Már nagyon vártam a februári hónap témáját, nagyon sok minden történt velünk az elmúlt pár hónapban, jó dolgok is és rossz dolgok is. Sajnos az utóbbi hetekben nagyon sokszor az egyszerű szabad játék is torkolott veszekedésbe vitába, amikor már sajnos egymás közt nem tudták megbeszélni, hanem haraggal, néha ütéssel fordultak egymás írányába.
A tevékenységünk kezdő relaxációjának a Napimádást választottam a tankönyvből, majd Enya Only Time számára mozoghattak a gyerekek szabadon a szőnyegen halkan.
A témánk bevezetésénél előzményként felidéztem kalózos hetünket ami nagyonb tetszett nekik így játszottuk a Cápatámadás játékot, és kincset is kellett keresni, csapatban összedolgozva.
Majd a téma meséjével folytattuk foglalkozásunkat Az aranykulcs, újra előkerült a mesegyertya. Beszélgettünk a meséről és újra előjöttek a kívánságok is. Mit kívántunk mi valósult meg belőle. Nagyon sok mesét gyűjtöttek otthon a gyerekek, így szinte mindennapra van újabb és újabb mesénk ahjoz, hogy tudjuk céljainkat elérni, meküzdeni az előttünk lévő akadályokkal, a adott problémahelyzeteket, nyugodtan, kompromisszumokat keresve megoldani. A munkafüzet feladatait a gyerekek most otthon szüleikkel együtt készítik el.
Nagyon tetszett nekik a múltkori lezárásként a kívánságdal, így most is egy nagyot körjátékoztunk a Benn a bárány kínn a farkas népi játékot.
Megküzdési stratégiák
Foglalkozásterv 6. –Megküzdési stratégiák
Boldogságóra vezetője:
Faragó-Flaskay Szabolcsné
Monori Tesz-Vesz Óvoda, 2023/2024
Katica csoport, vegyes korcsoport
Szervezési feladatok csoportszoba előkészítése:
-székek hajóformába pakolása, hajóskapitány kalapja, Földgömb, hosszabbító
-színes ceruzák, ollók, papír, a kincsestérkép készítéséhez
Ráhangolás:
Lics-locs, lics-locs, megy a hajó a Dunán, lemaradt a kapitány. Kiabál, trombitál, de a hajó meg sem áll. Mit hozott a kis hajó? Többször eljátsszuk.
Kalózok támadták meg a hajónkat. Meg kell oldanunk ezt a problémát (bátorságpróba).
Építünk magunknak egy erős hajót.
Ma ebbe a hajóba játszunk, beszélgetünk, mesélünk.
Hajó megépítése.
Relaxáció:
Kicsi vagyok én,
Majd megnövök én,
Én leszek a legboldogabb
A Föld kerekén!(énekelve)
Majd elmesélem Levente Péter: A kalózok kincse című meséjét.
Reflektálás:
Készítsünk kincses térképet!
Rajzolunk, vágunk, ragasztunk a kincses térkép elkészítéséhez.
Téma továbbadása:
– munkafüzet 48. oldalán található megküzdés jelét, feladat otthoni megoldása
Felhasznált irodalom
• Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke – Tabajdi Éva:
Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek,
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella – Bezzeg Andrea:
Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
3-6 éveseknek
A mindennapi életben is annyi mindenért kell, hogy megküzdjünk. A gyerekek lerajzolták a példaképeiket, majd elmondták, hogy ki miért került a lapra.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola 7. osztályosai a problémamegoldás kapcsán technikákat próbáltak ki a rossz érzések kezeléséhez. Drámajátékokkal oldottunk meg a különböző helyzeteket.
A gyerekek ,,A bátor tigris,, története által különböző megküzdési stratégiákkal ismerkedhetnek meg, melzek révén elsajátíthatják el a különféle technikákat.
MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK
A foglalkozást egy feszültségoldó játékkal kezdtük, az Á,É,Ó,Ú magánhangzók hosszú hangoztatásával egy levegővétellel; kiadták az összes bennük rejlő feszültséget, és egy nyugodtabb lelkiállapotba kerültek.
A témához a Békák versenye mesét választottam, mely példát mutathat nekik a kitartásról, megküzdésről is. (Csak egy béka jutott fel a csúcsra, aki nem adta fel a küzdelmet, hiába voltak kétkedők a közönségben.) Megbeszéltük, hogy ki mit mondott volna a békának, hogyan biztatta volna a békát, hogy ne adja fel. Meséltek otthoni élményeikről is, kit hogyan bátorítanak otthon, kinek mit mondanak a szülei, ha ösztönözni szeretnék.
Ezt követően mindenki megrajzolta, kiszínezte saját arcát, melyekből elkészítettük a mi bátorító kis tablónkat.
Ezután következett egy igazi bátorságpróba. Egy akadálypályát kellett teljesíteni bekötött szemmel, először kizárólag párjukra hagyatkozva, majd a legbátrabbak önállóan, bekötött szemmel tapsolás hangját követve is próbára tehették ügyességüket. Nagyon élvezték a kihívást, büszkék voltak magukra, amiért kiállták a próbatételt.
Szikszai György Református Általános Iskola
A megküzdés hónapjában sokat beszélgettünk a jó és kevésbé bevált módszerekről. Mindenki talált magának egy-egy olyan tevékenységet, gondolatot, bíztatást, ami számára vélhetően segít, amikor a feladatait meg szeretné oldani.
A foglalkozást először egy relaxációval indítottuk kényelmes pozícióban. Ezután beszélgettünk:
-Ki hogy érzi magát?
-Mi szükséges ahhoz, hogy el tudjunk lazulni?
-Mit jelent az érzelemfókuszú ellazulás?
-Mikor van szüksége egy embernek relaxációra?
-Hogyan veszel erőt magadba a nehéz helyzetekben?
Számos kérdést boncolgattunk.
Ezután jött az objektivitás gyakorlata: csoportokban megfigyelték a körülöttük lévő környezetet.
-Ha jobbra nézek, látom…
-Ha balra nézek, látom…
-Hallom, hogy…
-Érzem, hogy…
-Kezeimmel tapintom, hogy…
Majd a csapatok közösen elmondták érzéseiket egymásnak.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Februári témánk a megküzdés volt, beszélgettünk arról, hogy milyen nehéz, ha egy probléma, vagy akadály kerül elénk. A gyerekek elfogadják, hogy ezek is a mindennapjaink része, de ezzel a témával segíthetünk nekik ezekkel szembenézni, és sikeresen megküzdeni. a türelmetlen nyulacska mese után, mi is kisállatokká váltunk, és a mozgásukat utánozva, eljátszottuk a félős nyuszit, a házából kibújó csigát, a settenkedő rókát, a haragos kutyust.