A mindennapi életben is annyi mindenért kell, hogy megküzdjünk. A gyerekek lerajzolták a példaképeiket, majd elmondták, hogy ki miért került a lapra.
Megküzdési stratégiák
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola 7. osztályosai a problémamegoldás kapcsán technikákat próbáltak ki a rossz érzések kezeléséhez. Drámajátékokkal oldottunk meg a különböző helyzeteket.
A gyerekek ,,A bátor tigris,, története által különböző megküzdési stratégiákkal ismerkedhetnek meg, melzek révén elsajátíthatják el a különféle technikákat.
MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK
A foglalkozást egy feszültségoldó játékkal kezdtük, az Á,É,Ó,Ú magánhangzók hosszú hangoztatásával egy levegővétellel; kiadták az összes bennük rejlő feszültséget, és egy nyugodtabb lelkiállapotba kerültek.
A témához a Békák versenye mesét választottam, mely példát mutathat nekik a kitartásról, megküzdésről is. (Csak egy béka jutott fel a csúcsra, aki nem adta fel a küzdelmet, hiába voltak kétkedők a közönségben.) Megbeszéltük, hogy ki mit mondott volna a békának, hogyan biztatta volna a békát, hogy ne adja fel. Meséltek otthoni élményeikről is, kit hogyan bátorítanak otthon, kinek mit mondanak a szülei, ha ösztönözni szeretnék.
Ezt követően mindenki megrajzolta, kiszínezte saját arcát, melyekből elkészítettük a mi bátorító kis tablónkat.
Ezután következett egy igazi bátorságpróba. Egy akadálypályát kellett teljesíteni bekötött szemmel, először kizárólag párjukra hagyatkozva, majd a legbátrabbak önállóan, bekötött szemmel tapsolás hangját követve is próbára tehették ügyességüket. Nagyon élvezték a kihívást, büszkék voltak magukra, amiért kiállták a próbatételt.
Szikszai György Református Általános Iskola
A megküzdés hónapjában sokat beszélgettünk a jó és kevésbé bevált módszerekről. Mindenki talált magának egy-egy olyan tevékenységet, gondolatot, bíztatást, ami számára vélhetően segít, amikor a feladatait meg szeretné oldani.
A foglalkozást először egy relaxációval indítottuk kényelmes pozícióban. Ezután beszélgettünk:
-Ki hogy érzi magát?
-Mi szükséges ahhoz, hogy el tudjunk lazulni?
-Mit jelent az érzelemfókuszú ellazulás?
-Mikor van szüksége egy embernek relaxációra?
-Hogyan veszel erőt magadba a nehéz helyzetekben?
Számos kérdést boncolgattunk.
Ezután jött az objektivitás gyakorlata: csoportokban megfigyelték a körülöttük lévő környezetet.
-Ha jobbra nézek, látom…
-Ha balra nézek, látom…
-Hallom, hogy…
-Érzem, hogy…
-Kezeimmel tapintom, hogy…
Majd a csapatok közösen elmondták érzéseiket egymásnak.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Februári témánk a megküzdés volt, beszélgettünk arról, hogy milyen nehéz, ha egy probléma, vagy akadály kerül elénk. A gyerekek elfogadják, hogy ezek is a mindennapjaink része, de ezzel a témával segíthetünk nekik ezekkel szembenézni, és sikeresen megküzdeni. a türelmetlen nyulacska mese után, mi is kisállatokká váltunk, és a mozgásukat utánozva, eljátszottuk a félős nyuszit, a házából kibújó csigát, a settenkedő rókát, a haragos kutyust.
A megküzdés a pszichológia tudomnyában egy igen fontos készség melyet már nagyon hasznos igen korán megtanítani a gyermekeknek. Erre az alkalomra számos olyan feladatot biztosítottunk a résztvevőknek ami kihívást jelenthet számukra: nyelvtörők, énekek, mondókák, találós kérdések, pókfonál készítése. A sikereket gombok szimbolizálták. Az alkalmak végén örömmel győződtünk meg arról hogy mindenki képes kisebb-nagyobb erőfeszítésekkel de sikeresen venni az akadályokat. Sajnos az alkalomról képes dokumentáció nem készült.
A 9.C osztályosok stresszkezelési technikákat osztottak meg egymással, ezeket gyűjtötték össze egy-egy plakátra.