A társas kapcsolatok témakörébe bevontuk az ember-állat kapcsolatát is. Segítő-kutyát és trénerét hívtuk meg az iskolába, akik érzékenyítő-program keretében mutatták be a munkájukat. A gyerekek rendkívül fogékonyan álltak a témához.
Társas kapcsolatok ápolása
Bagdi Bella: Világomban minden rendben van című dalocsaka meghallgatásával kezdtük az órát.
Az óra elején felolvastam Az új barát című mesét.
A mese megbeszélése következett, kérdések segítségével fogalmazták meg a mese tanulságait a gyerekek.
• Hogyan viselkedtek az állatok?
• Mitől ilyedtek meg?
• Ki az igazi barát?
• Mitől lesz valaki a barátod?
• Ki az igaz barát? , stb.
A gyerekek egy kis időt kaptak arra, hogy végig gondoljákazt, hogy ki az az illető, aki megtestesíti számukra az igaz barárot.Ezután lehetőséget kaptak arra, hogy a többieknek bemutassák ezt a személyt.
A tanulók párokat alkottak, feladatként pedig azt kapták, hogy készítsenek egy olyan plakátot, amely a barátságot fejezi ki számukra.
Az óra végén a tanulópárok plakátjának bemutatása következett.
Bölcsőde Sóshartyáni Szivárvány Óvoda és
A társas kapcsolatok ápolása
Cél:
A gyerekek megtapasztalják, hogy a szeretetteljes kapcsolatok, barátságok, együtt játszás örömforrások. Megtanulják, hogyan lehetnek jó barátok, hogyan tudnak együttműködni, segíteni, odafigyelni egymásra.
Óravázlat
1. Ráhangolódás – „Barátság lánc” (5 perc)
A gyerekek körbe állnak, és egymás kezét fogva sorban mondanak valami kedveset a társukról:
🌟 „Szeretem benned, hogy…” vagy
🧸 „Örülök, hogy a barátom vagy.”
Ezután összekapaszkodva „barátság-láncot” alkotnak.
________________________________________
2. Történet – „Bence és a magányos nap” (10 perc)
Bence nem találja a barátait, szomorúan ül egyedül. Végül a többiek észreveszik, és meghívják a játékba.
🗣 Kérdések a mese után:
– Te voltál már úgy, mint Bence?
– Mit lehet tenni, ha valaki egyedül van?
– Hogyan tudunk jó barátok lenni?
________________________________________
3. Dal – Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek. (10 perc)
🎵 Részlet:
„Barát vagyok, melletted vagyok,
Ha sírsz, megvigasztallak.”
– Éneklés közben egymás kezét fogva ringatóznak
– Dal végén ölelés vagy pacsi a társaknak
________________________________________
4. Játék – „Segítő mancs” (10 perc)
Párokban vagy kis csoportban végrehajtanak egy feladatot:
– Egy torony építése
– Képrészletek összeillesztése
– Egy társ segítsége cipő felvételénél
🧤 Aki segít, megkapja a „segítő mancs” kártyát, amit elvihet vagy felrakhatunk a faliújságra.
________________________________________
5. Rajzos feladat – „Az én barátom” (5 perc)
A gyerekek lerajzolják, hogyan játszanak együtt a barátjukkal.
🎨 A képekből „Barátság-falat” készítünk a csoportszobában.
________________________________________
Reflexió a foglalkozás végén
💬 Milyen érzés volt segíteni másnak?
💬 Kivel szeretsz a legjobban játszani, és miért?
💬 Miért jó, ha vannak barátaink?
________________________________________
🎒 Hazavihető ötlet:
„Barátság-emlék”: egy kis színes szívecske vagy barátság-karszalag, amit egy barátjuknak adnak azzal, hogy „Örülök, hogy a barátom vagy!”
________________________________________
A társas kapcsolatok ápolása témához kapcsolódóan, elolvastuk a Mézi szerencséje című mesét, mely a barátságról szól. Ezt követően megbeszéltük, hogy miért fontos, hogy legyenek barátaink, és vigyázzunk a velük lévő kapcsolatra, mert ezek nagyon értékesek. Készítettünk egy „barátság füzért”, majd meghallgattuk a „Ha boldog vagy…” című dalt, és a végén a gyerekek egy nagy öleléssel fejezték ki, hogy milyen fontos a barátság.
November- Társas kapcsolatok ápolása
November hónapban a társas kapcsolatokra fókuszáltunk. Ennek keretében a baráti kapcsolatok kerültek fókuszba. Ráhangolódásként meghallgattuk Bagdi Bella, Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című dalát. Ezután körbe ültünk és eljátszottuk a „Hogy vagy kedves barátom” című játékot, ahol mindenki a jobb oldalán ülőnek teszi fel ezt a kérdést és Ő válaszol, majd jobbra tovább kérdez.
Bezzeg Andrea Tavaszi ébresztő című meséjét meséltem a csoportnak. A mesehallgatás közben született gondolatokat elmondták a gyerekek, majd közös hangszeres éneklésbe kezdtünk, ahogyan a mesében is tették az erdei állatok.
Majd körben állva kézfogással táncoltunk párban a Hajdináné rokona kezdetű népdalra. Lezárásként Csapatjátékot (Bingó) és Páros tükör játékot játszottunk.
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
November hónapban a Boldogságóra Önbizalom Program ajánlott témáját, a kiteljesítő erősségeket választottuk. Kivetítettük az „Erények és erősségek” táblázatát, amely hat kategóriába sorolja a 24 erősséget. Az erősségkatalógus segítségével átbeszéltük őket. Mindenki felírta egy lapra, hogy melyik az őt leginkább meghatározó öt erősség. Aki vállalta, felolvashatta a saját listáját, s ha kérte, a többiek véleményezték. Ezután arról beszélgettünk, hogy mi a legfontosabb számukra az életben. Mit szeretnének elérni? A válaszokat felírtuk a táblára, s megpróbáltuk kitalálni, hogy melyik cél eléréséhez milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznünk. Voltak nagy viták, de levontuk a következtetéseket. Az anyagi célok kevesebb erősséggel is elérhetőek, de a társas kapcsolatok kiépítéséhez, fenntartásához jóval több erősséggel kell rendelkeznünk.
Társas kapcsolatok ápolása
Barátságötös készítése és megbeszélése. A gyerekek közös beszélgetésen elmondták kinek mitől jó egy barátság.
A mese feldolgozásával gyűjtöttük össze azokat a tulajdonságokat, amelyek egy jó barátot jellemeznek. Csodás rajzokkal illusztráltuk a hónap meséjét.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A téma különösen közel áll hozzám, mivel az 1. osztályos gyerekek estében ezek az élmények és minták meghatározóak a jövőbeli érzelmi és szociális fejlődésükben az új közösségben. A foglalkozás segítette a gyerekeket, hogy tudatosabban viszonyuljanak társaikhoz, barátaikhoz, családtagjaikhoz, és beszéljenek az érzéseikről. Legtöbben aktívan vettek részt az órán, szívesen osztották meg saját tapasztalataikat, kérdeztek, véleményt nyilvánítottak. Unatkozást, közönyt nem tapasztaltam. A vizuális eszközök és a bábozás különösen jól támogatták az absztrakt fogalmak megértését. A tervezett célt sikerült elérnem , a gyerekek nemcsak elméletben értették meg a társas kapcsolatok fontosságát, hanem élményszinten is gyakorolhatták azt. Kiemelkedő élmény volt számomra, amikor a gyerekek egymásról beszéltek pozitívumokat, és a sünis vershez kapcsolódva saját szavaikkal is meg tudták fogalmazni, mit szeretnek a barátaikban. Megerősödött bennem, hogy már ebben a korban is lehet tudatosan fejleszteni játékos formában az érzelmi intelligenciát. Kihívást jelentett a figyelem fenntartása a hosszabb beszélgetéseknél, ezért még több mozgásos részt terveznék.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Egyénileg erősség-fát készítettünk, mindenki elmondta a saját erősségeit, majd egymásnak visszajelzést, kiegészítést is tettünk.