Ebben a hónapba mind a négy csoportunk aktívan dolgozott a megbocsájtás és a kibékülés projektben. A lehető legtöbb konfliktust próbáltuk orvosolni (megbeszélni). Szerintem jól sikerült mert az eredmény hamar látható volt.
Megküzdési stratégiák
Az óra eleji beszélgetőkörben, arról beszélgettünk, hogy az életben adódnak nehézségek, kudarcok, van amikor szomorúak vagyunk. A mese meghallgatása után Bálint életének nehézségeit, sikereit elemeztük. Felsoroltuk azokat a csodálatos segítőket akik a mesehősök segítségére sietnek a mesékben. Végül mindenki elmondhatta, hogy ő kihez fordulhat, ha valamilyen bánat éri. A témához kapcsolódó ének után elkészítettük az osztály megküzdési szivárványát.
„Menni kell előre. A sikernek örülsz, a kudarcot kibírod, és aztán másnap kezded elölről. Néha az, hogy nem adod fel, a leghősiesebb dolog, amit tehetsz.”
Februárban medve nap, kiszézéssel és tavasz várással foglalkoztunk, amikbe jól beépíthető volt a Mester Györgyi: A türelmetlen nyulacska c. története. Mozgásalapú relaxációt követően Boldog Dóra látogatott meg minket és elmesélte a történetet. a mese végén mindenki alkothatott nyuszit a kezéből és építhetett neki saját ötlet alapján odút, amiben kivárhatta a tavasz megérkezését. Volt, aki inkább rajzolt és kivágta vagy csak megrajzolta a várakozó nyuszit. Visszatérően beszélgettünk ezután a mesében szereplő nyuszi érzéseiről, miközben medvét készítettünk a gyerekekkel. Saját ötleteiket bábokkal is eljátszották a báb paravánnál. Nagyon közel állt hozzájuk, mert rengeteg építmény és ötlet valósult meg. Egy másik alkalommal Boldog Dóra Az aranykulcs meséjét mesélte el a gyerekeknek, ami után kiszínezhették a sárkányt. A hajótörés játékot is játszottuk, aminek során a versenyszellemet nehezen iktatták ki magukból, de pár kör után sikerült együttműködniük és segíteni társaiknak a hajóra jutni. Beszélgettünk arról milyen érzés lemaradni a hajóról, milyen érzés segíteni a társaiknak feljutni a hajóra, milyen amikor mindenki célba ért. Akadálypályákon mehettek végig amit együtt építettünk a teremben, szurkoltak egymásnak, ha valaki bátortalanabb volt: menni fog, vagy fogták a kisebbek kezét. Sokszor gyakoroltuk az önnyugtatást is, nagyon szeretik Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó c. dalát. Egy-egy pörgősebb játék vagy érzelmekkel teli nap folyamán ehhez a dalhoz fordultunk „segítségért” és utána arról beszélgettünk, ki mitől nyugszik meg ha türelmetlen, vagy ha indulatos, szomorú.
Átbeszéltük a gyerekek nyelvén, hogy mi a fizikai és érzelmi megküzdés. Majd elolvastuk mesét, értelmeztük, hogy a nyuszinak hogyan kellett megküzdenie a kíváncsiságával. Ezek után a gyerekek készítettek egy-egy rajzot a téli erdő állatairól.
A tevékenységet relaxációval kezdtük. Majd rövid beszélgetést kezdeményeztem a 3 évesekkel…
A mese elhangzása után színezővel zártunk .Színezés közben bejátszottam a témához kapcsolódó dalt.
A tevékenységet relaxációval kezdtük. Majd rövid beszélgetést kezdeményeztem a 3 évesekkel…
A mese elhangzása után színezővel zártunk .Színezés közben bejátszottam a témához kapcsolódó dalt.
Február hónap témája a „Megküzdési stratégiák”.Beszélgetőkörből indulva a „Dagasztás” és az „Égig érő fa vagyok,megnövök,mint a nagyok”című relaxációs gyakorlatokkal kezdtük a téma feldolgozását.Majd elmeséltem Bezzeg Andrea:Aranykulcs című meséjét.A mese meghallgatása után a gyerekek válaszoltak a meséhez tartozó kérdésekre.Olyan dolgokat,tevékenységeket ,játékokat próbáltunk összeszedni,ami megnyugtatja,vagy jobb kedvre deríti őket,ha szomorúak,vagy nem sikerül valami.Lezárásként eljátszottuk a „Ha jó a kedved,üsd a tenyered” című dalosjátékot.
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
A Megküzdési stratégiák téma kapcsán a gyerekek olyan dolgokat, tevékenységeket neveztek meg, amelyektől jobb kedvük lesz, ha nem érzik jól magukat, ha valamiért szomorúak, majd meghallgatták A türelmet nyulacska című mesét, ahol a nyulacska hozzánk hasonlóan már nagyon várta a tavaszt, mivelhogy mi is éppen farsangra készülődtünk, telet kergetni, amit a mulatság napján hangos zenebonával el is űztünk.
A mesét követően vidám nyuszis játékokat játszottunk, hiszen a közös játék kellemes időtöltés nemcsak a nyulacskák, hanem a gyerekek számára is.
“Az élet összes nehézsége, így a lehetőségek hiánya is tekinthető kihívásnak.”