A megküzdés hetét egy kis relaxációval kezdtük, nyújtózkodtunk, figyeltünk a légzésünkre. Érzelemkártyákat hívtam segítségül, majd ezeket átbeszéltük, hogyan segít a rossz érzésekkel, a nehézségekkel megküzdeni (pl. egy ölelés, vagy zenehallgatás stb). Ezt követően egy saját élményen alapuló történetet meséltem a gyermekeknek arról, hogy nekem milyen kihívással, problémával kellett megküzdenem és ezt hogyan oldottam meg. Kértem, hogy meséljenek ők is ehhez hasonló történeteket. A beszélgetés során erősítettem bennük azt, hogy ha a megpróbáltatásokat megoldottuk, akkor az boldogabbá tesz bennünket. Elolvastam a csoportnak Az aranykulcs c. mesét, majd megbeszéltük miről szólt és illusztrációt készítettünk hozzá. A hét lezárása képp szuperhősös álarcokat is készítettünk (a farsanghoz kapcsolódva) és megbeszéltük, hogy mindannyian hősök vagyunk! Mindenki másban, mindenkinek megvan a saját maga erőssége és meg tud küzdeni bármivel, amivel szeretne! Így céltudatosan, egészséges önbecsüléssel vágunk neki a következő hónapnak.
Megküzdési stratégiák
A nehéz helyzetek kezelésére „Belső erő pajzsot” készítettek, amelyre felírták és lerajzolták azokat a dolgokat, amelyek erőt adnak nekik. A pajzs négy részre volt osztva: az erősségeikre (pl. bátorság, kitartás), a megküzdési stratégiákra (pl. mély levegővétel, zenehallgatás), a támogató személyekre (család, barátok, tanárok) és motiváló mondatokra („Meg tudom csinálni!”). A színes és kreatív pajzsokat büszkén mutatták meg egymásnak.
A FEBRUÁRT a megszokottnál kisebb csoportlétszámmal kezdtük, az influenza-járvány miatt. Így aztán több időt szenteltünk, a mozgásnak, a gyümölcsök gyűjtésének, tisztításának és elfogyasztásának. A MESÉLŐ JÓGA-KÁRTYÁKKAL a testünket edzettük, majd a relaxációs mese segítségével igyekeztem elérni, hogy a gyermekek, kicsit ellazuljanak, megpihenjenek! Időnként otthon túl sok inger éri őket, és ezért nehéz őket elcsendesíteni, lelassítani.
A népi jósláshoz kapcsolódva, kis medvéket készítettünk, várva, hogy kijön a barlangjából és vajon meglátja az árnyékát. Ezáltal milyen időt is várhatunk a közeljövőben.
A Farsangi mulatságon bátorságpróbát rendeztünk, amit igen élveztek a gyermekek, Itt figyelembe vettük az életkori, a készség és képességbeli sajátosságokat, és ennek megfelelően differenciáltuk a feladatokat, ill. választottuk ki a gyermekeket. Nagy sikere volt a Farsangon a táncnak, mulatságnak, Bátorítottuk a visszahúzódóbb gyermekeket, motiváltuk és sikerélményhez juttattuk őket. Teljesen elvarázsolták a csoportot a különböző jelmezek, gondolatban sok utazást tettünk sok csodás, érdekes világba. Repültünk a varázsszőnyegen, ültünk a felhőkön, a „Rendőr” vigyázott ránk, és szemmel tartotta a Rosszcsont Rozi és Rosszcsont Misi /bábok/ huncutságait. Hangulatos, izgalmas nap volt ez, tele élménnyel!
Prügyi Mesevár Napköziotthonos Óvoda
Ebben a hónapban a kihívásokkal, problémák megoldásával, konfliktusokkal foglalkoztunk. Megbeszéltük ezeknek az okát, megoldását, és hogyan küzdünk meg sikeresen velük. A foglalkozást ismét relaxációval kezdtük, majd meghallgattuk az Ellazulni jaj de jó c. dalt. Elmeséltem a hónap meséjét, majd kiszíneztük a hozzá tartozó illusztrációt. Eljátszottuk hogy eltűntek csoportunkból a plüss játékok. Ahhoz, hogy megtalálhassuk őket, sorversenyezni kellett a gyerekeknek. Átkeltünk egy alagúton, egy hídon, megmásztunk egy hegyet, átúsztunk egy folyót. Ezeket az akadályokat legyőzve szabadítottuk ki a plüssöket a barlangból. Zenére hajótörést játszottunk, majd karikában ülve vártuk a cápatámadást. A foglalkozást Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek c. dalával zártuk.
A februári boldogságórán az ötödikes osztályommal a megküzdési stratégiákról beszélgettünk.
Először is megismerkedtünk a fogalommal, és arra figyeltünk, hogy a megküzdés nemcsak akkor fontos, amikor valami nehéz történik velünk, hanem akár a mindennapi helyzetekben is segíthet.
A beszélgetés során arról beszéltünk, hogy mindenki másképp reagál a stresszre és a problémákra, de van néhány közös módszer, amit alkalmazhatunk. Különféle gyakorlatokat végeztünk, például mély légzést, hogy megtanuljuk, hogyan lehet lecsillapítani magunkat, ha idegesek vagyunk.
A másik gyakorlatunk a pozitív megerősítések voltak, ahol mindenki mondott egy olyan dolgot magáról, amiben erősnek érzi magát, hogy növeljük az önbizalmunkat.
Fontosnak tartottuk, hogy ne csak a nagy problémákra összpontosítsunk, hanem a kisebb, mindennapi stresszes helyzetek kezelésére is megtanuljunk hatékony megoldásokat.
A téma azért is nagyon fontos, mert a gyerekeknek segít abban, hogy felismerjék a saját érzéseiket, és tudatosan válasszanak olyan módszereket, amik segíthetnek a nehéz pillanatokban.
Az óra végén sokan megosztották, hogy hasznosnak találták a gyakorlatokat, és hogy legközelebb is szívesen végeznének ilyen típusú feladatokat.
Románia,15-ös Normál Programú Óvoda,Szatmárnémeti
A ,, Napsugár csoportba”a megküzdési stratégiák témát dolgoztuk fel különböző technikák segítségével. A témát a relaxációs zenével kezdték meg, „Ellazulni jaj de jó” miután ellazultak, meghallgatták a hónap meséjét az „Aranykulcsot”, a mese után közösen megbeszélték kinek mi lenne a három kívánsága.
A gyerekek elmondták azt is , hogy milyen érzés töltötte el őket a mese hallatán.Volt aki szomorú volt mert féltette a királykisaszonyt, volt aki dühös volt a sárkányra, de a mese végére mindenkit nagy boldogság töltött el.
Beszéltünk a gyerekek félelmeiről is, volt aki a sötétségtől fél, de van olyan is aki a hangoskodástól
Rajzolással lerajzolták, legbiztonságosabban otthon érzik magukat szüleikkel, de az oviba is nagyon boldogok.
A téma lezárásaként eljátszották a „Hajótörés” játékot amit a gyerekek azóta is nagyon szeretnek.
A szülői közös farsangon gyerek és szülő együtt küzdöttek a Hajótörés játékban.
Megküzdési stratégiák
A foglalkozás címe: Megküzdési stratégiák
Csoport: nagycsoport
Fő didaktikai feladatok: A mese által megérteni, hogy minden erőnkkel igyekeznünk kell a problémát megoldani. Tervet készíteni, segítséget kérni, beszélgetni valakivel.
Felhasznált források: Boldogságóra kézikönyv 3-6 éveseknek
– Aranykulcs mese elmesélése.
– Akadálypálya
– Toronyépítés
– Hajótörés
A boldogságórát a csendespihenőben kezdtem. Amikor készültem a foglakozásra és elolvastam a mesét, arra gondoltam, elalvás előtt mesélem el az Aranykulcs mesét a hosszúsága miatt.
Másnap utaltam a mesére, amire mindenki nagyon jól emlékezett.
A kiválasztott plüss játékokat reggel elrejtettem a tornaszobában,
és előkészítettem különböző tornaeszközöket, amin át kellett jutni a megbeszélt feladatokkal.
A felfordított pad, egy keskeny híd, amin egyensúlyozva kell átjutni, vigyázva, nehogy leessenek. Az együttműködés érdekében, lehet segítséget kérni a mögötte állótól, aki fogja a kezét és úgy vezeti végig azt a kisgyerekeket, aki esetleg bizonytalanabb.
A szivacson végig kellett gurulni, mint egy „fatörzs”.
A szúrós párnákon, mint a mocsár, kellett átlépkedni.
Az alagútban átbújni, a kötélen végig lépkedni.
Miután mindenki végig ment az akadálypályán, közösen kellett tornyot építeni, műanyag poharakból, a sport poharakból.
A sok-sok feladatban elfáradtak, leültek egy összehajtogatható szivacsra megpihenni, de ÓÓÓ, jajj jönnek a szivacsevő cápák, mindig egy „darabkát” leharapnak. Egyre kisebb hely van, össze kell kapaszkodni. Már éppen, hogy elférnek, amikor eltudják együtt kergetni a támadót, azzal, hogy segítenek egymásnak, ezzel legyőzik és visszakapják az elveszettnek hitt játékaikat.
Az akadálypályán a feladatokkal a nagymozgásukat, egyensúlyérzéküket is fejlesztettem. Az összetartozás érzését erősítette, hogy segítették egymást, mindenkire szükség volt. Az akadályokat legyőzték, visszaszerezték a játékaikat, megoldották a problémát, kitartóak voltak, összefogtak.
Nagyon jó délelőtt volt-mondta az egyik kislány, aki a „kiszabadított” unikornisát ölelgette.
A hónap témájának következő lépése a jelkép kiszinezese és a közelgő farsangi mulatságra való felkészülés nehézségei vannak.
A páros tánc okoz kihívást a gyerekeknek, ezt tűztük ki célul, hogy sikerüljön megvalósulni.
Ebben a hónapban a megküzdési stratégiák témát dolgoztuk fel különböző technikák segítségével. A pillangó csoportban a témát a relaxációs zenével kezdték meg, „Ellazulni jaj de jó” miután ellazultak, meghallgatták a hónap meséjét az „Aranykulcsot”, a mese után közösen megbeszélték kinek mi lenne a három kívánsága. A téma lezárásaként eljátszották a „Hajótörés” játékot. A katica csoportban a téma kidolgozása úgy valósult meg, hogy meghallgatták a hónap zenéjét, majd ezután a mesét. Átbeszélték a mesét, kinek mit jelentett, ki volt a kedvenc szereplő stb… A téma lezárásaként egy játékot játszottak a csoport tagjai körben ülnek, s egy gumilabdát, dobálnak egymásnak. Az, akinek a labdát odadobták, kedélyes kacajra fakad, s addig hahotázik, míg a labda nála van. Gyors körültekintés után kiszemel valakit s aztán annak dobja tovább a labdát, s azonnal elkomolyodik, míg a kiszemelt örömteli nevetésbe kezd. Aki elfelejt nevetni, vagy pedig soron kívül elneveti magát, zálogot ad, vagy kiáll a játékból. Egy idő után nehéz megállni nevetés nélkül. Aztán már nem is kell! A mókus csoportban a mese hallgatás után, relaxációs zene, ahol egy kicsit letudtak nyugodni, átgondolták, hogy mi is volt a mesében. A téma lezárásaként közösen eljátszották a Mosolydobás játékot. A maci csoportban téma kidolgozása úgy valósult meg, hogy kezdő relaxációt végeztek, majd a mese meghallgatása történt. A gyerekek a munkafüzet feladatlapját töltötték ki. A süni csoportban a téma úgy valósult meg, hogy óvó néni elolvasta a Csak pozitívan című könyvet. Beszélgettek a pozitív hozzáállásról, a pozitív megerősítésekről. A gyerekek nagyon élvezték a közös játékokat.