Nem esünk kétségbe, ha van eszközünk megoldani a problémákat.
Megküzdési stratégiák
Újabb témánk a Megküzdési stratégiák volt, melyet igyekeztem minél sokrétűbben megközelíteni, feldolgozni. Az égig érő paszuly és A türelmetlen nyulacska c mesét választottam a gyerekeknek. A mindennapjaink során is akadnak olyan problémák, melyekkel meg kell küzdenünk, ez kinek jobban, kinek nehezebben megy. Van, akinek még küzdelem levetni vagy felhúzni egy ruhaneműt, másnak az okoz problémát, hogy helyesen ejtsen ki egy hangot vagy a cipőkötéssel boldogul nehezen. Fontos feladatunk, hogy ezeken a helyzeteken átsegítsük a gyerekeket, hogy megtanítsuk neki, hogyan tudnak ezeken átlendülni.
A célok kitűzését követően azok eléréséhez vezető utakról, módszerekről, lehetőségekről beszélgettünk. mivel sok tanulmányi eredményhez kapcsolódó cél került fel a listára, így tanulópárokat alakítottunk ki, egymás segítésére.
Egy kép alapján megbeszéltük, hogy stresszes helyzetekben hogyan, milyen módon tudunk túljutni azon. Ezeket egész hónapban gyakoroltuk
Kooperációról online előadás és beszélgetés az iskolánk vendég pszichológusával.
A gyerekek nagyon élvezték, hogy különböző állatok bőrébe bújhattak. Ezek általában számukra kedves állatok voltak. Megbeszéltük, hogy nekik is vannak érzéseik, az ő arcukon, testtartásukon is láthatjuk az ijedtség, a félelem, a harag, az öröm, az elégedettség jeleit. Voltunk ijedt nyuszik, veszélyre figyelmeztető őzikék, settenkedő rókák, jóllakott vaddisznók, zsákmányt kereső sasok és téli álomból ébredő mackók. A végén elmesélték melyik szerep állt hozzájuk a legközelebb, melyiket élvezték a legjobban. Tetszett nekik a feladat.
Februárban a Megküzdési stratégiák témakörben a vicces Állati állapotok feladatot hajtottuk végre. Előtte sokat beszélgettünk magyar-és etika órákon, milyen fontos része a célok teljesítésének az oda vezető út. A gyerekek érezték, érzékelték milyen nagy jelentősége van egy jól kidolgozott feladat megoldó lépés sorozatnak. Szituációs játkékokkal erősítettük meg a megbeszélt dolgokat. Aztán vicces állat imitáló feladattal színesítettük a testnevelés órát. A gyerekek nagy örömmel végezték el ezt a gyakorlatot, amit a feltöltött videó is bizonyít.
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
A foglalkozást a „Hervad a virágom, éled a virágom” relaxációval kezdtük, mely nagyon megnyugtató és egyszerű mégis odafigyelést, koncentrációt igénylő feladat. Ezt követően beszélgettünk az érzelmekről és a gyerekek beszámoltak róla, hogy van egy mese, melynek címe Agymanók és a szereplők egy-egy érzelmet alakítanak, erről a meséről hosszasan beszélgettünk, illetve élménybeszámolót is tartottak. „Én akkor szoktam szomorú lenni, amikor anya nem enged meg valamit.”-mondta az egyik kislány. A beszélgetést követően meghallgattuk Bagdi Bella-Ellazulni jaj de jó című relaxációt és lerajzolták magukat a különböző érzelmekkel. Néhány példát felsoroltunk, hogy mit érdemes tenni, amikor nem érezzük jól magunkat. A felsorolást kiegészítettem a munkafüzetben található példákkal. Meglepetésként megnéztük az Agymanók című mesét.
Kiskunhalasi SZC Kiskunfélegyházi Kossuth Lajos Szakképző Iskolája és Kollégiuma
A megküzdési stratégiák egyike az 5-4-3-2-1 módszer. Erről készítettünk egy plakátot.
Ebben a hónapban sem okozott gondot a gyerekeknek a feladat. Könnyedén beszéltek a sikereikről, vágyaikról, elképzeléseikről. Öröm volt hallgatni őket, hogy mennyire szárnyal a fantáziájuk. Mennyire nyitottak mindenre. Mi kell nekik ahhoz, hogy valamit el tudjanak érni. Ki mennyire látja máshogy a világot, a nehézségeket, ki mennyire veszi könnyen az akadályokat, ki mennyire tud rajta túl lépni, ha valami éri őket. Szeptemberhez képest érezhető, mennyire megnyíltak a gyerekek, mennyire lehet bevenni őket a feladatokba, mennyire könnyen és szépen formálják már a mondatokat. Sokan összefüggő mondatokat, kisebb szövegeket is szépen elmondanak. Örömmel tapasztalom, mennyire nyitottak a foglalkozásra. Tényleg boldogan végzik el a feladatokat, és már várják, mikor lesz szeretet óra.