Ebben a hónapban nagyon sokat játszottunk, tornáztunk mivel nagyon szeretnek a gyerekek mozogni, kihívások elé állni. A tevékenységeink középpontjában a mozgásos kihívások álltak, melyekkel sikeresen megküzdöttek a gyerekek. Játékaink közepette harcoltunk sárkányokkal, gonosz boszorkányokkal, miközben átvarázsolta őket a jótündér lovaggá, hercegnővé, bátor hős állatokká.
Így sokkal vidámabban telt a játék és sikerült beleélni magát mindenkinek a szerepébe. Ehhez nagy segítség volt a farsang adta jelmezek sokasága, fejdíszek és bábokkal való szereplési vágyuk kielégítése.
Megküzdési stratégiák
A pszichológiában megküzdési stratégiáknak nevezik azokat a tipikus megközelítésmódokat, amelyekkel az emberek akkor élnek, amikor egy megoldásra váró problémával, tágabb értelemben bármiféle stresszhelyzettel szembesülnek. Mi leginkább stresszkezeléssel foglalkoztunk, mivel úgy gondolom a szemünk előtt zajló háború mindenki számára lelki feszültséget okozó helyzetet teremtett. Az óra első feladatában az osztály lelki állapotát kutattuk. Az osztály minden tagjának egy olyan kártyát kellett választani, amely az aktuális érzelmeit tükrözi. A feladat kivitelezésére beszélgetőkört alakítottunk.
Ezt követően a rossz dolgokat, a stresszt, amitől meg akarunk szabadulni kis mintás papírdarabkákra írunk. Ezeket összeragasztottuk egy nagy problémává és igyekeztünk minél előbb megszabadulni tőlük. Az iskola udvarán egy szalmabábuba tűzve égettük el és szabadultunk meg a rossz gondolatoktól.
A gyerekekkel ezt az órát is a szokásos ráhangoló meditációval kezdtük. Ez a pár perc különösen fontos, mivel így a korábban már tanult légzőgyakorlatokkal, tudatos mozgással könnyebben rá tudunk hangolódni magunkra. A mai alkalommal a tudatos mozgás gyakorlat után megkérdeztük magunktól azt is, hogy kinek, mit szeretne, mit kíván a teste. Érezhető volt a hezitálás, hirtelen nem tudtak mit kezdeni a nagy szabadsággal, de végül volt, aki lefeküdt, volt, aki táncolt, többen, csak ízlelgették a kérdést, hogy merjék, vagy ne merjék megtenni, mit is kíván a testük. Ezt a gyakorlatot a továbbiakban is szeretném végeztetni velük, mert nagyon fontos, hogy felismerjék és meg merjék élni saját vágyaikat. A gyakorlat után az érzelmekkel játszottunk. Először közösen, majd párban fejeztünk ki érzelmeket kizárólag testbeszéddel, mimikával, nonverbális jelekkel. Végül egy kisgyerek kiállt a csoport elé, a fülébe súgtam, hogy melyik érzelmet mutassa meg a többieknek, akik kitalálták azt. Megbeszéltük, hogy miért fontos az érzelmek felismerése magunkon és másokon, melyik érzelemre hogyan reagálunk. Ennél a pontnál kapcsolódtunk rá a hónap témájára. Rövid meditációval segítettem nekik belehelyezni magukat a harag, düh érzésébe, majd megbeszéltük, ki, mit érzett, hol érezte, végül elmondták, hogy mit szoktak csinálni, ha dühösek, hogy tudják feloldani a haragot. Jó volt hallani, hogy sokan megnyugvást, békét, vigasztalást találnak anya vagy a mami karjaiban. A gyerekek nagyon magas érzelmi intelligenciával tudják kifejezni magukat. Meghallgattuk a hónap dalát, ami kicsit feloldotta a téma által generált feszültséget, a gyerekek felszabadultan táncoltak, énekeltek. Érzelmeket kifejező feladatlapokat oldottunk meg, végül elolvastuk „A bugyelláris, a pipa meg a süveg” című mesét. A mese feldolgozása után rövid relaxációval fejeztük be az órát.
Ebben a hónapban a Farsang jegyében történt a téma feldolgozása. Sokat beszélgettünk arról, hogy ki mitől fél, ki vagy mi az,ami biztonságot jelent számára. Esetleg valakinek vagy valaminek a bőrébe bújva bátrabbnak érzik-e magukat stb. Különféle játékokat játszottunk a csoportszobában, a tornateremben és a természetben is. Különféle felfedező játékokat játszottunk térkép segítségével, hangok követésével. Bajba került alvós játékaikért küzdöttek meg a gyermekek különféle akadályokat teljesítve. Ez a játék tetszett leginkább a gyermekek számára, amely gondolatom szerint azért volt ennyire sikeres, mert a gyermekek a saját kis kedvencükért küzdöttek, tettek meg mindent, hogy visszakerülhessen hozzájuk. Volt olyan gyermek, aki farkas, oroszlán bőrébe bújva (fejdíszt fölvéve) mentette meg kis kedvencét. A gyerekek elmondása szerint a farsangi jelmezek is -elsősorban a fiúk tekintetében-, bátorsággal vértezik föl a viselőjét.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A tanulók összegyűjtötték, hogy milyen nehéz helyzetekbe kerültek életük során. Elmondták azt is, hogyan sikerült kikerülni a ,,pácból”.
Megriadt állati helyzeteket teremtettek az osztályban.
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
Megküzdöttünk ezzel-azzal…
Elolvastuk ‘A türelmetlen nyulacska’ c. mesét. Majd megbeszéltük mi volt nehéz a nyulacskának? Milyen érzések voltak benne a mese elején és végén? Sokszor a gyerekeknek is nehéz a várakozás, kivárni valamit, valakit. Napi szinten gyakorolják a türelmet, hogy nem vágok a másik szavába, nem mindig én vagyok az első stb. A gyerekek szerint a nyulacskák fogócskáznak sokat, hogy elüssék az időt tavaszig.
A mozgásos relaxációs tevékenység során különféle állati mozgásokat jelenítettük meg. Voltunk ugrándozó izgatott nyulacskák, settenkedő rókák, éhes vaddisznók, félénk őzek. A gyerekek nagyon élvezték a külfönéle mozgások megjelenítését, melyet sokszor hangutánzás is kísért. A hónap során a szoksásonál több figyelmet próbáltam arra szentelni, ha valami nehézség, elakadás éri őket, hogy arra koncentráljanak miként tudják az adott helyzetet megoldani, és ne ragadjanak benne a problémában.
Elalvás előtt elolvastam a gyerekeknek ‘Cirmi a sötétben’ c mesét. Egy cicáról szól a történet, aki mindentől megijedt, félős volt, és még az egerek is kicsúfolták. Cirmit nagyon zavarta minden, szeretett volna bátor macska lenni, de még a saját árnyékától is megijedt. Egyik este azonban különös álma volt. Egy padláson találta magát, ahol egy tükör volt. A tükörbe nézve egy tigris képét látta, ám ez a tigris nem volt más, mint ő maga. Tetszett neki, hogy ilyen nagy, erős. Reggel mikor felkelt, valami megválzotott benne. Különös bizsergést érzett, igazi tigrisnek érezte magát, és olyan dolgokat csinált, amik azelőtt megrémísztették. Olykor nem kell más, minthogy higyjük saját magunkban, és magunkat győzzük le, a félelmeinket.
Siófoki Széchenyi István Általános Iskola Kiliti iskolarész
Ebben a hónapban kicsit több boldogságórát tartottam, mert tapasztalataim szerint a problémákkal való megküzdés és az önegyüttérzés a legnehezebben tanulható képességek közé tartoznak. Különösen akkor, ha az osztályban több kisgyereknek is indulatkezelési problémái vannak. A téma bevezetésekor megbeszéltük, hogy mindannyian kerülhetünk olyan helyzetbe, ami szomorúvá, feszültté, esetleg dühössé, elkeseredetté tesz minket. Azonban meg lehet tanulni, hogyan kezeljük ezeket a helyzeteket, hogy könnyebb legyen lecsillapítani magunkban ezeket a rossz érzéseket. Megtanultuk a pillangóölelést. Azóta ketten is mesélték, hogy otthon megtanították az anyukájuknak, amikor látták rajta, hogy feszült. Ezt külön öröm volt hallani! Összegyűjtöttük a negatív érzelmeket és sorra vettük, ki szokta valamelyiket érezni a testében valamilyen formában. Ezekről képeket is néztünk, majd a gyerekek saját rajzaikon színekkel is ábrázolták. Ezután olyan képeket mutattam, amelyek különféle módszereket ábrázoltak a feszültség oldására. Megbeszéltük, ki melyiket szokta alkalmazni, illetve ki lehetett egészíteni a felsorolást. Speciális helyzetben voltunk, mert éppen óra előtti szünetben történt az egyik tanulóval egy számára óriási traumát okozó konfliktushelyzet, amit ő nem a legmegfelelőbb módon próbált „túlélni”. Ezt a helyzetet is megbeszéltük és próbáltunk más módszereket javasolni neki indulatai lecsillapítására. Ezután a közös megküzdésre helyeztük a hangsúlyt játékos formában: nehezített gimnasztikát végeztünk, majd vak kígyót játszottunk, aztán mindenki beszámolt a tapasztalatairól. Következő alkalommal a javasolt feldadatok közül a jószerencse-balszerencse történetével foglalkoztunk. Végül arra jutottak a gyerekek, hogy minden attól függ, hiszünk-e abban, hogy képesek vagyunk megbirkózni minden nehézséggel. Eljátszottuk az „állati állapotokat”. A nyuszi, róka, őzike mozgása közt nem sok különbség volt, viszont a jóllakott vaddisznó már egész másképp festett! Kicsit nehéz volt elsősként megragadni a feladat lényegét, hiszen számukra mindegyik mozgás örömteli volt, nehezen élték bele magukat a feszült helyzetbe. Végül Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó c. zenés relaxációját próbáltuk ki.
A stresszes helyzeteket mindig meg szoktuk beszélni a gyerekekkel, próbálunk megoldást találni rá együtt. Ebben a hónapban egy kihívást éreztek a legnehezebbnek.
Az osztálynak irodalomból projekmunkát kellett készíteni. Az olvasmányokból egy témát ki kellett választani, elkészíteni és előadni társaik előtt. Az utóbbi nagy feladatnak bizonyult. Kerestünk közösen megoldásokat, hogyan oldhatnánk a feszültséget.
Bátorító gondolatok hangzottak el a gyakorlás közben:” Menni fog!, Ügyes vagy! , Előbb, utóbb, úgy is sikerül! …”