Úgy nézünk szebbe a nehézségekkel, kudarcokkal, kihívásokkal, problémákkal, mint amikor a kis hóvirágok kibújnak a kemény és hideg hó alól és meglátják a napsugarat.
Megküzdési stratégiák
A februári boldogságórán képzeletbeli szamuráj páncélba bújtunk. A szamurájok, japán harcosok nemcsak egy-egy ütközet során mutatták meg erejüket, eszük is éppoly élesnek bizonyult, mint pengéjük. Iskolázott, írni- és olvasni tudók voltak, akik jellegzetes kultúrát hagytak örökségül. A harcművészet mesterei éppúgy küzdöttek önmagukért, jobb fizikai, szellemi és lelki erejükért, mint azokért a személyekért vagy közösségekért, akiknek életük során elköteleződtek. Elolvastuk a Szamuráj szerencséje japán népmesét. A mese segítségével elkészítettük a saját szamuráj páncélunkat, amiben a meglévő erősségeinket nagyítottuk fel.
“Hajlandó vagy már elfogadni azt, hogy ami nehéz, fájdalmas erőfeszítéseket kíván, egyedül attól nőnek lelki izmaid?” (Szepes Mária)
1.Boldog Dóra csengővel hív
2.Boldogságmondóka közös elmondása
3.Relaxációs gyakorlat „repül a karom,ha akarom,ha nem akarom”
4.Póknè asszonyság elvitte a legót- levèlben elküldte a kiszabadítása játèkos feltèteleit
5.Lego kiszabadítása
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Február 17-én megemlékeztük a Macskák Világnapjáról. A jeles nap keretében felelevenítettük a házi kedvenc életmódját és szokásait. Elmesélték, hogy miért is a cica a kedvencük. Otthon fotók is készültek. Elhozták az iskolába a legkedvesebb plüssállatukat, melyekből kiállítás készült. Szavaztak, hogy melyik a legszebb.
A gyerekekkel mielőtt a boldogságóra havi témáját beszéltünk volna meg, először a bevezető gondolat megbeszélésével kezdtük.
Megbeszéltük, hogy azoknak a céloknak van jobban értelme, amiért igazán megküzdünk, mert azokat jobban tudjuk értékelni. Igazán attól erősödünk meg lelkileg, amiért igazán tettünk és küzdöttünk.
A mesét felolvastam nekik, majd ehhez kapcsolódóan a megadott kérdésekkel elkezdtünk a meséről beszélni. A gyerekeknek nagyon tetszett a mese. Mindenki nagy figyelemmel kísérte végig a szamurájról szóló történetet.
Az összes kérdésre sikerült nekik válaszolni. Majd a beszélgetést követően a következő feladatot oldottuk meg.
Meghallgatták a szamurájról szóló megható japán mesét, majd megbeszéltük a tartalmát és a mondanivalóját, üzenetét.
Ezután megálmodták a saját hősük páncélját. Ismét nagy lelkesedéssel vágtak bele a feladatba, végül mindenki beszámolt az alkotásáról.
Közben meghallgattuk a relaxációs zenét.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Ma a megküzdési stratégiákról tanultunk. A lelkesítő ötleteket egy kedves mese is segítette, mely a kútban rekedt idős szamárról szólt.
Az ötven jó ötletet közösen színeztük, majd a csacsit elkészítettük. Vidám óra volt!
Boldogságóra tervezet – február
A tevékenység címe: Az én aranykulcsom
Életkor: 3-7 év
Csoport: Katica csoport
Ismeretkör: Mesélés, verselés
Fő didaktikai feladatok: A gyermekek problémamegoldó gondolkodásának erősítése. A társas kapcsolatok erősítése. A negatív érzelmek elhatalmasodásának kiküszöbölése, a dolgok pozitív értelmezésével.
Tevékenységek közötti átjárhatóság: Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka. Mozgás.
Felhasznált források: Bezzeg Andrea: Aranykulcs meséje (Bagdi Bella-Prof. Dr. Bagdy Emőke-Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek)
A tevékenység menete:
Párhuzamosan végezhető tevékenységek:
– akadálypályán történő átjutás
– toronyépítés kooperatív tevékenység
– Beebot robot eljutattása a várba labirintuson keresztül
A csoport szokás és szabályrendszerének megfelelően mesére hívó mondóka elhangzását követően a tarka kendőn történő elhelyezkedés.
„Egyszer régen nagyon régen kint jártam a meseréten, ahogy keltem, ahogy jártam tudjátok, hogy mit találtam? Semmi mást csak egy mesét. Kezdem is a legelején.”
Az Aranykulcs című mese élőszavas elmondása. A mesélés közben a gyermekekkel folyamatos szemkontaktus tartása. A hangsúly és hanglejtés helyes megválasztásával törekszem a gyermekek motivációját fenntartani.
A mesét követően a gyermekekkel eljátsszuk, hogy minket is elvarázsolt egy boszorkány egy lakatlan szigetre (ez lesz egy pléd). Amíg szól a zene addig minden gyermeknek erre kell állni, amikor a zene megáll akkor lehet úszni a tengerben, addig viszont a sziget összemegy. Amikor a zene újra megszólal a kisebb méretű szigetre kell mindenkinek ráállni. Addig kell összekucorodniuk amíg a zene véget nem ér.
A gyermekek akár maguk is megrajzolhatják vagy csak kiszínezhetik, kidíszíthetik (színespapír, színezés, ragasztás, vágás) a saját aranykulcsukat, közben beszélgetés hogy a te aranykulcsod kinek a szívét nyitná ki?
Ki szokott segíteni neked ha rossz kedved van? Rajzold le.
Az osztályba járó tanulók jelentős része lakótelepen lakik. Nincs kertjük, nem szoktak hozzá, hogy növényük legyen. Ezért választottuk megküzdési feladatként a magról való veteményezést, növényápolást. Az a tervünk, hogy a tanteremben nevelt virágmagokból kikelő palántákkal szeretnénk díszíteni májusban az osztályt és az iskola folyosóit virágládába kiültetve.