Összegyűjtöttünk közösen olyan nehéznek mondható helyzeteket, amivel egy óvodás gyermek egy átlagos napon szembekerülhet. Minden gyermeknek voltak jó ötleteik, és sokan azokat a dolgokat is megosztották velünk, amelyek számukra nehézséget szoktak okozni. Közösen megbeszéltük, hogyan tudunk megbirkózni ezekkel a feszült helyzetekkel, és mit tudunk tenni annak érdekében, hogy megnyugodhassunk.
Megküzdési stratégiák
A gyerekekkel megbeszéltük, hogyan segítsük egymást, ha valakinek észrevesszük, hogy rossz napja van és semmi sem úgy sikerül ahogy szeretnénk.
A február hónap témáját, a megküzdési stratégiákat Bagdi Bella: Ellazulni jaj, de jó című dal meghallgatásával kezdtük, majd a gyerekeknek elmeséltem az Aranykulcs című mesét, amelyen keresztül a gyerekek megismerkedhettek Róza királylány történetével. A mese hatalmas sikert aratott a kisfiúk és a kislányok körében egyaránt, megjelent a kettős tudatállapot, ami jól tetten érhető a fotók alapján. A mese végén megbeszéltük, hogy nehézség, fájdalom és kudarc nélkül nincs élet, mégis mindig van lehetőségünk ezekkel szembe nézni és sikeresen megküzdeni, mint ahogyan azt a mesehős, Róza királylány is tette.
A foglalkozás lezárásaként a gyerekek örömmel színezték ki a munkafüzetben lévő meseillusztrációt, valamint megismerkedtünk a megküzdés jelével, amit hatalmas csomagolópapírra rajzoltam elő és közösen színeztek ki a gyerekek.
Levezetésként a fiúk toronyvárakat építettek, éppen olyat, ahová a sárkány repítette el Róza királykisasszonyt.
Erzsébethelyi Általános Iskola
Beszélgettünk arról, mennyi stressz és izgalom van az életünkben, majd ötleteltünk, mivel lehet oldani ezeket. A sok-sok ötletből mindenki kiválasztott egyet, ami neki a legjobban tetszett. Egy kis madárka kiszínezése után feltettük őket a szivárványunkra.
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
A februárban megadott feladatok közül is többet kipróbáltunk. A földelő tudatos jelenlét gyakorlat segített abban, hogy jobban figyeljünk magunkra, érzéseinkre, legyünk tudatosan jelen a pillanatban. Gyűjtöttünk nehéznek mondható helyzeteket, amelyeket próbáltunk egyénileg, majd közösen is megoldani, találni hozzá hatékony megküzdési módot.
Az egészséghetünkön az egészség megőrzése, megtartása és szükség esetén a gyógyulás volt a fő téma. Igyekeztünk környezetünket is egészségessé tenni. Mindezeket a tudatos erőfeszítéseket egy vetélkedővel zártuk.
1.Köszöntő és hangulatválasztó kör: A gyerekek a köszöntő falról választhatják ki, hogy öleléssel (piros szívforma), pacsival (tenyérlenyomat forma) vagy tánccal (hangjegyforma) köszönnek a pedagógusnak. Ezután húznak a hangulatjelekből és utánozzák a kihúzott arc hangulatát.
2. Bagdi Bella: Ellazulni jaj de jó! c. dallal ismerkedés, daltanulás.
II. 3. Füles csacsi elveszti a farkát című történet elmesélése a gyerekeknek bábokkal.
4. Társasjátékkal eljutunk Fülss farkához,amit elfújt a szél..
5. Közös megbeszélés,hogy rögzítsük Füleshez a farkincáját,hogy ne essen le?
III. 6. Szeretetkör: A foglalkozás végén körbe állunk és egymásnak továbbadjuk a pacsit, a puszit és az ölelést.
A gyerekek gyakran nem tudják hogy kihez fordulhatnak a különböző problémákkal. Erről beszélgettünk a foglalkozáson és kitöltötték az egyik munkafüzeti feladatot. Majd a megküzdési stratégiák kerültek előtérbe. A foglalkozás végén mandalát készítettünk.
Februári boldogságóránkon a megküzdési stratégiákról beszélgettünk. Az óra elején csak ötleteltünk, a gyerekek egy-egy saját helyzetet idéztek fel, amikor valamilyen nehézséggel kerültek szembe. A gondolatébresztő után gyűjtögetni kezdtünk és olyan nehéznek mondható helyzetet írtak le a gyerekek, amellyel már egy átlagos napon megküzdöttek. Egész jól belejöttek az ötletek papírra vetésébe a tanulók, így ezeket egy sapkába raktuk, majd jöhetett a feladat. Mindenki húzott egy-egy cetlit, majd a probléma hangos ismertetését követően minden tanuló megfogalmazta a helyzethez illő megoldást, illetve azt is, hogy az adott szituáció problémamegoldó vagy érzelemkezelő megküzdési móddal orvosolható. Az óra célja leginkább az volt, hogy egy nehéznek tűnő helyzethez hogyan állhatunk minél egyszerűbben, pozitívabban.
Teher alatt nő a pálma!
Megküzdésnek nevezzük azokat a stresszhelyzetekhez kapcsolódó viselkedési mintákat, amelyek egy- egy helyzetben a megoldások felé terelhetnek minket.
A problémaközpontú megküzdés során a személy a helyzetre, a problémára összpontosít, megkísérli azt megváltoztatni, hogy a jövőben el tudja kerülni. Az érzelemközpontú megküzdés során pedig a személy azzal foglalkozik, hogy enyhítse a stressz okozta érzelmi reakciókat, megakadályozza a negatív érzelmek elhatalmasodását.
Az óra során végig gondoltuk, hogy hogyan viselkedünk egy-egy megterhelő helyzetben, milyen stratégiákat alkalmazunk. Az osztálytársak véleményét is kikértük, hogy ők hogyan látnak ilyen helyzetekben minket. Ezek alapján viselkedésünket tudatosan is megváltoztathatjuk. Mindenki rajzos formában készítette el a rá leginkább jellemző megoldási formákat.
Az óra lezárásaként meghallgattuk Bagdi Bella Pozitív élmények újra élése című relaxációsdalát.