November hónapban a kiscsoportos gyermekekkel a színes faleveleket gyűjtögettük, majd a falevelekhez kapcsolódóan egy kedves kis mesét mondta el a gyermekek számára egy sündisznóról, akit meg lehetett simogatni, na de hogyan? Hát a falevelek segítségével. A mese végén megbeszéltük a gyerekekkel hogy mindenkinek szüksége van a közelségre, az ölelésre, hiszen ez jó érzéssel tölt el bennünket. Nem szabad a másikat megbántani, kicsúfolni, ellökni, hanem mindenkit úgy kell szeretni és elfogadni ahogy van. A mese lezárásaként minden gyermeket arra kértem, hogy a mellette ülő társát, mindegy az hogy melyik oldalt ölelje meg, majd a másik oldalt is ismételje meg, így mind a két oldalán lévő tárát ölelje meg egyszer, ezzel is erősítve a gyermekekben a bizalmat, szeretetet és az elfogadást. Továbbá a mese végén felajánlottam a gyerekeknek, hogy mi is készítsük el egy sündisznót, akit színesebbnél színesebb falevelekkel borítottunk be.
Társas kapcsolatok ápolása
Boldogság órán Érintős játékot játszottunk. Bekötött szemmel kellett kitapogatnunk, hogy melyik társunk állt velünk szemben.
A héten a társas kapcsolatok ápolása volt a témánk, amit Péter Szilvia: Fülöpke az óvodában című meséjével vezettünk be. A gyerekekkel megbeszéltük, hogy ki, kit, és miért szeret a csoportban. Baráti kört alakítottunk, majd barátságkarkötőket készítettünk egymásnak.
A kapcsolatok témájának megbeszélése nagyon fontos a 7 éves gyerekekkel, mert ebben a korban kezdik igazán megtapasztalni a barátságok és közösségek erejét. A jó kapcsolatok biztonságot adnak, és segítik a gyerekeket abban, hogy bátran kifejezhessék érzéseiket. Ha a gyerekek megtanulják, hogyan oldják meg a konfliktusokat békésen, jobban boldogulnak az iskolai közösségben. A kapcsolatok témája megtanítja őket az együttműködésre és az empátiára is. Ez segít abban, hogy elfogadóbbak és türelmesebbek legyenek egymással.
A barátságsálat megfogva mindenki mondott egy kedves gondolatot a tőle jobbra álló osztálytársáról. Sokat beszélgettünk a segítségnyújtásról, az udvariasságról, hogy milyen fontos az, hogy odafigyeljünk egymásra. Igyekeztünk az egész hónapot ennek jegyében tölteni. Végül megalkottuk az osztályközösségünket papírból.
Az áprilisi Boldogságórán a 7. osztály a „Társas kapcsolatok” témakört dolgozta fel. A diákok aktívan részt vettek a beszélgetésekben és a feladatokban, melyek segítették őket abban, hogy mélyebben megértsék a barátság, a család és az emberi kapcsolatok fontosságát.
A foglalkozás elején közösen felidéztük, milyen sokféle kapcsolat vesz körül minket a mindennapokban, és mennyire hatnak ránk ezek a kötelékek. A beszélgetés során a gyerekek megosztották gondolataikat arról, mit jelent számukra egy jó barát, milyen tulajdonságokat értékelnek másokban, és hogyan tudnak hozzájárulni ők maguk is egy-egy kapcsolat építéséhez. Kiemeltük a kommunikáció, az empátia és a kölcsönös tisztelet szerepét a harmonikus viszonyok kialakításában.
Ezután egy csoportos feladat következett, ahol a diákok kisebb csoportokban dolgoztak. Különböző szituációkat kaptak, melyekben a társas kapcsolatokhoz kapcsolódó problémákat kellett megoldaniuk, például hogyan kezeljék a konfliktusokat, hogyan kérjenek vagy nyújtsanak segítséget, vagy éppen hogyan bocsássanak meg. A csoportok kreatív megoldásokat találtak, és a feladatok során megmutatkozott, hogy mennyire éretten gondolkodnak erről a témáról.
A Boldogságóra zárásaként mindenki megfogalmazhatott egy rövid üzenetet, egyfajta „jótanácsot” önmagának vagy másoknak arról, hogyan ápoljuk a kapcsolatainkat, és mit tehetünk azért, hogy boldogabbak legyünk mások társaságában. A foglalkozás nem csak elméleti tudást nyújtott, hanem gyakorlati eszközöket is adott a diákok kezébe ahhoz, hogy tudatosabban építsék és ápolják emberi kapcsolataikat, ezzel hozzájárulva saját és mások boldogságához. A visszajelzések alapján a gyerekek nagyon élvezték az órát, és sok hasznos gondolattal gazdagodtak.
Virágos kert készítése gyurmából, közös munka.
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
Fontosnak tartom a barátságok, társas kapcsolatok megerősítését. Megtanultuk, hogyan lehetünk figyelmes, segítőkész társak. Közösen játszottunk, csapatmunkát igénylő feladatokat végeztünk. Nagyon élvezték, és azóta is szívesen segítenek egymásnak. Amikor már tudtak olvasni, óra elején, apró feladatokat kaptak, amit elolvasás után végre is hajtottak. Pl.: Mondj, valami kedveset a barátodnak…
Játék: „Kedves szavak labdája” – egymásnak dicséretet dobva adtuk körbe a labdát.
Szeretetemberkék 4. osztály
A negyedik osztály egy igen összetartó közösség, ahol számíthatnak egymásra a többiek. Persze kiskamasz korban alakulnak a kapcsolatok. Lazulhat a kötelék, másban látják a megbízható barátot-barátnőt. De egymás tisztelete akkor sem változhat, a jó ott van mindenkiben. Ők ebben a gyakorlatban sok dolgot tudtak mondani egymásról, ami jó érzést keltett abban, aki kapta, s abban is, aki adta.
Varázslatos diákok 5. osztály
A telefon, az okoseszközök, mint kapcsolódási forma. Az a téma, amiről nem lehet eleget beszélni. A képeket megfigyelve rengeteg dologról beszélgettünk. Jó? Nem jó? Mire? Mikor? Hogyan? Mennyi ideig? Egészséges? Jót tesz? Illemszabályok itt is? Korlátoz? Szabályoz? Beszorítja teret? Kitágítja a lehetőségeket? Kevesebbet? Hogyan?
Még szünetben is érveltek, vitatkoztak, nézetet cseréltek. Remek óra volt.