A bugyelláris, a pipa meg a süveg luxemburgi népmese kapcsán megismerkedtünk Bálint sorsával, akit a sors hol fel hol le dobált. A kedvező hullámhegyeket és kedvezőtlen hullámvölgyeket elemeztük. Bálint jóakarója példáján keresztül megvizsgáltuk saját jóakaróinkat és hogy mi kiknek vagyunk, lehetünk segítői. Ezt követően módszereket gyűjtöttünk egy indulathőmérő segítségével indulataink, érzelmeink kezelésére.
Megküzdési stratégiák
A februári boldogságóra témája a megküzdés. Nagycsoportosainkkal már sokat tudtunk beszélgetni a megküzdés boldogságfokozó állapotairól. Volt olyan gyermek, aki először azt mondta, hogy nem szeret küzdeni, de a tevékenység végére ő is rájött, hogy megéri a küzdelem a boldogságunk eléréséhez. A témát a „Jégvilág ” héthez kapcsoltuk, melyet nagyon szeretnek a gyermekek. A mese támájának feldolgozásában a témán és a történeten keresztül nagyon sok érzelem is megjelenik. Marék Veronika Hűsítő meséjében a kispingvin megpróbáltatásain keresztül beszéltünk arról, hogy ahhoz, hogy boldogok lehessünk, egy két akadályt le kell küzdjünk. A mese hallgatása után a veszélyre figyelmeztetést, az ijedtséget, a megpróbáltatás közbeni gondolkodást, a kiútkeresés érzését próbáltuk érezékeltetni. A gyermekek nagyon jól ki tudták fejezni a különböző érzelmeket, amelyek a megküzdés gyakorlásához tartoznak.
Ez a téma elsőre nehezen érthetőnek tűnt a gyermekeink számára, később a mindennapok részévé vált egy-egy adódó probléma megoldásánál. A kisgyermek életében az első társ, aki segít leküzdeni az akadályokat és megfelelni a kihívásoknak az édesanya. Ő az, aki az első lépteket vigyázza, az első szavakat tanítja, igyekszik a kudarcoktól megóvni gyermekét. Ez a védelem egészen a gyermek közösségbe kerüléséig tart, akkortól viszont a konfliktusoknál, nehézségeknél nem mindig van külső segítség és a kisgyermek ebben a formában szocializálódik. A tanulás lépései nem mindig könnyűek, sokszor maradnak vissza sérelmek, indulatok, rossz érzések. Ezek megéléséhez, feldolgozásához nyújt segítséget ez a témakör. Ismét a drámajátékokat hívtuk legtöbbször segítségül a megértéshez, az érzések átéléséhez, az indulatok kezeléséhez. A „Hajótörés” játékot többször is eljátszottuk a gyerekekkel, nagyon szerették, megértették a lényegét (egymásra figyelés, csak együtt nyerhet a csoport, ha valaki leesik a tutajról, mindenki a vízbe borul). Kialakítottuk a „Nyugalom-sarkot” ahová szívesen vonulnak el megpihenni, gondolkodni, álmodtunk mindenben segítő szuperhősökről, építettünk közösen kuckókat a „külső viharok” ellen.
Mivel senkinek nincs két egyforma napja, ezért nekünk is elfogadónak kell lennünk, még ha ez nem is minden esetben megy könnyen. A csoportban a korona a jelképe annak, hogy bár nehéz sokszor akár bocsánatot kérni, akár odaadnia játékot, de mégis sikerül, mégis meg tudjuk tenni.
MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK
1. Foglalkozást kezdő relaxáció: Égig érő fa vagyok, megnövök mint a nagyok
2. Foglalkozást kezdő éneklés: Ellazulni jaj de jó….
3. Téma bevezetése: Bátorságpróba játék
Így nézek ki amikor… mf. 44. oldal
4. Téma feldolgozása: Kerek erdő kalandra hív téged…
Mese: Bezzeg Andrea: Aranykulcs
Játék: Hajótörés
Mitől lesz jobb kedvem mf. 45. oldal
Megküzdés jelének kiszínezése majd felragasztása a hatodik
lépcsőfokra.
5. Foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: Jobb veled a világ
6. Téma továbbadása: Megküzdési jelmezbál
Reflexió: A gyerekek örömmel jöttek velem boldogságórára. A relaxáció után meghallgattuk az Ellazulni jaj de jó című dalt. Ezután a gyerekek végig mentek egy általam összeállított mozgásos akadálypályán amit mindenki sikeresen elvégzett és nagy sikert aratott. Pihenésképpen mindenki lerajzolta magát milyen amikor boldog, szomorú, mérges stb. A mesét már nagyon várták ami az Aranykulcsról szólt. Türelmesen hallgatták végig a kicsit hosszabb mesét majd átbeszéltük miről szólt. Következett egy nagyon jó játék a hajótörés amit nagyon élveztek a gyerekek, főleg amikor egyre kisebb volt a tutaj. Nagyon vigyáztak egymásra senki ne essen bele a tengerbe. Ezután megoldottuk a mf. 45. oldalán lévő feladatot majd kiszíneztük a megküzdés jelét és felragasztottuk a 6. lépcsőfokra. Meghallgattuk Bagdi Bella Jobb veled a világ című dalát. Majd rendeztünk egy jelmezbált amin mindenki valamilyen hősnek öltözött be.
Hogyan oldjunk meg egy problémát? Milyen lépéseket tegyünk a cél érdekében?
Megküzdési stratégiák közös kidolgozása.
Játékos akadálypályákon, mesén keresztül szembenéztünk problémákkal, kudarcokkal. A közös munka, együttes tevékenykedés, lazító gyakorlatok lehetővé tették a felszínre kerülő feszültségek oldását.
Ennél a témánál is segítségemre voltak a Jógakaland képzés során elsajátított relaxációs technikák, meditációs gyakorlatok. Akadálypályákat építettünk a gyerekekkel közösen, mandalákat színeztünk, megnéztünk egy-egy nekik való mesét, pozitív megerősítéseket tartalmazó matricákat vihettek haza. Bábozás során eljátszhatták, újra élhették különböző érzelmeiket. Megmasszíroztuk egymást. Kitartásnövelő játékokat játszottunk. Jelentős mértékben fejlődött problémamegoldó képességük.
A végén egy beszélgetőkör során együtt is találtunk ki szorongáscsökkentő, boldogságfokozó tevékenységeket. Jó hangulatban telt ez a hónap is! 🙂
Nagy kalandra indultak a gyerekek, amikor a medvék járta erdőben kellett közösen helytállniuk és akadályokat megugraniuk azért, hogy végül eredményesen és nyugodtan célt érjenek.
Kellett közösen hidat építeni, célba dobni, a másikat segíteni, érzelmeket felismerni az állomások mentén.
Milyen szerencse, hogy akik megugrották a feladatokat, édes jutalom várt az út végén.
Mindemellett varázslat is várta a gyerekeket. Egy Tipi-topi sarok segített azoknak, akik mérges sárkányból, boldog unikornissá szerettek volna változni az út végére.
Beszéltünk általánosságban a megküzdési stratégiákról. Majd érzékenyítés céljából, a sérült emberekről beszéltünk a paralimpia kapcsán. Majd kipróbáltuk, hogyan tudnak festeni szájjal a végtagjukat elvesztett személyek.