A Boldogságórák során a diákok a megküzdési stratégiák fontosságáról beszélgettek, és arról, hogyan tudjuk jobban kezelni a mindennapi élet kihívásait. A megküzdési stratégiák olyan technikák és eszközök, amelyek segítenek megbirkózni a stresszel, szorongással és más negatív érzelmekkel. A beszélgetés során szó esett a pozitív gondolkodásról is, ami hozzájárul a lelki egyensúly fenntartásához. A diákok személyes tapasztalataikat osztották meg egymással, hogy hogyan sikerült a nehéz helyzetekben is megtalálniuk a belső erőforrásaikat, és hogyan alkalmazzák a különböző technikákat a mindennapi életükben. A beszélgetések célja, hogy a megküzdési stratégiák tudatos alkalmazásával mindenki képes legyen erősebbnek és boldogabbnak érezni magát a kihívásokkal teli világban. Februárban megemlékeztünk a Valentin napról, beszélgettünk a szeretetnyelvekről, kirándultunk Budapestre az Országházába, megemlékeztünk városunk szülöttjéről Jókai Mórról, aki 200 éve született. A megküzdési stratégiákat alkalmaztuk a kirándulások, események megszervezésénél.
Megküzdési stratégiák
Bevezető meditáció
A szamuráj szerencséje című mese feldolgozása irányított kérdésekkel
Védőpajzs készítése egyénileg kiválasztott megküzdési stratégiákkal
Befejező meditáció
A gyerekek megfogalmazták,hogy miben szeretnének fejlődni. Milyen gyengeségeik vannak,amiket erősíteni szeretnének. Utána elkészítették a „Hősök rajzát”.
Téma: A megküzdés gyakorlása
A megküzdés nemcsak súlyos traumák adott reakcióinak szempontjából fontos, hanem az élet átlagos és mindennapi kihívásaira alkalmazhatjuk őket.
Megkülönböztetünk problémaközpontú és érzelemközpontú megküzdést.
Ha a problémára összpontosítunk, akkor próbáljuk megváltoztatni, vagy elkerülni. Az érzelemközpontúnál a negatív érzelmeinket kezeljük, hogy ne hatalmasodjanak el rajtunk.
A farsangi időszak alkalmával sok gyerek szeret beöltözni erős harcosnak és megküzdeni a nehézségekkel.
Én vagyok a saját hősöm! Szamuráj páncélt terveztünk ebben a hónapban.
Különlegesek lettek. Remélem, hogy védelmet nyújtanak a nehezebb időben számunkra.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Én vagyok a saját hősöm! Szamuráj páncél
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Én vagyok a saját hősöm! Szamuráj páncél
BOLDOGSÁGÓRA- FEBRUÁR
A Boldogságóra témája:
– Megküzdési stratégiák/Alapprogram
– Egészséges önbecsülés / Önbizalom program
– Humor /Erősség program
– Perspektíva/ Bölcsesség / Erősség program
– A tanulás szeretete / Erősség program
Korcsoport: Mini-kicsi csoport
A tevékenység időpontja: 2025.február 14.
Az óvodapedagógus neve: Márkus Gyöngyi
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA
1:Előzmények:
– A héten Valentin napra készültem a picikkel. Megbeszéltük, hogy mit jelent ez nap az életünkben, beszélgettünk Szent Bálintról, aki nagyon jó ember hírében állt. mert szeretett segíteni másoknak. És megbeszéltük, hogy mi is szeretünk segíteni másoknak, a pajtásainknak, az óvónéniknek és a szüleinknek is.. Meghallgattuk a Valentin nap legendáját, majd beszélgettünk az érzéseinkről kártyajátékok segítségével.
2.:Szervezési feladatok:
-Megfelelő hely kiválasztásával tudatom a gyermekekkel, hogy most következik a Boldogságóra.
– Friss levegőt biztosítok a foglalkozás zavartalan kivitelezéséhez.
-Jól látható helyre teszem Boldog Dóra bábunkat, a Szívmanót és a foglalkozáshoz használatos szmájli jeles labdáinkat.
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ
Bagdy Bella relaxációs gyakorlatai
– Kitárom a világom, mint a virág, kinyílok..
– A haragomat kifújom, mint a cica, nyújtózom..
A foglalkozást kezdő éneklés:Bagdy Bella e havi dala: Ellazulni jaaj de jó…
A TÉMA BEVEZETÉSE
Laminált lapok segítségével/ amik különböző érzelmeket fejeznek ki/ beszélgetünk az érzésekről. Mindenki megmutathatja, hogy mit érez különböző helyzetekben.
Előzmény: A napokban tükrös játékokat játszottunk, ahol mindenki megfigyelhette az arckifejezését, olyankor, ha vidám, ha szomorú, ha dühös, stb.
A mese elkövetkezését mindig Boldog Dóra megjelenése jelenti a csoportunknak.
A mesére hívogató mondókát már mindenki velem együtt mondja, és ilyenkor körbeadom a bábot is, mert igénylik.
„Kerek erdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek.
Hipp-hopp, tárd ki szíved kapuját, mesevilág erdeje előtted is nyitva áll.
Tikk-takk, ketyeg a kis óra, ezt üzeni neked Boldog Dóra:
Gyere velem, vigyáz ránk a napsugár, Kerekerdőn a boldogság megtalál!”
A mese címe: Az aranykulcs
A mese elmesélése után megbeszéljük a mese cselekményeit, mondanivalóját. Kérdésekkel segítem a mese feldolgozását.
A megküzdési stratégiák játékba integrálása:
„Állatalakoskodó játék álarcokkal”
Különböző állatos álarcokkal játszunk, ahol különböző feladatokat kell végrehajtaniuk jelmezbe a gyerekeknek.
A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA
A Boldogságóra következő lépcsőfokára kihelyezzük a hónap témájának jelképét.
Zárókör: „Hogyan éreztétek ma magatokat?”
Beszélgetés az átélt élményekről, érzelmek beazonosítása, jelképek elhelyezése jól látható helyre/ ajtóra felhelyezés
A FOGLALKOZÁST ZÁRÓ ÉNEKLÉS:
Bagdy Bella: Édes élet, boldog élet c. dalára közös örömtáncot járunk
A TÉMA TOVÁBBADÁSA:
Családok bevonása:
Otthoni feladatot kapnak, ami abból áll, hogy segítsenek a szüleiknek a házi munkákban.
Az óvoda bevonása:
Mivel hamarosan közeledik a farsangi mulatság, egy kis zenés műsorral készülünk, mivel a mi csoportunk feladata a farsangi rendezvény lebonyolítása A farsang előtti napon végig látogatjuk a csoportokat, ahol ráhangolást szeretnénk tenni a zenés, táncos rendezvényre.
REFLEXIÓ
Nagyon mozgalmas hónapon vagyunk túl, ahol minden nap történt valami érdekes esemény.
Az érzelmi intelligencia fejlesztésére nagy hangsúlyt fektettem most is, hiszen a Boldogságórák eredményességét nagy részben ennek is köszönhetjük.
Különböző gyakorlatokkal, kártyajátékokkal igyekeztem színesíteni napjainkat, amit nagyon hamar megszerettek a picik és kérték is, hogy újra játszunk velük. Új labdajátékot is kitaláltam, ahol különböző érzelmeket kifejező labdákat vásároltam, és ezzel is frissítettem a már megszokott játékukat.
Medve hetet tartottunk, ahol sokat beszélgettünk a medvecsaládok életéről, a bocsok gondozásáról, és mindig megfelelő medvés meséket meséltem délután, amiknek tanulsága is volt.
Az állatalakoskodó játékokat is élvezték, szívesen bújtak jelmezbe, annak ellenére, hogy ez még csak az első jelmezbáljuk az intézményünkben.
A farsangi rendezvény leszervezése a mi csoportunk feladata ebben az évben, amire nagyon lelkesen készülünk, hiszen a Kiszebáb égetés is hozzá tartozik az ünnepkörhöz.
Farsangra hangoló napot tartunk a Jelmezbál előtt, amelyen végigjárjuk az intézmény minden csoportját, és egy kis táncos, verses bemutatkozást tartunk a többieknek.
Farsangi mulatságot minden csoport a saját termében tart, de a délelőtt végén felvonulunk a tornaterembe, ahol egy közös táncmulatságot rendezünk.
A Kiszebáb égetést húshagyó keddre tervezzük, amelyen egy közös kiszebábbal fogunk felvonulni a település főutcáján, egy medvetáncoltatással egybekötve.
Az intézmény udvarára visszaérkezve tűzre vetjük a kiszebábunkat, és a csoportunk szülei egy boszorkányos tánccal fogják színesíteni ezt az eseményt.
És, hogy ne maradjunk ki a faültetésből sem, a nap zárásaként, a megújulás jegyében fát fogunk ültetni az udvaron a szülőkkel közösen.
„A megküzdés gyakorlása”
A foglalkozás Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok zenéjére mozogtunk a gyerekekkel.
A földön elhelyezett kötelen mentek végig a gyerekek először lassan, majd gyorsabban , hogy
eljussanak a tisztásra.
A csoport tagjai körben ülnek labdát dobálták egymásnak , akinek odadobták az kacajra fakadt.
A gyerekek hátukra feküdtek és lélegeztek ,mint a tenger hullámai.
Az erdei tisztás című mesét eljátszottuk közösen.
A foglalkozást színezéssel fejeztük be.
Csoportunkban puha, nagy szőnyeg áll rendelkezésünkre, ahol reggeli után mindig letelepedünk. Legtöbbször törökülésben foglalunk helyet, így most nagyon örültek, hogy elfeküdhetnek. Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! dalát hallgattuk meg, erre relaxáltunk. Ezután átsétáltunk a sószobába, ahol eljátszottuk a Gumiember játékot. Többször választhattak más párt, és szerepeket is cseréltek. Jó volt látni, hogy milyen önfeledten játszottak. Adj egy ötöst játékban sokat utánozták egymást. Érezhető, hogy még nem érzik pontosan, hogy ők mitől értékesek, erre nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk.
Az erdei tisztás mesét figyelmesen hallgatták végig, mindenki saját egyéniségének megfelelő megoldást választott. Elgondolkodtató, hogy ki miért választotta az adott helyzetet.
Második napunkon a pajzs megrajzolása előtt is beszélgettünk. Mi véd meg bennünket? A gyerekek kiemelték, hogy egymást segíteni kell, védeni, vigyázni egymásra. Így a pajzsunkra mindenki jele felkerült anya és apa neve mellett. Öröm, hogy a szeretet volt mindenki számára a legfontosabb védőerő!!!
Nagyon jó személyiségrajz, hogy a gyerekek mitől és kitől érzik jól magukat. Többen szüleiket, vagy egyik szülőjüket választották. Voltak szerelmes rajzok is 😊 és olyan is, akik kedvenc állataikat ábrázolták, no meg akik az ovis társaikat tartják a legjobb gondűzőnek.
Szorult helyzetben játékunknál nagyon figyelnem kellett arra, hogy ne mindig ugyanazok adjanak megoldást, ötletet. Természetesen az is nagyon jó, hogy egymástól hallanak útmutatást, de fontos, hogy időt adjunk azoknak, akiknél nehezebben jönnek a megoldások.