November hónapban a Boldogságóra Önbizalom Program ajánlott témáját, a kiteljesítő erősségeket választottuk. Kivetítettük az „Erények és erősségek” táblázatát, amely hat kategóriába sorolja a 24 erősséget. Az erősségkatalógus segítségével átbeszéltük őket. Mindenki felírta egy lapra, hogy melyik az őt leginkább meghatározó öt erősség. Aki vállalta, felolvashatta a saját listáját, s ha kérte, a többiek véleményezték. Ezután arról beszélgettünk, hogy mi a legfontosabb számukra az életben. Mit szeretnének elérni? A válaszokat felírtuk a táblára, s megpróbáltuk kitalálni, hogy melyik cél eléréséhez milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznünk. Voltak nagy viták, de levontuk a következtetéseket. Az anyagi célok kevesebb erősséggel is elérhetőek, de a társas kapcsolatok kiépítéséhez, fenntartásához jóval több erősséggel kell rendelkeznünk.
Társas kapcsolatok ápolása
Társas kapcsolatok ápolása
Barátságötös készítése és megbeszélése. A gyerekek közös beszélgetésen elmondták kinek mitől jó egy barátság.
A mese feldolgozásával gyűjtöttük össze azokat a tulajdonságokat, amelyek egy jó barátot jellemeznek. Csodás rajzokkal illusztráltuk a hónap meséjét.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A téma különösen közel áll hozzám, mivel az 1. osztályos gyerekek estében ezek az élmények és minták meghatározóak a jövőbeli érzelmi és szociális fejlődésükben az új közösségben. A foglalkozás segítette a gyerekeket, hogy tudatosabban viszonyuljanak társaikhoz, barátaikhoz, családtagjaikhoz, és beszéljenek az érzéseikről. Legtöbben aktívan vettek részt az órán, szívesen osztották meg saját tapasztalataikat, kérdeztek, véleményt nyilvánítottak. Unatkozást, közönyt nem tapasztaltam. A vizuális eszközök és a bábozás különösen jól támogatták az absztrakt fogalmak megértését. A tervezett célt sikerült elérnem , a gyerekek nemcsak elméletben értették meg a társas kapcsolatok fontosságát, hanem élményszinten is gyakorolhatták azt. Kiemelkedő élmény volt számomra, amikor a gyerekek egymásról beszéltek pozitívumokat, és a sünis vershez kapcsolódva saját szavaikkal is meg tudták fogalmazni, mit szeretnek a barátaikban. Megerősödött bennem, hogy már ebben a korban is lehet tudatosan fejleszteni játékos formában az érzelmi intelligenciát. Kihívást jelentett a figyelem fenntartása a hosszabb beszélgetéseknél, ezért még több mozgásos részt terveznék.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Egyénileg erősség-fát készítettünk, mindenki elmondta a saját erősségeit, majd egymásnak visszajelzést, kiegészítést is tettünk.
Boldogságóránk témája a barátság volt. Nagyon örültünk neki, mert az osztályban sokan jó barátok vagyunk, és szerettünk volna még többet tanulni arról, hogyan lehetünk igazán jó barátok. Először egy kis mesét olvastunk fel, amelyben két barát segítette egymást nehéz helyzetekben. Utána megbeszéltük, hogy mitől lesz valaki jó barát. Ilyeneket mondtunk:
kedves hozzám; meghallgat, ha bajom van; nem hagy egyedül; játszik velem, és megosztja velem a játékait; megbocsát; figyel rám; bízik bennem; titkot tart; sokat nevetünk.
Ezután egy barátság-karkötőt készítettünk egymásnak. Mindenki kapott egy színes fonalat, és készített egy kis karkötőt annak, akit kihúzott egy névvel teli kalapból. Aztán rajzoltunk is az udvaron.
Ez a boldogságóra segített abban, hogy még jobban megbecsüljük egymást, és megértsük, hogy a barátság kincset ér – és mi mind tehetünk érte minden nap.
A társas kapcsolatok fontosságának hangsúlyozását összekapcsoltam a család témahetével. A család fontosságát, a család felépítését, a csoport egyik kedvenc meséjével A répa című mesével érzékeltettem. Majd megbeszéltük, hogy a családon kívül fontosak a barátok, társak a velük való kapcsolattartás. Ezután mindenki választhatott az általam előkészített kendőkből, melyek végének összekapcsolásával megalkottuk a barátságláncunkat, végül Bagdi Bella: Jól érzem magam című dalára közös tánccal zártuk a témát.
A társas kapcsolatok erősítéséhez nem szükségesek különböző játékok, bonyolult feladatok. Idén egy mogyorókrémes partit szerveztünk, ahol a gyerekek ettek és közben beszélgettek.
Egy jó élményként maradt meg bennük ez a nap, miközben erősödött az egymással való kapcsolatuk.
Lengyel Laura Óvoda Napsugár Tagóvoda
Elolvastam a Tavasz ébresztő mesét a gyerekeknek, majd beszélgetés után mi is mackók lettünk kicsit. Végül kiszíneztük a mese főhősét.
Kapcsolat teremtő szituációs játékokat játszottunk a gyerekekkel, hogy segítsük a társas kapcsolatokat. Végül sikerült olyan gyerekeket is bevonni, akik nehezen oldódnak.