, a beleérző képesség nagyon sok kisgyerekben jelen van. Ezeket erősítjük drámajátékokkal, olyan helyzeteket teremtünk, melyeket a társasintelligencia erősségének felhasználásával kell megoldaniuk. Játszottak színházasdit, beszélgettünk arról, hogy mit kellet volna tenni a barátoknak a mesében, hogy ne vesszenek össze. A mindennapjainkban is előfordulnak a gyerekek között veszekedések. Arra ösztönözzük őket, hogy próbálják megoldani önállóan ezeket a konfliktusokat. Ha nem megy, természetesen segítünk nekik. Kérdésekkel a jó megoldás felé tereljük őket.Játékidőben a fiúk megépítették azt a csodagépet is, melyben megjavulnak a barátságok.
Az órát Bagdi Bella Jól érzem magam dalával kezdtük, melyre táncoltak a gyerekek. Aztán párba álltak és tükörgyakorlatot csináltak egymást utánozva. Felolvastam egy lengemesét, melynek címe: A homokvár és beszélgettünk a barátságról. A gyerekek 4 csoportban dobbléztak. Az óra végén mindenki leült a helyére és elmondta mi tetszett neki a legjobban ezen az órán.