A februári boldogságórákon körbejártuk a megküzdés kifejezés jelentését. Soroltak a gyerekek olyan negatív eseményeket, nehéznek mondható helyzeteket, amelyekkel napi szinten kell megbirkózniuk, valamint megküzdési módszereket, melyek segítenek átvészelni a nehéz időszakokat. Olyan mondatokat is gyűjtöttünk, melyek kinek-kinek segíteni szoktak, vigaszt nyújtanak, amikor mélyponton vannak, ha nehézséggel találják szembe magukat. Ilyenkor kikre számíthatnak és ők kinek nyújtanak segítséget.
A bugyelláris, a pipa meg a süveg c. mesében megfigyelhettük, majd lerajzolták a főszereplő életének hullámvölgyeit, hullámhegyeit. A megküzdésben az egyik legnagyobb segítség a társas támogatás. A Ki tudja, ez jószerencse vagy balszerencse? c. történet rávilágított arra, hogy az életben tudjuk-e, hogy mit mivel érdemlünk ki, mikor vagyunk szerencsések ill. balszerencsések. Az állati állapotok c. gyakorlatnál állatmozgásokat végeztek. Megbeszéltük, hogy melyik volt feszültebb, melyik ellazultabb? Az iskolában melyik állapotban teljesítünk jobban. A nehezített gimnasztika és a Vak kígyó c. feladatoknál is kihívással kellett megküzdeniük. Elkészítették a megküzdés szivárványát is. A színek számukra kedves megküzdési stratégiákat jelentettek, majd beszéltek a nehézségek leküzdéséről is. Az iskolai farsangi produkciónkra (Cicák) való felkészülés is kihívást jelentett az osztály számára. A tánc betanulás, a jelmezek elkészítése…megküzdéssel járt, de végül olyan esemény lett, ami a megérdemelt sikerről szólt.
Megküzdési stratégiák
Fábiánsebestyéni Arany János Óvoda, Közművelődési Intézmény és Könyvtár
1.Hangolódás-érzelmek
2.Mester Györgyi:A türelmetlen nyulacska
3. Beszélgetés/ Milyen érzés ha sikerül ill. nem sikerül, amit csinálunk/
4.Nyugodtság gyakorlása-Hónap dala
5. Színezés
6.Tevékenységek kipróbálása
Honnan tudom? 🙂
Mutogatással (rövid activityben) felelevenítettük ezeket az állapotokat, az alábbi
sorrendben: 1. veszélyben van, 2. feszült, 3. izgul, 4. éber, 5. óvatos, 6. összpontosít, 7.
bizakodó, 8. ellazult, 9. kíváncsi, 10. nyitott, 11. nyugodt, 12. pihen. Eljátszottuk és ügyesen kitalálta a csoport. A gyerekek nagyon élvezték a feladatot és ügyesen ki is találták ezeket a nehéz szavakat.
A megküzdési stratégiákat (6) örömmel vállaltuk, így a Babócás farsangi hetünkbe beépítettem a boldogság perceket is. Kezdetben egy kis bemelegítő mozdulatokkal indítottuk a napot, majd felvettük a „legvidámabb szemüvegünket” és elmondtuk a „Hipp, hopp hopp, itt vagyok…mozgásos játékunkat. A szivárvány-híd segítségével (egy kedves család támogatásával) összetettebb mozgásokat hajtottunk végre: „meg tudom csinálni!” elvet követve. A papírszínház inspirálta a papírsárkányunk elkészítését, és a „Gyere velem vigyáz ránk…” hívogató versikénkkel a levegőbe szálltunk, megkerestük a barátainkat, akiket Manó úrfi „eldugott”. Levélben tájékoztatta a gyerekeket, hogy a hangoskodásuk miatt kénytelen volt kiköltözni a csoportszobából és magával vitte a gyerekek kedvenc plüssfiguráit (Babócát, Bogyót, Bölcs baglyot) Feladatként utasításokat (Manó úrfi megkeresése, neki szemüveg készítése; farsangi dal eléneklése; a tanult vers elmondása; a levélkupac alatt lévő katicák felkutatása; tánc-zenélő számok…) határozott meg, melyet a gyerekeknek végre kellett hajtani, ha szerették volna visszakapni a barátaikat. A legvidámabb szemüveg segítségével rengeteg feladat, móka és mese várt ránk. A beöltözéssel (pillangó-és katicaszárnyak, csigaház) mesejelenetet improvizáltak önállóan a gyerekek. A kiszebáb égetéssel, mint népi szokással űztük el a telet, és farsangi mulatsággal, ügyességi játékokkal zártuk le a farsangi hetet.
Tartalmas, életvidám, mozgalmas hetek vannak mögöttünk, mely nagyon jól sikerült, a gyermeki képzelőerőre épült, így még vonzóbbá vált a kis manósok számára.
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
Felvezető történettel és annak megbeszélésével kezdtük az órát ( A szamár története). Tisztáztuk, hogy mit is jelent a megküzdés, ill. annak két fő típusa, a problémaközpontú és az érzelmi központú megküzdés. A típusokra saját és irodalmi példákat is hoztak a tanulók. Gyakoroltuk az „apró feszültségoldókat”, majd a munkafüzet segítségével feladatokat csináltak a tanulók: legutóbbi problémájuk leírása: elsődleges és másodlagos értékelés;majd a Megküzdési Mód Preferencia Kérdőívet töltötték ki. Óra végén meghallgattuk Bagdi Bella A zenés relaxáció c. dalát, ill. a tanulók elkészítették a beadandót: neten keresett , küzdésről szóló idézeteket beszéltünk meg, és ezekből tablót készítettek.
A csoport érdeklődve hallgatta meg az Aranykulcs című mesét. Helyesen azonosították a királylány érzelmeit a történet eseményei során, felmutatták a megfelelő érzelmet jelentő képeket. Saját életükből is tudtak mondani olyan történeteket, hogy mit voltak képesek megtenni azért, hogy elérjék céljukat.
A Modern Megküzdés feladatot osztályunk a túlzott telefonhasználat köré csoportosította. Utaltak arra is, hogy ez is függőség, mint az alkoholizmus. Mindezek helyett lehet érdekes és hasznos tevékenységeket végezni, amelyek közül mindenki megtalálhatja a neki valót: a természet szépségeiben gyönyörködni, mozogni, olvasni.