Teher alatt nő a pálma!
Megküzdésnek nevezzük azokat a stresszhelyzetekhez kapcsolódó viselkedési mintákat, amelyek egy- egy helyzetben a megoldások felé terelhetnek minket.
A problémaközpontú megküzdés során a személy a helyzetre, a problémára összpontosít, megkísérli azt megváltoztatni, hogy a jövőben el tudja kerülni. Az érzelemközpontú megküzdés során pedig a személy azzal foglalkozik, hogy enyhítse a stressz okozta érzelmi reakciókat, megakadályozza a negatív érzelmek elhatalmasodását.
Az óra során végig gondoltuk, hogy hogyan viselkedünk egy-egy megterhelő helyzetben, milyen stratégiákat alkalmazunk. Az osztálytársak véleményét is kikértük, hogy ők hogyan látnak ilyen helyzetekben minket. Ezek alapján viselkedésünket tudatosan is megváltoztathatjuk. Mindenki rajzos formában készítette el a rá leginkább jellemző megoldási formákat.
Az óra lezárásaként meghallgattuk Bagdi Bella Pozitív élmények újra élése című relaxációsdalát.
Megküzdési stratégiák
A februári boldogságóránkat a hónap dalával kezdtük, így oldottuk a bennünk összegyűlt feszültségeket. A gyerekek A szamár történetén keresztül ismerték meg, hogy milyen fontos az ember életében a megküzdés, mert a boldogság fenntartása attól is függ, hogyan küzdünk meg fájdalmas élményeinkkel. Megbeszéltük, hogy mit jelent a problémaközpontú és az érzelemközpontú megközelítés.
A tanulók azt a feladatot kapták, egyénenként gyűjtsék össze azokat a félelmeket, amelyek időnként megkeserítik a mindennapokat. Megbeszéltük, kitől kaphatnak segítséget ezek leküzdéséhez.
Az órát meditációval zártuk, házi feladatként kértem, hogy gyűjtsék össze azokat a helyzeteket, melyeknél sikerült egy stresszhelyzetben megoldást találni, és a feszültséget levezetni. Digitális kultúra órán a tanulók készítettek Paint rajzokat is a megküzdés folyamatáról.
Az osztály tagjainak a legnagyobb problémát a mobiltelefon használata jelenti. Többen a függőség hálójába kerültek. Feltérképeztük, hogyha a mobilozási időt csökkentjük, akkor milyen tevékenységeket lehet végezni a billentyűnyomogatás helyett.
A megküzdéssel, kihívásokkal, problémákkal, konfliktusokkal és rossz érzésekkel való szembenézéssel foglalkoztunk. Meglátni a rossz dolgokban a szépet, pozitív hatással lenni a testi-lelki egészségre. A gyerekek kaptak feladatot, amelyben a problémától a megoldásig kellett eljutni. Beszélgettünk arról, kinek milyen problémái voltak az elmúlt időszakban és arra milyen megoldásokat lehet találni. Énekeltük az Ellazulni jaj, de jó! című dalt.
Farsangoltunk, mindenki álarcot öltött magára. Jókat ettünk, ittunk, vidáman telt a nap.
Váci Mihály Katolikus Általános Iskola
Felelevenítettük az ismert megküzdési stratégiákat. Beszélgettünk azokról az esetekről, amikor tudatosan alkalmazzuk ezeket. Kinek melyik vált be, hogyan segítik a stresszkezelést, feszültségoldást, problémamegoldást, ellazulást… Mikor, melyiket használjuk és hogyan.
Szituációs játékban is feldolgoztuk a témát. A farsangi készülődésben is felismertük ezeket,
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Eljátszottuk a „Szorult helyzetben” feladatot, majd activityztünk. A mesterségem címere játékot nagyon szerették, de eleinte nehéz volt számukra. Relaxáltunk, zenét hallgattunk, de eljátszottuk, hogy valaki elalszik közben, horkoltak is a gyerekek, ezeken jókat nevettünk. Kipróbáltuk a pillangóölelést is.
Megküzdési stratégiák ismerete megkönnyíti a feladatok elvégzését.
Az osztály három fős csoportokban olyan feladatokat kapott, amik a megküzdés stratégiáival függ össze. Pl. tanulás területén, szabadidő eltöltésével kapcsolatban, otthoni teendők terén. Ezután a csapatok bemutatták, hogy hogyan dolgoztak, az egyes helyzeteket hogyan oldanák meg. Majd közös nevezőre jutottunk.