A megküzdés hetét egy kis relaxációval kezdtük, nyújtózkodtunk, figyeltünk a légzésünkre, malomkőrzést csináltunk. Szívmanó érzelemkártyáit hívtam segítségül. Megmutattam a gyerekeknek, majd kértem őket, hogy válassza ki mindenki egyesével a számára legszimpatikusabb kártyát. Ezeket utána átbeszéltük, hogyan segít a rossz érzésekkel, a nehézségekkel megküzdeni (pl. egy ölelés, vagy zenehallgatás….stb). Elolvastam a csoportnak Az erdei tisztás c. mesét, a benne elhangzott mondókát pedig megtanultuk a boldogságóra hetén. A meséhez tartozó feladatlapon kiszíneztük az állatokat, majd segítettünk nekik megtalálni az otthonukat. Az egészséges önbecsüléssel is foglalkoztunk kicsit a héten, beszélgettünk pár állatról, ki miben jó és ügyes, majd kértem őket mutogassák ezeket el. Nagyon élvezték! A teljes ellazulás azonban a havi dal hallgatása közben történt. Ehhez gyújtottam egy gyertyát és ilyen meghitten hallgattuk meg a dalt és végeztük el az abban elhangzó gyakorlatokat. Teljes átéléssel csinálták a gyerekek, sokan csukott szemmel, átszellemülve. Nagyon jó volt látni, hogy így tudnak ehhez kapcsolódni és érzik, hogyan tudnák a feszült érzéseket kicsit ellazítani, lazábbá tenni testüket, amikor pl. mérgesek, morcosak. Ezeket a meditációs dal végén át is beszéltük. A hét lezárásaképpen szuperhősös álarcokat készítettünk (kicsit a farsanghoz is közeledve) és megbeszéltük, hogy mindannyian hősök vagyunk! Mindenki másban, mindenkinek megvan a saját maga erőssége és meg tud küzdeni bármivel, amivel szeretne! Ilyen céltudatosan, egészséges önbecsüléssel vágunk neki a következő hónapnak 😉
Megküzdési stratégiák
Február a farsang jegyében telt. A hónap témája a ‘Megküzdési stratégiák’ nagy segítségünkre volt a farsangi műsorra való felkészülés során, hiszen nem kis kihívás egy műsor összeállítása, kivitelezése, különösen abban az esetben, ha mindössze heti egy osztályfőnöki órán vagyunk együtt mindannyian.
Az órát mint máskor is, a munkafüzetben lévő bölcsességek, idézetek feldolgozásával kezdtük. Ezt követően először a’ A szamár története’, majd a számunkra nagyon aktuális ‘Tíra és a musical’ történetét vitattuk meg, levonva a tanulságokat, ami kellő erőt, lendületet, önbizalmat adott a farsangi műsor sikeres, színvonalas lebonyolításához. A későbbiekben mindenképp tervezem a stressz leküzdésére irányuló technikák megismertetését tanítványaimmal, hiszen ezekre a mindennapokban egyre nagyobb szükségü(n)k van.
A 2.b osztályos gyerekekkel februárban a megküzdéssel foglalkoztunk.
A foglalkozást az „irka-firka” relaxációs gyakorlattal kezdtük.
Beszélgettünk az életben előforduló nehéz helyzetekről, érzésekről: dühről, szomorúságról, gyászról, kétségbeesésről és arról ki/mi segíthet ilyenkor.
Meghallgatták a gyerekek „A bugyelláris a pipa meg a süveg” c. népmesét ahol a mesehős találkozik egy segítővel, aki kihúzza őt a bajból.
Megbeszéltük, hogy ugyanúgy, ahogy a mesehősöknek nekünk is vannak segítőink és mi magunk is lehetünk segítők, majd a gyerekek összegyűjtötték kik azok, akikre számíthatnak és fordítva.
Mozgásos gyakorlatokon keresztül közvetlenül is érzékelhették a gyerekek, mennyivel könnyebb együtt túljutni a nehézségeken. Párban, csukott szemmel kellett utasításokat végrehajtaniuk, majd „Vak kígyó” játékot játszottunk, ahol a gyerekek csukott szemmel, összekapaszkodva jutottak el a célig egy „látó” vezető segítségével.
Farsanghoz kötöttem a téma feldolgozását: állatos jelmezbe bújtunk a délelőtt folyamán. Előrelépés, hogy közösen a középsősökkel dolgoztuk fel a témát a csoportszobájukban (40 gyerek egyszerre). Újdonságként hatott ez rájuk, és a nagy létszám ellenére, sikerült tartalmasan, élményt adóan megvalósítani. Kis állatos kártyákat kaptak páros munkaformában, ahol az adott állat erősségét kellett bemutatni a többiek számára. Ezek után zenére állattá változtak, utánozva őket.
Februári boldogságóránk témája: a megküzdési stratégiák. Az órát beszélgetéssel kezdtük. Arról kérdeztem a gyerekeket, hogy ha valamilyen nehézségek, konfliktusok érik őket, hogyan tudnak azokkal megbirkózni. A beszélgetések során mindenki őszintén elmondhatta aggodalmait, elmesélhette fájdalmait, negatív érzéseit. Majd közösen összegyűjtöttünk néhány stresszkezelési módszert, megküzdési stratégiát, amelyeket képekben is szemléltettünk. A kiszínezett képeket kitettük a faliújságra.
Sok ötletet gyűjtöttek csoportmunkában a gyerekek, miként tudják megnyugtatni önmagukat, hogyan nyerjenek energiát a mindennapi feladataikhoz. Újra játszottunk a tavalyi szivárványunkkal, ami a helyes légzéstechnikánkat segíti zaklatott helyzetekben.
Foglalkozásomat Bagdi Bella-Világomban minden rendben van c.dalával kezdtem. A megküzdési stratégia jelentésével röviden ismertettem a gyermekeket, majd a „Hajótőrés” szituációs játékkal játszottuk el. Miután sikerült megküzdenünk a feladattal, Mackó hét lévén, elmentünk Medvét vadászni, ahol különböző akadályokat kellett leküzdenünk. Miután meglett mindenkinek a macija mackó táncoltunk Bagdi Bella dalára.
A szülőknek ismér készítettünk a Megküzdési stratégiákhoz kapcsolódó napi üzeneteket.
A megküzdési stratégiák olyan technikák és módszerek, amelyeket az emberek alkalmaznak, hogy hatékonyan kezeljék a stresszt, a nehéz helyzeteket és a kihívásokat.
Amit kipróbáltunk és azóta is alkalmazünk a jóga. Ez egy kiemelkedő és hatékony megküzdési stratégia a stressz és a mindennapi élet nehézségeinek kezelésére, mivel komplex módon érinti a testet, a lelket és a szellemet. A jóga nemcsak fizikai gyakorlatokat foglal magában, hanem légzésgyakorlatokat, meditációt és tudatos jelenlétet (mindfulness), amelyek mind hozzájárulnak a stressz csökkentéséhez és a mentális jólét javításához.
Relaxáció: Légzéskontroll-fekve
A gyerekek mély levegőt szívnak be, amíg 3-ig számolok, a gyerekek lassan fújják ki a levegőt, amíg számolok 5-ig. Ismétlés 3x, 4x
A gyerekek keze a mellkasán van és figyelik a ki-be légzést, majd a hasukra teszik a kezüket.
Beszélgetőkör : Az is nehéz nekem…
Mese
Beszélgetőkör: Ki mitől tud megnyugodni…
Szituációs játék: Szuperhősök lettünk- Te kit mentenél meg?
Érzelmek elhelyezése a munkafüzetből kimásolt alakon.
Lezárás: Relaxációs gyakorlat
Megküzdési stratégiák gyakorlása
„Hogyan keresett barátot a kutya?”
Februári témánk keretén belül a „Hogyan keresett barátot a kutya?” népmesét megpróbáltuk óvodai csoportunkkal feldolgozni, néhány drámajátékkal. Segíteni szerettünk volna a kutyának, hogy barátot keressen magának, hiszen nem volt olyan könnyű számára ez a keresés, megküzdött vele.
Fókusz: a barátság fontosságának a kérdése
A foglalkozás menete:
A tevékenységet a „Mackó, mackó ugorjál, / mackó, mackó forogjál, / Tapsolj egyet, / ugorj ki!” című mozgásos mondókával kezdtük el.
A következő mozzanatban a gyerekek labdát dobtak egymásnak és megosztották társaikkal, hogy milyen állatok szeretnének lenni és miért: „Ha állat lennék…”. (megjegyzés: csoportunk neve: Noé bárkája és így a gyerekek nagy része az óvodai jelükkel megegyező állatot mondta). Ezt követően tapsa mindenki a választott állatról egy jellegzetes képet mutatott be, majd hangversenyt rendeztük, ahol a gyerekek megpróbálták kiadni az adott állat hangját.
A foglalkozást csoportosító játékkal folytattuk, ahol az óvodások színkártyák segítségével, csoportokat alkottak. Az volt a feladatuk, hogy beszéljék meg: „Ki lehet a kutya barátja/ellensége?”.
A tevékenység végén elképzeltük, hogy a termünk egy hatalmas erdő, ahol egy nap a kutya találkozott a nyuszival, a farkassal, és a medvével. Állatos képkártyák segítségével a gyerekek elindulnak barátot keresni.
A foglalkozást egy kutya hajtogatásával (origami) és egy mondókával zártunk:
„Van nekem egy kiskutyám,
aki mindig fázik.
Vettem neki nadrágot,
térdig érő kabátot.
Ni, ni, ni.
Nem tud benne leülni.”
Szeretettel,
a gyerekek és az óvó nénik: Holló Éva Andrea és Sógor Melinda Ágota