
Megküzdési stratégiák


Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
írta: Kedvesek3a
Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és AMI
Soltvadkert, Bocskai u. 2.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
Boldogságszív: Egy továbbképzés keretében lehetőségem nyílt megvásárolni a Boldogságóra program plüss szívét, amit január 29-től minden reggel odaadtam valakinek: Jobb veled a világ! – felkiáltással. Mostanra már mindannyiójuknál volt, így már ők adják reggelente tovább egymásnak.
A téma feldolgozásában is nagy segítségünkre volt.
A megküzdési stratégiák témát nem könnyűnek ítéltem az elsőseim számára. Ezért úgy gondoltam, hogy több órát kell szánjunk a feldolgozására.
Az első foglalkozást az „Irka-firka, összevissza, szabad jobbra, szabad balra, szabad nekem összevissza” bevezető relaxációs gyakorlattal kezdtük. Kérdésemre, hogy mit éreztek közben, pl. Júliától a következő választ kaptam: Jó volt úgy rajzolgatni, hogy nem mondtad meg, mit rajzoljunk. Nem izgultam, hogy szép lesz-e, és azt firkálhattam, amit akartam.
Érdekes volt megtapasztalni, hogy miután megbeszéltük a hónap témáját, a megküzdést, majd páros munkában, a „Nem gondoltam volna!” feladat keretén belül felidézték a számukra kilátástalan, félelmetes helyzeteket, amikből néhányat kihangosíthattak, ugyanez a kislány sírva fakadt, mert nem jutott szóhoz. (Időhiány miatt nem mindenkit hallgattunk meg.) Viszont ez így teremtett egy helyzetet, ami beilleszthető volt a megküzdési stratégiáink közé! Anna, aki ugyanebben a helyzetben szintén nem jutott szóhoz, nem sírt, hanem a következőket mondta: Letettem a kezem, és úgy gondoltam, hogy ha most nem mondhatom el, úgyis meghallgatsz majd máskor. Ezt kérted, azért tettem le a kezem, hogy jó legyek, és szeress! Mert én megfogadtam, hogy jó kislány leszek. Ezen Júliánk is elgondolkodott, és spontán megnyilvánulásként a következőt mondta: Erre én nem is gondoltam, nem jutott az eszembe! Majd felvidult az arca, és abbahagyta a sírást.
A foglalkozást a témához ajánlott mese: „A bugyelláris, a pipa meg a süveg” felolvasásával és feldolgozásával folytattuk.
Csoportmunkában (három csoport) beszélhették meg, hogy kik lehetnek az ő „Csodálatos segítőik”, és ők kinek tudnának segíteni.
Ezek után páros munkában fejtették meg a keresztrejtvény „EGYÜTT” megoldását, mely így mindenkinek sikerélményt jelentett.
A következő foglalkozást a „Hol érzem a feszültséget!” feladat szintén párban történő megoldásával kezdtük. Be kellett jelölniük a testsémát ábrázoló rajzon, hogy hol éreznek feszültséget bizonyos helyzetekben, és mik azok. Érdekes volt hallani, hogy többen szinte minden élethelyzetüket stresszelőnek ítélték meg.
A „Nehezített gimnasztika” elnevezésű gyakorlattal tanári utasításokat kellett végrehajtaniuk a pároknak úgy, hogy az egyik félnek be volt kötve sállal a szeme. Nagyon tetszettek a feladat elvégzése utáni reakcióik: „ki voltam szolgáltatva”, „meg kellett bíznom benne”, „tudtam, hogy ügyes”, „féltem”. A kötetlen szeműek is szerették volna megtapasztalni társaik érzését, így ők is sorra kerülhettek.
Ezek után megpróbáltuk összeszedni a lehetséges megküzdési stratégiákat. Nem túl sok tapasztalatuk van ezzel kapcsolatban, így a tankönyvet és egyéb ismereteimet hívtam segítségül.
Végül megbeszéltük, hogy az osztálynak legutóbb a farsangi bálra történő közös jelmez kitalálása okozta a legnagyobb problémát. Némi vita, sértődöttség után aztán szerencsére sikerült időben legyőzni ezt az akadályt! Így megbeszéltük, hogy a mi Megküzdés-hegységünk több részből áll majd, ami egyben a még előttünk álló nehézségeket is jelenti, amiket szintén le fogunk győzni! Egy ilyen például a közös hóember építése is. Eddig csak csoportokban voltak hajlandók dolgozni, de felmerült az igény, hogy készítsen az osztály közösen egy nagyot! Pár nap múlva meg is valósítottuk.
A foglalkozást a hónap dalával, az „Ellazulni, jaj de jó!” relaxációs dallal zártuk.
A hónap folyamán többször elővettünk egy társasjátékot, melyet a neten találtam Sárosdi Virág Gyereketető elnevezésű honlapján. https://gyereketeto.hu/ Témáját, kérdéseit, feladatait tekintve szorosan kapcsolódik a hónap anyagához, a megküzdési stratégiákhoz. Javaslom letöltésre és játszásra mindenkinek!
Kiscsoportokban ötleteltünk arról, mivel lehet a feszültséget oldani. Kreatív és hagyományos megoldási módokat is találtak, melyek a hétköznapi életben is beváltak. Íme néhány ötlet: stresszlabdát nyomogatok, alszom, olvasok, kiabálok, firkálok, színezek, sétálok, sportolok, párnát ütögetek, magamban beszélek, zenét hallgatok, pihenek, lazulok, játszom, slime-ot készítek, befonom a hajam, kitombolom magam, énekelek, rajzolok, origamit hajtogatok, telefonozok, eszem, gyurmát nyomkodok, bambulok, vicceket olvasok, családi játékok, filmet nézek, kisállatok simogatása, kisírom magam, bokszolok, ugrálok folyamatosan, zuhanyozok, hideg vízzel megmosom az arcom, imádkozom.